Preview: Final Fantasy VII Rebirth - Een sterk begin

Aangepast: 17 februari 2024 12:20

Nog een paar weken wachten en dan is het zo ver. Final Fantasy VII Rebirth, het vervolg op Final Fantasy VII Remake, komt na bijna vier jaar onze kant op. Om ons lekker te maken heeft Square Enix een demo uitgebracht. Hierin kun je een gedeelte van het eerste hoofdstuk spelen om een goede indruk van de gameplay te krijgen en om weer in de stemming te komen. Zelf ben ik zeer nieuwsgierig naar het open wereld gedeelte, maar daar zal ik nog even op moeten wachten. In de flashback gaan we naar Nibelheim en duiken we in het verleden van Cloud en Sephiroth. Of dit enige indruk heeft gemaakt, kun je lezen in de preview van Final Fantasy VII Rebirth.

Nibelheim revisited

De demo van Final Fantasy VII Rebirth geeft toegang tot een recap, The Story So Far, om je geheugen op te frissen en een gedeelte uit het eerste hoofdstuk, Fall of a Hero in Nibelheim, om te spelen. Je begint dus niet op de rand van Midgar waar het eerste deel eindigde, maar je wordt door een flashback meegenomen naar een missie die Cloud samen met Sephiroth heeft uitgevoerd. Vijf jaar geleden ging hij terug naar zijn geboortedorp, Nibelheim, om samen met Sephiroth een Mako Reactor te inspecteren vanwege een malfunctie door achterstallig onderhoud. Deze Reactor is halverwege Mt. Nibel te vinden en om hier te geraken hebben ze de hulp nodig van een gids. Tifa, een oude bekende van Cloud, neemt deze taak op zich. Cloud is erg enthousiast om op missie te gaan. Zeker na het doen van saaie routineklusjes, maar toch is hij nog erg onervaren. Hij kijkt op tegen Sephiroth die hem lijkt te begeleiden. Nu alleen nog een foto en dan op weg naar Mt. Nibel.

Eenmaal aangekomen laten Cloud en Sephiroth Tifa buiten achter en komen ze erachter dat in de Core Reactor mensen en dieren met Mako energie in monsters worden veranderd. Sephiroth komt de naam van zijn moeder, Jenova, tegen en begint zich te beseffen dat hij ook in een laboratorium is geproduceerd. Gedreven door nieuwsgierigheid gaat hij dit verder onderzoeken in het nabijgelegen Shinra Manor. Dit is het laboratorium waar Shinra zijn eerste experimenten uitvoerde en bevat honderden boeken met hun bevindingen. Hierdoor komt hij meer over zijn eigen geschiedenis te weten en verliest hij langzaam zijn grip op de realiteit. Cloud begrijpt niet wat er met hem aan de hand is en gaat hem na een aantal dagen hier opzoeken. Sephiroth is niet aanspreekbaar en loopt langs hem heen. Als Cloud hem probeert tegen te houden, wordt hij tegen de muur gegooid en gaat hij knock-out. Zodra hij bijkomt, gaat hij terug naar een brandend Nibelheim waar hij ziet hoe Sephiroth de bewoners afslacht. Helaas eindigt de demo hier, maar geeft het een goed beeld hoe het verhaal wordt verteld.

Net zoals in Final Fantasy VII Remake zijn er dingen toegevoegd die het verhaal verrijken. Final Fantasy VII Rebirth biedt meer informatie over de tocht naar de reactor dan het origineel en geeft meer inzicht in Sepiroths persoonlijkheid, voordat hij doordraait. Hij komt over als een stille, maar toch behulpzame super Soldier. Tijdens de tocht naar de Reactor breekt er een brug en valt iedereen in het water. Sephiroth redt Tifa uit de stroming en als hij de hand van een Soldier net mist, lijkt hij hier met enige ontzetting naar te kijken. Hij hoeft ze niet te helpen, maar doet echt zijn best om dit wel te doen. Ook in zijn omgang met Cloud gedraagt hij zich als een mentor en lijkt hij het leuk te vinden om Cloud te helpen. Wat trouwens ook een leuke toevoeging is, is dat tijdens de flashback sommige teamgenoten reageren op wat Cloud vertelt. Zo komt Cloud Tifas sensei Zangan tegen en als hij over haar kwaliteiten begint, is Cloud erg onverschillig. Op de achtergrond hoor je Aerith en Tifa commentaar geven op Clouds houding. Ook stelt Barret af en toe een vraag ter verheldering. Dit soort toevoegingen geven het een realistische touch, want het komt heel natuurlijk over dat Barret een vraag tussendoor stelt en dat de dames Clouds gedrag bekritiseren. Tevens voegt het een komische noot toe tijdens een serieus gedeelte van het verhaal.

Final Fantasy VII Rebirth

Nog meer moois

Verhaaltechnisch zit het zeker goed met de interessante toevoegingen die het verhaal verrijken. Omdat alles er realistisch uitziet en je alles van dichtbij meemaakt, heeft de vernietiging van Nibelheim en het doordraaien van Sephiroth een veel grotere impact. Dit is vergelijkbaar met de daden van Avalanche in het eerste deel die hierdoor ook veel serieuzer overkwamen. Daarnaast is het grafisch weer van topkwaliteit. De personages zien er weer geweldig uit met hun herkenbare outfits en wapens. De omgevingen zitten vol met kleine details die de wereld tot leven doen komen. Zo is Nibelheim een vredig bergdorpje met kleine gebouwen die gevuld zijn met persoonlijke bezittingen van de bewoners. De huizen verschillen van elkaar en dat geeft het een authentiek gevoel. De weg naar de Reactor is in een bosrijke omgeving gevuld met rotsen, staande en liggende bomen, struiken en rondlopende dieren.

Tijdens je korte verkenning van Nibelheim kom je bekende plaatsen en mensen tegen. Zo kun je je moeder in je eigen huis opzoeken en zelfs piano spelen in Tifa’s kamer. Aangezien je in een flashback zit en hierdoor wordt gelimiteerd in je bewegingen, is er weinig om te verkennen. Al zijn er wel een aantal kistjes te vinden als je de omgeving doorzoekt. Ook onderweg naar de Core Reactor kun je van het pad afwijken, maar er is niet heel veel te vinden. Tijdens je tocht kom je kleine en grote obstakels tegen, maar met de nieuwe feature Terrain Actions kun je het gebied vrij verkennen en ook rotswanden beklimmen. Dit zorgt ervoor dat je redelijk vloeiend over het terrein beweegt en veel vrijer de wereld kunt verkennen. Dat lijkt een goed teken aan de wand te zijn voor de open wereld waar je dit hoogstwaarschijnlijk nodig zal hebben.

Onderweg kom je natuurlijk ook een aantal vijanden tegen en als je bekend bent met Final Fantasy VII Remake dan is het gevechtssysteem bekend terrein. Dat is fijn, want het maakte het makkelijk om meteen in de game te komen. Ook zitten er een paar eindbazen in demo waar je je technieken op kunt botvieren. Wat wel nieuw is in de gevechten, zijn de Synergy aanvallen. Bij deze speciale aanval voeren twee personages samen een combo uit. Zelf heb ik dit nog maar één keer kunnen toepassen met Cloud en Sephiroth. Hierdoor is het lastig om in te schatten wat de toegevoegde waarde is tijdens de gevechten, maar ze zien er in ieder geval goed uit, geven buffs en doen veel schade. Het lijkt me leuk om hiermee te gaan experimenteren. Wat in het origineel niet kon en nu wel mogelijk is, is dat je vanaf een bepaald moment ook even met Sephiroth kunt spelen. Ik hoop dat de volledige game meer van dit soort verrassingen heeft.

Final Fantasy VII Rebirth 1Final Fantasy VII Rebirth 1Final Fantasy VII Rebirth 1Final Fantasy VII Rebirth 1Final Fantasy VII Rebirth 1Final Fantasy VII Rebirth 1Final Fantasy VII Rebirth 1Final Fantasy VII Rebirth 1

Voorlopig oordeel van Philip Zeldenthuis

De demo van Final Fantasy VII Rebirth geeft een goed beeld van wat we kunnen verwachten. De game ziet er, net zoals zijn voorganger, weer geweldig uit. De soundtrack is een genot om naar te luisteren en doet de wereld tot leven komen. Het verhaal wordt nog sterker door de extra informatie die is toegevoegd en is voor de fans zeker een verdieping. De gevechten zijn vergelijkbaar met die uit Final Fantasy VII Remake en voelen vertrouwd aan. De Synergy Actions lijken een goede toevoeging aan de gevechten, maar ik heb er nog niet genoeg mee geoefend om dit te bevestigen. Ik ben dus zeker onder de indruk, maar ook alleen maar nog nieuwsgieriger geworden naar het open wereld gedeelte. Gelukkig wordt er een tweede demo op 21 februari uitgebracht waar je Junon en de omgeving kunt verkennen. Als ze dat gedeelte ook zo goed uitvoeren als het voorgaande dan wordt Final Fantasy VII Rebirth een geweldige JRPG die het eerste deel zeker zal overtreffen.

Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot FINAL FANTASY VII REBIRTH

Final Fantasy

Square Enix