Review: Fracture Xbox 360

Geplaatst: 15 oktober 2008 20:53

Het is weer eens zover. De wereld dreigt voor de zoveelste keer ten onder te gaan in een game. Dit keer is het gekozen jaartal 2161. De aarde is als gevolg van het broeikaseffect veranderd, en door de botsende ideeën over hoe het nu verder moet, staat er een oorlog te wachten om te beginnen.

In Fracture speel jij soldaat Mason Briggs, en jouw doel is om het Pacifisch gebied maar eens goed aan te vallen. Mede hierdoor start er een wereldwijde oorlog, die jij moet zien te winnen.

Vechten op jouw hoogte

Het begin klinkt als een zoveelste shooter, die het weer eens gaat hebben over een 'Derde Wereldoorlog'. Maar er is toch iets speciaals aan de hand met deze shooter, die het over een ander boeg gooit. In Fracture heb je namelijk complete controle over het gebied waar jij vecht. Met je hypermoderne wapens kun je op een stuk grond schieten, waardoor er een heuvel uit de grond oprijst, of waardoor je een krater aanlegt. Een heuvel kun je aanleggen met de bedoeling om jezelf cover te geven. Dat kan handig zijn als je op het randje van een reis naar het witte licht staat. Je health wordt overigens vanzelf weer bijgevuld nadat je een tijdje buiten de vuurgevechten staat. Je kunt de grond onder je ook omhoog stuwen, waardoor je net wel op dat ene platform kunt komen waar je anders onmogelijk een voet op had kunnen zetten. Deze feature, waar de hele game op is gebaseerd, voegt extra fun aan de gameplay toe, en is ook zeer origineel. Knap gedaan door de ontwikkelaars van de game.

Intense actie

Dit nieuwe element in de gameplay wordt vergezeld door heerlijke graphics. De game kan zich goed meten met de huidige standaard wanneer je het hebt over de presentatie. De explosies van de game zien er perfect uit, en samen met de actie maakt het Fracture tot een game waarin je jezelf nooit hoeft te vervelen. Dit komt doordat de actie nooit ophoudt, waardoor je continu bezig bent jezelf te beschermen met kunstmatig 'geschoten' bergen. Overigens rijzen deze bergen ook met mooie animaties naar toppen van het level. Als je na een veldslag achterom zou kijken, zou je denken dat je bezig bent geweest in een berggebied, terwijl je toch echt begon op een platte vlakte.

De grond verdwijnt onder je voeten

Voor de originaliteit verdient deze game dus zeker een grote pluim. Maar met alleen de singleplayer vond Day 1 Studios, de ontwikkelaar, de game waarschijnlijk halfbakken, want ze hebben er ook nog een multiplayer modus ingestopt. En je kunt wel raden hoeveel actie er dan in de game zit. Niet alleen jij bent nu bezig om het terrein steeds maar weer te veranderen in een gatenkaas of een bergenfestijn, maar de spelers waar je tegen speelt doen precies hetzelfde. En voor je het weet word je de lucht in geschoten, omdat iemand een berg onder je voeten omhoog schiet, of je valt te pletter omdat de grond letterlijk onder je vandaan wordt geschoten. Al dit spektakel wordt je voorgeschoteld in modi zoals we die kennen uit andere shooters, zoals een Capture the Flag- of een Deathmatch-modus.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Fracture is een geweldige shooter, die qua originaliteit hoog boven de hedendaagse standaard voor shooters uitstijgt. Met de verbazingwekkende gameplay word je de hele tijd bezig gehouden, en samen met de goede graphics is het een game die leven in de shooter-brouwerij brengt. Want wie wil er nou niet zelf controle hebben over het grondgebied waarop je aan het strijden bent? Een daverend applaus voor dit knappe staaltje werk van Day 1 Studios!

• Originele gameplay
  • Prima graphics
  • Intense actie in single- en multiplayer