Bandle Tale: A League of Legends Story - Een feestelijke afsluiting

-

Bandle Tale: A League of Legends Story is de laatste indiegame die door Riot Forge wordt uitgegeven. Riot Games heeft geprobeerd om de uitgebreide lore van League of Legends over te brengen via verschillende games, maar wist daar niet helemaal in te slagen. Dit is helaas wel hun eigen schuld, want de games kregen amper aandacht en behoorde vooral tot de niche-genres. De indie studio's hebben echter wel laten zien wat ze kunnen en daardoor hebben we mooie games mogen ontvangen. Het is ditmaal aan Lazy Bear Games om ons een goed afscheid te geven. Dit doen ze door ons een game te geven waar de schattige Yordles in het zonnetje worden gezet. Lazy Bear Games is bekend van Graveyard Keeper en daarmee hebben ze laten zien dat ze een specifieke stijl hebben. Een stijl die we ook terugvinden in Bandle Tale en daardoor is het zowel een schattige als een feestelijke afsluiting.

Bandle Tale A League of Legends Story Review

Zoveel Yordles!

In het League of Legends universum zijn Yordles eigenlijk een soort geesten die uiteindelijk hun vorm hebben aangepast via magie. Hierdoor lijken ze op schattige kleine hamsters met puntoren. Ze leven in hun eigen wereld genaamd Bandle City, dat bestaat uit verschillende eilanden. Deze eilanden zijn met elkaar verbonden via portalen, waardoor de Yordles met elkaar kunnen handelen. Het verhaal van onze kleine vriend(in) begint op het eiland Yarnville. Na het maken van mijn eigen schattige Yordle wordt er verteld dat hij een handicap heeft. Hierdoor heeft hij al honderd jaar het huis niet verlaten en werd hij onderwezen door zijn opa. Onze Yordle is dan ook een kei in breien en die vaardigheid zal hij moeten toepassen, want de portalen draaien op Portal Yarn. Wanneer hij van zijn opa een soort gipsbeen krijgt, zodat hij naar buiten kan, slaat het noodlot toe. Met zijn beste vriendin Clover vertrekt hij in het geheim naar het feest van Ozzy. Als gast mag hij het feest starten, maar dit zorgt ervoor dat de portalen breken en de eilanden te maken krijgen met de magie. Aan jou de taak om de eilanden weer met elkaar te verbinden en alle rotzooi op te ruimen. Ondertussen probeert Tristana te achterhalen wie het feest heeft gesaboteerd. Het verhaal lijkt simpel, maar je zult veel Yordles moeten helpen en niet alles wordt direct in één keer opgelost. Het is jammer dat de schaarse cutscenes, die het overkoepelende verhaal vertellen, erg klein zijn afgebeeld. Het zijn mooie getekende afbeeldingen die niet gebruikmaken van de volledige resolutie van je scherm.

Net zoals in de andere games zul je een aantal League of Legends-Champions tegenkomen. Jouw Yordle heeft geen idee wie ze zijn, maar het zijn belangrijke Yordles, waardoor jij ze moet verzamelen voor een feest. Met dit feest hoop je de magie weer terug te brengen. Het verhaal is niet diepgaand, maar kent wel de typische humor van Lazy Bear Games. Een groot gedeelte van de dialogen moet je dus niet al te serieus nemen en dat past verrassend goed bij de setting van de game. Niet alleen de Yordles zijn schattig, de eilanden zijn ook kleurrijk en fantasievol. Dat maakt het leuk om de eilanden te bezoeken en de vele grondstoffen te verzamelen. Lazy Bear Games laat wederom zien dat ze erg goed zijn in het creëren van een toffe wereld met pixel art.

Bandle Tale A League of Legends Story Review1

Tot in de avond grinden en feesten

Yordles zijn rare wezens, want ze leren nieuwe vaardigheden door tijdens de dag afwisselende en interessante handelingen te voltooien en die tijdens het slapen via dromen om te zetten in skill points. In het begin heb je maar enkele bolletjes waarin de ervaringen van de dag worden opgeslagen, waardoor je regelmatig naar bed moet. De vele quests die je moet voltooien geven net zoals de festivals kant-en-klare skill points. Je zult deze moeten besteden in de skill tree die bestaat uit vier categorieën. Hoewel ze los van elkaar staan, zul je de categorieën in de gaten moeten houden. Ze zijn namelijk indirect met elkaar verbonden. Dit zorgt er in het begin voor dat het nogal lastig is om alles bij te houden, maar zelfs later in de game moest ik zowel de quests als de skill tree telkens goed bestuderen. Ik zal je een voorbeeld geven van het hele denkproces van de game. Ik wilde de Yordles trakteren op nieuwe gerechten en om deze vrij te spelen moest ik eerst de specifieke vaardigheid in de skill tree kopen. Daar bleef het echter niet bij, want om de mixer te maken heb je eerst een Foundry Workbench II nodig om de steel nuggets te kunnen smelten. Je raadt het al, dat materiaal kun je niet direct maken, waardoor ik eerst een level twee aura en level twee werkbank nodig had. Om dat weer voor elkaar te krijgen moesten er skill points worden ingeleverd voor een Casting Press II en Magic Head Conducter. Deze staan wat verder in de skill tree, waardoor je eerst alle vaardigheden in dezelfde lijn moet kopen. Gelukkig, zorgen al deze vaardigheden ervoor dat je aan de slag kunt met de andere missies. Ik werd af en toe gek van dit systeem en ik denk dat je nu kunt begrijpen waarom. Het is namelijk niet een eenmalige gebeurtenis, want dit proces begint met elke quest weer opnieuw. Toch heeft het geen slechte invloed op de game, want doordat je overal rekening mee moet houden is een uur zo voorbij. Ik vond het heen en weer rennen op een gegeven moment wel vervelend worden. Hierdoor begon ik steeds meer gebruik te maken van de portalen. Door de afwisseling, charme en humor bleef ik echter geïnteresseerd in de gameplay en het verhaal, waardoor het uitspelen van Bandle Tale: A League of Legends Story geen grind werd.

Wanneer je per ongeluk de verkeerde vaardigheden koopt of de quests in een verkeerde volgorde probeert af te ronden, zul je toch moeten grinden. Ik kwam in het begin even vast te zitten en moest daardoor veel grondstoffen verzamelen. Aangezien dit gebonden is aan de vaardigheden die je koopt met de skill points, kun je in het begin nog weinig verzamelen. Op een gegeven moment levert het verzamelen van bijvoorbeeld garen ook geen ervaring meer op, waardoor je wat anders moet gaan doen. Je kunt dus niet steeds dezelfde materialen maken of grondstoffen verzamelen. Hierdoor ontstaat er automatisch wat meer afwisseling. Rondrennen en het maken van materialen is niet het enige wat Bandle Tale: A League of Legends Story te bieden heeft. Het geven van festivals en het organiseren van etentjes is het tweede aspect waar je druk mee bezig bent. Om ervoor te zorgen dat de inwoners van een eilandje honger krijgen, moet jij in een winkeltje spullen verkopen. Zijn er genoeg hongerige personen dan is het tijd voor het organiseren van een food stand. Jij bepaalt van tevoren welke gerechten je serveert en de bewoners zullen dan hun wens duidelijk maken. Ze zullen niet eeuwig wachten op hun bestelling dus je zult snel het voedsel moeten bereiden. Naarmate je verder komt in de game krijg je toegang tot nieuwe gerechten die ook weer op een nieuwe manier moeten worden klaargemaakt. Als het allemaal werkt, dan stijgt de blijdschap van de bevolking en krijg je de optie om een festival te organiseren. Je krijgt de keuze uit een aantal festivals en kunt verschillende bewoners uitnodigen. Elk festival heeft zijn eigen voorwaarden en daardoor moet jij op het festivalkleed de juiste activiteiten en versieringen plaatsen. Denk dan aan een dansvloer en een confetti kanon. Tijdens het festival kun jij niet rustig zitten, want je moet als een gek de blijdschapbolletjes verzamelen en deze opslaan. Dit zorgt er namelijk voor dat je een festival met succes afrond en beloond wordt met skill points en Portal Yarn.

Bandle Tale A League of Legends Story Review2

Neem je huis mee op reis

Ik heb het net gehad over een winkel, festivals en de foodstand, maar deze zijn gebonden aan je eigen huis. Je vindt namelijk al snel de oude rugzak van een Yordle die je kunt upgraden. Deze rugzak is je huis en daardoor kun je eenvoudig je huis meenemen en op specifieke locaties neerzetten. Om een festival te houden hoef je alleen maar het festivalkleed uit te rollen en je hebt een prachtige plek voor het feest. Hetzelfde geldt voor de winkel en de foodstand. De winkel is niet alleen belangrijk voor de gemoedstoestand van de bevolking, maar levert ook geld op waarmee je materialen of spullen kunt kopen. Je hoeft dus niet altijd alles zelf te verzamelen of te maken, want soms is het sneller om even wat te kopen. Je hebt ook een buitenwerkplaats die vooral handig is voor de aura’s. Deze zorgen ervoor dat een machine beter werkt waardoor je toegang krijgt tot andere materialen. Omdat je in het begin nog niet alle aura’s zelf kunt instellen, moet je de speciale gebouwen in de wereld gebruiken. Later krijg je ook toegang tot een binnenwerkplaats en zelfs een broeikas. Via een klein portaal in je huis kun je eenvoudig de broeikas binnenlopen om daar je gewassen en insecten te kweken.

Om wat meer persoonlijkheid te bieden is het mogelijk om je huis naar eigen wensen aan te passen. Met behulp van de upgrades wordt het huis groter en krijg je toegang tot nieuwe decoraties. Daarnaast kun je met bepaalde quests sterren verdienen, waarmee je thema’s vrijspeelt. Deze thema’s zijn gebonden aan de Champions en de eilanden, waardoor je de bekende paddenstoelen van Teemo in je huis kunt neerzetten of kunt slapen op het bed van Gnar. Het zijn kleine toevoegingen die ervoor zorgen dat je je wat meer verbonden voelt met je Yordle en het huis. De game is namelijk lineair en daardoor zijn deze extra keuzes een mooie toevoeging. Vooral omdat je veel tijd in en rondom de rugzak besteed.

Bandle Tale A League of Legends Story Review 1
Bandle Tale A League of Legends Story Review 2
Bandle Tale A League of Legends Story Review 3
Bandle Tale A League of Legends Story Review 4
Bandle Tale A League of Legends Story Review 5

Het gebruikte beeldmateriaal is gemaakt tijdens onze speelsessies via pc.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Met Bandle Tale: A League of Legends Story krijgen we eindelijk een game die compleet over de Yordles gaat. Met de kenmerkende humor en pixel art van Lazy Bear Games is het verhaal leuk om te volgen en blijven de eilanden mooi om te bezoeken. Dit moet ook wel, want het verhaal is niet diepgaand en je zult ontzettend veel heen en weer moeten lopen. Door de gameplayloop en de charme wordt dit niet saai, want je kunt niet doelloos quests voltooien. Doordat de Yordles tijdens het dromen ervaringen omzetten in skill points moet je er zuinig mee omgaan en dat is lastig, want alle vaardigheden uit de skill tree zijn met elkaar verbonden. Dit zorgt ervoor dat je soms de verkeerde keuzes maakt en even moet grinden, maar er is ook genoeg afwisseling. Het maken van materialen is niet het enige wat je doet. Je zult ook festivals moeten houden, terwijl je de bewoners kunt trakteren op voedsel vanuit een foodstand. Dit alles vanuit je draagbare huis, dat je zelf mag inrichten en aanpassen. De uren zullen dan ook voorbij vliegen, waardoor de game niet aanvoelt als een grind.

• Humoristisch verhaal..
  • Mooie en kleurrijke pixel art
  • LoL-Champions zijn goed gekozen
  • Festivals en food stands
  • Uitgebreide skill tree
  • Schattige Yordles!
  • Verschillende eilanden om te bezoeken
  • .. maar niet diepgaand
  • Veel heen en weer lopen
  • Lastig om alles bij te houden
  • Cutscenes zijn erg klein in formaat

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Packshot Bandle Tale: A League of Legends Story

Ontwikkelaar: