Kill It With Fire 2 Early Access review - De jeuk is terug, sterker dan voorheen

Aangepast: 23 april 2024 11:13

Spinnen, de meeste mensen houden er niet zo van. Het is niet voor niets dat ze in veel horrorfilms voorbij komen en dat je in veel games tegen ze moet vechten. Gelukkig valt dat in het echte leven wel mee, of je moet in Australië wonen. Als er ooit een game is gemaakt die een simulatie van het leven in Australië is, dan is het wel Kill It With Fire. Ik heb me kostelijk vermaakt met de eerste game, dus stelde ik me graag beschikbaar om met het vervolg aan de slag te gaan. Hoe dat bevallen is, lees je in deze review van de Early Access van Kill It With Fire 2!

Kill it with fire 2 review

Spiders in Space

De eerste game was al behoorlijk absurd, dus hoopte ik natuurlijk wel dat het vervolg dit zou overtreffen. Nou, dat is wel gelukt. In Kill it with Fire 2 hebben de spinnen namelijk onderdelen van een ruimteschip gestolen en hebben ze deze verspreid over diverse dimensies. Een AI genaamd Darwin huurt je in om de spinnen te verdelgen en de onderdelen terug te halen. Je komt dus op heel wat vreemdere plekken dan een huis en een tuin. Zo ben je de ene keer in een oud landhuis waar het duidelijk spookt, beland je daarna in het Wilde Westen en bezoek je tussendoor ook nog even een winkelcentrum dat niet zo doorsnee is als je op het eerste gezicht zou zeggen.

Net als in de originele game beschik je weer over een hoop verschillende wapens, van een handstofzuiger tot een vlammenwerper en lasergeweer. Mijn favoriet is toch wel de krant, aangezien je iedere keer een hartverscheurende krantenkop te zien krijgt als je een spin ermee plet. Dit is vooral een ideale keuze voor het tweede level, aangezien je daar als een soort Godzilla door een spinnenstad loopt en alles op je pad vernietigt. Ik kreeg bijna medelijden met de spinnen, maar toch niet helemaal. Wat ik vooral krijg als ik deze game speel is jeuk, maar dan ook echt constant. Ook dat is dus niet veranderd.

Kill it with fire 2 review1

Buggy spinnen vind ik niet zo erg

Kill it with Fire 2 is nog in Early Access, maar ik moet zeggen dat dit niet per se heel duidelijk aanwezig is. Er zitten relatief weinig bugs in de game voor zover ik heb gemerkt. De enige bug die op dit moment erg opvalt, is dat spinnen op sommige momenten allemaal stil op hun plek blijven zitten als je een nieuwe ruimte binnenkomt en dat je ze ook niet kunt vermoorden. Nu vind ik dat persoonlijk niet de ergste bug ooit, aangezien het er vaak erg veel zijn. Als die meteen met z’n allen op je af komen gesprongen, krijg je pas echt jeuk. Maar goed, dat is natuurlijk ook het doel van de game, dus dit moet wel gefixt worden.

Ontwikkelaar Casey Donnellan Games heeft duidelijk niet te veel willen veranderen aan de basis van de game, die in Kill it with Fire sterk gelegd is. Dat vind ik ook helemaal terecht, want het is een enorm vermakelijk concept dat gewoon goed werkt en dat ook zeker niet snel saai wordt. Met Kill it with Fire 2 hebben ze dat concept nog eens sterk verbeterd onder andere met veel meer variatie in doelstellingen en uitdagingen, en met meer opties voor het upgraden van je wapens en andere tools. Ook de humor is er goed in gebleven, niet alleen door middel van subtiele grappen die je in de dimensies tegenkomt, maar ook in de interacties met Darwin, die in principe een veredelde Funny Bot van South Park is.

Kill it with fire 2 review2

Deel de jeuk

Het multiplayer element in Kill it with Fire 2 is niet noodzakelijk, want de game is in single player modus ook erg leuk, maar het is zeker een toevoeging die welkom is. Het is immers wel zo prettig als je niet in je eentje kapot hoeft te gaan van de jeuk. En je voelt je ook wel iets beter over jezelf als je niet de enige bent die met z’n voeten omhoog zit en bij iedere kriebel die je voelt een beetje begint te zweten. Ik moet ook wel zeggen dat ik de game veel langer achter elkaar speel als ik samen met iemand anders speel, omdat het gewoon leuker blijft en minder snel langdradig wordt.

Daarnaast zijn er bepaalde uitdagingen die toch wel een stuk beter te doen zijn als je met z’n tweeën bent. Zo is er in het spookhuis een uitdaging waarbij je meerdere kaarsen uit moet blazen door het huis heen, zonder dat je gepakt wordt door een spinnenstandbeeld. Het standbeeld is alleen razendsnel en heeft je bijna meteen te pakken of je moet het aan blijven kijken. Zolang je ernaar kijkt, beweegt hij namelijk niet. Maar ja, achteruitlopend door een doolhof van een huis doorkomen, is nou ook niet bepaald eenvoudig. En nee, zo makkelijk was het met z’n tweeën ook niet, want je hoeft maar een seconde afgeleid te zijn (wat mij nogal wel eens overkomt) of het standbeeld heeft je al te pakken.

Kill it with fire 2 review3

Het eindoordeel van Eilish Janssen

Kill it with Fire 2 pakt het concept van de eerste game en doet er nog een schepje bovenop, zowel op het gebied van gameplay als op het gebied van humor (en natuurlijk jeuk). Er zijn meer opties op het gebied van wapens en upgrades, er zijn nieuwe vijanden en er is enorm veel afwisseling op het gebied van omgeving en doelstellingen. Je kunt zoveel meer doen dan alleen het hoofdverhaal volgen, wat ervoor zorgt dat de game langer leuk blijft om te spelen. Ik heb me kostelijk vermaakt met de Early Access van deze game en verwacht dus dat mijn oordeel alleen maar positiever zal worden naarmate de game updates ontvangt.

• Veel afwisseling
  • Weinig bugs of fouten voor een Early Access
  • Veel humor
  • Een aantal bugs die de game wat makkelijker maken

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Kill It With Fire 2

-

tinyBuild