Terugblik: Halo 2 - Revolutionair in FPS

-

Ik maak er bijna een serie van. Nadat ik teruggegaan was naar Halo: Reach en Halo: Combat Evolved, kon het bijna niet anders dat ik Halo 2 ook ging behandelen. Dit is de beste game aller tijden voor originele Xbox. Het kostte twee jaar en een nieuwe console om deze game van de top te stoten, maar de cijfers blijven indrukwekkend. Miljoenen kopieën werden verkocht en in de Verenigde Staten alleen al meer dan zes miljoen stuks. Zeker voor die tijd was dat ongehoord. Halo 2 was niet van te voren gepland. Sterker nog, de game ging door development hell voor meerdere jaren. Maar toch kwam het uit de startblokken als misschien wel dé beste Halo-game aller tijden. Waarom? Dat vertel ik jullie in de retrospectief van Halo 2. Get tactical, marines!

Master Chief, defend this console!

Na het enorme succes van Halo: Combat Evolved wilde Microsoft natuurlijk de goede streak doorzetten. Halo 2 was Bungie's meest ambitieuze project waaraan ze ooit gewerkt hadden. Dit zorgde voor een aantal aparte ontwikkelingen. Zo is de E3 demo van 2003 berucht, doordat het allerlei elementen van de game toont, die uiteindelijk niet in de volledige game terug te vinden zijn. False marketing? Nee, er is ontzettend veel geschrapt aan Halo 2 om ervoor te zorgen dat de deadline gehaald kon worden. Niet alleen door te weinig tijd, maar ook omdat de originele Xbox toch flink moeite had om sommige aspecten te kunnen draaien. Development hell betekent meestal ook einde verhaal voor de betreffende serie. Niet voor Halo 2. Ondanks het knippen en plakken in het verhaal bracht het ons een sublieme campaign. Het nam risico's en het resultaat? Een sci-fi meesterwerk.

Halo 2 heeft grappig genoeg twee protagonisten. De Master Chief krijgt een geweldige ceremonie voor al zijn heldendaden, terwijl de Elite "Thel 'Vadam" gestraft wordt door The Covenant, als gevolg van zijn falen. Twee personages die ontzettend belangrijk zijn voor de lore van Halo. Tuurlijk hadden we gewoon lekker als de Chief aliens kapot kunnen knallen, maar dankzij de Arbiter krijgen we een veel breder perspectief. We krijgen diepgang in de vijandelijke factie en dat geeft ze veel meer persoonlijkheid. Je ziet de problemen die een radicale aliencollectie intern moet behandelen en dat er toch goed nagedacht is over, hoe de Covenant in elkaar zit. Het is zeker niet zo simpel als "schiet de gemene aliens neer". Alle facties in de Covenant hebben een reden dat ze daar zitten, een motivatie of soms zelf geen keuze. Elk personage in de campaign van Halo 2 heeft een uitzonderlijk karakter en het voice-over werk is dan ook uitstekend gedaan. Als je alle cutscenes achter elkaar bekijkt, lijkt het net of je in een film terecht bent gekomen. (Zeker als je de remasterde versie bekijkt van Blur Studio!)

onbekend

Arena shooter done right

Okay, het verhaal is dus best wel kickass, maar hoe zit het met de gameplay? Ja, die is tot deze dag nog steeds ontzettend goed. Halo 2 bouwde verder aan de sandbox die Halo: Combat Evolved had opgezet. Zo verliet het heilige Magnum pistool ons, maar kregen we daarvoor in de plaats de Battle Rifle. De gun die basis werd voor vrijwel elke Halo-game. Vele nieuwe alienwapens werden toegevoegd, maar ook een nieuw fenomeen genaamd Dual Wielding. Het staat zelfs op de cover, Master Chief met twee SMG's in zijn handen, klaar om alles overhoop te knallen. De gameplay was in een notendop FPS perfectie. De wapens waren goed in balans, voelden allen uniek om mee te spelen en je had ook nog wat verbeteringen aan de voertuigen, zoals de boosters bij de meeste Covenant vehicles. En die uitstekende gameplay vormde ook de basis voor het behaalde online succes van Halo 2.

Xbox Live kreeg ontelbaar nieuwe abonnees sinds Halo 2 was gearriveerd. De shooter had namelijk ook zijn zinnen gezet op iets unieks. Arena shooters op een console. Nog nooit was dit op deze manier gedaan en nog nooit zo goed uitgevoerd. Vele shooters hebben inspiratie gehaald uit de manier waarop Halo zijn multiplayer tentoonstelt. Halo 2 liet echter zien dat online console gamen echt wel mogelijk was. Sterker nog, het is nu groter dan ooit. De shooter had geweldige maps, competitieve modi en dankzij de geweldige sandbox aan wapens en voertuigen, was het gewoon een genot om te spelen. Sterker nog, het is een genot om te spelen! Tot deze dag heeft geen enkele shooter mij zo weten te vermaken met de multiplayer. DOOM Eternal, Apex Legends, Deep Rock Galactic? Allemaal geweldige shooters, maar ze komen niet in de buurt van Halo 2.

onbekend

Sir, finishing this fight

Samengevat is Halo 2 een sublieme shooter, zelfs vandaag de dag. Het bracht de speler een geweldige campaign, revolutionaire multiplayer en het zette de Xbox weer op de kaart. Nu is de shooter terug in al zijn glorie op de pc, via de Master Chief Collection. Heb jij hem al gespeeld? Laat het ons weten wat je van de game vindt in het huidige gamelandschap. Dit is voorlopig de laatste Halo-game die ik in het zonnetje zet, totdat Halo Infinite arriveert. Kort samengevat voor de fans; Halo 3 deed muziek en custom games het beste, Halo 3 ODST was een leuke spin-off, Halo 4 had een leuk verhaal met matige gameplay elementen en Halo 5: Guardians was kut. Laten we hopen op het beste voor de toekomst, want als we een game krijgen van hetzelfde niveau als Halo 2, dan kan ik mijn geluk niet meer op!

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Halo 2

Ontwikkelaar:

Bungie

Uitgever:

Microsoft Game Studios

Release:

9 november 2004

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
XB
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord