Review: F1 2018 PlayStation 4

Aangepast: 8 maart 2024 19:42

Tijdens de zomerstop was het zeker niet stil in de wereld van de Formule 1. Er heeft een heuse stoelendans plaatsgevonden. Zo heeft Ricciardo een overstap naar Renault aangekondigd voor het volgende seizoen en gaat Sainz vanwege Alonso's pensioen naar McLaren. Maar er was nog meer opmerkelijk transfernieuws, Leclerc heeft per direct plaatsgemaakt voor een nieuwe coureur want Alex Zweers neemt per direct de plek van Charles Leclerc in bij Sauber. Wat Leclerc gaat doen na de zomervakantie is nog onbekend, maar er gaan geruchten rond dat hij de lollipop man wordt bij Ferrari.

F1 20181

Iedereen doet weer mee

Oké, het is misschien een beetje een rare inleiding, maar sinds 2009 heb ik zo’n beetje alle F1-games gespeeld. De inspiratie is er dus onderhand wel een beetje vanaf. Als je de voorgaande delen tof vond, dan weet je vast en zeker wat je allemaal kunt verwachten in F1 2018. Vond je voorgaande delen al niets, dan had je waarschijnlijk ook niet op deze review geklikt.

In het kort nog even kort voor diegene die nog nooit een F1-game hebben gespeeld: De Britse ontwikkelaar Codemasters heeft sinds 2009 de officiële licentie in handen van de F1. De game is nagenoeg een virtuele kopie van de werkelijkheid, beetje vergelijkbaar met FIFA (alleen dan een stuk innovatiever :p). Ieder jaar zitten de nieuwste F1-bolides, teams, coureurs en circuits in de game en mag je als jezelf of als een bestaande coureur het opnemen tegen andere AI coureurs of online tegen andere fanaten. Helaas, multiplayer zit nog steeds niet in de game. Dus gezellig samen op de bank tegen elkaar opnemen zit er nog steeds niet in.

Hallo halo!

Dit seizoen werd natuurlijk voor het eerst de Halo ingevoerd als verplichting door de FIA. Dit is die lelijke beugel over de cockpit van de coureur op de auto. De titaniumbeugel dient ter bescherming van het hoofd van de rijder. Dit na het fatale ongeluk van Jules Bianchi in 2014 op Suzuka. Het is een lelijk ding, maar het zorgt voor een heleboel veiligheid. Ik ben niet zo’n fan van de cockpitview, daarom heb ik niet zoveel last van de Halo. Ik heb natuurlijk wel enkele rondes met het ding rondgereden en ook in de game zit hij compleet in de weg. Op een gegeven moment ga je er zelfs een beetje scheel van kijken. Er is helaas ook geen optie om het ding uit te zetten, dus ben je de cockpitview gewend, dan wens ik je alvast veel succes.

Mediacircus

Een terugkerend onderdeel in de carrièremodus is het mediamanagement. Aan het einde van de vrije training of kwalificatie krijg je een vraag opgeworpen waar je uit een aantal voorgeselecteerde antwoorden kunt kiezen. De klok loopt wel dus lang nadenken over de consequenties is geen optie. Het zijn niet zozeer de antwoorden die ik snel zou geven, maar het is een leuke toevoeging aan de game. Ik was even bang dat ik na iedere vrije training of kwalificatie een microfoon onder mijn neus gepropt kreeg, maar dat is godzijdank niet het geval. Wel hebben jouw antwoorden grote invloed op de keuzes van het team. Als je je team een uitbrander geeft, terwijl je zelf een duik in de grindbak had genomen, dan zullen ze je ook niet zo snel een contractverlenging aanbieden aan het einde van het seizoen. Oké, die zag ik niet aankomen.

1 1 1 1

Red Bull geeft je vleugels, Mercedes geeft een snellere motor

De game voelt beter aan dan ooit tevoren. Je kunt heel veel instellen, waardoor ik niet weet of het wel of niet aanpasbaar is. De crashes voelen ook een stuk realistischer. Zo wordt een kleine touché niet meteen afgestraft met een gebroken wielophanging, maar afhankelijk van hoe vol je in de muur rijdt kan slechts je voorvleugel gruzelementen over de baan heen liggen. Als klapper op de vuurpijl staat er ook nog eens direct een steward met de gele vlag te wapperen. Wel moet gezegd worden dat deze nog altijd lijken op animatronics uit de Efteling, net als sommige andere animaties, maar de game wordt er wel een stuk leuker van. Als je met volle snelheid de banden inrijdt, dan is de race over. Gordel los, helmpje af, auto in de parkeerstand en een enkeltje richting het persvierkantje.

Net als in de voorgaande games is het belangrijk om zoveel mogelijk rondes te rijden over het circuit. Je wordt er zelf niet alleen beter van, je helpt het team ook nog eens aan voldoende data. Deze data kunnen ze gebruiken voor het verbeteren van je auto. Dit doe je in de Research & Development en het is per team afhankelijk. Vervolgens dien je zelf aan de engineer door te geven wat je verbeterd wil zien. Dit kan middels een zogenaamde tech tree waar je de opgebouwde punten kunt inzetten om dingen aan je auto te verbeteren. Hoe beter je presteert, hoe beter je auto wordt Het geeft een stukje verborgen diepgang aan de game. Red Bull heeft bijvoorbeeld meer takken in de aerodynamica dan Mercedes.

1 1 1 1 1

Een rijdende batterij

Dit jaar wordt de ERS (Energy Recovery System) toegevoegd aan de game. De F1-fans kennen het wel. De ERS is een batterij die bij de start van de race zijn maximale vermogen heeft. Als je meer energie gebruikt, neemt kracht van de ERS af. Met de MGU-H of MGU-K kun je de batterij weer opladen. Als je al pro in de game bent, dan kun je de ERS handmatig inschakelen. Ik heb hem op de automatische stand gezet, omdat ik soms zelfs de DRS vergeet open te zetten. De ERS kan je net even dat extra beetje power geven dat je nodig hebt om je tegenstander in te halen.

Over tegenstanders gesproken, de tegenstander zat geregeld op de hielen. De AI is dit jaar strijdlustiger dan ooit. Het heeft een prima update gehad, waardoor het tot de laatste seconden spannend blijft. De game laat niets aan toeval over. Mocht je toch met gemak minuten uitlopen, dan zijn er uiteraard weer genoeg opties om het jezelf moeilijker te maken. Zo is het mogelijk om alle assists uit te zetten en is het uiteraard een optie om de AI wat beter te maken.

Het eindoordeel van Alex Zweers

De verbeterde Research & Development en de toevoeging van de ERS voegen wederom een stukje realisme aan de F1-serie toe. Ik kan de game bekritiseren om het toevoegen van de halo, maar als je een kopie van de werkelijkheid wil, dan krijg je dat spuuglelijke ding er ook gewoon bij. De AI is strijdlustiger dan ooit en zit je tot aan de laatste ronde op de hielen. De animaties lijken nog steeds op de animatronics uit een pretpark, maar het zorgt wel voor een vrolijke aankleding van de game. Helaas heeft F1 2018 wel te kampen met de nodige drops in de framerate en is er sprake van screentearing. Dat doet echter niet af van het feit dat dit de jaarlijkse game van een echte F1-liefhebber moet zijn!

• Toevoeging van het Energy Recovery System
  • Update van Research & Development
  • AI is een stuk uitdagender
  • Halo
  • Halo
  • Halo
  • NPC's zijn net animatronics van de Efteling
  • Framerate problemen
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot F1 2018

Formula 1

Codemasters