Gameliner logo 20 jaar

RuneScape: Dragonwilds - Voelt als thuiskomen

-

Ruim vijftien jaar lang domineerde RuneScape mijn leven. Op sommige momenten zou je kunnen zeggen dat de game te hoog op mijn prioriteitenlijst stond, maar spijt heb ik er nooit van gehad. De clan waar ik jarenlang onderdeel van ben geweest is nog steeds familie en we duiken regelmatig samen Valheim in. Dankzij RuneScape heb ik ook mijn beste vriend leren kennen en ben ik twee keer met vrienden naar Londen afgereisd voor RuneFest. Soms is een game meer dan een game, maar op een gegeven moment moet je toch vaarwel zeggen. Ik heb altijd geweten dat RuneScape goed zou werken in een ander format en daardoor is het geen verrassing dat Jagex komt met de survivalgame RuneScape: Dragonwilds. Als liefhebber van RuneScape en survivalgames voelde het dan ook als thuiskomen, ondanks de duidelijke Early Access gebreken.

RuneScape Dragonwilds preview1

Welkom in Ashenfall

Vanuit Port Sarim vaarde enkele bekende personages uit RuneScape naar onbekende wateren om het eiland Ashenfall te vinden. In een aantal legendes wordt er gesproken over dit prachtige eiland, maar niemand wist hoe gevaarlijk het zou worden. Meerdere draken zien Ashenfall namelijk als hun thuis en daardoor is er geen menselijke beschaving meer te vinden. Hoewel Zanik, Wise Old Man, Doric en Vannaka de aanvallen overleven geldt dat niet voor enkele andere soldaten. Jij wordt dan ook opgeroepen om met een Lodestone naar Ashenfall te teleporteren. Het doel? De avonturiers helpen met het verslaan van de eerste drakenleider Velgar. Voordat je begint aan die onmogelijke taak, moet je wel eerst je personage maken in een ontzettend karige charaction creation. Veel keuze is er niet en je lijkt uiteindelijk meer op een Noorman dan iemand uit Gielinor. Nu draait de game niet om je uiterlijk en al snel draai je als een tandwiel mee in de gameplayloop. Ashenfall is een prachtig eiland met verschillende gebieden die ook hun eigen moeilijkheidsgraad hebben. Je zult dus eerst enkele uren doorbrengen in het eerste gebied dat veel bomen en meertjes kent. De kleurrijke en cartoonachtige stijl die wordt gebruikt past perfect en ook door de muziek kom je al in de sfeer. Je loop kalmpjes rond om alles op te rapen wat je ziet. Van takken tot aardappelen en sla. Je zult het allemaal nodig hebben om nieuwe recepten vrij te spelen en om te overleven. Je zult dit herkennen uit Valheim, want de gameplayloop is sterk te vergelijken met die populaire survival game. Door takken en stenen op te rapen kun je de eerste gereedschappen en werkbanken maken. De vacht van een dier moet je eerst laten drogen, zodat je leer krijgt. Vlas moet je dan weer in een spinnewiel plaatsen om garen te krijgen, zodat je dit later met een weefgetouw kunt omzetten naar stoffen.

Dat breidt zich vervolgens steeds verder uit, waardoor je ook je eigen huis kunt bouwen met daarin allerlei decoraties. Hierbij moet je oppassen dat de structuur niet instabiel is, want dat valt alles naar beneden. Daar zit wel direct een probleem, want mijn huis mist momenteel nog steeds tien procent van het dak, omdat de game niet duidelijk aangeeft waarom het instabiel is. Een beetje jammer, want mijn huis staat in een prachtig gebied. Aan de rechterkant staat een grote rotsmuur, terwijl aan de linkerkant de rivier eindigt in een kleine waterval. Het is bijna idyllisch te noemen, totdat blijkt dat Goblins je niet alleen opjagen tijdens het verkennen, maar ook met een Warband je huis aanvallen. Nu zorgt de rotsmuur en de waterval ervoor dat mijn huis van maar aan twee kanten kan worden aangevallen. Of nou ja, eigenlijk drie, want de draak valt je ook regelmatig aan. De eerste keer dat hij overkwam vliegen was ik al op mijn hoede, maar met de eerste aanval schrok ik me kapot. Het helpt dan ook niet dat zijn zuur door het dak heen lekt, vanwege clipping problemen, en je daardoor in je huis sterft. Nu staat mijn bed op de tweede verdieping dus het is eenvoudig om de trap af te lopen en mijn grafsteen te legen. Sterven aan de hand van vijandige bewoners is niet het enige probleem. Je personage heeft eten en drinken nodig om te overleven. Het leven op Ashenfall is nogal zwaar en daardoor is de voedselinname hoog. Je begint met bessen, maar uiteindelijk kun je allerlei gerechten maken. Dit zorgt ervoor dat je langer vol zit en in bepaalde gevallen ook resistent bent tegen gif.  Het klinkt vervelend, maar water en groentes zijn eenvoudig te verzamelen, waardoor je echt niet de hele tijd met voedsel bezig bent. Daarnaast moet je regelmatig naar bed, want je staminabalk vult zich niet meer tot honderd procent als je te moe bent. Is het nog geen nacht dan kun je even lekker op je bed chillen.

RuneScape Dragonwilds Preview2

Er is afwisseling, maar ook te weinig content

De gebieden verschillen niet alleen in uiterlijk van elkaar, want ze bieden ook nieuwe vijanden en materialen. Daardoor ben je verplicht om op verkenning te gaan. Enige voorbereiding is hier voor nodig, want de vijanden hebben hun eigen zwaktes. De ratten kun je het beste met een dolk aanvallen, terwijl de Goblins niet tegen vuuraanvallen kunnen. De animaties van je personage zijn zeer vreemd en kunnen beter, maar de combat voelt toch goed aan. Het is eenvoudig en biedt afwisseling, doordat je telkens andere wapens moet gebruiken. Aan de hand van je meest gebruikte aanvalsstijl kun je ook kleding maken. Hiermee wordt je combat level verhoogd, zodat je minder snel zult sterven in de gebieden met een hoger level. Ik moet zeggen dag RuneScape: Dragonwilds eigenlijk te vroeg in de Early Access is verschenen. Het haalt het niveau van Enshrouded en Valheim overduidelijk nog niet en dat merk je ook aan de gebrekkige content die je krijgt. Ik beschreef net dat je vijanden met magie en pijl-en-boog kunt verslaan en zelfs specifieke kleding ervoor kunt maken. De skill-tree voor deze twee skills is echter nog niet aanwezig, waardoor je geen bonussen ontvangt. Door je skills op te levelen verlies je minder energie, maar krijg je ook toegang tot nieuwe recepten en spreuken. Met Mining krijg je bijvoorbeeld een handige spreuk, waarmee je in een klap een kopererts ader kunt neerhalen. Met koken verdien je dan weer nieuwe gerechten, terwijl Construction zorgt voor werkbanken, decoraties en andere handige spullen voor je huis. Dit mis je dus volledig bij Range en Magic.

De RuneScape skills zijn echter wel fantastisch omgezet naar de survivalgame. Door te overleven train je eigenlijk alle skills en het level-up muziekje biedt de nodige dopamine. Het is daardoor jammer dat van de negentwintig skills er momenteel maar zeven skills aanwezig zijn. Zo wordt momenteel Herblore gecombineerd met Cooking en is Smithing onderdeel van Crafting. Deze lopen trouwens tot ongeveer level vijftig dus volledig zijn ze ook niet. Hoewel ik niet zit te wachten op Thieving, is het vreemd dat ze niet gewoon Agility, Farming en Fishing hebben toegevoegd. Als ze dit hadden gecombineerd met het eerste gebied en daardoor alleen de eerste tien levels hadden toegevoegd, was het al veel beter geweest. Farming en Fishing horen nu eenmaal bij een survivalgame en het was fijn geweest als we met Agility beter konden springen en langer konden lopen. Het levelen gaat in het begin ook te gemakkelijk en dat mogen ze van mij dan ook aanpassen. Het hoeft geen grind te worden, maar level veertig halen in enkele uurtjes is wel erg snel. Naast materialen en vijanden zit de wereld ook vol met neergestorte gebouwen waar je vaak kistjes en boeken kunt vinden. In de kistjes zitten regelmatig nieuwe recepten of handige materialen. De boeken geven informatie over de vroegere beschaving en het eiland. Er leefde mensen op het eiland en de goden hadden een belangrijke rol.  De quests die je krijgt vertellen het verhaal amper en je zult dit dan ook moeten zien als een tutorial. Het wijst je de weg naar belangrijke plekken en daar blijft het bij. Je zult dus echt de boeken moeten vinden als je interesse hebt in de lore. Ik hoop dan ook dat de quests meer impact gaan hebben en veel meer verdieping brengen.

Daarnaast heb je nog speciale Vaults die erg lijken op de Vaults uit Enshrouded. Hier kom je vijanden tegen en veel valstrikken. Als beloning kun je niet alleen kisten openen. Je krijgt ook de belangrijke Vault stukjes en kernen. Deze heb je nodig voor het bouwen van Lodestones, om te teleporten, en bepaalde werkbanken. Je kunt dus zeggen dat RuneScape: Dragonwilds meer dan genoeg afwisseling heeft en dat is ook zeker aan de orde. Je blijft spelen en ik haal er nog steeds veel plezier uit. Waarom voelt het dan zo karig? Dat komt mede doordat veel functies niet aanwezig zijn. Denk aan zitten bij een kampvuur, terravorming en het weghalen van gebouwen die er al staan. Weglopen van je smelterij is ook niet verstandig, want na enkele minuten verdwijnen de gemaakte bronzen staven van de grond. Het niveau van de Hunted aanvallen die je krijgt blijven gedurende de game hetzelfde, waardoor ze uiteindelijk geen gevaar meer met zich mee brengen. Daarbij kun je momenteel met maar drie extra spelers een wereld induiken wat magertjes is, omdat de game juist met meerdere spelers leuk is. Aan de andere kant is de interface duidelijk en voelt het resourcemanagement goed aan. In sommige survivalgames kan dat nogal tegenvallen, maar RuneScape: Dragonwilds heeft een duidelijke en eerlijke progressie.

RuneScape Dragonwilds preview 1
RuneScape Dragonwilds preview 2
RuneScape Dragonwilds preview 3
RuneScape Dragonwilds preview 4
RuneScape Dragonwilds preview 5

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Moet ik RuneScape: Dragonwilds al aanraden of niet? De game is eigenlijk te vroeg in de Early Access verschenen, maar wat een plezier haal ik eruit. Los dat het voelt als thuiskomen is de gameplayloop best wel verslavend. Voor je het weet ben je weer eens materialen aan het verzamelen om te bouwen om daarna toch weer voedsel te verzamelen. De aanvallen van de draak en de Goblins die op je jagen zorgen ervoor dat je altijd op je hoede moet zijn. Daarbij moet ik wel zeggen dat de game best wel tam is voor een survivalgame en dat er nog veel ontbreekt. De Magic en Range skills hadden al in de eerste versie van RuneScape: Dragonwilds moeten zitten en dat geldt eigenlijk ook voor de eerste levels van Herblore, Smithing, Farming en Fishing. De quests zijn ook erg magertjes, maar het verkennen van de wereld wordt wel beloond. De skills die er zijn, zijn al goed verbonden met de gameplay. Het niveau van de audio en muziek is hoog, terwijl de kleurrijke visuele stijl erg passend is. De animaties mogen dan zeer vreemd zijn, tijdens het spelen merk je hier eigenlijk weinig van. De game draait ook veel beter dan ik had verwacht. Oftewel het niveau ligt op sommige vlakken al best hoog en plezier hebben staat centraal. Het wordt dan ook interessant om de Early Access van RuneScape: Dragonwilds te volgen, want de game biedt eindeloze mogelijkheden. Ben je fan van RuneScape en survivalgames en kun je dertig euro missen dan zou ik niet langer wachten. Heb je echter geen zin om de genoemde gebreken te accepteren dan kun je beter wachten op enkele updates.

RuneScape: Dragonwilds is een Early Access game die momenteel alleen via pc te spelen is.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot RuneScape: Dragonwilds

Ontwikkelaar:

Jagex

Uitgever:

Jagex

Release:

15 april 2025

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord