Preview
Preview: Dragon Quest III HD-2D Remake - Een veelbelovend begin
3 november 2024Dragon Quest III stamt uit 1988; tijd dus voor een remake. In de preview van Dragon Quest III HD-2D Remake kun je lezen of Philip al enthousiast is...
In Japan is Dragon Quest een begrip en een zeer populaire franchise. Met deze concurrent van de Final Fantasy serie heb ik geringe ervaring. Voornamelijk, omdat de eerdere delen destijds niet in Europa zijn uitgebracht. Toch heb ik met het spelen van Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King een idee gekregen waarom de serie zo populair is. Het is daarom fijn dat Square Enix ons in de gelegenheid stelt om het derde deel uit de serie op de PlayStation 5 te spelen. In de preview van Dragon Quest III HD-2D Remake kun je lezen dat ik al aardig enthousiast over de game was. Gelukkig mocht ik al eerder met de volledige game aan de slag en of mijn enthousiasme getemperd is of alleen maar groter is geworden, kun je lezen in de review van Dragon Quest III HD-2D Remake.
Zoals besproken in de preview is je vader Ortega in het verleden het gevecht met Baramos aangegaan, maar helaas is er nooit meer iets van hem vernomen. De koning van Aliahan vraagt je om in je vaders voetsporen te treden en de kwaadaardige Baramos te verslaan. Zoals ik in de preview al aangaf, lijkt het verhaal enigszins rechtlijnig. Dat is ten dele waar, want de rol van je teamgenoten wordt niet groter. Zij zijn er om jou te helpen, maar maken geen deel uit van het verhaal. Ze hebben dus ook geen persoonlijkheid, maar dat is niet erg want het avontuur van Ortega’s dochter (of zoon) gaat dieper dan je denkt en heeft verwachte en onverwachte verrassingen. Ook zijn er cutscenes toegevoegd die meer vertellen over het leven van Ortega die niet in het origineel zaten. Helaas kan ik daar niks over zeggen, maar reken erop dat je zeker veertig a vijftig uur nodig hebt om de game uit te spelen (tenminste als je je niet laat leiden door de Objective Marker).
Aangezien ik ervoor gekozen heb om geen mission marker aan te zetten, is het verkennen van de wereld een echt avontuur. Dat komt door de vele items en kistjes, vriendelijke monsters, steden en dungeons die er te ontdekken zijn. Het is hierdoor belonend om de omgeving te verkennen en niet meteen op je doel af te gaan. Zo verdien je wat experience en vind je hopelijk wat speciale items, nieuwe uitrusting, vriendelijke monsters of mini medals. De laatste kun je inruilen voor sterke wapens of uitrusting die het avontuur wat makkelijker kunnen maken. Gelukkig hoef je niet alle hints zelf te onthouden en kun je dertig gesprekken bewaren. Van deze geweldige Quality of Life upgrade heb ik veelvuldig gebruik gemaakt en het maakt het verkennen van de wereld overzichtelijker. Daarnaast maakt de HD-2D grafische stijl, waar de dynamische 3D-achtergronden met de klassieke 2D-pixel sprites worden gemengd, en de geweldige soundtrack het een genot om de wereld te ontdekken. Deze stijl doet erg denken aan die van Octopath Traveler’s en ik kan alleen maar hopen dat Chrono Trigger en Final Fantasy VI (en eventueel FF IV) ooit ook een vergelijkbare behandeling krijgen.
Met het team dat je bij Patty’s Party Planning Place hebt samengesteld ga je informatie inwinnen en de wereld verkennen. De samenstelling van je team is wel belangrijk, want elk teamgenoot begint in een bepaalde Vocation (Job) met eigen stats, vaardigheden en magic. Hun karakter bepaalt welke stats meer of minder levelen. Het is dus verstandig om een gevarieerd team samen te stellen, zodat je tegen de meeste vijanden weerstand kunt bieden. Aangezien ik weinig ervaring met de franchise heb, ben ik begonnen met het aangeraden team bestaande uit een Mage, Warrior en Priest. Toch kun je er ook voor kiezen om een Thief, Martial Artist, Gadabout (een soort nar), Merchant of Monster Wrangler aan je team toe te voegen. De nieuwe Monster Wrangler is een sterke bondgenoot die zijn vaardigheden leert van de gevonden vriendelijke monsters, maar in het begin van de game voegt hij nog niet veel toe omdat je die nog niet hebt. De Gadabout is een soort wild card die niet altijd naar instructies luistert, maar wel als enige zonder speciaal item in een Sage kan veranderen. Het is aan jou om te bepalen wat het beste werkt en hoe makkelijk of moeilijk je het voor jezelf wilt maken.
Als je ergens vastloopt, kun je dus ook voor een personage met een andere Vocation kiezen. Het nadeel hiervan is wel dat elk nieuw personage op level één begint en misschien nog niet opgewassen is tegen de vijanden waar je moeite mee had. Je kunt de teamgenoten die je niet gebruikt bij Patty laten wachten en weer wisselen als je hen nodig hebt. Ze behouden de behaalde stats die ze hadden toen je hen achterliet. De Hero behoudt altijd dezelfde Vocation, maar alle andere teamgenoten kunnen van Vocation veranderen als ze level twintig hebben bereikt. Het voordeel is dat het personage toegang tot nieuwe skills en magic heeft, maar de oude geleerde technieken niet verleert. Het nadeel is dat alle behaalde stats door tweeën worden gedeeld en je weer op level één begint. Je bent dan wel sterker dan een reguliere Vocation, omdat je begint met betere stats en al verschillende skills en/of magic kunt gebruiken. Zo kan de Warrior die normaliter geen toegang tot magic heeft in een Mage of Priest veranderen. Hierdoor kan hij wel magic gebruiken, maar behoudt hij wel zijn Warrior vaardigheden.
Toch is het onverstandig om iedereen op hetzelfde moment van Vocation te laten veranderen, want dit verzwakt het team teveel. Gelukkig zijn er locaties waar je veel experience kunt verdienen, zodat je personage met aangepaste Vocation weer snel rond level twintig zit. Zoals gezegd bepaalt het karakter van een personage welke stats beter levelen, maar dit kun je veranderen door speciale boeken te lezen. Zo kun je ervoor zorgen dat de onderbelichte stats in de nieuwe Vocation meer punten krijgen en je de zwakke punten kunt minimaliseren. Hierdoor ontstaat wel de vraag of je meteen na het behalen van level twintig van Vocation moet veranderen of het verstandiger is om te wachten tot level veertig. In dat geval kun je met alle technieken van de Vocation en met nog betere stats een nieuwe Vocation beginnen. Dit systeem is uitgebreider dan het eruit ziet, omdat er negen Vocations zijn die je kunt combineren. Hierdoor kun je je eigen team van onverslaanbare helden creëren.
Het verkennen van de prachtige wereld gaat niet zonder slag of stoot, want je wordt regelmatig aangevallen. Zelfs op Normal moet je wel klaar zijn voor een uitdaging, want de dungeons zijn soms diep en aardig uitdagend. Je vindt geen save points in de dungeons (ook niet voor een baas) en het is ook niet mogelijk om op de world map te saven. De enige plaats waar dit mogelijk is, is bij de priesters in de dorpen en steden. Je kunt meestal wel met Zoom de dungeon op elk moment verlaten, maar dan moet je het gevecht wel overleven. In de turn-based battles neem je het op tegen verschillende vijanden die er alles aan doen om jou te verslaan. Tijdens de gewone gevechten word je soms verrast door de krachtige aanvallen of onverwachte magische aanval waardoor je je eigen teamgenoot aanvalt of steeds mist. En zelfs als je sterk genoeg bent, gooit Whack (waardoor je meteen sterft) regelmatig roet in het eten. In het begin is het alleen mogelijk om een teamgenoot weer tot leven te wekken bij een priester en met de schaarse Yggdrasil Leafs (Phoenix Down), maar die kun je beter bewaren voor de belangrijke gevechten. Hierdoor ben je bijna verplicht om de dungeon te verlaten om het later opnieuw te proberen.
De eindbazen zijn van een heel ander kaliber en het vereist enige strategie om hen te verslaan. Tijdens deze gevechten spelen de buffs en debuffs een cruciale rol. Het is dus verstandig om dit niet te vergeten en als een bezetene aan te vallen, maar hier zoveel mogelijk mee te experimenteren. Daarnaast speelt de juiste uitrusting ook een grote rol en is het niet altijd verstandig om het sterkste wapen in te zetten of de uitrusting met de hoogste stats te gebruiken. Daar kwam ik achter toen ik bleef verliezen met mijn beste uitrusting en pas won toen ik dit had aangepast. Het is ook mogelijk dat je misschien een betere kans maakt als je een paar levels sterker bent. Wat een stuk plezieriger is met de nieuwe auto-battle functie. Gelukkig is het geen ramp als je verliest door de toevoeging van de auto-save functie.
In het origineel verloor je de helft van je geld als je het loodje legde en werd je bij de priester opnieuw tot leven gewekt. Je behield wel de behaalde experience, maar je moest de dungeon helemaal weer opnieuw doen. Om het verlies te beperken kon je in het origineel je geld bij de bank storten, maar in de Remake hoef je je hier niet druk over te maken. Nu laad je gewoon de auto-save en begin je na het laatst gewonnen gevecht of gepasseerde deur. Ik ben blij met deze toevoeging, want het kan weleens frustrerend zijn als je door een gewone vijand verrast wordt en dan de hele dungeon opnieuw moet doen, omdat je nergens kunt saven. Wel leuk dat ze de bank erin hebben gelaten voor de gamers die het origineel gespeeld hebben. Gelukkig kun je in de Monster Arena het vechten overlaten aan de gevonden monsters die je alleen wat sturing hoeft te geven. Je kunt hen sterker maken door meerdere monsters van dezelfde soort te vinden waardoor ze vriendschappen sluiten. De Monster Arena is een leuke afleiding waardoor je extra geld en items kunt verdienen als je even tot rust wilt komen na een drukke dag van heldendaden.
Dragon Quest III HD-2D Remake is een zeer vermakelijke JRPG met een interessant verhaal, een prachtige wereld, veel kistjes te vinden, diepe dungeons om te ontdekken en uitdagende gevechten. De Quality of Life upgrades zijn een welkome toevoeging en maken de game toegankelijker en prettiger om te spelen. Voor de fans zal het een wereld van herkenning zijn en voor de nieuweling een sterke JRPG die zeker de moeite waard is. Door het spelen van Dragon Quest III HD-2D Remake snap ik waarom de serie zo populair is geworden. Het derde deel is een prequel en volgend jaar wordt Dragon Quest I & II HD-2D Remake uitgebracht die de trilogie compleet maakt. Als die game net zo vermakelijk als Dragon Quest III HD-2D Remake is dan ben ik zeker van de partij.
Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Release:
14 november 2024
Reviewscore:
Platforms:
Preview
Dragon Quest III stamt uit 1988; tijd dus voor een remake. In de preview van Dragon Quest III HD-2D Remake kun je lezen of Philip al enthousiast is...
Nieuws
Dragon Quest III HD-2D Remake brengt een frisse draai aan een klassieker en voegt wat gloednieuwe features toe!
Trailer
De Nintendo Direct heeft remakes in huis van het grootste kaliber. Check hier de releasedatum van DRAGON QUEST III HD-2D Remake!
Nieuws
Nieuws lijkt aanstaande omtrent Dragon Quest III. Volgens creator Yuki Horii is het mogelijk dat er op korte termijn een nieuwsupdate is over de 2D-HD...