Final Fantasy VII Rebirth review - Heeft de perfectie bereikt

-

Final Fantasy VII Rebirth komt over een week uit en de verwachtingen zijn hooggespannen. Dit komt deels door de interessante trailers en demo’s, maar zeker ook door de aangekondigde open wereld. Zoals je kunt lezen in de review van Final Fantasy VII Remake en de review van Final Fantasy XVI (overigens beide geweldige games), miste ik een bepaald element; namelijk het verkennen van een goed gevulde wereld. In de FFVII Remake ben je gebonden aan Midgar en in FFXVI was het verkennen wel mogelijk, maar was er weinig te vinden. Hierdoor was ik ook terughoudend in mijn enthousiasme voor Final Fantasy VII Rebirth. Toch begon ik na het spelen van de demo wel weer enthousiast te worden ondanks dat ik hier de open wereld nog niet kon testen. Mijn ervaringen kun je lezen in de preview van Final Fantasy VII Rebirth. In de nieuwe demo die gisteren uitgekomen is, kun je een deel van Junon en de open wereld verkennen. Gelukkig hoefde ik daar niet op te wachten en kon ik ruim van te voren met de volledige game aan de slag. Hierdoor heb ik een goed beeld gekregen van de open wereld en wat de game nog meer te bieden heeft. Of dit wederom voor een teleurstelling heeft gezorgd of mij eindelijk heeft gegeven waar ik al zo lang op wacht, kun je lezen in de review van Final Fantasy VII Rebirth.

Het avontuur gaat eindelijk echt beginnen

Cloud, Barret, Tifa, Aerith en Red XIII zijn ontsnapt uit Midgar en komen even bij in Junon. De game opent met een flashback waarin Cloud over zijn avonturen met Sephiroth verteld. Dit heb ik behandeld in de preview en kun je zelf ervaren door de eerste demo op te pakken. Als je deze uitspeelt dan kun je in de volledige game de beklimming van Mt. Nibel overslaan. Al mis je dan wel alle items en materia die je tijdens dat gedeelte zou oppakken. Na een korte verkenning van Juno en na het doen van enkele missies/tutorials wordt de stad door Shinra overspoeld met soldaten. Ze zijn op zoek naar de leden van de terroristische organisatie Avalanche. Cloud, Barret, Tifa, Aerith en Red XIII moeten de stad zien te ontvluchten om uit de handen van Shinra te blijven. Als ze eenmaal Junon achter zich hebben gelaten, is het tijd om de wereld te gaan verkennen en uiteindelijk de locatie van Sephiroth te achterhalen. Om dit te bereiken volgen ze de Black Robes die naar één locatie lijken te lopen. Tijdens hun zoektocht zien ze de negatieve invloed van Shinra op de bevolking en de planeet. Hierdoor zijn ze vastberaden om Shinra en Sephiroth tegen te houden om de vernietiging van de planeet te voorkomen.

Final Fantasy VII Rebirth vervolgt de vertelling die in de Remake is begonnen. Hierdoor is het een feest van herkenning voor de fans, maar er zijn ook nieuwe details toegevoegd. Deze cutscenes geven meer inzicht in de personages en het verhaal, maar er zijn ook een paar nieuwe verhaallijnen toegevoegd die op het moment alleen maar vragen oproepen zoals: wie is dat of wat is er hier aan de hand? Natuurlijk moet je dit zelf maar gaan ontdekken. Er lijken ook kleine dingen uit het origineel weggelaten, maar het is alweer een tijd geleden dat ik Final Fantasy VII (1997) heb gespeeld dus weet ik het niet zeker. De NPC’s die je al kent, krijgen soms (iets) meer aandacht. Zo kom je op weg naar de Chocobo Farm een oude man met panne tegen die je om hulp vraagt. Het drong pas later door dat dit natuurlijk de opa van Billy is die in het origineel gewoon op de Chocobo Farm te vinden was. Belangrijkere NPC’s krijgen een uitgebreide introductie waardoor hun persoonlijkheid veel beter naar voren komt dan in het origineel. Dit geldt zeker voor de directeur van The Golden Chaucer, Dio, die meteen de toon zet tijdens zijn bombastische introductie waar hij vaak zijn spieren laat zien. Het is een belevenis om te zien hoe de ontwikkelaars van Square Enix het verhaal naar een nieuw niveau te tillen zonder iets belangrijks in te leveren op het origineel.

Het verhaal van Final Fantasy VII Rebirth wordt in hoofdstukken verteld, maar je bent hier niet aan gebonden. Het voelt hierdoor niet statisch aan en is alleen een indicatie van waar je je op dit moment in het avontuur bevindt. In de Remake vond ik de hoofdstukindeling storend, want bij het herspelen van een hoofdstuk, werd je verplicht om dit van het begin tot einde te spelen. Natuurlijk is Cloud in dit deel wederom het hoofdpersonage, maar in een aantal gevallen wordt het team tijdens een missie opgesplitst en speel je gedeeltes met de andere leden van je team. Soms is er een situatie die maar één teamgenoot aangaat en dan speel je alleen met de persoon in kwestie. Het team bestaat uit verschillende individuen allemaal met hun eigen motivatie en verleden. Dit kan weleens voor conflicten en scheve verhoudingen zorgen. Ieder personage heeft een bepaalde affiniteit met Cloud en die kun je beïnvloeden met bepaalde dialoogkeuzes, het voltooien van side missions of het inwilligen van een verzoek tijdens bepaalde gebeurtenissen. De affiniteit heeft invloed op de effectiviteit van Synergy Abilities en Skills. Daarnaast heeft dit ook invloed op de date die Cloud met één van zijn teamgenoten in de Golden Saucer heeft zoals de fans nog wel zullen weten. Hoe je met een specifiek persoon een date moet krijgen, mag je lekker zelf ontdekken.

Final Fantasy VII Rebirth9

Freedom at last

Eindelijk is het zover. We krijgen de vrijheid en kunnen eindelijk Gaia verkennen na het ontvluchten van Midgar. Het is tijd om onder andere Junon, Cosmo Canyon, Golden Saucer, Costa del Sol en Gongaga te gaan bezoeken. Als je bekend bent met de wereld en het verhaal van Final Fantasy VII dan zal je erg gelukkig worden van de prachtige en herkenbare locaties die echt tot leven zijn gebracht. Ze hebben allen hun eigen look door de kleine en grote details. Bijna elke locatie wordt ondersteund met een unieke soundtrack zoals we ook al zagen in de Remake. De wereld is enorm en soms kom je gebouwen of ruïnes tegen waar een aantal kistjes te vinden zijn. Ook krijg je beschikking over een grapling hook waarmee je in de dungeons onbereikbare locaties kunt bezoeken. Daarnaast kun je elke locatie die al bezocht hebt opnieuw bezoeken met Fast Travel. Naast de locaties die je kunt bezoeken zijn er in de velden ook kistjes te vinden, Shinra Boxes om te vernietigen en materialen te verzamelen door planten te plukken en vijanden te verslaan. Deze materialen kun je gebruiken voor Transmutating. Hiermee creëer je items, uitrusting en speciale items die je voor side missions kunt gebruiken. Als je een item of voorwerp voor het eerst transmuteert, ontvang je experience waardoor je Transmutation level hoger wordt en je toegang tot nieuwe items en voorwerpen krijgt.

Het verkennen van de wereld kan te voet, met een Chocobo en zelfs met de bekende Buggy of The Tiny Bronco. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk beschikking krijgt tot een Chocobo. Dit maakt het verkennen van de wereld een stuk eenvoudiger, omdat ze snel zijn en op bepaalde locaties kunnen komen die anders onbereikbaar blijven. Zo kun je met een Mountain Chocobo steile rotwanden beklimmen en met de Chocobo uit Gongaga paddenstoelen gebruiken om over grote delen heen te springen. Als je tijdens het rondlopen met een Chocobo een blauw vraagteken ziet verschijnen, kun je met zijn reukvermogen items of gil vinden en deze vervolgens opgraven. Voordat je de wereld gaat verkennen kom je Chadley tegen. Hij heeft Shinra’s Research and Development Division verlaten en is ook uit Midgar ontsnapt om zijn queeste voor kennis uit te breiden. Hij vraagt of je hem wilt helpen door de Remnawave Towers te activeren. Hiermee krijg je toegang tot World Intel, bepaalde evenementen en worden bepaalde locaties om te onderzoeken zichtbaar op de map. Het is trouwens geen verplichting om deze torens te activeren, want je kunt de locaties ook op je eigen houtje vinden zonder deze zichtbaar te maken.

Als je hier wel voor kiest, kun je met de Chocobo Intel de verblijfplaats van een Chocobo lokaliseren en moet je hem daar zien te vangen. Door de Mogstool Intel te onderzoeken krijg je, na het spelen van een minigame waar je vijf Moogles moet verzamelen, toegang tot het Mog Emporium. Hier kun je met Moogle Medals verschillende items aanschaffen en elke behaalde Mogstool verhoogt het level van het Emporium waardoor er meer items beschikbaar worden. De Phenomonon Intel leidt naar multi-part quests waar je soms stealth moet gebruiken, puzzels moet oplossen en misschien bekende gezichten tegenkomt. De Combat Assigment Intel leidt je naar een aantal bijzondere vijanden die je moet uitschakelen. Hierbij moet je drie subdoelen behalen om alle informatie over de wezens te verzamelen. Deze informatie wordt dan gebruikt voor de Battle Simulator 3.1.0 die je misschien wel kent uit het eerste deel. Hier kun je trainen, maar ook door bepaalde Challenges te voltooien nieuwe materia en items verdienen. Ook kun je hier nieuwe Summons verslaan, zodat je ze kunt gebruiken. Als je snel wat sterker wilt worden dan is dit een goede plaats om te beginnen.

Final Fantasy VII Rebirth10

Het gevecht is nooit klaar

Naast de flora en fauna kom je ook regelmatig vijanden tegen, maar niet in een mate dat je om de seconde een gevecht moet aangaan. Meestal kun je ze ook ontwijken, maar je zult toch wat experience moeten vergaren en het is net zoals in de Remake weer enorm leuk om te doen. Je kunt tijdens de gevechten kiezen uit de menu opties of shortcuts, maar deze ook zonder problemen combineren. Je hebt weer beschikking over skills, magic, items, summons, Limit Breaks en de nieuwe toevoeging Synergy Attacks. Om deze vaardigheden te gebruiken moet je eerst je ATB-meter opladen door aan te vallen en te verdedigen. De summons vechten weer actief mee, met de ATB-charges kun je hun technieken inzetten en ze eindigen met een spectaculaire aanval als ze verdwijnen. Het gebruik van de Limit Break kost geen ATB-charge en deze vul je door aanvallen te incasseren of door de vijanden te staggeren. De Synergy Attacks bestaan uit speciale moves die je samen met één van je teamgenoten uitvoert. De Synergy Skills kun je gebruiken als je verdedigt en helpen met het vullen van ATB-bar. De Synergy Abilities worden geactiveerd door bepaalde ATB-commands te gebruiken die de Synergy versterken. Het geeft ook een tactisch voordeel, want je krijgt bijvoorbeeld tijdelijk toegang tot een vergrote ATB-bar met vier charges en kun je de tijd dat de vijand gestaggerd blijft verlengen. Mocht je tijdens de gevechten in de problemen zitten, dan kun je met Backline Command soms worden geholpen door je teamgenoten die niet in de Active Party zitten.

De Assess skill speelt weer een belangrijke rol tijdens de gevechten, want hierdoor leer je de zwakke punten van de vijand kennen. Dit geeft inzicht in hoe je de vijand onder druk moet zetten (Pressure) en uiteindelijk kunt staggeren. Dit maakt de gevechten een stuk eenvoudiger mits je de juiste materia in je wapen of uitrusting hebt zitten. Elk personage heeft zijn eigen wapen en vechtstijl. De onderlinge verschillen tussen de wapens is soms niet heel groot, maar je keuze wordt niet alleen bepaald door de stats, maar ook door het aantal materia slots die beschikbaar zijn en de specifieke skill die bij het wapen hoort. De gevechten zijn niet alleen interessant door de toevoeging van de Synergy Skills en andere opties, maar ook omdat je naast Cloud, Barret, Tifa en Aerith nu ook kunt vechten met drie nieuwe personages. Zo kun je voor het eerst met Red XIII spelen die met zijn klauwen aanvalt. Door op tijd te verdedigen kan hij de Vengeance Gauge vullen die hij altijd kan activeren. In deze modus kan hij sneller aanvallen en ontwijken. Daarnaast heeft hij beschikking over Siphon Fang waarmee hij hp van de vijand kan stelen. Ook kun je voor het eerst met Yuffie spelen als je Intermission niet gespeeld hebt. Zij kan haar grote shuriken gooien en ondertussen de vijanden bestoken met haar Art of War en Elemental Ninjutsu. Tot slot is Cait Sith toegevoegd die vecht door met megafoon aan te vallen. Met de Kitty Wallop ram je vanuit de lucht op de vijanden in. Daarnaast kan hij zijn grote Moogle-pop oproepen om te berijden en mee aan te vallen. Daarnaast kunnen ze ook afzonderlijk van elkaar werken tot de pop weer verdwijnt. Om nieuwe skills te leren maak je gebruik van Folio’s waarin verschillende unlockable skills en stats worden getoond. Door het verhogen van je party level (door het voltooien van main en side mission) wordt de Folio uitgebreid met nieuwe opties. Het is ook mogelijk om betere stats voor je wapens vrij te spelen door je affiniteit met de wapens te verhogen.

Final Fantasy VII Rebirth11

Minigames, minigames en minigames

Niet alleen is het een genot om de goed gevulde wereld te verkennen. Er is ook genoeg side content om je even bezig te houden (en teveel om allemaal te beschrijven). Daarnaast levert het soms ook leuke dingen zoals items, materia of uitrusting op. Tijdens het avontuur kom je meerdere mini-games tegen waar je met één van de personages de uitdaging kunt aangaan. Soms moet je gebruikmaken van Barret’s machinegeweer om kisten kapot te schieten, Yuffie’s ninja skills om zo veel mogelijk cactuars uit te schakelen of met Cloud’s zwaard Shinra Boxes te vernietigen. Ook kun je met Tifa sit-ups maken of met Cloud verschillende piano’s bespelen. In de demo was ik hier aan voorbij gegaan, maar in de volledige game ontkom je er niet aan. Daar ben ik blij om, want het is echt heel leuk om de bekende tunes uit de game zelf te spelen. Tijdens het avontuur kom je vanzelf bij The Golden Saucer waar je verschillende minigames kunt spelen. Natuurlijk zijn de Chocobo Races weer van de partij, maar je kunt ook met de G-bike racen, het opnemen tegen vijanden in Battle Square, virtueel boksen en ga zo maar door. Helaas ben ik mijn favoriete minigame uit het origineel niet tegengekomen, maar gelukkig zijn er genoeg andere games te vinden. Het loont ook de moeite om af en toe terug te gaan, want in de loop van je avontuur worden extra velden en nieuwe mini-games toegevoegd.

In Rebirth wordt ook Queen’s Blood geïntroduceerd. Dit is een kaartspel waar je met vijftien kaarten het tegen verschillende personen kunt opnemen. Het doet een beetje denken aan Gwent dat we kennen uit The Witcher 3, maar heeft natuurlijk een andere invulling. Om alle spelregels uit te leggen neemt teveel ruimte in, maar ik heb me kostelijk vermaakt met het kaartspel. In het begin is het makkelijk en kom je aardig ver met je samengestelde deck, maar omdat er nieuwe kaarten met nieuwe abilities worden toegevoegd, moet je je spel en je deck blijven aanpassen om een kans te maken. Nu maar hopen dat het laatste deel in de trilogie niet te lang op zich laat wachten om dit geweldige avontuur af te sluiten. Door Rebirth ben ik weer helemaal enthousiast geworden en het is duidelijk te zien dat de ontwikkelaars fan van het origineel zijn. Ik hoop dat ze het derde en laatste deel evenveel liefde en aandacht geven. Hiermee zou Square Enix de remake trilogie van het decennium kunnen realiseren en zich misschien wel kunnen kronen tot koning van de remakes.

Final Fantasy VII Rebirth2 1
Final Fantasy VII Rebirth2 2
Final Fantasy VII Rebirth2 3
Final Fantasy VII Rebirth2 4
Final Fantasy VII Rebirth2 5
Final Fantasy VII Rebirth2 6
Final Fantasy VII Rebirth2 7
Final Fantasy VII Rebirth2 8
Final Fantasy VII Rebirth2 9

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Final Fantasy VII Rebirth overtreft Final Fantasy VII Remake door de toevoeging van de open wereld. Eindelijk kun je Gaia naar hartenlust verkennen en is er genoeg te vinden. Het ziet er allemaal prachtig uit en dit wordt ondersteund door een geweldige soundtrack. Het verhaal wordt verrijkt door de iconische scenes die soms net even anders gaan. Voor de fans van het origineel is het een wereld van herkenning, maar soms met een kleine twist. De toevoeging van nieuwe verhaallijnen geven de fans iets om over te speculeren. Trouwens ook als je geen fan van Final Fantasy bent, maar wel van een geweldige JRPG houdt dan is dit de tijd om in te stappen. De minigames zijn leuk om te doen en voelen niet aan als een verplichting. De gevechten waren al leuk om te doen vanwege de vele mogelijkheden en de toevoeging van de Synergy Abilities/Skills versterkt dit nog meer. Dit geldt ook voor de drie nieuwe personages die ieder met hun eigen unieke stijl de gevechten verrijken. Square Enix heeft zichzelf overtroffen en eindelijk heb (zelfs) ik niks te klagen.

  • Perfect
  • Vrijheid in de open wereld
  • Prachtige, maar toch herkenbare omgevingen
  • Geweldige soundtrack
  • Verdieping van het verhaal
  • Nieuwe verhaalelementen maken nieuwsgierig
  • NPC's krijgen meer ruimte
  • Red XIII, Yuffie en Cait Sith
  • Synergy Attacks
  • Minigames
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot FINAL FANTASY VII REBIRTH

Ontwikkelaar:

Square Enix

Uitgever:

Square Enix

Release:

29 februari 2024

Reviewscore:

Platforms:

PS5
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord