Killer Klowns from Outer Space: The Game review - Lugubere humor en maffe gameplay

-

Ken jij die oude film, Killer Klowns From Outer Space, nog? Als je een echte horrorfan bent, waarschijnlijk wel. En jazeker, er is nu een game gemaakt die gebaseerd is op die heerlijke jaren ‘80 horrorklassieker. De naam zegt eigenlijk al precies waar het over gaat: moordlustige clowns van een andere planeet. De film werd destijds redelijk goed ontvangen, maar kunnen we dat ook van de game zeggen? Dat ga ik jullie vertellen in deze review van Killer Klowns From Outer Space: The Game!

Killer klowns from outer space the game review1

Het blijft tenminste gezellig

Killer Klowns From Outer Space: The Game is een asymmetrische multiplayer horror game waarin zeven survivors het opnemen tegen drie Killer Klowns. Een formule die we de afgelopen jaren natuurlijk regelmatig terug hebben zien komen in games zoals Dead by Daylight, The Texas Chain Saw Massacre en Friday the 13th. Iedere ronde duurt vijftien minuten en als survivor is je doel om tot het einde van de ronde uit de handen van de clowns te blijven. Het doel van de Klowns is uiteraard om iedere survivor te vermorzelen binnen de tijdlimiet.

Speel je als survivor, dan moet je de maps doorzoeken om wapens en health kits te vinden, zodat je kans op overleven groter wordt. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je één van de uitgangen vindt die verstopt zitten op de maps. Anders dan andere asymmetrische horror games die ik heb gespeeld, zijn de maps in Killer Klowns From Outer Space meer opgebouwd als een soort doolhof. Als survivor kun je allerlei sluiproutes vinden om makkelijker aan de Klowns te ontsnappen in het geval van een achtervolging. Speel je als Klown, dan wil je die routes uiteraard ook goed leren kennen, zodat je survivors kunt verrassen met een aanval. Wat mij in ieder geval al snel opviel, is dat de community van deze game heel wat minder competitief is dan die van Dead by Daylight. En dat vind ik erg positief, want het betekent ook veel minder vervelend gedrag. Dat is ergens ook wel logisch, want in deze game is er vaak niet echt een winnende partij. In de meeste gevallen krijgen de Klowns altijd wel een aantal kills, maar ontsnappen er ook altijd een aantal survivors.

Killer klowns from outer space the game review2

Pak die Klowns!

Eén van de leukste dingen in Killer Klowns From Outer Space is voor mij toch wel het feit dat je niet helemaal hulpeloos bent als survivor. Als je wapens vindt, kun je er immers ook op los slaan als één van de Klowns in de buurt komt en als je geluk hebt kun je zelfs één van hen verslaan. De mechanics op dit gebied zijn af en toe nog niet helemaal perfect, maar aangezien dat zowel voor de survivors als voor de Klowns geldt, blijft het een eerlijk gevecht. Het werkt in ieder geval niet zo slecht dat het vervelend wordt. Het past zelfs wel een beetje bij het maffe thema van de game. Zelfs als je niet zo’n fan bent van clowns, zoals ik, is het achtervolgd worden door deze mafkezen minder intimiderend dan wanneer je bijvoorbeeld Michael Myers achter je aan hebt.

Versla je een Klown, dan duurt het 45 seconden voordat deze weer tot leven komt. Dat lijkt weinig, maar het geeft toch iedere keer wat extra ademruimte aan de survivors. In plaats van hulpeloos weg te rennen is het in deze game dus wél een goed idee om je agressie los te laten op de killers. Zeker als je dit met een hele groep survivors samen doet. Daarnaast is het nu niet meer zo saai als je als survivor dood gaat en nog een aantal minuten of zelfs langer moet wachten tot de ronde voorbij is. Je kunt dan namelijk mini-games gaan spelen waarmee je voorwerpen kunt winnen om uit te delen aan je teamgenoten die nog ademen. Dit vind ik echt een hele goede toevoeging en ik hoop dat dit een voorbeeld wordt voor andere games in dit genre. Het geeft spelers die al uit de game liggen immers een reden om alsnog betrokken te blijven in plaats van hem meteen te smeren.

Killer klowns from outer space the game review3

Wat moet ik doen?!

Als Klown beschik je over een aantal vaardigheden die je kunt inzetten om op de survivors te jagen. Daarnaast heb je diverse wapens die je kunt kiezen voor je jacht. De meeste van die wapens zijn ook lekker goofy, zoals een suikerspin geweer waarmee je kunt zorgen dat survivors vast blijven plakken. Speel je tegen een slim team, dan moet je ook als Klown op je hoede zijn. Dit maakt het spelen als de killer meteen een stuk spannender, wat ik persoonlijk erg leuk vind. In andere games in dit genre voel ik me als killer altijd behoorlijk onaantastbaar. Dat is natuurlijk ook wel de bedoeling in die rol, maar ik vind het zelf daardoor leuker om als survivor te spelen.

Het enige echte punt van kritiek dat ik heb, is dat de game wat lastig kan zijn om in te komen voor beginners. De uitleg in het begin is namelijk erg minimaal, wat zelfs onhandig is als je zoals ik al veel games in dit genre hebt gespeeld. In het hoofdmenu staan een aantal afbeeldingen met een korte uitleg, maar verder is er geen tutorial die je kunt spelen of iets dergelijks. Hierdoor komt er best veel op je af als je voor het eerst speelt. Het is maar gokken wat alle voorwerpen doen die je vindt, waardoor je toch een wat makkelijkere prooi wordt voor de Klowns. Maar dat geldt niet alleen voor beginners die spelen als survivor. Survivors kunnen namelijk nog allerlei hulpmiddelen vinden waarmee ze makkelijk hun weg door de doolhoven in de maps banen. Als Klown moet je in het begin maar geluk hebben dat je een survivor tegen het lijf loopt. Tenminste, ik had de eerste paar rondes geen flauw idee waar ik op moest letten of hoe ik iemand kon vinden.

Killer klowns from outer space the game review4

Het eindoordeel van Eilish Janssen

Killer Klowns From Outer Space: The Game is wat mij betreft een verademing voor het asymmetrische horror-genre. Het voegt een hoop nieuwe aspecten toe, zoals de mogelijkheid voor survivors om terug te vechten en het feit dat spelers die dood zijn alsnog een bijdrage kunnen leveren voor hun teamgenoten. Daarnaast is de community, in ieder geval op dit moment, niet te competitief. Dit geeft de game een luchtige sfeer die ook perfect bij het thema past. Er zijn nog een aantal kleine dingen die verbeterd kunnen worden, zoals een tutorial voor beginners en wat betere gevechtscontrols, maar over het algemeen vind ik dat de game een nieuwe standaard heeft gezet voor zijn genre.

• Als survivor kun je ook klappen uitdelen
  • Mini-games spelen als je dood bent
  • Leuke wapens en vaardigheden
  • Luchtige, niet competitieve sfeer
  • Controls voor gevechten zijn nog niet ideaal
  • Beginners worden nogal in het diepe gegooid

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

In dit artikel

Packshot Killer Klowns from Outer Space: The Game

Ontwikkelaar: