Review: Colin McRae: DiRT Pc

-

Colin McCrae-games waren altijd wel vet, maar of ik er ook veel van bakte, nee! Je moest wel supergeconcentreerd zijn om je bolide veilig aan het eind van het parcours te krijgen, het liefst ook nog eens binnen een redelijke tijd. Dat was voor mij een onmogelijke opgave. Toch waagde ik weer een sprong in het diepe met Colin McCrae DiRT. Ik bracht het er heel vanaf, hoewel mijn wagen toch enkele deuken op liep. En ik zou bijna vergeten dat het maar een spelletje was.

Pareltje

Colin McCrae DiRT ziet er realistisch uit. zowel qua ingame graphics als menu-interface. Overal is aangedacht. Daarbij komt dat je wagen tot in de kleinste details kapot kan, wat weer invloed heeft op het rijgedrag van je scheurijzer.

Moeilijk, moeilijker, moeilijkst

De game is in verschillende moeilijkheidsgraden te spelen en dat verschil is duidelijk merkbaar. Waar ik bij het lage niveau geen moeite had met races, kneep ik hem toch echt wel bij de wat moeilijkere niveaus. Deze zijn misschien nog wel moeilijker dan in voorgaande Colin McCrae games. Het is daarom ook belangrijk om bij DiRT je hoofd er goed bij te houden, want het is vrijwel onmogelijk om de bijna vier minuten durende circuits, soms zelfs langer, uit je hoofd te leren.

Gevarieerder"

Er zijn veel dingen veranderd in Colin McCrae DiRT ten opzichte van de vorige games.
De verschillende opties zorgen voor meer variatie en diepgang in deze game. De ene keer race je tegen de klok, de andere keer neem je het op tegen anderen op een circuit in de careermodus. Het is een afwisseling tussen verschillende racestypes, zoals Hill Climb, Traditional Rally, Rally Raid en Crossover.

Hoe meer, hoe beter"

Het gaat erom dat je, net als bij de meeste racegames, als eerste over de eindstreep komt. Hoe meer races je wint, hoe hoger je 'Tier'. Hoe hoger je Tier is, hoe moeilijker het wordt. In dezelfde careermodus kun je ook geld winnen met elke podiumplek die je haalt en jawel, hoe meer geld je hebt, hoe beter de auto's zijn die je kunt kopen. Ook zijn er extra dingen te koop voor de auto's die je al hebt gekocht. Een Gran Turismo-sfeertje, maar dan net weer iets anders.

Ook minpunten?

Maar aan al het goede komt een eind. Zo ook als we het gaan hebben over de mindere dingen uit deze game. Nee, dit is een joke! Alleen de framerate laat het soms afweten, wat dan voor flinke vibratie in het beeld zorgt. Gelukkig gebeurt dat alleen als er meerdere auto's in beeld zijn. Wil je dit voorkomen, dan moet je maar gewoon flink gassen en zorgen dat je voorop blijft!

Het eindoordeel van Alex Zweers

DiRT is dus weer een gave Colin McCrae-game. Het is op en top realisme, is uitdagend en kent een mooi aanbod aan spelmodi. Daarnaast is het Gran Turismo-achtige sfeertje weer eens wat anders, wat voor een aangename afwisseling zorgt. Het enige minpuntje is de framerate, maar dat is dan ook gewoon een kwestie van het pedaal diep intrappen.

  • Perfect
  • Realisme
  • Uitdagend
  • Framerate
Alex Zweers Eigenaar, founder & Head of Development

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Colin McRae: DiRT

Ontwikkelaar:

Codemasters

Uitgever:

Codemasters

Release:

21 juni 2007

Reviewscore:

Platforms:

PC
X360
PS3
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord