Review: Blur Xbox 360

Geplaatst: 26 mei 2010 00:01

Ik ben een enorme fan van het racegenre. Ik ben minder fan van het arcade racen, maar meer van de serieuze racen. Of Blur wel iets voor mij was twijfelde ik aan, maar ik heb toch een poging gewaagd. Wat ik er van vind lees je in deze review.

Hoe zat het ook alweer?

Blur is een creatie van de makers van Project Gotham Racing. Hoewel ik die game zelf niet echt gespeeld heb (Schaam je! Red.) hoor ik veel vrienden zeggen dat de raceserie echt geweldig is. Vorig jaar augustus maakte ik voor het eerst kennis met Blur op de GamesCom. Ik weet nog dat ik erg te spreken was over de game, maar dat ik nog wel even moest wennen aan de manier van rijden, omdat dit nogal arcade aanvoelde. Ook logisch, want we hebben het hier ook echt over een arcaderacer.

Anti-arcaderace liefhebbers opgelet!

Zoals ik in mijn intro al verklapte ben ik niet zo'n grote fan van arcade racegames. Ik vind het namelijk fijn om gewoon op het juist moment te remmen en daarna weer voluit te gaan op een circuit, waarbij ik mijn wagen met een honderdste van een seconde voorsprong op de nummer twee de finish probeer te laten passeren.

Maar er is iets met me gebeurd, wat eigenlijk niet veel arcaderacers met me hebben gedaan. Blur heeft me omver geblazen. De manier waarop Bizarre Creations de balans heeft neergezet tussen racen en alles eromheen is echt geweldig. Je leest het goed: ge-wel-dig!

Mario Kart voor volwassenen

Blur kun je het beste vergelijken met Mario Kart. In Mario Kart moet je van die vraagtekenkistjes scoren om zo je tegenstanders van de weg af te knallen. Blur is niet anders dan dat, alleen heeft het een volwassen uitstraling. Je kunt kiezen uit 55 verschillende auto's van je favoriete merken, zoals een Ford of een Landrover (Bij favoriete merken denk ik toch aan wat anders Alex, red.). In tegenstelling tot in Mario Kart is het in Blur mogelijk drie power-ups tegelijk mee te dragen. Ook kun je zelf kiezen welke van de drie je gebruikt om af te vuren op je tegenstander. Er zijn in totaal acht verschillende power-ups op de baan te vinden. Je kunt onder andere kiezen uit: Mine, Shunt, Nitro, Repair, Barge, Shock, Bolt en Shield. Het wordt tijdens de race precies duidelijk wat de power-ups inhouden en hoe je het gebruikt.

Verschillende opties

Je rijdt in de nacht, door met discolampen verlichte straten, verspreid over de hele wereld, waarbij je verschillende races moet rijden. Voordat je een race begint krijg je op een prettige, duidelijke manier te horen wat de bedoeling is tijdens de race. Er zijn verschillende spelopties, zowel singleplayer als multiplayer. Als je voor de singelplayer modus kiest heb je daar de carrièremodus, waarin je verschillende bekende auto's kunt vrijspelen. Hoe beter je een race uitrijdt, hoe meer punten je ontvangt en hoe meer opties je daaraan overhoudt. Dit verlengt de replaywaarde van een race enorm. Ook zijn er races waarin je op tijd moet rijden en klokjes moet scoren.

Het racen gaat bijna nooit vervelen. De circuits zijn zo opgebouwd dat je meerdere routes kunt nemen. Met de meeste racegames is het irritant als je een race overnieuw moet doen, bijvoorbeeld als je bepaalde punten wilt behalen. In Blur is dit niet het geval, want elke race is weer anders doordat de tegenstanders over een uitstekende dosis kunstmatige intelligentie beschikken.

Minpuntjes?

Alhoewel ik met een vergrootglas moest zoeken naar minpuntjes, heb ik toch een minpuntje gevonden. Je kunt maar twee camera's kiezen. Ik houd er persoonlijk van om de motorkap van de auto te zien. Deze optie zit, net als de cockpitview, niet in de game. Wel weer tof is dat je bij andere tegenstanders op de weg ook echt de coureur ziet zitten en werken achter het stuur, hoewel het ontbreken hiervan me niet zou irriteren.

Multiplayer

Je kunt multiplayer met vier spelers in split-screen en twintig spelers online tegen elkaar racen in verschillende modi. Het beeld wordt echter wel erg klein met vier spelers op 'n scherm met al het geweld op het beeldscherm, maar het is net als de singleplayer erg vermakelijk.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Blur is meer een slagveld dan een racegame. De game zit bomvol met opties. Te veel om allemaal te benoemen in deze review. Blur lijkt qua gameplay erg veel op Mario Kart. De fotorealistische auto's, de neonverlichte straten en het geweld op de banen zorgen ervoor dat Blur een meer dan geslaagde racegame is.

• Balans tussen racen en actie
  • Veel opties
  • Uitdagend
  • Cameraposities
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Blur

-

Activision Blizzard