Review: Crysis Pc

Geplaatst: 8 december 2007 22:30

à‰'n van de meest geanticipeerde en gehypte first person shooters van 2007. Crysis zet je in de rol van een futuristische `nano suit`-commando, die met zijn team gaat uitzoeken wat er aan de hand is op een bepaald Koreaans eiland. Een breed scala aan modificeerbare wapens staan tot je beschikking, alsmede de speciale krachten die je nano suit je verschaft. De gameplay van Crysis is niet erg realistisch te noemen, maar je zult wel effectief gebruik kunnen maken van beschutting en andere tactische elementen. Je kunt daarentegen op sommige stukken ook gewoon lekker de Rambo uithangen. Hoe het spel zich laat spelen, ligt voornamelijk aan de speler.

Robo-Rambo in de jungle

Het spel begint met een parachutesprong naar het bewuste Koreaanse eiland. Het gaat meteen al mis als je parachute om een vage reden naar de knoppen gaat bij het uitklappen. Keihard stort je een paar kilometer van de landingsplek ter aarde en mag je de weg naar de rest van het team terug gaan vinden. Crysis heeft een zogeheten `sandbox`-structuur, wat wil zeggen dat je wordt gedropt op het eiland en zelf je eigen weg en speelmanier mag verzinnen om je doelen te halen. Je kunt bijvoorbeeld gecloaked door de bossen sluipen en zonder ook maar 'n Koreaan neer te schieten het kamp binnendringen. Of je jat ergens een boot of jeep en komt met veel geweld met zestig kilometer per uur door de poort heen. Dit is 'n van de sterkste punten aan het spel en maakt het dus ook geschikt voor een breed publiek. Op ongeveer tweederde van het spel schakelt het spel over naar een rechtlijnig plot, waarbij je weinig keus hebt het verhaal te volgen of niet. Gelukkig is dit niet vervelend, aangezien de actie er stevig ingehouden wordt.

Dankzij je nano suit sta je in al deze situaties boven de gemiddelde commando. Het pak beschermt je tegen alle mogelijke soorten van gevaar die je tegen zou kunnen komen, en kan bovendien zijn eigen energie genereren en je health op peil brengen. Buiten bescherming biedt het pak je ook de mogelijkheid tot vier extra krachten: spierkracht, snelheid, pantser en camouflage. Deze opties kunnen op verschillende manieren geactiveerd worden, waarvan de makkelijkste een klein menuutje is onder 'n knop. Dit werkt erg handig en na een paar keer voelt het al aan als een tweede natuur. De krachten die je kunt gebruiken zijn natuurlijk allemaal erg nuttig, maar verbruiken de energie in je pak erg snel. Je zult dan ook erg vaak vroegtijdig zonder energie zitten.

Het betere knal- en sloopwerk

De wapens in Crysis zijn in het begin vrij standaard. Zo krijg je de beschikking over een pistool, submachine gun, assault rifle, shotgun en een sniper rifle. Deze zijn allemaal te 'pimpen' met upgrades, zoals vizieren, een zaklamp, laserpointers en granaatwerpers. Dit maakt het mogelijk elk wapen aan te passen aan je voorkeuren en de situatie. Ben je bijvoorbeeld onopgemerkt binnengedrongen in een basis en sta je net op het punt ontdekt te worden door een langslopende Koreaan, dan kun je snel even een demper op je pistool schroeven om de passant stilletjes naar de andere wereld te helpen. Uiteraard zijn er ook allerlei granaten en een rocket launcher te vinden, voor het geval je het wat minder subtiel wilt brengen. Mijnen en claymores zijn helaas alleen in de multiplayer beschikbaar. Later in het spel krijg je de beschikking over het echte zware geschut; geen van alle erg praktisch, maar wel compleet vernietigend voor alles wat zich aan de verkeerde kant van de crosshair bevindt. Tot groot genoegen mogen we ook nog een rondje knallen in een tank, mogen we het luchtafweergeschut bedienen en kunnen we het eiland onveilig maken met een VTOL, een vliegtuig dat verticaal kan opstijgen en landen.

Kunstmatige domheid

De AI van de Koreanen blijkt bij de eerste ervaringen redelijk goed te zijn. Ze zoeken dekking als de kogels om hun oren vliegen en speuren de omgeving als een getraind team af als ze je kwijt zijn. Ook roepen ze naar elkaar waar je bent en werken ze over het algemeen vrij goed samen. Helaas is niet alles koek en ei in de virtuele hersenen van onze gele vriendjes. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk een heel kamp uit te moorden door simpelweg vanuit een beschut plekje iedereen die jouw geweersloop langsloopt om te leggen. Iedere keer dat je de bewuste kerel neerschiet, komt er een nieuwe aangehold om zijn plaats in te nemen. Meer foutjes plagen de AI. Soms lopen ze bijvoorbeeld gewoon weg als je op ze staat te schieten. Ook beschikken ze af en toe over een buitengewoon vermogen jou te lokaliseren, hoe beschut je ook bent. Vooral bij de helikopters is dit een groot probleem. Deze zien jou vrijwel altijd, ook al ben je beschut door het bladerdak van de jungle. Dat dit nogal onwerkelijk is, heeft Vietnam indertijd wel bewezen.

Fysiek in conditie

Qua physics zit Crysis niet ver van Half-life 2 af. De kleinere gebouwen zijn compleet te vernietigen en objecten kunnen met een mooie boog richting een Koreaan gegooid worden. De dunnere bomen gaan na wat overtuiging ook tegen de vlakte; dit wordt al snel duidelijk als je er eentje op je hoofd krijgt in een vuurgevecht. De voertuigen voelen in principe goed aan. De jeeps lijken echter over te weinig motorkracht te beschikken, waardoor ze erg langzaam aanvoelen.

Filmisch beeld en surround

Grafisch gezien is Crysis het mooiste spel tot nu toe. Tenminste, wel als het gaat om het weergeven van een jungle en verwant natuurschoon. De bomen en planten staan te zwieren in de wind en de belichting past zich daar prachtig op aan, zowel gedurende de dag als de nacht. Zelfs als je een boom doormidden schiet en hij met een doffe bonk tegen de vlakte gaat, ziet dit er realistisch uit. Personages en andere vijanden zijn erg mooi en de pukkels zijn dan ook goed te tellen op het gezicht van je teamgenoten en de Koreanen. De rest van de objecten en gebouwen ziet er goed uit, maar niet veel mooier dan dat we al gewend zijn. Wil je dit grafisch geweld een beetje mooi kunnen draaien moet je wel een dikke pc in huis hebben, want met een budgetsysteem zal Crysis niet draaien. Ikzelf beschik over een goede up-to-date gamepc en kan de game maar op medium draaien. Er zijn nog wat onafgewerkte randjes te vinden en soms loopt het beeld ineens trager zonder een duidelijke oorzaak. Ook kunnen objecten opeens verkeerd weergegeven worden, waardoor een flikkering ontstaat. Halverwege wordt het spel ook nog eens wat zwaarder voor je pc, waardoor je opties zal moeten downtunen om nog een goede framerate te krijgen. Soms zit het tegen en crasht de game zonder pardon de hele pc. Dit is natuurlijk niet acceptabel voor een game van dit kaliber. Het geluid zit gelukkig dik in orde en een 5.1-setje is dan eigenlijk ook bijna verplicht. Op die manier zul je de vijanden beter kunnen lokaliseren dankzij het geluid dan op het zicht in de dichtbepakte jungle. Explosies klinken goed, Koreanen schreeuwen het uit en het motorgeluid van de jeep die jou te grazen wil nemen zwelt aan tot de grill in je voorhoofd staat.

Het eindoordeel van Stephan Kuijsten

Crysis is een vernieuwend spel met veel potentie. Het wekt echter de indruk dat het overhaast is uitgebracht, omdat er veel haken, ogen en gewoon domme fouten inzitten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk de Koreanen ook echt Koreaans te laten spreken, maar alleen als je het spel op supermoeilijk zet. Hetzelfde geld voor de optie om de crosshair uit te zetten en de mogelijkheid om wapens te besturen in voertuigen. Ook gebruikt de besturing n't iets te veel knoppen om alles handig in te delen op een toetsenbord. Het combineren van bukken en liggen in 'n knop zou bijvoorbeeld weer een toets binnen handbereik vrijmaken. Het spel is ook een beetje te traag voor de snelle, actiegerichte gameplay die het tracht te bereiken. Als er was gekozen voor een meer standaard snelheid, zou dat het hele spel een boost geven, die het nu een beetje lijkt te missen. De domme Koreanen en grafische problemen helpen hier niet bepaald bij. Crysis zal naar alle waarschijnlijkheid ook een game worden met veel patches in het vooruitzicht. Tel daarbij op dat het spel geen einde heeft, maar een doorverwijzing naar deel twee en de invloed van marketing op een goede game moge duidelijk zijn. Dit is een kritische review van een leuk en origineel spel. Zou dit spel niet geplaagd zijn door zijn vele probleempjes, dan zou de score ook hoger zijn uitgekomen. Ben jij iemand die goed over veel kleine foutjes heen kan kijken en zin heeft in Far Cry 2 met een twist, dan is dit een spel voor jou.

• Geluid en grafisch geweld
  • Open en futuristische gameplay
  • Veel kan kapot