Review: Company of Heroes 2 Pc

De Russische tank rijdt over het krakende ijs. IJzige windvlagen laten de gezichten van de Russische soldaten die achter de tank aan lopen prikken. Plotseling knallen de mortiergranaten rond de tank. Met een angstaanjagend gekraak zakt de tank de ijzige diepte in. Meteen beginnen de Duitse machinegeweren lood over de bevroren rivier te sproeien. Dode en gewonde Russische soldaten liggen verspreid over het ijs. De Duitse soldaten grinniken, maar het slaat al snel om naar schreeuwen van afgunst als het karakteristieke gegil van een Stalinorgel hoorbaar wordt. Al snel verdwijnen de Duitse linies in een zee van explosies. Nog voor de rook op is getrokken stormt de volgende golf Russische soldaten het ijs over om gebruik te maken van de bres die het raketbombardement achter liet. Aan de overkant lijkt de slag gewonnen, maar al snel ontploffen granaten tussen de Russische troepen. Een groep Duitse tanks trekt een spoor van vernietiging door de Russische linies. Deze slag is nog lang niet voorbij.

Company of Heroes 2

Na bijna zeven jaar is daar weer een nieuwe game in de Company of Heroes-serie. Na het faillissement van uitgever THQ, waar ontwikkelaar Relic Entertainment deel van uitmaakte, leek de toekomst van Company of Heroes 2 onzeker, maar gelukkig sprong SEGA in de bres en nam deze Relic Entertainment over. RTS-fans slaakten dan ook collectief een zucht van opluchting toen aan werd gekondigd dat de game alsnog uit zou komen. En dan is het nu eindelijk zover. In Company of Heroes 2 verplaatst het strijdtoneel zich naar het oostfront, alwaar de Duitsers en Russen in een doodsstrijd verwikkeld waren. Dit biedt een hoop extra mogelijkheden qua eenheden, omgevingen en scenario's. Relic Entertainment heeft dit dan ook niet onbenut gelaten en heeft een flinke lading eenheden en omgevingen typerend voor het oostfront in de game gestopt.

Tanks VS soldaten

Company of Heroes 2 laat de gameplay die we al kennen uit de eerdere delen grotendeels ongemoeid. Dit is logisch, want deze gameplay wist al hoge ogen te gooien. In deze RTS gaat het nog steeds om het veroveren van resourcepoints, welke je controle geven over het omliggende gebied. Deze punten kun je weer gebruiken om gebouwen te plaatsen en eenheden te produceren. In de gameplay is 'n ding veranderd: de tank is niet altijd het ultieme wapen. Natuurlijk kan een tank veel verwoesting aanrichten, maar de zwakke plekken zijn nu pijnlijk duidelijk geworden. Zo kun je met juist uitgeruste infanterie een tank binnen de kortste keren uitschakelen. Met een machinegeweer-squad sproei je kogels over de tank zodat de bemanning hun kijkluiken dichttrekken, zodat je een andere groep infanterie uitgerust met antitankwapens eropaf kunt sturen om het af te maken. Als je echter wat infanterie met je tanks meestuurt werkt deze techniek weer minder goed. Dan moet je echter weer oppassen voor je infanterie, want moedertje Rusland heeft nog een nare truc achter de hand: het weer.

Ice, ice baby!

Een probleem waar zowel de Duitsers als de Russen mee kampten ten tijde van de Tweede Wereldoorlog was de strenge Russische winter. Duizenden soldaten vonden de dood door bevriezing. In Company of Heroes 2 komt dit naar voren in Relic Entertainment's Cold Tech-technologie, waarmee de effecten van de kou op uiterst realistische wijze worden verwereldlijkt in het spel. Zo krijg je om de zoveel tijd sneeuwstormen, waarbij zowel de zichtbaarheid als de temperatuur sterk dalen. Het effect hiervan is dat infanterie zonder schuilplaats binnen een korte tijd in ijspegels zal veranderen. Dit kan worden voorkomen door ze bijtijds in bunkers, gebouwen of bij kampvuren te laten schuilen. Daarnaast is daar nog het ijs. Rivieren en meren zijn bevroren en bieden relatief veilige oversteekplaatsen voor je troepen. Maar pas op: ijs kan breken. Dit kan komen door een te grote concentratie troepen en tanks op een kleine plek of door een welgemikt schot van de vijand tussen je troepen. Een koud graf is alles waar je tanks dan naar vooruit kunnen kijken.

Grafisch geweld

Company of Heroes stond bekend voor zijn grafische pracht. Deel twee zet deze traditie trots voort. Mede dankzij Relic Entertainment's nieuwe Essence 3.0 engine weet de game prachtige beelden op je monitor te toveren. De engine ondersteunt zowel DirectX 9.0 als DirectX 11, waarbij de nieuwste grafische technieken geïmplementeerd zijn. Een goede pc kan de game mooi wegzetten, maar als je het onderste uit de kan wilt halen (zoals ondergetekende) moet je een behoorlijk NASA-waardige machine hebben. Desalniettemin ziet de game er prachtig uit. Reflecties zijn natuurlijk en het terrein is prachtig. De eenheden bewegen natuurlijk en zien er uiterst realistisch uit. Het terrein verdient een extra vermelding, daar deze een nog grotere rol speelt in de game. Bijna alles wat je ziet kan kapot. Artilleriebombardementen kunnen de aard van een stuk terrein dusdanig veranderen dat je een andere tactiek moet bedenken, daar de inslagkraters juist extra dekking hebben gecreëerd voor de vijand. Dit is mede omdat het zichtveld van je eenheden realtime wordt aangepast aan de omgeving. In een bosrijk gebied zullen je eenheden minder snel vijanden opmerken dan in het open en zullen eenheden in gebouwen minder snel worden opgemerkt. Hinderlagen leggen is nu echt een haalbare tactiek.

Multiplayer

In de multiplayer heeft Company of Heroes 2 een hoop extra's te bieden ten opzichte van het eerste deel. Zo was het in Company of Heroes zo dat je een beperkt aantal overkoepelende tactieken had waaruit je kon kiezen in de multiplayerversie van de game. Je upgrades waren beperkt tot drie keuzes waaraan je niets kon veranderen. In deel twee is dit compleet anders. Je kunt extra tactieken vrijspelen in de vorm van bulletins, commanders en camo-skins, welke elk een andere invloed hebben op de gameplay. De multiplayermaps zijn uitgebreid en divers, waarop door twee tot acht spelers tegelijk kan worden gestreden op zomer- en winterversies van de maps. Naast dit slachtfestijn is daar ook nog de Theatre of War-modus, waarin speler samen in co-op de missies moeten voltooien. De replaywaarde van de game wordt door al deze multiplayermogelijkheden waanzinnig verhoogd.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Company of Heroes 2 is een schot in de roos als het aankomt op RTS-gameplay. De game legt, mede door de oerdegelijke gameplay en uitgebreide multiplayer, de lat een aantal stappen hoger in het RTS-genre. De brute, meedogenloze strijd aan het oostfront komt in deze game volledig aan bod in zowel de single- als multiplayer, waarbij al de grote slagen in Rusland de revue zullen passeren. Deze titel gaat menig RTS-fan aan zijn of haar pc doen kluisteren. Ondergetekende zal in ieder geval de nodige uurtjes aan het oostfront gaan slijten. Al helemaal als het buiten weer zo warm is, want dan zul je vanzelf afkoelen door de Russische vrieskou. For mother Russia!

• Oerdegelijke gameplay
  • Realistische oostfrontstrijd
  • Grafisch dik in orde