Review: Enemy Territory: Quake Wars PlayStation 3

We hebben al een paar kwalitatieve online games voorbij zien komen op de PlayStation 3. Denk bijvoorbeeld aan Resistance: Fall of Man of Warhawk. Zal Enemy Territory: Quake Wars, een game die op de pc een klein jaar geleden uitkwam, een verschil maken tussen al deze online games? Is dit de game waar de PlayStation 3-bezitters op zitten te wachten? Lees snel verder.

Zoals gewoonlijk

In Enemy Territory: Quake Wars wordt voor de zoveelste keer de aarde belaagd door aliens. Deze aliens heten de Strogg. De Strogg zijn aliens die door het heelal cruisen, op zoek naar een planeet. Als ze een planeet hebben gevonden, vallen ze die aan en nemen ze die over. Ditmaal is onze planeet aarde aan de beurt, maar onze planeet geeft minder snel op dan verwacht. Het verhaal is niet zo boeiend als je het vergelijkt met andere games, maar wat wil je bij een online shooter? Weinig gezeik 'n veel schieten natuurlijk!

Doe dit, doe dat, doe zelf ook eens wat!

Bij deze game heb je geen 'gewone' modi zoals Deathmatch en Capture The Flag. Enemy Territory: Quake Wars is compleet missiegericht. De maps zijn gemaakt om maximaal met 32 spelers te spelen. Je moet het een beetje zien als een gigantische coöpmodus. Je hebt elkaar nodig om doelen te behalen en door doelen te halen win je. Het is in de meeste gevallen zo dat allebei de teams een paar opdrachten moeten vervullen om de basis van de tegenstander te vernietigen. Zonder hulp van je teammaten gaat dit natuurlijk nooit lukken.

Er komt ook een beetje strategie bij kijken. Je hebt drie verschillende modi: Stopwatch, Campaign en Objective. Ze verschillen niet zo veel van elkaar. Stopwatch is een doel behalen binnen de tijd, Campaign is meerdere doelen behalen en Objective is maar 'n doel doen. Helaas wordt je wel zonder enige uitleg in een modus gedumpt met de gedachte dat je het zelf maar moet uitzoeken. Dat is jammer, want soms stond ik doodleuk bij een doel te kijken hoe ik het moest deactiveren. Blijkbaar kon alleen een Technician dit en ik was een Soldier. Dit werd me niet verteld.

Over klassen gesproken, je hebt vier verschillende klassen: de Soldier, Technician, Medic en Demolitions. Elke klasse kan wat hij hoort te kunnen, en er is weinig uiterlijk verschil tussen de vier. Naast de keuze in klasse kun je de game natuurlijk in single- en multiplayer spelen. Ik raad je aan om niet de singleplayer te doen, omdat dat simpelweg niet zo leuk is als de multiplayer. Ik ergerde me dood aan de tijd dat ik moest wachten tot ik echt kon spelen. Veel servers deden het niet.

Schieten

Je hebt natuurlijk ook de nodige wapens in deze game. De Strogg doet het veel met energiekogels, terwijl wij aardlingen het liever met balistisch geschut doen. De maps zijn erg groot en je basis moet natuurlijk ook beschermd worden. Daarom zijn er wagens en afweergeschut. De machines van de Strogg zien er erg stijlvol uit met meestal meer dan twee poten. Helaas zien de wagens van de aarde er dan weer vrij standaard uit. De besturing is goed overgezet van pc naar controller. De besturing werkt nooit tegen en alle knoppen zitten goed.

Ben je een heuse moraalridder of een echte bad-ass?

Grafisch ziet de game er minder uit dan andere games op de PlayStation 3. Dit is op zich wel logisch, aangezien je met 32 spelers in een server kunt zitten. De personages zijn wel erg mooi vormgegeven. De Strogg zien er echt heel vet uit en de omgevingen waarin je zit zijn erg groots en dat met slechts een klein beetje laadtijd. De omgevingen zien er misschien wel groots uit, de inhoud ervan stelt dan weer niet veel voor. De omgeving bestaat vooral veel uit bergen, maar nergens gebouwen tussen jouw basis en de basis van de vijand. Een beetje jammer.

Hoor je dat?

Ik loop rond, ik schiet wat alien scum af en behaal even een objective met mijn maten, maar waar is die muziek? Of à­k merk het gewoon niet, of de muziek is er gewoon niet. Wat het geluid wel goed doet is die heerlijke geluiden van lasers, machinegeweren en andere knalwapens. Vooral met een surround setje is het heerlijk om een raket langs je te horen vliegen.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Enemy Territory: Quake Wars doet het anders dan alle andere shooters op de PlayStation 3. Zijn missiegestructueerde gameplay houdt je lang bezig. Dit is dan ook geen game om even voor een kwartiertje te spelen. De game heeft genoeg te bieden, helaas moet je dat allemaal wel zelf ontdekken. Grafisch is de game goed en zorgt hij niet voor lag bij het online spelen, als je al in een server komt, want dat is ook erg moeilijk. De omgevingen van deze game zijn groot, maar er is weinig te zien en de muziek voelt afwezig. Het klinkt nu misschien als een slechte game, maar dat is het zeker niet. Als je begint met spelen zul je dit allemaal vergeten en een goede tijd hebben. Dit is verplichte kost voor mensen die wat meer willen dan alleen maar deathmatches!

• Vette gameplay
  • Weinig laadtijden
  • Grote maps