Review: Dreams PlayStation 4

Na jaren wachten en halsreikend te hebben uitgekeken naar de nieuwe release van Media Molecule, is Dreams eindelijk hier. Laat ik wel even vooropstellen dat Dreams geen game is. Nee, Dreams is zoveel meer dan alleen een game. Dit ontzettend ambitieuze project van Media Molecule is een ervaring, een sociaal platform en een uitgebreide creatieve uitlaatklep in een. Is Dreams echter enkel geschikt voor de creatievelingen onder ons, of heeft het iets te bieden waar iedereen van kan genieten?

This is not a game

Zoals ik in de intro al zei, is Dreams geen game. Dreams kan namelijk beter gezien worden als een sociaal platform met ingebouwde tools waar men de meest uiteenlopende creaties kan maken en met elkaar kan delen. In Dreams staat de Dreamiverse, de enorme online hub waar iedereen elkaars creaties kan bekijken en spelen, namelijk centraal. Om door de Dreamiverse te kunnen navigeren, heb je een Imp nodig. Wanneer je de game voor het eerst opstart, kun je een van de verschillende gekleurde pluizenballetjes uitkiezen en die helpt je in feite de game te besturen. Middels motion controls of het gebruiken van de analoge sticks kun je je Imp over het scherm laten bewegen als een soort cursor. Met je Imp kun je dus knoppen aanklikken, voorwerpen vastpakken en nog veel meer.

Met alles wat je in Dreams doet, kun je ervaringspunten verdienen. Deze punten zorgen ervoor dat je level omhooggaat. Hiermee kun je onder andere nieuwe soorten Imps vrijspelen. Daarnaast wordt er, naarmate je meer doet in Dreams, ook een class aan je profiel toegewezen. Ben je bijvoorbeeld iemand die voornamelijk de levels van andere makers speelt, dan wordt op je spelersprofiel weergegeven dat je van spelen houdt. Ben je echter meer een maker en maak je bijvoorbeeld de tofste audiotracks in Dreams, dan toont je spelersprofiel dat je van muziek houdt. Het sociale aspect speelt in Dreams dus een erg grote rol.

Play, Create, Share

Play, Create, Share was de leus waarmee Media Molecule meer dan tien jaar geleden met de release van LittleBigPlanet een nieuw concept het leven in blies. Media Molecule vond namelijk dat spelers hun games niet alleen moesten spelen, maar ook zelf content moesten kunnen maken en toevoegen aan de game en dit met andere spelers zouden moeten kunnen delen. Nu, vele jaren later, heeft de ontwikkelaar met Dreams dit concept tot het uiterste weten te pushen. Een groot onderdeel van Dreams is namelijk Dream Shaping. Middels Dream Shaping kun je zo goed als alles maken wat je maar kunt bedenken. Je kunt games maken in de meest uiteenlopende genres, maar ook animaties, stillevens en audio zijn te creëren in Dreams.

Omdat je zoveel verschillende dingen in Dreams kunt maken, kent de game ook een hele uitgebreide toolset waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen. Deze ontzettend krachtige toolset stelt je in staat om alles te maken wat je maar kunt bedenken, zolang je er wat tijd en moeite in wilt steken. Dream Shaping kan in het begin een beetje overweldigend zijn. Met de tools die je tot je beschikking hebt kun je ontzettend veel doen, maar ze zijn aan het begin misschien een beetje lastig te gebruiken. Gelukkig heeft de game een heleboel uitgebreide en duidelijke tutorials die je tot in de puntjes uitleggen hoe je de tools moet gebruiken om de meest spectaculaire dingen te maken. Het is aan het begin wel even wennen aan de controls. Dreams maakt in de Dream Shaping-modus voornamelijk gebruik van de motion sensor in de DualShock 4-controller. Je kunt er ook voor kiezen om dit uit te zetten en gebruik te maken van de analoge sticks, maar dat werkt lang niet zo vloeiend als motion controls. Je hebt ook de mogelijkheid om de PlayStation Move-controllers aan te sluiten. Dit werkt het beste en met een beetje oefening kun je binnen no time de meest prachtige kunstwerken neerzetten. Uiteraard zul je niet direct een meesterwerk neerzetten tijdens je eerste keer Dream Shaping. Dat is echter niet erg, want je hebt, naast het werken met een leeg canvas om je eigen creaties op neer te zetten, ook de mogelijkheid om met de creaties van anderen aan de slag te gaan. De Remix-functionaliteit geeft je namelijk de mogelijkheid om bijvoorbeeld een kant en klare asset waar iemand anders veel tijd en moeite in heeft gestoken, in je eigen creatie te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk een level in elkaar zetten om mee te spelen, zonder dat je veel tijd kwijt hoeft te zijn aan het maken van mooie assets.

Everybody's gone surfin'

Als je zelf niet heel creatief bent of geen zin hebt om iets te creëren, kun je natuurlijk ook genieten van de creaties van anderen uit de community. Via de Dream Surfing-modus kun je de honderden verschillende games, video's en muziek van andere spelers bekijken en beleven. Zelf heeft Dreams namelijk geen campaign of Story-modus. Wel heeft Media Molecule zelf een game, genaamd Art's Dream, uitgebracht die geheel in Dreams is gemaakt. Art's Dream is een game waar je ongeveer twee uur zoet mee bent en volgt het verhaal van een muzikant en zijn strijd met depressie, eenzaamheid en spijt. De game kent verschillende genre's en visuele stijlen en is eigenlijk vooral bedoeld om te laten zien hoe krachtig de toolset van Dreams eigenlijk wel niet is. Naast een uitstekende bron van inspiratie, is Art's Dream ook gewoon een ontzettend goede op zichzelf staande game die ik je ook zeker kan aanraden om te spelen wanneer je besluit om Dreams in huis te halen.

Buiten Art's Dream is er natuurlijk nog veel meer te beleven in de Dreamiverse. Omdat Dreams al meer dan een jaar in Early Access te spelen was, zit de online hub al vol met interessante en hoogwaardige creaties. Ze variëren van simpele puzzelgames, tot fast-paced shooters en van volledige RPG's tot multiplayer games en alles wat daar tussenin zit. Ook wanneer je geen zin hebt om iets te spelen, kun je in Dreams aan je trekken komen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook animatiefilms in de game gemaakt en kun je ook genieten van muziek en schilderijen. Er is dus voor iedereen wel wat in Dreams te vinden en dat wordt met de tijd alleen nog maar meer.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Dreams is een uitstekende game die voor iedereen wat te bieden heeft. Voor de creatievelingen onder ons is het een game engine met een ontzettend krachtige toolset die je in staat stelt alles te maken wat je maar kunt verzinnen. Deze uitgebreide creatieve tools vereisen wel wat oefening om echt goed onder de knie te krijgen, maar zoals het bekende gezegde luidt: oefening baart kunst en dat is bij Dreams absoluut het geval. Daarnaast is Dreams ook een sociaal platform waar men creaties met elkaar kan delen en van elkaar kan spelen. Door middel van likes en comments kunnen spelers elkaars creaties van feedback voorzien, wat het nog leuker maakt om zelf iets te maken en met anderen te delen. Dreams zit nu al boordevol kwalitatief hoogwaardige content en dat zal wanneer de tijd verstrijkt alleen nog maar meer worden. Ik ben dan ook reuze benieuwd naar wat er straks nog meer in Dreams te beleven valt.

• Art's Dream
  • Uitgebreide toolset
  • Duidelijke tutorials