Review: Hextech Mayhem: A League of Legends Story - Chaos ten top! Pc

Riot heeft zeker niet stilgezeten de afgelopen tijd. Naast League of Legends hebben ze nu ook de Netflixserie Arcane in premiere doen gaan en hebben ze twee nieuwe games, Ruined King en Hextech Mayhem, uitgebracht. Ook hebben ze voor volgend jaar nog eens twee games aangekondigd, Song of Nunu en CONV/RGENCE. Tot nu toe gaat dit best goed, Arcane krijgt een tweede seizoen en in mijn review van Ruined King kun je lezen dat deze game ook zeker een aanrader is. Kan Hextech Mayhem: A League of Legends Story deze trend volgen?

Chaos alom

Hextech Mayhem is een compleet andere game dan Ruined King en dat merk je aan alles. Hextech Mayhem is een ritmische platformer waarin alles draait om explosies. Het hoofdpersonage, de champion Ziggs wil Piltover onveilig maken met zogenaamde Hexplosieven. De game begint met een korte cutscene waarin Ziggs het laberatorium van Heimerdinger half verwoest door een gigantisch gat in de muur te maken. Ziggs wil met Heimerdinger samenwerken om de grootste bommen te maken, maar de professor ziet dit niet helemaal zitten.

Vanaf daar duik je de game in. De game speelt zich af over vijftien hoofdstukken, waarin steeds drie vrij korte levels zitten. In elk level verzamel je punten die je nodig hebt om verder in de game te komen. Elke vijf hoofdstukken is er een gevecht tegen Heimerdinger, waarin je in een Whammer Jammer de straten onveilig moet maken. Hierin wordt het verhaal niet heel veel verder uitgewerkt. Voor elk level is er een voice-line te horen van Ziggs en/of Heimerdinger. Ook tijdens de gevechten is er interactie tussen de twee personages. Maar dit verhaal gaat niet veel verder dan de wil om explosies te veroorzaken, dus voor meer diepgaande verhalen moet je bij Ruined King zijn.

Voel de beat

Het begin van de game is wat moeizaam. Na de eerste twee hoofdstukken had ik het gevoel dat ik elke keer hetzelfde level had gespeeld. Gelukkig werd dit na het eerste gevecht anders. Er kwamen toen meer variaties in de combinatie van knoppen, waardoor er gelijk meer variatie in de gameplay kwam. Helaas was dit niet het geval voor de voice-lines. Deze zijn steeds hetzelfde als je een level opnieuw begint of als je voor de zoveelste keer met een gevecht aan de slag gaat. Die gevechten zijn net iets anders dan de normale levels aangezien je ervoor moet zorgen dat je Heimerdinger's uitvinding genoeg beschadigt met de Whammer Jammer. Voor elk gevecht moet je een nieuwe Whammer Jammer hebben, maar die upgrades zijn helaas duidelijk aanwezig.

Iets wat goed om te weten is, is dat je niet erg lang met deze game bezig zult zijn. Ik moest zelf wat levels opnieuw spelen, dus ik ben een slecht voorbeeld. Maar ik heb mensen gezien die deze game in twee tot drie uur hebben uitgespeeld. De prijs die ervoor wordt gevraagd voelt dan echt te hoog. Er zit wel wat extra's in, maar dit zijn de cutscenes die aan het begin van de game en na elke gevecht afspelen. Wel kun je de verschillende levels natuurlijk eindeloos opnieuw spelen om alle punten te verzamelen. Dit is op zich geen straf aangezien elk level er prachtig uit ziet. Al heb je het tijdens het spelen misschien net wat te druk om er echt van te genieten.

Explosieve aspecten

Eén van de grootste nadelen en ook wat ik het meeste als klacht ben tegengekomen, is dat je de besturing niet kunt veranderen. Helaas is de standaard besturing niet de meest ideale, dus het ontbreken van deze optie is erg jammer. Ik heb wel begrepen dat dit in een update gaat komen, maar het feit dat het niet in de launch versie zit, klopt niet naar mijn idee. Ik heb zo vaak gehad dat ik tegen een object aan knalde, omdat ik de verkeerde knop te pakken had. En aangezien het inputmoment ook nog heel precies moet zijn, heb ik Ziggs vaker hoofdpijn bezorgd dan ik wil toegeven. En als je dan zo'n fout maakt, is het gelukkig niet zo dat je meteen helemaal opnieuw moet beginnen. Je kunt gelukkig wel gewoon verder. Alleen niet op de plek waar het fout ging. Je komt in een grijzig scherm waar je de juiste toets moet indrukken om weer in de game te komen. Dit is alleen best een stukje verder dan waar je de fout in ging, waardoor je best een aantal punten steeds mist.

Iets wat voor de ene speler misschien wat fijner is dan voor de ander, is dat je compleet vrij bent in de route die je neemt. Er wordt wel een route aangegeven, maar je hoeft je hier niet aan te houden. Het is wel de makkelijkste manier om door een level heen te komen, maar niet altijd de beste. Vanaf het tweede hoofdstuk zitten er zitten ook vaak punten buiten de standaard route. Je moet dan zelf verzinnen hoe je deze punten gaat verzamelen door goed naar de muziek te luisteren. Zolang je nergens tegenaan komt, mag je elke route nemen die je leuk vindt. Deze punten buiten de route tellen overigens wel mee met het totale aantal punten die je kunt verzamelen en soms ook nodig hebt om het volgende level vrij te spelen. Mijn geduld is dus flink getest, omdat ik een aantal levels steeds opnieuw moest spelen om de creatieve route te ontdekken. Maar ach, als League of Legends speler ben ik dat gelukkig wel wat gewend.

Het eindoordeel van Evelien de Geus

Hextech Mayhem is een leuke game waar liefhebbers van het ritmische genre veel plezier aan zullen beleven. Voor de spelers die van League of Legends komen is het misschien een stapje te ver. Er komt weinig verhaal in terug en de game is vooral gefocust op de chaos die Ziggs als League of Legends champion met zich meebrengt. De game biedt opties om je eigen pad te kiezen, maar geeft tegelijk voldoende uitleg voor een nieuwe speler. Door de relatief korte levels is het een game die je makkelijk opstart om even wat tijd te vullen. Helaas zijn niet alleen de levels kort, maar de game zelf ook. De game is gelukkig wel makkelijk herspeelbaar en met de opties buiten het normale pad te gaan zit er zeker genoeg uitdaging in. Maar alleen als je daar het geduld voor hebt.

• Pakkende muziek
  • Mooie graphics
  • Duidelijke uitleg van nieuwe onderdelen