Nieuws
Dead to Rights is terug
8 februari 2009Volgens het maart nummer van OPM keert de third-person shooter Dead to Rights van Namco weer terug en wel eind 2009. Namco wil echter nog niet vrijgeven...
Ruim een week geleden tikte ik nog een preview van Dead to Rights: Retribution en een week later kon ik met de volledige game aan de slag. Het was tijd om uit te zoeken welke antwoorden ik zou krijgen op de vragen die ik in de preview stelde.
Volatile Games gaf aan behoorlijk trots te zijn op de engine, die met name op het gebied van lichteffecten zou excelleren. Nu ik het aan den lijve heb mogen ondervinden, blijkt dat in praktijk allemaal nog wel mee te vallen. Het ziet er netjes uit hoor, begrijp me niet verkeerd, maar uitzonderlijk goed is het ook niet. Zo zien vooral schaduwen op lichamen er behoorlijk korrelig uit en zijn de effecten overall niet zo indrukwekkend als in bijvoorbeeld BioShock. Iets wat grafisch gezien sowieso voor de hele game geldt.
Een andere vraag die ik in de preview stelde had betrekking op de algehele afwerking van de game. Zo waren de animaties in een vroeg stadium nog wat houterig en lag op dit gebied genoeg ruimte voor verbetering. In de uiteindelijke versie die ik in mijn Xbox 360 stopte waren ze wel verbeterd, maar toch hebben we het met de huidige motion capturing technieken in andere games al wel beter gezien. Dat geldt sowieso voor de afwerking van Redemption. Juist de manier waarop een game is gepolijst, bepaalt of we te maken hebben met de absolute top of alles daaronder. Qua afwerking behoort Redemption dus helaas niet tot de absolute top en zelfs niet tot de subtop.
Gelukkig zijn er genoeg positieve punten te benoemen. Neem bijvoorbeeld het verhaal en de manier waarop de game is opgebouwd. In het begin was ik bang dat het gebeuk en geschiet na verloop van tijd zou gaan vervelen, maar net op het moment dat ik het zat begon te worden, nam ik Shadow, de trouwe viervoeter onder de knoppen. Als Shadow zul je moeten sluipen en krijgt de game door het lagere cameraperspectief opeens een heel ander aanzien. Na enige tijd was ik weer aan het knallen met Jack, en net op het moment dat ik het wel weer even had gezien vond er een dramatische gebeurtenis in het verhaal plaats. En op die manier wist Retribution steeds weer mijn aandacht te trekken. Een puike prestatie van Volatile Games.
Ook het vechtsysteem van Dead to Rights: Retribution steekt redelijk goed in elkaar. Je kunt stompen en beuken en extra krachtige aanvallen uitvoeren wanneer een tegenstander jouw pogingen blokt. Bovendien kun je de verschillende aanvallen in de vorm van combo's aan elkaar rijgen, om te besluiten met een speciale aanval waarbij je in slowmotion de armen en nekken van je belagers breekt. Daarnaast kun je bewapende criminelen van hun wapen ontvreemden, waarna je ze even behendig als eenvoudig in slowmotion een kogel door het hoofd jaagt. Naast deze standaard vertraagde momenten vul je met verschillende combo's een meter, die je vervolgens kunt gebruiken om op een willekeurig moment slowmotion in te schakelen. In deze vertraagde modus heb je wat meer tijd om bijvoorbeeld een headshot te plaatsen of een crimineel bruut vol te pompen met een hagelsalvo uit je shotgun, waarbij het bloed rijkelijk vloeit.
Dead to Rights: Retribution mist de verfijnde afwerking van een AAA-titel, maar is toch redelijk vermakelijk. Het vechtsysteem is behoorlijk uitgebreid en werkt prima en het verhaal weet, hoewel niet bijster origineel, toch behoorlijk te boeien. Voeg daar de welkome afwisseling om met Shadow te spelen aan toe en je kunt stellen dat Dead to Rights: Retrubution redelijk de moeite waard is. Redelijk de moeite waard ja. De game is niet super, maar gewoon vermakelijk.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Volatile Games
Uitgever:
Bandai Namco
Release:
23 april 2010
Reviewscore:
Platforms: