Review: Battlefield: Bad Company 2 PlayStation 3

De first person shooter van Electronic Arts, Battlefield: Bad Company 2 is op het moment van schrijven al 2,3 miljoen keer verkocht. EA en Dice hebben er voor gekozen het tweede deel van de Bad Company-serie wel op de PC uit te brengen. Dit was niet het geval bij het eerste deel, dat enkel verscheen voor de Playstation 3 en de Xbox 360.

Gameplay

Je trekt er opnieuw met de B-company opuit om lastigste klussen op te knappen. Je komt in alle werelddelen. Je strijdt in oerwouden, op Antarctica en in de woestijn. De besturing van de voertuigen en je virtuele soldaat werkt uitstekend. Vijanden reageren goed op bijvoorbeeld schieten en sterven zeer overtuigend! Ook al zie je wel vaak dat een neergeschoten vijand met zijn rug door een boom heen op de grond ligt. Dat oogt wat vreemd maar is waarschijnlijk moeilijk te voorkomen.

Graphics

Grafisch ziet Bad Company 2 er zeer goed uit. Ook zullen nu, net als in het vorige deel van Battlefield, alle objecten weer te vernietigen zijn. Het is wel zo dat Dice, de ontwikkelaar van Bad Company 2, het vernietigen van huizen moeilijker heeft gemaakt. Gebouwen zullen nu niet zo gemakkelijk meer tegen de vlakte gaan. Je bent dus werkelijk nergens veilig voor bijvoorbeeld raketwerpers en mortieraanvallen. Maar ook kogels gaan door de muren heen, net als vuur afkomstig van tanks en ander zwaar geschut. De planten die in Bad Company 2 volop aanwezig zijn, zien er stukken beter uit dan in vele andere games, en zijn bovendien ook met de grond gelijk te maken.

Voertuigen

Een enorm arsenaal aan voertuigen maakt het makkelijk om jezelf te verplaatsen in de enorme levels. Zo is er onder andere een M1A1 Abrams tank en een 64 AH Apache gevechtshelikopter aanwezig. Maar ook een op afstand bestuurbare UAV is deze keer van de partij! Het is een kleine helikopter die je vanuit een soort computerbasis bestuurt. Je kan er bestuurbare raketten mee afschieten, en als je genoeg punten hebt verzameld, ook een machine gun gebruiken die in de mini helikopter gemonteerd zit.

Geluid

Het geluid in Bad Company 2 is echt fenomenaal! Het is of je werkelijk in een oorlogsgebied bezig bent. Dit wordt mede veroorzaakt door het surroundgeluid. Het vuren van je wapen klinkt overal anders. Als je in een huis schiet heb je een enorme echo, maar wanneer je buiten schiet is het geluid weer compleet anders. Zelfs als je naast een auto- of tankwrak schiet hoor je een vervorming in het geluid.

Singleplayer

Gelukkig staat Battlefield er om bekend dat de single player missies gespeeld kunnen worden via de weg die jij zelf bepaalt. Zo kun je jezelf via de huizen door het level heen knokken, maar je kan ook kiezen voor overzicht en midden in het slagveld gaan staan schieten. Die keuze is helemaal aan jezelf. Toch merkte ik dat er meer aandacht is besteed aan de multiplayer dan aan de singleplayer. Zo heb ik meerdere keren opgemerkt dat de soldaten waarmee je vecht vaak op een onverklaarbare wijze opeens midden in hun loop stil gaan staan. Een soort van directe bevriezing. Hun ene been staat op de grond en het andere hangt nog in de lucht. Dit is mij op een gegeven moment wel gaan irriteren. Ook zijn sommige scripted events wel erg opvallend. Zo stond ik bij een opgeblazen brug. Ik kon schieten waar op ik wilde, maar pas toen in naar beneden was gesprongen, waren er soldaten die op me begonnen te schieten.

Multiplayer

De multiplayer speelt lekker weg, ook al zijn er wel wat haken en ogen. Zo is het opblazen van huizen niet helemaal glitchvrij. Als sniper op het dak van een woning die werd opgeblazen, zakte ik zomaar door het plafond heen. Toen dit gebeurde stond ik wel even raar te kijken. Je kan veel wapens vrijspelen, maar ook zijn bijvoorbeeld voor de sluipschutteruitrusting betere vizieren te behalen. Je hebt in de multiplayer twee verschillende gameplay modi: conquest en rush.

Conquest houdt in dat je met jouw team alle drie de vlaggen die in het level zijn opgesteld aan jouw kant moet zien te krijgen. Dit doe je door met je teamleden bij de vlag te gaan zitten. Hierdoor verover je de vlag. Rush is heel iets anders. In deze modus is het de bedoeling dat je twee bommen beschermt of aanvalt. Het leuke is dat de twee modi in dezelfde levels te spelen zijn. Maar het verloop van de game in dezelfde levels is ongelofelijk verschillend. Het valt simpelweg niet met elkaar te vergelijken. Zo zie je in de rush modus veel beschietingen vanaf de straten, maar zie je dat in de conquest modus weer bijna niet en zoekt iedereen zijn bescherming in de huizen en/of bosjes.

Het eindoordeel van Thomas Sanderse

Battlefield: Bad Company 2 is een zeer goede first person shooter! Ook al hadden Dice en EA iets meer aandacht moeten besteden aan de singleplayer. Ondanks dat is de game echt geslaagd. Mocht je dus nog op zoek zijn naar een degelijke multiplayer shooter, dan zit je met Bad Company 2 zeker gebeiteld.

• Boeiende multiplayer
  • Grafisch sterk
  • Enkele glitches