Review: CONVERGENCE: A League of Legends Story - Een sterke platformer Pc

Geplaatst: 28 mei 2023 10:00
Aangepast: 29 mei 2023 11:45

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een echte platformer heb gespeeld. Meestal is het verbonden met een genre als roguelike of Metroidvania. Zo gaat dat nu eenmaal als je meerdere genres leuk vindt. Wanneer er een game uitkomt met de personages van League of Legends dan laat ik alles vallen. In CONVERGENCE: A League of Legends Story volg je het verhaal van de jonge Ekko, die we dus kennen uit de game League of Legends. Wederom heeft Riot Forge ervoor gekozen om een indie studio het werk te laten doen. Een goede beslissing, want tot nu zijn alle games de moeite waard. CONVERGENCE is een sterke en precieze platformer, en biedt de bekende frustratie die daarbij hoort.

CONVERGENCE Review2

Help Ekko met het redden van Zaun

Je stapt in de schoenen van Ekko ook wel The Boy who Shattered Time genoemd. Hij groeit op in de stad Zaun dat gelegen is onder de stad Piltover. Het verhaal van deze steden kwam twee jaar terug nog aan bod in de animatieserie Arcane. Dit keer mag je zelf door de ondergrondse gangen van Zaun navigeren en krijgt je meer achtergrondinformatie. Ekko staat bekend om zijn uitvindingen. Zo heeft hij met behulp van een Hex kristal de Zero Drive gemaakt, waarmee hij terug in de tijd kan. Hoewel hij jong is, heeft hij altijd anderen willen helpen. Hij is dan ook de leider van een groep genaamd The Lost Children of Zaun, die vooral bestaat uit weeskinderen. In CONVERGENCE ligt het gevaar vooral achter de oranje kristallen, een gemanipuleerde versie van het Hex kristal. Piltover begint Zaun steeds meer als een vuilnisbelt te zien en daardoor wordt het leven daar steeds zwaarder. Ekko krijgt echter hulp uit onverwachte hoek, want zijn toekomstige volwassen versie is naar het verleden gereisd om Zaun te redden. Ekko besluit om met hem samen te werken en komt er al gauw achter dat het allemaal niet zo eenvoudig is. Door de lastige keuzes maakt Ekko een groei door en krijg je het gevaar van het tijdreizen te zien. Sowieso is het gevaarlijk om de twee bekende clans van Piltover dwars te zitten en je komt dan ook bekende Champions tegen. Om niet alles te verklappen houd ik het bij de Champion die al zichtbaar was in de trailers. Kinderen in Zaun worden onder controle gehouden door een sprookje over het beest van Zaun. Dat sprookje is echter werkelijkheid, want je moet niet alleen wegrennen voor Warwick. Je moet ook met hem vechten.

Ik vond het verhaal wat tegenvallen. Niet dat het slecht is, maar ik had net wat meer diepgang verwacht. Het houdt je aandacht vast en er zijn genoeg plotwendingen. Als je je afvraagt in welke tijd CONVERGENCE zich afspeelt dan is dat lastig aan te duiden. Aangezien Jinx al knettergek is in deze game lijkt het verhaal parallel aan de animatieserie Arcane te lopen. Door de brieven die je kunt verzamelen krijg je een beter beeld van Zaun. De personages die je tegenkomt zijn niet allemaal bekend, want de vrienden van Ekko hebben een kleine rol. Toch zijn deze personages voldoende uitgewerkt en zijn ze gekoppeld aan de collectibles. In de kisten die je kunt vinden zitten niet alleen materialen, maar ook kristallen, bloemen en Clockwork Champions. Deze kun je vervolgens inleveren bij één van je vrienden. Zo is er Ellie waar je kristallen en bloemen kunt afleveren, want zij maakt graag kleding. Ze beloont je dan met een nieuwe outfit. Corie is dan weer iemand die Clockwork Champions maakt. De Inx, een groep die Jinx aanbidt, heeft deze beeldjes gestolen en verspreid over Zaun. Wanneer je ze terugbrengt, word je beloond met de munteenheid. Het verzamelen van de collectibles voelde nooit als een verplichting of een niet doordachte toevoeging. De ontwikkelaars hebben er juist voor gezorgd dat het goed past bij het verhaal en je ook goed wordt beloond. Dat wil niet zeggen dat het altijd even gemakkelijk is om deze kisten te bemachtigen.

CONVERGENCE Review1

Een fantastische afwisselende platformer

De wegen en gangen van Zaun zijn niet netjes aangelegd en bestaan uit buizen, draaiende ventilators en hoger gelegen platformen. Het is aan jou om Ekko hier doorheen te navigeren. De game biedt een echte platformer ervaring en heeft een klein beetje weg van Hollow Knight. Gedurende het verhaal moet je Champions en speciale agenten verslaan, waardoor je toegang krijgt tot nieuwe vaardigheden. Zo kun je op een gegeven moment de tijd vertragen, zodat je veilig door de ventilators heen kunt. Rungs geeft de geleende schoenen terug, waardoor je over touwen kunt glijden en over muren kunt lopen. Dit zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot nieuwe gebieden die gebonden zijn aan het verhaal. Maar ook dat je onbereikbare kistjes in de eerdere gebieden kunt openen. Hierdoor voelt de progressie van de game goed aan en kom je steeds wat verder. Omdat je een verhaal volgt, is het duidelijk wat je moet doen en heb je wat minder vrijheid. Toch ben je niet verplicht om direct naar de volgende missie te lopen. Je kunt gerust even terugkeren naar een gebied om daar de kistjes te openen of een arena te volbrengen.

CONVERGENCE biedt op meerdere fronten afwisseling. Het bereiken van bepaalde locaties vereist al meerdere vaardigheden, maar ook de acties die je moet ondernemen zijn telkens wat anders. Zo moet je opeens voor Warwick wegrennen, zijn er hinderlagen en arena’s. Om Aximander te helpen moet je timetrails voltooien. De robots rennen namelijk voor je weg, waardoor je ze zo snel mogelijk moet volgen, want anders verdwijnen ze weer in hun holletje. Dit vereist precieze acties, want de game is nu eenmaal een precieze platformer. Het kan ontzettend frustrerend zijn, maar dat hoort bij dit genre. Het belangrijkste is dat CONVERGENCE vloeiende gameplay biedt. Ik ben geen bugs tegengekomen en de input wordt goed geregistreerd. Verkeerd springen is dus echt je eigen fout. Als het gaat om de gebieden van Zaun dan is er ook sprake van afwisseling. Je krijgt een goed beeld van deze stad. Voor de League of Legends fans zijn er kleine hints naar de lore te vinden. Visueel ziet de game er ontzettend goed uit en heeft het overduidelijk zijn eigen stijl. Een stijl die verrassend goed past bij Ekko en Zaun. Ik had het al over de gevechten, maar er zijn ook normale vijanden te vinden. Ze zijn niet creatief vorm gegeven, maar zijn afwisselend genoeg. De twee grote huizen van Piltover zijn ook op zoek naar de kristallen, en zij sturen hun bewakers en bandieten op je af. Daarnaast zijn er wat insectachtige dieren die zich goed hebben aangepast aan het vreemde klimaat. Deze vijanden hebben hun eigen aanvalstactieken. Hoewel het vechten met Ekko vooral bestaat uit het zwaaien van zijn zwaard, kun je niet alle aanvallen blokkeren. Het in de gaten houden van de vijanden en hun vechtstijl is dus nodig.

CONVERGENCE Review3

Fout gemaak? Terugspoelen maar

IJzersterke en vloeiende gameplay. Als het gaat om een platformer dan is dat het belangrijkste. Het is natuurlijk een game gebaseerd op een personage uit League of Legends en daardoor moet er even in detail gekeken worden naar de kit van Ekko. Hij heeft namelijk speciale vaardigheden en gadgets in die game, en hoe worden die hier toegepast? De sterke punten en vaardigheden van Ekko zijn compleet overgenomen en zijn goed gekoppeld aan de gameplay van CONVERGENCE. Bij een vriend van Ekko kun je nieuwe aanval manoeuvres leren en je kunt bij een werkbank nieuwe gadgets maken. Deze gadgets worden toegepast volgens de Hollow Knight manier. Een gadget waarmee je bijvoorbeeld de overgebleven kistjes en brieven kunt vinden, gebruikt een punt. Terwijl een andere gadget dan weer drie punten gebruikt. Je moet dus puzzelen met de hoeveelheid gadgets die je kunt dragen. Deze gadgets zet je niet actief in, ze geven een bonus aan de abilities die je vrijspeelt door het verhaal te volgen.

Ik heb al benoemd dat Ekko de tijd kan vertragen. Hiermee kun je niet alleen door de ventilators, je kunt het ook inzetten in een gevecht. Eén van de grootste onderdelen van zijn kit is de Timewinder die hij kan gooien. Als het gaat om het platformen dan kun je hiermee de schakels van de deuren raken, omdat die altijd hoger hangen. In het gevecht kun je dan weer vijanden van veraf raken. In CONVERGENCE kun je sterven, maar je hebt geen specifieke hoeveelheid levens. Als je op de normale moeilijkheidsgraad speelt dan heeft Ekko drie hartjes. Je kunt tijdens een gevecht of wanneer je sterft de tijd terugdraaien. Naarmate de game vordert dan kun je dit vaker doen dan in het begin. Spring je dus per ongeluk tijdens het platformen op een staak en verlies je een hartje? Rewind gewoon een stuk terug, zodat dit niet gebeurt. Tijdens een gevecht is dit lastiger, want dan vliegen de kogels je om de oren en moet je rekening houden met meerdere gevaren. Op dat moment moet je het terugspoelen precies timen, want anders blijf je aan de gang. Wanneer alle rewind-charges op zijn dan is het wel game over. Doordat de game regelmatig uit zichzelf opslaat, is dit nooit ver van het punt waar je doodging. Het rewinden is één van de beste onderdelen van de game en past perfect bij Ekko en het platformgenre. De visuele effecten die alle gadgets van Ekko en in de gevechten aan de orde zijn, zien er ook erg goed uit. In het begin kan het even overweldigend zijn tijdens de gevechten, omdat er van alles op je scherm verschijnt en je meerdere vaardigheden hebt. Het ironische is dat sommige arena’s lastiger zijn dan de Champions of eindbazen.

CONVERGENCE review1 1CONVERGENCE review1 1CONVERGENCE review1 1CONVERGENCE review1 1CONVERGENCE review1 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

CONVERGENCE: A League of Legend Story biedt een vloeiende en precieze platform ervaring. Het verhaal rondom Ekko en Zaun had wat beter gekund, maar het houdt je aandacht vast. Het is vooral leuk om weer bekende Champions tegen te komen en meer achtergrondinformatie te krijgen. De Kit van Ekko wordt zeer goed toegepast, waardoor het vechten en navigeren door de wereld leuk en afwisselend is. Door het vrijspelen van meerdere gadgets en vaardigheden kun je terugkeren naar de gemiste kistjes en doorgaan met het verhaal. Er is goed nagedacht over de collectibles, want deze zijn gebonden aan de personages. Met de progressie zit het dan ook goed. De game ziet er visueel ook nog eens goed uit en alle gadgets hebben hun eigen effecten. Het beste onderdeel is het terugspoelen van de tijd, wat altijd toepasbaar is. Met een platformer verwacht je veel te springen, maar het biedt meer dan dat. Het enige nadeel van de game is dan ook dat de CPU een beetje gek wordt en dat sommige arena’s lastiger zijn dan de echte eindbaas gevechten. Ben je fan van platformers of de lore van League of Legends dan is dit de game voor jou.

• Het Rewinden
  • Precieze platformer
  • Sterke en vloeiende gameplay
  • Mooie artstijl
  • Visuele effecten
  • Leuke nieuwe personages
  • Achtergrondverhalen
  • Bekende Champions
  • Ekko’s Kit goed toegepast
  • Verhaal valt iets tegen
  • CPU-optimalisatie mist
  • Sommige arena’s lastiger dan eindbazen

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot CONVERGENCE: A League of Legends Story

-

Riot Forge