Review: Fire Emblem Warriors: Three Hopes - De beste crossover Nintendo Switch

Geplaatst: 29 juni 2022 12:30

Fire Emblem Warriors: Three Hopes is een crossover tussen de bekende Dynasty Warriors-games, ook bekend als Musou-games en Fire Emblem: Three Houses. Nu is dit niet de eerste keer dat een bekende game een Musou spin-off heeft gekregen en het is zelfs niet de eerste Fire Emblem Musou-game. Weet Fire Emblem Warriors: Three Hopes een gebelanceerde combinatie tussen een hack-and-slash actiegame en een tactische RPG te zijn, of kunnen we deze Musou-variant beter links laten liggen?

Driemaal zoveel verhaal

Fire Emblem Warriors: Three Hopes is een bijzondere game. Enerzijds is het een Musou-game waarbij je met je personages op een lineair strijdveld grote hordes aan vijanden verslaat en belangrijke punten op de kaart probeert over te nemen. Anderzijds is het een Fire Emblem-game, waarbij tactische keuzes, relaties met andere personages en een diepgaand verhaal centraal staan. Wellicht een lastige combinatie zou je denken, maar in de praktijk heeft ontwikkelaar Omega Force er toch een over het algemeen vermakelijke game van kunnen maken. Dat begint namelijk met het verhaal van de game. Daar waar de eerste Fire Emblem Warriors op dat gebied tekortschoot, doet Fire Emblem Warriors: Three Hopes het qua verhaal een stuk beter.

Fire Emblem Warriors: Three Hopes speelt zich, net als Fire Emblem: Three Houses af op het contintent Fódlan. De game volgt een alternatieve tijdlijn ten opzichte van Fire Emblem: Three Houses en speelt zich een jaar voor de evenementen van de strategische RPG af. Je neemt de rol aan van de nieuwe protagonist Shez, die geheel in Fire Emblem-stijl een man of een vrouw kan zijn. Je begint als een huurling van het leger van Berling en neemt het op tegen Byleth, de protagonist van Fire Emblem: Three Houses, die hier een schurk blijkt te zijn. Wanneer je Byleth niet blijkt te kunnen verslaan, vind je jezelf later terug in het gezelschap van drie bekende personen. Dit zijn namelijk Edelgard, Dimitri en Claude van de huizen Black Eagle, Blue Lion en Golden Deer. Net zoals in Fire Emblem: Three Houses kun je in Fire Emblem Warriors: Three Hopes één van deze drie huizen uitkiezen om je bij aan te sluiten en in de leer te gaan. Welke van de drie je kiest, is van invloed op de verloop van het verhaal en de personages die je tegenkomt en in je leger hebt zitten. De keuze die je hier maakt, is dus erg belangrijk en zorgt er ook voor dat je de game meerdere malen uit kunt spelen om de verschillende verhalen te ontdekken.

Fire Emblem Warriors Three Hopes review

Hakken, slaan, praten, kiezen en plannen

Goed, Fire Emblem Warriors: Three Hopes kent dus eigenlijk drie verschillende verhalen, afhankelijk van het huis waar je je bij aan besluit te sluiten. Qua gameplay is Fire Emblem Warriors: Three Hopes echter evenzo gevarieerd als het verhaal. Enerzijds heb je de Musou-actie waarbij je door middel van het aaneenrijgen van combo's van licht en zware aanvallen grote hordes vijanden moet verslaan. Daarnaast zijn er ook speciale vaardigheden die je kunt gebruiken, afhankelijk van welke Class je personage heeft. Net zoals in Fire Emblem, maakt Fire Emblem Warriors: Three Hopes namelijk gebruik van verschillende Classes en wapens. Je kunt Shez namelijk van Class wisselen, waardoor hij of zij andere wapens en vaardigheden kan gebruiken. Ook in Fire Emblem Warriors: Three Hopes wordt gebruikgemaakt van het steen-papier-schaar-principe waarbij bepaalde Classes en wapens een voordeel hebben tegenover andere. Hierdoor komt er iets meer strategie kijken bij deze Musou-game en draait het niet alleen maar om het hakken en het slaan.

Dat kun je ook in andere onderdelen van de gameplay terugzien. Tussen de gevechten door kun je namelijk in je eigen kamp rondlopen en verschillende activiteiten ondernemen. Zo kun je met andere personages praten en je band met hen versterken, dat verschillende voordelen heeft. Daarnaast kun je, als je echt van tactiek houdt, er ook voor zorgen dat de verschillende personages in je leger verbeterd worden. Zo kun je je wapens verbeteren, je troepen trainen en je eindeloos bezighouden met stats en cijfertjes om je het grootste voordeel op het strijdveld te proberen te garanderen. De mogelijkheden om jezelf bezig te houden tussen de gevechten door zijn nagenoeg eindeloos en het is dan ook fijn dat de af en toe ietwat eentonige Musou-actie onderbroken kan worden met zo veel verschillende dingen. Nadeel is wel dat er zo bizar veel verschillende mechanics zijn en dingen om rekening mee te houden dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Na uren spelen wil je niet echt meer nieuwe mechanics moeten leren en onthouden. Ook voelt de game daardoor een stuk trager aan dan je gewend bent van Musou-games. Zeker in de eerste paar hoofdstukken wordt de actie veelvuldig onderbroken door cutscenes die het verhaal vertellen en de uitleg van nieuwe mechanics.

Fire Emblem Warriors Three Hopes review1

Prima performance en permadeath

De grote vraag die ik zelf persoonlijk had voordat ik Fire Emblem Warriors: Three Hopes ging spelen, was hoe de performance van de game is. Ik weet namelijk dat bijvoorbeeld Hyrule Warriors: Age of Calamity behoorlijk wat performanceproblemen had, daar de Switch niet het meest krachtige apparaat is en er, zeker tijdens grote chaotische gevechten toch heel wat op het scherm gebeurt. Gelukkig kan ik je vertellen dat dat bij Fire Emblem Warriors: Three Hopes niet het geval is. De game draait verrassend soepel in zowel de docked-modus als de handheld-modus. Dat is natuurlijk een groot pluspunt, daar je bij een actiegame absoluut niet wilt dat de performance stagneert en je compleet uit de flow van de combat gehaald wordt.

Een ander puntje dat ik wil aanstippen is de moeilijkheidsgraad. In principe is Fire Emblem Warriors: Three Hopes een Musou-game die je bijna hersenloos kunt spelen door flink te hakken en te slaan. De game kent dan ook drie verschillende moeielijkheidsniveaus, voor verschillende typen spelers. Ook kun je ervoor kiezen of je je wel of niet met de tactische kant van de game bezig wilt houden. Een andere toffe feature vind ik de permadeath-mogelijkheid. Permadeath is natuurlijk een van de core features van de Fire Emblem-games en ook in Fire Emblem Warriors: Three Hopes is deze optie aan te zetten. Toen ik deze feature aan had gezet, merkte ik wel dat ik veel meer m'n best deed om tijdens de gevechten ook daadwerkelijk op de map te letten en ervoor te zorgen dat mijn kameraden niet in de problemen kwamen. Het is een leuke toevoeging die je speelstijl verandert en de moeilijkheid een stukje opkrikt. Mocht je Fire Emblem Warriors: Three Hopes dus op willen pakken, raad ik je zeker aan om deze feature aan te zetten.

Fire Emblem Warriors Three Hopes review2

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Fire Emblem Warriors: Three Hopes is een prima crossover tussen enerzijds een actievolle Musou-game en anderzijds een tactische RPG. Het feit dat je drie verschillende verhaallijnen hebt, zorgt voor een hoge herspeelbaarheid van de game en het verhaal zit vol met plottwists en bijzondere personages. De game zit vol met actie, zoals je gewend bent van een Musou-game, maar wordt vaak genoeg afgewisseld met andere activiteiten die je tussen de gevechten kunt doen. De game zit vol met personages waar je een band mee op kunt bouwen en ook het tactische aspect van Fire Emblem is goed aanwezig. Er zijn misschien wel iets te veel mechanics om allemaal te onthouden en goed te benutten, maar je hoeft je er als fan van de Fire Emblem-serie of Musou-games er niet van te laten weerhouden om deze titel op te pakken. Zet wel de permadeath-modus aan als je de game in huis haalt, want die zorgt er wel echt voor dat je een toffe ervaring zult hebben.

• Drie verhaallijnen
  • Veel actie
  • Genoeg te doen tussendoor
  • Veel tactische opties
  • Draait prima
  • Permadeath
  • Komt traag op gang
  • Misschien iets te uitgebreid?
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Fire Emblem Warriors: Three Hopes

Fire Emblem

Nintendo Switch