Review: Farming Simulator 23 - Goede instap in de franchise Nintendo Switch

Geplaatst: 23 mei 2023 10:00
Aangepast: 21 juli 2023 19:29

De afgelopen dagen moest ik vroeg opstaan om het land te bewerken. Niet in de echte wereld, maar mijn personage in Farming Simulator 23 heeft lange dagen gemaakt. Dagen die vooral bestonden uit het oogsten van de gewassen en het vervoeren ervan. Ondertussen werd hij geholpen met de andere taken. Ik kan ondertussen geen graansoorten meer zien, maar heb inmiddels wel een oordeel klaar over dit nieuwe deel van de franchise. Farming Simulator 23 is gericht op de Nintendo Switch en mobiele-apparaten. Tijd om te kijken of de game geschikt is voor onderweg en of het de moeite waard is om te spelen.

Farming Simulator 23 review1

Je hoeft geen expert te zijn

Toen Farming Simulator 23 werd aangekondigd, was ik een beetje sceptisch. De game verschijnt alleen voor de Nintendo Switch, Android en iOS-apparaten en ik vroeg mij af of dat wel lekker speelt. Ik werd dan ook positief verrast, want de game draait goed op de Nintendo Switch. Het spelen in de handheld modus is eenvoudig en ziet er goed uit. Het enige nadeel van de console is dat de velden in de verte pas laat worden geladen en dat het er grafisch er lang niet zo goed uitziet. Om de game goed te laten werken op kleinere schermen is de interface hierop gemaakt. Zowel op een beeldscherm als in de handheld modus is het duidelijk en kun je zelf de grootte van de icoontjes aanpassen. Ook de menu’s zijn een stuk overzichtelijker.

Ik ben geen expert als het gaat om landbouwmachines en het verbouwen van gewassen, maar dat hoeft ook helemaal niet bij Farming Simulator 23. In het begin krijg je een duidelijke Nederlandse tutorial, zodat je in ieder geval de belangrijkste features leert kennen. Je moet dan wel de Amberstone map aanklikken, want de Neubrunn map is gericht op spelers die al bekend zijn met de franchise. Er zijn dus in totaal twee mappen en dat is in principe genoeg. Het is dan wel jammer dat de game alleen een carrière modus heeft. Terwijl een sandboxmodus waarin je zelf het geldbedrag en aantal velden bepaalt een goede toevoeging zou zijn. In mijn review van Farming Simulator 22 heb je kunnen lezen hoe uitgebreid die versie is. Farming Simulator 23 mist veel van de nieuwe features en moet je dan ook zien als het kleinere broertje. Tegelijkertijd is dit deel een stuk gebruiksvriendelijker en daardoor is het ook een goede instap in de franchise voor beginners.

Farming Simulator 23 review3

Vroeg opstaan en laat naar bed

Na de tutorial mocht ik zelf aan de slag en ik begon direct lekker. Met de verkregen machines en de drie velden word je goed op weg geholpen. Het land verbouwen doe je op een bepaalde volgorde. Je moet eerst het land ploegen, dan de zaden planten en vervolgens kun je nog kiezen voor onkruidverdelger of kunstmest om de winst te verhogen. Omdat je weinig geld hebt, zul je hier eerst voor moeten sparen. Vooral omdat je ook moet betalen voor de onkruidverdelger, kunstmest, zaden en de benzine. In de eerste uren van Farming Simulator 23 ben je dan ook vooral bezig met de graansoorten. Voor de afwisseling krijg je ook direct toegang tot wat kippen, zodat je het graan kunt opslaan in je silo voor deze dieren. Je staat er niet alleen voor, want nadat je een tractor op een veld hebt geplaatst kun je met een druk op de knop een AI-werker bevelen om het werk te verrichten. Ik vond het ploegen en planten van een veld maar niets, dus ik focuste telkens op het oogsten en wegbrengen van de oogst. Dit is namelijk verrassend rustgevend. Je kunt dus eenvoudig de vervelende taken ontwijken. Je krijgt nu eenmaal niet alles gedaan op een dag. Hoe snel de dag gaat bepaal je zelf in de instellingen, maar het wordt uiteindelijk toch nacht. Dankzij de koplampen kun je nog wat zien, maar je kunt ook gewoon naar bed gaan.

Wat snelt opvalt en waar je rekening mee moet houden, is dat de game traag op gang komt. Met de oogst van een veld krijg je een leuk bedragje, maar het uitbreiden van je boerderij is nogal duur. Om wat perspectief te geven: na zes uur had ik een besproeier, heftruck en wat extra kippen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik een efficiëntere start had kunnen hebben en al aan het sparen was voor een fabriek. Als je graag aan de slag wilt met aardappelen, druiven of suikerbieten dan ben je al uren verder. Laat staan de bosbouw of veeteelt. Om namelijk varkens, koeien, schapen of paarden te krijgen moet je eerst een dure stal kopen. Je moet er dan ook rekening mee houden dat je de juiste machines hebt om ze goed te verzorgen. Huren is geen optie, je zult echt alles moeten kopen. Dit is dan ook onderdeel van de endgame van Farming Simulator 23. Toch zorgt dit er niet voor dat het saai wordt. Je kunt gerust spelen met een muziekje op de achtergrond, maar je bent continue bezig met plannen. Je moet de AI-werkers goed aansturen, bepalen wat je gaat verbouwen en hoe je alles wilt uitbreiden. Ondertussen kun je worden verrast als je het weerbericht niet in de gaten houdt. Wanneer het regent brengt het oogsten minder op, waardoor je eerst iets anders moet gaan doen. Hoe vaak het regent of sneeuwt op een dag, heeft te maken met de seizoenen. Hoewel het in de winter ook sneller donker is, heeft het geen effect op de omgeving. In de herfst veranderen de bladeren van de bomen, maar verwacht geen bladeren of sneeuw op de grond.

Farming Simulator 23 review2

Je kunt zelfs fabrieken kopen

Doordat de game compact is, krijg je alles snel onder de knie en hoef je ook niet lang te rijden. Wat je hebt geoogst kun je opslaan of direct naar een verkooppunt brengen. De belangrijkste toevoeging aan Farming Simulator 23 is het productiesysteem. Dit betekent dat je tarwe kunt inzetten om ontbijtgranen te maken. Met eieren, melk en meel kun je in een bakkerij dan weer brood bakken of een taart maken. Druiven zijn natuurlijk goed voor wijn, en olijven en zonnebloemen kunnen worden omgezet naar olie. Ook dit systeem komt pas later in de game echt op gang, want je kunt niet simpelweg naar de fabrieken rijden. Je zult eerst de desbetreffende fabriek moeten kopen, voordat je hier gebruik van kunt maken. Om een voorbeeld te geven. De ontbijtgranenfabriek kost 110.000 euro en om de pallets weg te brengen heb je weer specifieke voertuigen nodig. Ook in de endgame is het productiesysteem belangrijk, want met hout kun je meubels maken. De dieren zorgen dan weer voor kaas, chocolade en kleding. In totaal zijn er zestien producten die je kunt maken, dus het is een uitgebreid systeem. De mappen hebben in totaal zeventien velden die je kunt kopen. De prijs van een veld ligt aan de hoeveelheid hectare.

Ik benoemde al dat deze game minder features heeft dan Farming Simulator 22. Zo kun je niet je eigen personage maken, kun je de startplek niet uitkiezen en kun je niet bouwen. Dit zijn zaken die ik sowieso niet had verwacht bij deze versie, want het moet goed draaien op de Nintendo Switch en een mobiele telefoon. Ik neem dit gemis niet mee in mijn beoordeling, maar als je een pc of goede console in huis hebt dan biedt Farming Simulator 22 een uitgebreidere ervaring. Het enige wat ik jammer vind, is dat je geen taken kunt uitvoeren om wat geld te verdienen. Denk daarbij aan het oogsten van de velden die niet in je beheer zijn. Wanneer je niets te doen hebt, kun je wel op jacht naar de collectibles die verstopt zijn. Je wordt beloond met een klein geldbedrag en hoewel het weinig toevoegt, is het wel leuk om even de tijd mee te doden. Door rond te lopen op de map krijg je ook een beter beeld van waar alles zit, waardoor je niet de hele tijd de map hoeft te openen. De wereld is niet hoogstaand en kan nogal leeg ogen. Tegelijkertijd is dat voor een game als Farming Simulator ook niet het belangrijkste. Er rijden wel auto's rond waar je tegenaan kunt botsen. Het is jammer dat ze geen radio of achtergrondmuziek hebben toegevoegd, want je hoort nu alleen de machines, auto’s en vogels.

Farming Simulator 23 review 1Farming Simulator 23 review 1Farming Simulator 23 review 1Farming Simulator 23 review 1Farming Simulator 23 review 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Mocht je alleen een Nintendo Switch hebben, een beginner zijn of onderweg aan de slag willen met de game dan is Farming Simulator 23 een goede keuze. Doordat de game wat compacter is en een duidelijke tutorial heeft, is het zeer geschikt voor nieuwkomers. Farming Simulator 23 draait goed op de Nintendo Switch en speelt lekker weg in de handheld modus. De interface is aanpasbaar en duidelijk op zowel een klein als groot scherm. Door de vele gewassen en dieren heb je genoeg te doen. De game komt wat langzaam op gang, dus veeteelt en bosbouw zijn vooral endgame content. Het is jammer dat er geen achtergrondmuziek aanwezig is en dat de texturen pas volledig laden als je al dichtbij bent. Je hoeft niet alles alleen te doen, want er zijn helpers die af en toe de neiging hebben om te stoppen met hun werk. Het beste onderdeel van Farming Simulator 23 zijn de nieuwe productieketens, waarbij je gewassen om kunt zetten naar producten zoals brood en olie. Er is genoeg vrijheid in de game zelf, maar doordat er alleen een carrière modus is, heb je geen invloed op hoe je begint. Een sandboxmodus had niet misstaan in deze versie.

• Draait goed op de Switch
  • Weeromstandigheden hebben invloed..
  • Beginners vriendelijk