Review
Review: BioShock 2 PlayStation 3
20 februari 2010De laatste jaren worden we overspoeld door vele toppers, die stuk voor stuk onze vrije tijd doen opvullen. 'Overspoeld' is dan ook gelijk een zeer...
In 2007 verscheen het eerste deel van BioShock op de Xbox 360 en de pc. Ook later kwam deze versie op de PlayStation 3 uit. De game deed mijn hart sneller pompen.. De game toverde prachtige beelden voor zijn tijd, en de mysterieuze muziek op de achtergrond maakte de game zo ontzettend goed. Nu drie jaar later komt uitgever 2K Games met BioShock 2, welke onlangs op onze redactie verscheen. Lees de bevindingen van de opvolger in deze review.
BioShock 2 speelt zich tien jaar na het eerste deel af. Dit keer niet als gestrande reiziger, maar als de eerste Big Daddy. Welkom, je bent terug in de stad Rapture. Al snel wordt duidelijk waarom je in Rapture bent en wat je doel daar is. Je moet Little Sister beschermen tegen al het gespuis in Rapture, maar dat wordt je erg moeilijk gemaakt. Je raakt haar kwijt en probeert vervolgens alles om haar terug te vinden.
De omgevingen komen veel overeen met die van het eerste deel, hoewel de stad in tien jaar tijd wel erg verloederd is. Ze schitteren weer vanouds, net als in het eerste deel. Een groot gedeelte van BioShock 2 is een in first-person shooter. Het puzzelen in de game heeft plaats moeten maken voor de actie in de game. Je kunt nu tegelijk Plasmids en wapens gebruiken, iets wat niet in het eerste deel kon.
Naast de prachtige graphics zijn ook de details onmisbaar; de uitgever heeft er heel veel werk in gestopt. Overal valt wel iets aan informatie te vinden. Net als in het eerste deel zul je in BioShock 2 op zoek moeten naar dollars. Deze kun je weer inzetten voor het aanschaffen van munitie en EVE-hypo's. Dat laatste voorwerp wordt ingezet als 'n van jouw Plasmids. Wanneer je als kip zonder kop door het spel heen scheurt, recht op je doel af, mis je de hele entourage eromheen.
De dagboeken van de bewoners van Rapture vertellen hoe hun leven eruit ziet. Duidelijk komt naar voren wat ze van anderen vinden, en dat ze Rapture zo snel mogelijk willen verlaten. De macht over Rapture licht nu in handen van Lamb, na de strijd tussen Ryan en Fontaine uit het eerste deel. Lamb probeert de bewoners van Rapture te verenigen tot 'n grote familie. Wie daar geen zin in heeft, zal worden gezien als buitenstaander en wordt ter dood veroordeeld.
Niet alleen geven de dagboeken informatie over het leven in Rapture, ook zal het handig zijn bij bepaalde keuzes die je moet maken in de game. Zo wordt je de hele game geconfronteerd met keuzes. Draai je de nek om van Little Sister, om zo het goedje Adam te verzamelen, zodat je nieuwe vaardigheden kunt kopen, of red je Little Sister met de hoop dat je er nog wat aan overhoudt.
Adam gebruiken ook de Splicers, de bewoners van Rapture. Wanneer je Little Sister op de grond zet, zal ze worden aangevallen door de Splicers, waartegen je ze continue moet verdedigen met je arsenaal aan wapens, de hackvaardigheden en Plasmids die je tijdens je game vindt. Dit levert een leuk stukje gameplay op.
Na wat rond gelopen te hebben in Rapture kwam ik regelmatig in oog te staan met Big Sister en dat was een spectaculaire ervaring. Ze is niet alleen snel, ook is ze nog eens erg sterk. Wat het erg lastig maakt om haar te verslaan. Ze is ook telkens weg, wanneer je een klap wilt uitdelen. Het houdt het op zich wel spannend, maar gaat wel ontzettend irriteren op een gegeven moment.
Naast de singleplayer is er ook de multiplayer optie. Daar is op zich niet veel bijzonders aan. De multiplayer vertelt zijn eigen verhaal, geeft je de mogelijkheid om je eigen personage aan te maken en je kunt je eigen krachten kiezen in de game. 2K Games heeft voor de multiplayer een extern ontwikkelteam opgetrommeld, dit om te voorkomen dat de kwaliteit van de singleplayer door tijdsdruk er aan onderdoor zou gaan.
Ik had hoge verwachtingen van BioShock 2 en een hoop van deze verwachtingen zijn zeker waargemaakt. Rapture is nog altijd een geweldige plek om te zijn. De omgevingen zien er prachtig uit en het verhaal zit goed in elkaar en boeit me enorm. De Big Sisters zijn wat minder prachtig dan in eerste instantie gehoopt, ze zijn snel en kunnen je snel gaan irriteren. Dit komt waarschijnlijk omdat het totaal niet in een game als BioShock 2 past. De game staat verder als een paal boven water. Of moet ik zeggen, staat als een huis onder water? BioShock 2 heeft me weer geraakt.
Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
2K Marin
Uitgever:
2K Games
Release:
9 februari 2010
Reviewscore:
Platforms:
Review
De laatste jaren worden we overspoeld door vele toppers, die stuk voor stuk onze vrije tijd doen opvullen. 'Overspoeld' is dan ook gelijk een zeer...
Nieuws
Met BioShock 2 lanceert Take Two het vervolg op zijn voorganger BioShock, die in 2007 verscheen voor PC, Xbox 360 en later ook voor de PlayStation 3....
Nieuws
Het eerste deel van BioShock kwam niet tegelijkertijd op alle platforms uit(dat wil zeggen PC, PlayStation 3 en Xbox 360). 2K Games wil dit anders gaan...
Nieuws
De naam BioShock 2: Sea of Dreams zul je binnenkort nergens meer tegenkomen. De game krijgt namelijk een andere naam. De game zal voortaan gewoon...