Review: Dying Light 2 Stay Human - Ziekmakend goed Pc

Geplaatst: 20 februari 2022 14:00

Ontwikklaar Techland heeft al aardig wat ervaring met het creëren van games waarin zombies een centrale rol vertolken. Dat begon allemaal ooit met Dead Island en vervolgens de stand alone uitbreiding Dead Island: Riptide. Vooral het eerste deel heb ik best veel gespeeld. Vervolgens kwamen zij in 2015 met Dying Light op de proppen. Een game waarbij het freerunnen door de stad een centrale rol speelde. Nu, ruim zeven jaar en veel uitgestelde releasedatums later, is het dan eindelijk tijd om aan de slag te gaan met het tweede deel: Dying Light 2 Stay Human.

Een nieuwe pandemie

Waar we in het eerste deel Kyle Crane volgden, is het nu de beurt aan Aiden Caldwell. Dying Light 2 Stay Human speelt zich 22 jaar na het eerste deel af. Evenals Crane, beschikt Caldwell over de nodige freerunning skills om zich goed te bewegen door de straten en steegjes. Ondanks zijn behendigheid kan hij niet voorkomen dat hij gebeten wordt door een zombie. Dat geeft direct wel een probleem, want hij is daardoor geïnfecteerd en kan, als hij niet uitkijkt, veranderen in een ondode. Caldwell beschikt wel over uitzonderlijke parcours- en vechtskills die hij gebruikt om zich een weg te banen door de grote hoeveelheid zombies dit hij tegenkomt.

Na het eerste deel ontwikkelde de Global Relief Effort een vaccin tegen het zombievirus en was de zombiepandemie verholpen. Ware het niet dat de GRE in het diepste geheim nog steeds experimenten uitvoerden met het virus, waarbij er een mutatie is ontsnapt die heeft gezorgd voor een tweede pandemie. Deze verspreid zich nog sneller dan het vorige en een groot deel van de mensheid is gestorven. Eigenlijk heeft Aiden Caldwell slechts één missie; het vinden van zijn zusje Mia. Waar ze precies is en of ze nog leeft weet hij niet, maar hij moet en zal haar vinden. Aiden en Mia waren in hun kinderjaren proefkonijnen van ene dokter Waltz. Hij experimenteerde op kinderen om een medicijn tegen het virus te vinden. De zoektocht is begonnen.

De stad Villedor

De zoektocht leidt Aiden Caldwell naar Villedor, een stad waar het effect van de tweede pandemie goed zichtbaar is. Het heeft zijn weerslag op de complete stad, dat krioelt van de zombies. Her en der zijn er kleine kampementen waar mensen zich schuil houden en proberen te overleven, maar overal moet je op je hoede zijn. Mensen worden achterdochtig als hun leven op het spel staat. Niet heel gek natuurlijk. Zoals gezegd navigeer je je voornamelijk te voet door de stad. Je freerunning skills moeten je van A naar B zien te brengen. Later in de game behoren een paraglider en grijphaak ook tot je mogelijkheden om door de stad te navigeren. Hierbij is de dag- en nachtcyclus ook nog een belangrijk element. De zombies zijn in de nacht namelijk veel actiever en sterker dan overdag, maar soms moet je juist 's nachts op pad.

Dying Light 2 Stay Human ziet er echt prachtig uit. Van mooie verfijnde uitzichten op de stad tot donkere vervallen huizen waarin je je weg moet zien te vinden. Er is veel aandacht in de game gestopt, dat is goed te zien. Ik speelde de game op de maximale instellingen en met Nvidia's RTX ray tracing-technologie. Als je beschikt over de juiste pc of laptop, dan is het zeker aan te raden om het op die manier te spelen. De game is dan visueel echt adembenemend. Het lichtplan zit uitstekend in elkaar, mede door de dag- en nachtcyclus. Door de beet die je hebt verander je langzaam maar zeker 's nachts in een zombie. De enige remedie daartegen is neonlicht, wat ook weer bijdraagt aan de verlichting in de game. In de nacht heb je dus maar een beperkte tijdspanne waarin je iets kun doen. Binnen deze tijd moet je weer in het neonlicht staan, anders ben je te ver heen en verandert het virus je in een zombie.

Keuzestress

In Dying Light 2 Stay Human zijn er drie facties waar je rekening mee moet houden. Dat zijn de Peacekeepers, de Renegades en de Survivors. Deze facties leven niet echt op goede voet met elkaar en jij moet je daar tussenin zien te bewegen. De game zit namelijk vol met keuzes die van invloed zijn op het verloop van de game. Door de ene factie te helpen, benadeel je weer een andere. Dit heeft ook weer invloed op hoe zij naar jou kijken en hoe ze met je omgaan. Bovendien ben je ook wel even bezig met al deze keuzes. Volgens Techland biedt Dying Light 2 namelijk ruim 500 uur aan gameplay en ik wil dat best geloven. Er is zoveel te doen en te zien dat je behoorlijk wat uurtjes in deze game kunt steken. Bovendien is Villedor ook vele malen groter dan Harran, de plaats waar het eerste deel zich afspeelde. Nadeel daaraan is dat het lang duurt voor je bepaalde upgrades tot je beschikking hebt.

Het sounddesign van de game mag overigens ook zeker nog wel even benoemd worden, want die steekt zeer goed in elkaar. Het zuigt je mee het verhaal in en voelt heerlijk terwijl je stealthy door één of andere vervallen bovenwoning aan het sluipen bent. De voice acting is daarentegen best wel wisselvallig, waar sommige stemmen juist heel goed zijn ingesproken, is het bij sommigen van een veel minder niveau. Het is jammer dat ze de kwaliteit van de stemacteurs niet door de hele game hebben kunnen trekken, want dat had het wel verdiend. Uiteindelijk de grootste aanmerking die ik op de game heb is dat het in veel weinig verschilt van het eerste deel. Ja tuurlijk, de game is veel mooier en groter dan zij voorganger, maar weet tegelijkertijd ook niet echt te verrassen omdat dat het vooral is: mooier en groter. Maar zeker niet echt vernieuwend.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Stay Human, zoals de subtitel luidt, is één van de belangrijkste aspecten in Dying Light 2. Dying Light 2 is groots, grootser, grootst. Wederom is Techland er in geslaagd om een heerlijke actie rpg neer te zetten, waarbij zombies een centrale rol vertolken. Hoewel veel aan de game echt goed is, is er ook het één en ander aan te merken. De voice acting is niet over de gehele game van even goede kwaliteit, de progressie verloopt traag en het is vooral meer van hetzelfde. Maar als jij goede herinneringen aan Dying Light hebt, of gewoon een met zombies gevulde actie rpg wil spelen, dan ben je bij Dying Light 2 zeker aan het juiste adres. Ik duik Villedor weer in, want er valt voor mij nog genoeg te ontdekken.

• Sounddesign
  • Visuele pracht
  • Veel te doen
  • Paragliden!
  • Soepele gameplay
  • Trage progressie
  • Voice acting wisselend
  • Meer van hetzelfde
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Dying Light 2

Dying Light

Techland