Review: Final Fantasy VIII Remastered PlayStation 4

Geplaatst: 3 september 2019 10:00

Na een lange tijd hopen is het eindelijk zover. De fans van de Final Fantasy-serie wachten al jaren op de remaster van het achtste deel. Als grote fan van de serie, hoor ik daar vanzelfsprekend ook bij. Ik heb Final Fantasy VIII maar één of twee keer uitgespeeld en voor een Final Fantasy-game is dat weinig. Dit was jaren geleden en ik kan me de grote lijnen nog herinneren, maar ik mis ook heel wat belangrijke delen van het verhaal. En in plaats van mijn oude PlayStation One op te starten en de disc erin te plaatsen, kan ik nu de verbeterde versie spelen en mezelf hopelijk weer verliezen in het verhaal van de game en de meeslepende gevechten. Deze versie heeft verbeterde graphics en een paar ingebouwde cheats die je altijd kunt activeren. Dat lijkt misschien weinig, maar als ik me het goed herinner, zat er genoeg content in de game om je uren bezig te houden. Denk aan een queeste van plus minus veertig uur en de extra’s zoals het vinden van alle Guardian Forces, speciale wapens, alle Triple Triad kaarten en een paar speciale eindbazen waardoor je makkelijk nog honderd uur in de game kunt stoppen. Nu maar eens zien of deze old school game in een nieuw jasje de moeite waard is.

Een episch avontuur

Final Fantasy VIII Remastered neemt je mee in een episch avontuur waar je met een team van Seeds (een soort huurlingen) betrokken raakt in het conflict tussen Galbadia en Dollet. Na het behalen van het Seed-examen probeert Squall Lionhart samen met zijn team de aangewezen opdrachten tot een goed einde te brengen. Tijdens je eerste officiële opdracht (van Rinoa Heartilly’s verzetsgroep) word je eropuit gestuurd om te voorkomen dat de president van Galbadia een persconferentie kan geven. Hij wil aankondigen dat Galbadia het hertogdom van Dollet wil annexeren. De president van Galbadia wordt gesteund door Sorceress Edea die bezeten is door Ultimecia, een tovenares uit de toekomst die de wereld wil vernietigen door de tijd samen te drukken. Daarom wordt Squall met zijn team van Seeds (Zell, Quistis, Selphie en Irvine) en de leider van het verzet Rinoa eropuit gestuurd om Sorceress Edea uit te schakelen. En dit is alleen maar het begin van het verhaal. Verwacht een mooi verhaal met een aantal plot twists, uitdagende gevechten en emotionele momenten. Daarbij komt ook nog de opbloeiende romance tussen Squall, de norse einzelgänger en Rinoa, de betrokken verzetsleider die het verhaal een extra laag geeft.

Toen de game destijds uitkwam, lag een grote focus op de pracht van de lange FMV scenes. Naar huidige maatstaven stelt dit natuurlijk niet zoveel meer voor, maar gelukkig zijn de graphics opgepoetst. De personages, de wapens en de vijanden zijn van de grond af opnieuw opgebouwd in 3D waardoor ze er een stuk beter uit zien dan in het origineel. Alleen is met de achtergronden in de game niets gedaan. Ook behoudt de game zijn oorspronkelijke beeldverhouding en is de kwaliteit van de originele FMV-video’s vergelijkbaar met het origineel. Gelukkig waren de FMV’s toentertijd de beste uit 1999 en ze zien er nog steeds goed uit. Natuurlijk is alles nu HD, want ander was de game niet te spelen op de HD tv’s. De personages e.d. zien er dus beter uit dan voorheen, maar vergeet niet dat de game uit het vorige millennium komt en geen remake is. In tegenstelling met de voorgaande Final Fantasy games speelt deze game zich in een moderne setting af en zijn de personages meer realistisch weergegeven. Dus ze lijken op echte mensen en niet op fantasiewezens zoals Kimahri Ronso uit het tiende deel. De soundtracks van Final Fantasy-games zijn vaak spectaculair en ook voor dit deel heeft Square Enix zeker zijn best gedaan. De herkenbare nummers tijdens en na de gevechten krijgen in elk nieuw deel in de Final Fantasy-serie een kleine aanpassing waardoor het anders, maar toch hetzelfde is. Het houdt het vers in tegenstelling met elke Dragon Quest-game waar ze veel lijken te knippen en plakken. Ook worden de epische scenes ondersteund door passende muziek waardoor het voelt alsof je in een film speelt.

Something old, something new

Naast de verbeterde grafische prestatie en de opnieuw gemodelleerde personages zijn er drie nieuwe elementen aan de game toegevoegd die de game toegankelijker maken voor beginners. Wanneer je op de L3–knop drukt, draait de game 3x sneller. Dus als je haast hebt of de saaie grindsessies wilt versnellen dan is dit een goede optie. Door op de R3-knop te drukken, word je fully powered en kun je iedereen zonder moeite verslaan. Druk je tegelijk op de L3 en R3-knoppen dan kom je geen vijanden tegen op natuurlijk de eindbazen na. Ik heb alleen gebruikgemaakt van de 3x speed mogelijkheid, want de andere opties halen de uitdaging uit de game. Als het je alleen gaat om het beleven van het epische verhaal, te weinig vrije tijd hebt of niet voorbij die ene baas komt, is het wel prettig dat de optie bestaat. En niet te vergeten; er zijn ook trophies te behalen en dat geeft vaak bij deze serie nog paar extra uitdagingen.

Tijdens je avontuur verken je de wereld te voet, met de auto, trein en luchtschip. Gelukkig zijn de Chocobo's ook weer van de partij. Als je op de wereldmap of in een dungeon loopt, word je door verschillende vijanden aangevallen. De gevechten zijn turn-based (zoals bijna alle oude RPG’s) en laat je in een menu onder andere kiezen uit verschillende opties zoals Attack, Draw, Magic, GF en Item. Het is heel prettig om dit weer terug te zien, omdat het in moderne RPG's bijna niet meer voorkomt. Het is een groot verschil met bijvoorbeeld met het vijftiende deel uit de serie, maar ondanks het minder vloeiende systeem kan het toch tot intense gevechten leiden.

Junction Guardian Force en magic

Elke Final Fantasy-game heeft zijn eigen manier om de personages te levelen. Om in deze game magic en vaardigheden te leren, moet je het personage junctionen (koppelen) met een Guardian Force (GF). Dit zijn de legendarische wezens die je in vele Final Fantasy-games tegenkomt. Zo zijn in ieder geval Shiva, Ifrit, Bahamut en Alexander (naast vele anderen) weer van de partij. Elke GF heeft zijn eigen vaardigheden die je kunt koppelen aan een personage. Door het junctionen kun je magic drawen (verzamelen) van vijanden en deze toewijzen aan de geactiveerde stat. Hierdoor krijgen deze stats een boost en kun je op een eenvoudige manier deze verhogen. Daarbij komt ook; hoe sterker de soort magic, des te meer deze je stats verhogen. Door met gejunctionde GF’s te vechten tegen de vijanden verzamel je EXP en AP die ervoor zorgen dat je GF’s ook levelen. Zo kun je het aantal aanpasbare stats verhogen en vaardigheden uitbreiden. Eén advies: luister naar de uitleg van Quistis, want dit is de enige manier om echt sterk te worden. Natuurlijk krijgt je personage ook gewoon experience points als je vijanden verslaat en word je hierdoor ook sterker. Let wel goed op, want in deze game levelen de vijanden ook mee. Het verschil is dat zij veel meer skills en betere stats krijgen dan jij. Dus zonder hulp van de GF’s ben je kansloos. Dus ga in het begin van de game niet als een gek zitten grinden, want dat kan wel eens het tegenovergestelde resultaat opleveren. Wacht daarmee tot je het Junction systeem goed begrijpt en veel verder in de game zit.

In Final Fantasy VIII kun je geen wapens of uitrusting aanschaffen. Dit is ongebruikelijk, maar geen probleem aangezien je stats niet afhankelijk zijn van je uitrusting. Je kunt je huidige wapen upgraden als je de Monthly Weapons Magazines hebt gevonden en de juiste items hebt verzameld die hierin staan beschreven. Het is sneller om goede magic aan je strength-stat te koppelen, maar de geüpgradede wapens behouden altijd hun power en je magic fluctueert (en beinvloedt dus je stats), omdat je het ook kunt gebruiken om vijanden aan te vallen. De Limit Breaks die ook in het zevende deel zaten, vind je in het achtste deel ook weer terug. Alleen wordt de Limit Break niet geactiveerd door de hoeveelheid inkomende schade, maar door een kritieke status. Oftewel als je bijna het loodje legt, kun je opeens enorm krachtige aanvallen en combo’s uitvoeren. Hier kun je tactisch gebruik van maken door een personage in de kritieke status te houden, maar pas wel op met sommige vijanden, want enkele zijn verrassend sterk en dan kun je beter met volle hit points beginnen.

Triple Triad, Triple Addictive

Ik was vergeten hoe verslavend het kaartspel Triple Traid is. Dit kun je met veel bewoners van het land spelen door ze uit te dagen met de square knop. En soms vergeet je dat je nog een queeste hebt af te maken. Gelukkig is het niet alleen een leuk tijdverdrijf, want dit kaartspel heeft ook een nevenfunctie. Door je GF’s te levelen, speel je verschillende vaardigheden vrij waardoor je de gewonnen kaarten kan modden naar items en magic. Dat kan helpen met levelen en het upgraden van wapens. Pas wel op, want je kunt jezelf zo sterk maken dat de game niet meer een uitdaging is. En voor alle completionists onder ons is het natuurlijk een must om al deze kaarten in je bezit zien te krijgen. Triple Triad was onder de fans zelfs zo populair dat Square Enix het heeft toegevoegd aan Final Fantasy XIV.

De regels zijn in principe simpel. Elke kaart heeft vier cijfers die corresponderen met elke kant van de kaart. Mocht je een hoger cijfer hebben op de kant van je kaart dan de kant van je tegenstander dan verandert deze in jouw kleur. Hierbij moet je wel rekening houden met de andere cijfers op je kaart en hoe die in verhouding staan met de cijfers op overgebleven kaarten van de tegenstander. Als je aan het einde van het kaartspel de meeste kaarten hebt veranderd naar jouw kleur dan heb je gewonnen en mag je één of meer kaarten van je tegenstander kiezen. Dat hangt van de regels af die in een bepaalde regio standaard zijn. Mocht je dus naar een andere regio gaan dan kun je verschillende regels mixen waardoor het allemaal een stuk ingewikkelder kan worden. Zo kunnen onder andere de elementen de waarde van de kaarten beïnvloeden, kan de Sudden Death-regel worden ingevoerd en is het mogelijk om met Open te zien welke kaarten de tegenstander gebruikt tijdens het spelen. Met de Plus-regel moet je echt gaan rekenen en als je eenmaal combo’s kunt maken, is de uitslag als je niet oplet soms zeer verrassend (in het positieve en zeker in het negatieve). Probeer alleen Random te voorkomen, want dan worden je kaarten voor je gekozen door de computer en dit kan zeer ongunstig uitpakken. Sommige van deze regels maken het kaartspel zeer makkelijk, maar gecombineerd kunnen deze ook voor grote problemen zorgen. Dus altijd saven, voordat je je geluk met Triple Triad gaat uitproberen.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Final Fantasy VIII is een veel geprezen game die de test des tijds zeker heeft doorstaan. De game is altijd geprezen als een geweldig avontuur met een meeslepend verhaal, vergelijkbare soundtrack, uitdagende gevechten, prachtige FMV’s en geweldige graphics. Ik ga er van uit dat Square Enix heeft gedacht: if it ain’t broken, don’t fix it. Daarmee wil ik zeggen dat ze alleen dingen hebben aangepast die nodig waren om de game speelbaar te maken op de nieuwe consoles. Het opnieuw opbouwen van de personages en dergelijke was zeker nodig, want anders voldeed het niet aan de huidige standaard. Ik vind het wel jammer dat ze dit niet met de achtergrond hebben gedaan, maar aangezien dat meer werk kost, zou de prijs van de game teveel oplopen. De extra opties zijn leuk voor mensen die deze epische game wel willen spelen, maar het te moeilijk vinden. Alleen de 3x speed-optie heb ik veelvuldig gebruikt om zo ver mogelijk in de game te komen, saaiere stukken te versnellen (grinden) of een stuk opnieuw spelen, nadat je dood bent gegaan. De remaster van Final Fantasy VIII maakt zeker nieuwsgierig naar meer en ik houd de hoop dat ze het zesde deel ooit nog eens oppoetsen, maar die kans is zeer klein. Natuurlijk wachten de fans ook op de remake van het zevende deel, maar dit is zeker een goed deel om te spelen (zeker voor maar twee tientjes). Dit bewijst waarom Square Enix de koning van de JRPG’s is en als je van old-school JRPG’s houdt dan is dit een must buy.

• Episch verhaal met goede soundtrack
  • Het Junction Systeem
  • Triple Triad
  • Uitdagende Battles
  • Trophies en 3x speed optie
  • Misschien te gedateerd voor sommigen
  • Active Time Battle is niet voor iedereen
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Final Fantasy VIII Remastered

Final Fantasy

Square Enix