The Way of: Gameliner - Deel 4

Geplaatst: 27 februari 2020 12:00

Het is alweer vijf jaar geleden dat ik voor Gameliner een driedelig The Way of-artikel schreef, waarin ik jullie meenam in de geschiedenis van tien jaar Gameliner. Je kunt deel 1, deel 2 en deel 3 op je gemak teruglezen. Gameliner is vandaag vijftien jaar geworden en daarom leek het mij een leuk idee om de tijdlijn verder compleet te maken met een nieuw deel van The Way of Gameliner. We gaan chronologisch door de jaren heen.

Gameliner en GameCensor stoppen samen

In september van 2015 beëindigen Alex (Gameliner) en Kevin Rombouts (GameCensor (nu Pixelvault)) de samenwerking, na een iets langere proefperiode dan bedoeld. De verschillen waren toch te groot tussen beide teams en onze visies. Toch hebben we mooie banden opgebouwd. Patrick Meurs (hoofdredacteur bij GameCensor) heeft in 2017 - na een kleine uitstapje met zijn eigen website - een overstap naar ons team gemaakt als redacteur. Wij waren altijd fan van zijn content, dus hij was absoluut een aangename toevoeging voor ons team. Met de nadruk op was, want in mei 2019 liet hij ons weten dat hij ging stoppen, omdat hij het schrijven niet meer kon combineren met zijn privé activiteiten. Naast Patrick zijn er overigens nog meer redacteurs geweest die naar ons overgestapt zijn en een enkeling ging weer terug.

onbekendPatrick Meurs op gamescom 2018

Justin en Ruud stoppen ermee en Rudy wordt onze nieuwe hoofdredacteur

Eind 2015 namen we afscheid van Justin Meijer als eindredacteur bij Gameliner. Justin behoorde tot de harde kern van Gameliner en heeft een ontelbaar hoeveelheid content achtergelaten en nagekeken door de jaren heen. Justin was ook enkele jaren in onze gamescom video's te zien. Zijn kritische blik en kennis van games wordt nog steeds wel een beetje gemist. Hij is nog steeds werkzaam in de game-industrie, alleen dan zit hij nu aan de andere kant van de tafel. Hij is al enkele jaren de vaste developer bij de Nederlandse gameontwikkelaar Gamedia en heeft hij gewerkt aan onder andere de game van 1 tegen 100. Dit kunnen niet veel mensen zeggen, volgens mij.

Ruud Oomens hangt begin 2016 na drie jaar zijn hoofdredacteurschap aan de spreekwoordelijke wilgen als hij zijn stage gaat lopen bij de Franse ontwikkelaar en uitgever Ubisoft. Hij blijft tijdens zijn stageperiode nog wel even plakken als eindredacteur, maar besluit dan in de zomer van 2016 dat het genoeg is geweest en stopt bij Gameliner na ruim tien jaar. Hij gaat na zijn stageperiode aan de slag bij Ubisoft als PR manager. Hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze de PR-manager zijn van een grote game-uitgever? Ik ben heel trots op dat hij het heeft klaargespeeld.

onbekendJustin (links) en Ruud (rechts) op gamescom 2014

Hoe ga je deze twee uitzonderlijke talenten nu vervangen? Dat was een vraag die continu in mijn hoofd bleef rondhangen. Rudy Wijnberg was daar het antwoord op. Hij werd intussen al ingewerkt door Ruud en Justin. Het was meer dan logisch dat hij in de zomer van 2016 de zesde hoofdredacteur van Gameliner werd. Rudy heeft Gameliner door een lastige periode heen geloodst waarin we aan de ene kant een website hadden die op zijn retour was en andere kant de redactie die flink uitgedund was geraakt. Rudy blijft zeker nog tot oktober 2019 de hoofdredacteur, waarna hij het stokje volledig overdraagt aan Patrick Lamers en zichzelf stort op de sales en marketing van Gameliner.

Nieuwe website Gameliner

De eerste stappen voor een nieuwe website werden al in 2014 gemaakt. De oude website liep op zijn einde en werd met duct tape bij elkaar gehouden. Derk-Jan en ik waren het erover eens dat de website niet alleen een grafische update kon gebruiken, maar dat het nog beter was om opnieuw te beginnen. Het tot stand komen van een nieuwe website gaat absoluut niet vanzelf. Toen duidelijk werd dat we opnieuw gingen beginnen, hebben Koen en ik de hoofden bij elkaar gestoken. We hebben nagedacht over wie Gameliner eigenlijk is en hoe we dit willen communiceren. Nadat dit langzaam duidelijk werd, hebben we Kevin Rombouts (van PixelVault) gevraagd een ontwerp voor ons te maken.

Gino Abbas, onze voormalige front-end developer, had het design omgezet naar html, javascript en CSS. De eerste contouren van de nieuwe website werden zichtbaar. Al snel bleek dat het logo niet meer van deze tijd was. Er zijn echter ook een heleboel alternatieven de revue gepasseerd, maar Koen en ik vonden vooral dat we vast moesten houden aan iets wat herkenbaar was. We hebben de originele ontwerper van ons oude logo gevraagd om te helpen. Het was alsof het zo had moeten zijn, want Marin stond eigenlijk op het punt naar Amerika te verhuizen om bij Google aan de slag te gaan als designer. Hij wilde ons nog wel even snel op weg helpen. Nog geen paar dagen later, op de vooravond dat hij op het vliegtuig stapte, heeft hij nog even snel een aantal designs van het logo in mijn mailbox gedropt waarmee we verder konden.

onbekendGameliner eind 2018

Het was een flinke zoektocht naar wie onze website moest bouwen. We hadden ongelofelijk veel bedrijven op gesprek gehad. Niemand sprak eigenlijk echt dezelfde taal als wij of beloofde ons gouden bergen en kwamen hun beloften al niet na, nadat we ons eerste afspraak hadden gemaakt. Derk-Jan en ik zijn uiteindelijk gestopt met het zoeken en besloten dat we de website zelf gingen bouwen met hulp van Gino. Dit betekende dat we een lange adem nodig hadden om onze plannen te verwezenlijken, maar daar heb ik op de dag van vandaag geen spijt van gehad. De ontwikkeling van de nieuwe website ging vanaf toen voortvarend. Er moesten heel veel beslissingen genomen worden en ook onze shitload aan content moest worden gemigreerd naar de nieuwe database. We hebben daarbij behoorlijk wat hulp gehad uit het team om dit te verwezenlijken.

Op 28 juli 2018 kwam de nieuwe website van Gameliner online en heeft intussen al enkele updates gehad. Zo hebben we een paar maanden later de Facebook-reacties ingeruild voor Disqus. Gino heeft ons team in augustus 2019 verlaten. In een zoektocht naar een nieuwe front-end developer hebben we veel aanmeldingen gehad. Na veel kandidaten gesproken te hebben, is Frank Riezebos aangenomen als onze nieuwe front-end developer.

Peter, Devin en Kees verlaten Gameliner, Patrick Lamers wordt zevende hoofdredacteur

2019 gaat de geschiedenisboeken in van misschien wel het meest bevlogen jaar ooit. Niet alleen hebben we van een aantal sleutelfiguren afscheid genomen, ook is het meest succesvolle jaar in de geschiedenis van Gameliner. Het vertrekken van een aantal redacteurs is natuurlijk nooit leuk. Je investeert toch tijd en energie in elkaar, en soms komt deze energie niet van beide kanten en moet je afscheid nemen van elkaar. Dit is een stuk moeilijker als je al zolang met elkaar omgaat.

onbekendDevin bij Ubisoft voor Southpark-game

In januari 2019 namen we afscheid van Devin de Groot. Devin en Gameliner hebben een knipperlichtrelatie. Devin is namelijk wel eens vaker weggegaan en toen weer teruggekomen. Ik ken Devin vooral als een echte teamspeler en soms was hij iets te goedgelovig, zeker als we het in de redactie hadden over 'PlayStation'. Hij was regelmatig in onze video's te zien, hij had daar ook echt talent voor. Helaas kon hij zijn baan niet combineren met Gameliner en besloot hij te stoppen bij ons. Dat Devin passie voor games heeft blijkt als hij in juni weer met ons in contact komt, omdat we een podcast willen opzetten. Voor Gameliner was een podcast onbekend terrein, maar het is hip, dus waarom ook niet. Devin zou het plan voor de podcast helemaal uitwerken en nog geen paar weken laten zijn we met een aantal proefafleveringen begonnen. Devin kreeg hulp van twee vrienden, die niet uit onze redactie kwamen. De redactie van Gameliner vond dat de podcast te ver van ons vandaan stond. We hebben daarom na een paar afleveringen besloten om er een punt achter te zetten. Devin heeft deze podcast geheel zelfstandig voortgezet onder de naam de Gamekast. Je kunt zijn de Gamekast podcast op Spotify volgen. We hebben onze eigen podcast opgezet, genaamd: Game Over. Deze kun je elke zondagochtend om tien uur luisteren op Spotify of gewoon op de website. Vandaag komt er een hele speciale editie van de Game Over-podcast online . We hebben met een aantal speciale gasten vijftien jaar Gameliner besproken, daarbij worden ook enkele anekdotes gedeeld en bespreken we vijftien jaar gaming.

In mei 2019 besloot Peter Scheffer dat het na twaalf jaar genoeg was geweest. Hij had mij al eens vaker gezegd dat hij zijn avontuur zelfstandig wilde voortzetten met een eigen blog. Ik heb respect voor mensen die hun dromen najagen. Dat doe ik ook al jaren, maar de wereld draait natuurlijk niet alleen om mij. Ik ben door de jaren heen meer dan eens bij Peter thuis geweest en zijn verzameling games is immens. Ik vond dat hij daar iets mee moest doen, omdat het een walhalla aan nostalgie is. Peter heeft inmiddels zijn blog online gezet en deze kun je hier volgen. Hij schrijft regelmatig over z'n passie voor gaming en zijn verzameling games, en hoe hij dit combineert als vader van zijn zoon Wolf (en ze krijgen binnenkort gezinsuitbreiding) en vriendin (bijna vrouw) Birgit. Peter vond het nooit erg om onbekende games te reviewen, dat vond hij vaak leuker dan de bekende triple 'A' games. Ik mis nog altijd zijn aanwezigheid in het team, zeker omdat we vaak dezelfde smaak in games hadden en zijn eigenzinnige manier van schrijven van content.

onbekendPeter (links) en Alex (midden) op de gamescom 2010

In oktober kreeg Gameliner een nieuwe hoofdredacteur. Patrick Lamers werd de opvolger van Rudy Wijnberg als zevende hoofdredacteur van Gameliner. Patrick was al een tijdje verantwoordelijk voor de PR, en Rudy en ik vonden allebei dat het tijd werd voor een nieuwe wind. Patrick is een echte teamspeler en een echte doorzetter. Patrick is de spin in het web, zoals ze dat zeggen. Hij is nog maar kort bij Gameliner en heeft ons laten zien dat hij de 'hoofdredacteurschap' meer dan waard is. Ik weet als geen ander hoe druk je bent als hoofdredacteur. Het schrijven van content en het maken van video's is natuurlijk niet het enige wat je doet. Ook redacteurs achter de broek aanzitten, terwijl je het zelf druk hebt en de relaties onderhouden met uitgevers en PR-bureaus en de planning zit enorm veel tijd in. Ik kan daarom niet meer dan mijn respect uitspreken voor zijn inzet om het beste van Gameliner te maken. Zo af en toe probeer ik hem te remmen in zijn enthousiasme en adviseer hem dan als opa Alex om het team ook meer aan het werk te zetten. Maar Patrick is niet vies om zijn handen uit de mouwen te steken. Dit is vergelijkbaar met zijn voorgangers, dus wat dat betreft lijken we allemaal op elkaar.

Kees Wijnhorst, die de boeken in gaat als de nieuwskoning van Gameliner, liet eind vorig jaar weten dat het mooi is geweest en dat hij ons gaat verlaten. Na bijna zesduizend (dit record is bijna niet meer te verbreken). Claudia kan wel eens zijn enige bedreiging zijn op dit moment, ze zit op bijna duizend nieuwsberichten in nog geen jaar tijd. Kees was meer dan vijf jaar het boegbeeld van Gameliner als het gaat om het nieuws, we missen zijn aanwezigheid natuurlijk nog steeds.

onbekendPatrick (links) en Rudy (rechts) op de gamescom 2019

Op naar de volgende vijftien jaar

Dit is alweer het vierde deel van The Way of Gameliner op de vijftiende verjaardag van Gameliner. Ik merk dat het steeds lastiger wordt om te onthouden wat er allemaal is gebeurd, want de tijd vliegt voorbij. Ik ben blij dat ik alle hoogte en- dieptepunten (die wellicht wel een beetje persoonlijk kunnen zijn) in een artikel als deze uiteen kan zetten. Gameliner is een plek waar je jouw passie kwijt kunt over games en een kweekvijver voor heel veel uitzonderlijk talent. Iedereen die een bijdrage aan Gameliner heeft geleverd, wil ik ontzettend bedanken voor zijn of haar bijdrage. We hebben door de jaren heen veel geleerd, ook al zijn we (of ik) af en toe een beetje hardleers. Ik wil niet alleen alle (ex) vrijwilligers en medewerkers bedanken, ook wil ik al onze contactpersonen bij de verschillende game-uitgevers en PR-bureaus bedanken voor de jarenlange samenwerking. Jullie staan namelijk altijd voor ons klaar en zonder jullie hulp hadden we lang niet zoveel mooie dingen kunnen maken (dat mag ook wel eens gezegd worden). Tot slot wil ik ook onze bezoekers bedanken voor hun komst naar onze website en hopelijk blijven jullie dit nog jaren doen.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord