Review: F1 Manager 2023: Veel (dezelfde) touwtjes in handen Pc

-

De teambazen in Formule 1 hebben nu dan wel vakantie, maar dat betekent niet dat wij als virtuele teambaas achterover kunnen gaan zitten. In tegenstelling zelfs, nu is de tijd voor ons om aan de slag te gaan. De nieuw F1 Manager game is namelijk te spelen en dus moeten al onze managementskills uit de kast worden getrokken om het team van jouw keus naar succes te leiden. Ik ben al lang blij dat ik de straten van Monaco niet zelf hoef te trotseren. In plaats daarvan staat er een hele andere uitdaging te wachten en in deze review kun je lezen hoe ik mijn tijd als teambaas heb ervaren in F1 Manager 2023.

It's lights out...

Na mijn ervaring met de vorige game, waar je over kunt lezen in mijn review van F1 Manager 2022, was ik erg benieuwd wat deze game voor nieuwe features zou brengen. Net als in de vorige game is het aan jou om een Formule 1 team naar keuze te managen. Dit betekent dat je moet zorgen dat alles zowel in de fabriek als op het circuit in goede banen loopt. Voordat je naar een circuit afreist, is het belangrijk dat je alle nodige voorbereidingen treft. Zo moet je zorgen dat er genoeg onderdelen zijn, maar ook dat er nieuwe onderdelen in ontwikkeling zijn. Hiervoor moet je goed je geld in de gaten houden, want net zoals in het echte leven heb je in F1 Manager 2023 te maken met de welbekende Cost Cap. Het is dus belangrijk dat je de juiste balans zoekt om de beste resultaten voor jouw team te behalen. Zeker voor een midfield team is het belangrijk om onderdelen te ontwikkelen die ervoor zorgen dat ze net een stapje voor hebben op hun tegenstanders. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat jouw pitcrew in optimale conditie is door ze verschillende soorten trainingen te laten doen in voorbereiding op het raceweekend. Hierdoor kunnen ze snellere pitstops verzorgen.

En dan het belangrijkste van de game, waar alles naartoe werkt: het raceweekend. Hierbij is in vergelijking met F1 Manager 2022 niet veel veranderd. Het is nog steeds mogelijk om de sessies voor de race te simuleren als je geen tijd of zin hebt om dit zelf te doen. Dit heeft wel invloed op de staat waarin je coureurs aan de race beginnen. Als je zelf de sessie begeleidt, heb je kans dat ze meer kennis en meer zelfvertrouwen opdoen. Dit heeft dan weer invloed op hun gedrag tijdens de race. Wat nieuw is, is dat je ook tijdens de race het gedrag van je coureurs nog kunt beïnvloeden door ze bijvoorbeeld agressiever te laten inhalen of minder te laten verdedigen. Dit alles, in combinatie met de strategie die je hebt bedacht en de hoeveelheid banden en brandstof je de coureurs laat gebruiken, bepaalt in welke positie jouw coureurs de finish halen. Natuurlijk kunnen er altijd gele vlaggen, safety cars en penalty’s voorbijkomen, dus het is belangrijk om continu te kijken wat er moet gebeuren om het beste resultaat te behalen.

F1 Manager 2023 scenario

(Her)schrijf geschiedenis

Er zijn een aantal nieuwe toevoegingen gedaan aan de 2023 versie van de game. Zo is er een nieuwe modus toegevoegd, namelijk Race Replay. Hier krijg je de kans om verschillende momenten uit het echte Formule 1 seizoen te herschrijven. Lukt het je om toch die ene positie te behouden of om het misschien zelfs beter te doen? Je kunt dit voor elk willekeurig team vanaf de start grid doen, maar voor elke race is er ook een specifieke uitdaging die je kunt aangaan. Zo kun je in Australië proberen om Piastri zijn eerste punten te geven of proberen Alonso in Monaco een beter resultaat te geven. Ik moet eerlijk zeggen dat niet alle scenario’s even uitdagend zijn. Het scenario met Williams in Bahrain bijvoorbeeld was mij gelukt zonder dat ik daar heel veel moeite voor moest doen. Deze modus werkt nog niet helemaal vlekkeloos, het duurt bijvoorbeeld best even voordat alle interval tijden correct zijn als je aan een scenario begint, wat het erg lastig maakt om een pitstop moment te kiezen.

Toch breng je nog steeds de meeste tijd in de carrièremodus door. Hierin zijn geen grote veranderingen te ontdekken. Er zijn wel kleine dingen toegevoegd. Zo kun je nu bijvoorbeeld het trainingsschema van je pitcrew bepalen. Daarnaast zijn er verbeteringen gedaan aan de radiocommunicatie en zijn er nieuwe gebeurtenissen die tijdens de race kunnen plaatsvinden. Deze kun je nu van dichtbij meemaken met de nieuwe helmcamera die is toegevoegd. Hierdoor kun je door de ogen van de coureurs de gebeurtenissen op het circuit beleven. Het is wel jammer om te zien dat de actie op het circuit nog steeds met dezelfde problemen kampt als vorig jaar. Het aantal inhaalacties is nog steeds erg hoog in vergelijking met de realiteit en de AI is lang niet zo agressief als de echte coureurs.

F1 Manager 2023 scout

Oog op de toekomst

Alles gaat snel in de wereld van Formule 1, dus je moet altijd bezig zijn met de toekomst. Dit houdt in dat je je faciliteiten in goede conditie moet houden om te zorgen dat de onderdelen die je ontwikkelt effectief blijven. Maar je moet er ook voor zorgen dat de verschillende teams en managers die onder je werken gelukkig blijven. Mocht je niet tevreden zijn met het werk dat een manager levert, kun je op zoek gaan naar een vervanger. Dit kun je doen door iemand te scouten. Afhankelijk van hun geduld en bereidheid om over te stappen, heb je kans dat je een nieuw iemand aan je team kunt toevoegen.

Dit geldt ook voor coureurs, want als er iets verandert in Formule 1, dan zijn het wel de coureurs die voor een team rijden. Huidige coureurs worden ouder en zullen minder gaan presteren. Je kunt coureurs scouten die al in de Formule 1 rijden, maar je kunt er ook voor kiezen om een coureur uit de Formule 2 of 3 te scouten. Hierbij moet je wel in de gaten houden of de coureur al in de Formule 1 mag rijden. Maar je kunt dus zelf bepalen wie jij in jouw team laat rijden. Wil jij Lewis Hamilton in een Red Bull zien rijden, dan is dit je kans!

F1 Manager 2023 Monaco

Het eindoordeel van Evelien de Geus

Het Formule 1 seizoen van 2023 zit vol uitdagingen die je als teambaas kunt aangaan. Of je nu voor Red Bull of voor Haas aan de slag gaat, elk team komt met zijn eigen uitdagingen. Niet alleen op het circuit, maar ook daarbuiten. Hoewel de nieuwe Race Replay-modus leuk is, zijn er helaas geen grote toevoegingen gedaan in het hoofdonderdeel van de game. De kleine aanpassingen die wel zijn gedaan, zijn waardevol. Toch ontbreekt op sommige punten nog steeds het realisme, wat erg jammer is als je kijkt naar alle andere overeenkomsten met de realiteit. Het is een game die je eindeloos op allerlei verschillende manieren kunt spelen en geeft jou de kans om jouw talenten als teambaas te laten schijnen. Van coureurs tot managers, van faciliteiten tot nieuwe onderdelen, alles ligt in jouw handen. Ook als je je handen vol hebt.

• Pitcrewmanagement toegevoegd
  • Nieuwe gamemodus
  • Meer opties tijdens het racen