Review: De Sims 3 Pc

Geplaatst: 17 juni 2009 07:00

Rakker Oudema is een kalme, rustige man van in de twintig. Hij heeft nog een heel leven voor zich, maar niet als het aan mij ligt. Ik heb zijn hele leven al uitgestippeld. Nu is het aan hem de taak die lijn te volgen. Wat voelt het goed om God te spelen. Daarom is de Sims 3 zo vet.

De Sims 3: Voor alles en iedereen

Toen ik vertelde aan mijn ouders dat ik De Sims 3 zou krijgen, keken ze me een beetje vreemd aan. : "De Sims, is dat niet voor meisjes?" vroeg mijn moeder. Nee natuurlijk niet! De Sims is voor alles en iedereen. Ok', het is een toegankelijke game voor het vrouwelijk geslacht, maar het kan ook heel uitdagend zijn voor de mannen. De Sims is voor iedereen, klaar.

De Sims 3: geldaftroggelend

Toen ik de game opstartte merkte ik gelijk een probleem op. Het is de bedoeling dat je kleding koopt voor je Sims, met echt geld. Hoewel ik hier eerst niet zo mee zat, nam ik eens een goed kijkje in mijn kledingkast. Wat krijgen we nou?! Maar een paar kledingstukken? Volgens mij betalen mensen voor een volledige game, niet voor een game waarin het de bedoeling is dat je nog extra kledingstukken moet kopen.

De Sims 3: verbeterd

De Sims 3 draait gewoon nog steeds om hetzelfde concept; zorg goed voor je Sim, geef hem een baan, voldoe aan zijn behoeftes en laat hem vredig sterven. Dit kan een beetje doelloos worden. Daarom zijn er nu wensen en kansen. Van tijd tot tijd heeft je Sim bepaalde wensen. Zo kan hij een nieuwe televisie willen, maar het kan ook complexer zijn, zoals trouwen met een andere Sim. Voor deze wensen krijg je levenslange beloningen. Dit zijn punten waarmee je handige extraatjes kan kopen. Zo kan het zijn dat je een stuk minder naar de wc hoeft te gaan of dat je opeens heel erg goed in iets bent. Je Sim krijgt ook kansen. Dit zijn buitengewone gelegenheden die niet zo vaak zullen voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld op het werk zijn of bij een buurtfeest.
Over buurtfeesten gesproken, De Sims 3 laat je je huis uitgaan en echt ergens naartoe gaan. Naar het park, de supermarkt of de sportschool? Het kan allemaal. Ook sociale interactie is nu een stuk belangrijker geworden. Er zijn veel meer spraakmogelijkheden gekomen en medeSims zijn specifieker in wat ze van je vinden. Daarom zijn de karakteristieken van de Sims een stuk uitgebreider. Zodra je een Sim aan het maken bent kun je kiezen waar hij goed in is, waar hij van houdt en wat hij niet leuk vindt. Deze karakteristieken zie je weer terug in de gesprekken met andere Sims en bij sommige voorwerpen. Zo had ik ervoor gekozen om computernerd te zijn en daardoor was het mogelijk om mijn computer over te klokken en te hacken.

De Sims 3: Mooi!

Mijn computer is geen monsterbak, dat moet ik eerlijk toegeven. Daarom was ik ook blij verrast dat de Sims 3 het ontzettend goed op mijn PC deed. De game draait zo'n beetje op iedere redelijke PC en is op de hoogste instellingen ook ontzettend mooi. De lichteffecten zijn ontzettend goed en ook de schaduwen zijn heel mooi. Daarnaast zijn de emoties van je Sims zbeter dan ooit. Je ziet veel beter aan ze hoe ze zich voelen.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

De Sims 3 is precies wat je van een Sims-game verwacht. Dankzij de vele vernieuwingen voelt het als een hele nieuwe game. Vooral de wensen en kansen zijn een hele leuke toevoeging. Ik vind het wel minder dat je zelf kleding moet kopen met echt geld. Daar betaal ik toch al voor? Grafisch is de game sterk verbeterd en dat zie je. De Sims 3 zal je weer maanden bezig houden. Dit is verplichte kost voor iedere Sims fan, inclusief alle 365 uitbreidingen die er nog aan gaan komen.

• Wensen en kansen
  • Meer persoonlijkheid aan je sim
  • Sterk verbeterde graphics