Review: Hogwarts Legacy - In bijna alle opzichten magisch PlayStation 5

Aangepast: 9 februari 2023 17:07

Geen game is zo veelbesproken als Hogwarts Legacy. Van de discussie of je Hogwarts Legacy moest laten staan vanwege J.K Rowlings uitspraken tot het vele uitstellen van de game die de kwaliteit van Hogwarts Legacy aan het wankelen bracht. Controversie of niet, de game is nu uit en ik mocht met Hogwarts Legacy aan de slag. Ik zette mijn toverhoed op en pakte mijn magische toverstok, ook wel bekend als de Dualsense, en ging op mijn Zweinstein avontuur op zoek naar het antwoord op de grote vraag: ‘Is Hogwarts Legacy een goede game?’

Yer a Wizard speler

Hogwarts Legacy begint met het ontvangen van je acceptatiebrief van Zweinstein. Alleen waar die brief normaal bedoeld is voor eerstejaars studenten is die dit keer in handen gevallen van je vijftienjarige personage, die gaat instromen in het vijfde jaar op de toverschool. Hoe en waarom we zo laat toegelaten worden is een mysterie, maar natuurlijk grijpt jouw personage deze kans aan. Dit brengt je naar de character creation waar je je tovenaar kunt creëren. Dit door één van de vijftien presets te kiezen of door er zelf een te maken. Ik was lichtelijk teleurgesteld in de character creation. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog door de character creator van Demon’s Souls, waar je letterlijk tot in het detail kan kiezen. Hier heb je sliders die je een aantal opties geeft qua gezichtsvorm, oog-en haarkleur en dat soort dingen. Dat betekent niet dat de personages er slecht uit zien, maar ik had graag meer opties gezien. Wel laat de game hier meteen een tegengeluid horen tegen zij die niet genoemd mag worden, ook wel bekend als J.K Rowling de auteur van de Harry Potter boeken. Je kiest geen gender, maar een bouw die meer vrouwelijk of mannelijk is. In de game word je aangesproken met they en je kunt zelf kiezen of je een heks of tovenaar genoemd wilt worden en op de jongens- of meisjesslaapzaal wilt verblijven.

In mijn 'Alles wat je moet weten over Hogwarts Legacy-artikel' had ik het al over het verhaal van de game, maar hier even in het kort: Je speelt als een late instromer op Hogwarts aan het einde van de 19e eeuw. Ten tijde van je aankomst op de school is er een Goblin rebellie gaande waar zij opkomen voor hun rechten, maar de tovenaars het nog niet echt willen erkennen. De game begint net op het moment dat je personage vertrekt naar Hogwarts onder begeleiding van Professor Fig, die je de basis heeft geleerd om je niet helemaal in het diepe te laten vallen als je begint in het vijfde jaar op Hogwarts zonder enige ervaring. Net voordat ze in de koets willen stappen verschijnt er een medewerker van het ministerie van magie die met spoed iets met de professor wil bespreken. In de koets pakt de medewerker een mysterieus doosje uit zijn zak. Hij zegt dat hij die van Miriam, professor Figs overleden vrouw, heeft gehad vlak ze overleed. Je personage ziet dat het doosje wat licht afgeeft als het wordt overhandigd en vlak na het openen wordt de koets aangevallen door een draak. Professor Fig kan jou en de sleutel die uit de doos was gevallen nog net pakken, voordat je drakenvoer zou zijn geworden. De medewerker van het ministerie heeft helaas niet zoveel geluk.

Hogwarts Legacy review6

Prachtig met kleine ergenissen

Dit brengt je meteen aan de start van de game en de tutorial, waar je de basis leert van bewegen, spreuken gebruiken en de puzzels die je in Hogwarts Legacy tegenkomt. Het vechten in de game voelt goed en brengt wat uitdaging met zich mee als je door meerdere vijanden omringd wordt. Er zijn 28 spreuken in Hogwarts Legacy en je kunt er totaal vier equippen voor gebruik of in gevechten. Je hebt ook een basis aanval die je met R2 activeert en ingedrukt houdt voor de grote spreuken met de vormtoetsen op de PlayStation (vierkant, rond, driehoek en kruis). Dit houdt het overzichtelijk en geeft de speler zelf de vrijheid om de spreuken die het beste voor ze werkt te gebruiken. Het voelt ook echt goed om deze spreuken te gebruiken. Hogwarts Legacy ziet er prachtig uit, je ziet dat er fans in het team van Avalanche zaten, want het oog voor detail is echt niet normaal. In elke hoek valt er wat te ontdekken en kijk je je ogen uit. Toch had de game ook een kleine reparo spreuk kunnen gebruiken, want Hogwarts bevat wat kleine technische oneffenheden. Ik merkte het vooral in het haar van mijn personage en dat personages zomaar uit het niets verschenen, omdat sommige texturen soms langer aan het laden waren. Dat drukte de pret echter totaal niet bij mij en ik verkende het kasteel en de omgeving tot de laatste pixel om alle geheimen te ontdekken.

Om je daarbij te helpen heb je de fieldguide, een boek dat je van je professoren en het ministerie van magie hebt gekregen om je leerachterstand weg te werken. Hier kun je letterlijk alles in vinden, van je quests tot al je spreuken en geheimen die je hebt ontdekt. Het is een fijn iets om te hebben met de vele quests die in Hogwarts Legacy zitten. Niet elke quest in Hogwarts Legacy is een feestje. Veel zijn hetzelfde als in andere open wereld games zoals fetch quests waar je bepaalde dingen moet verzamelen of vinden en weer moet inleveren. De wereld voelt buiten Zweinstein ook een beetje leeg aan en de NPC’s die niet tot de main story behoren zijn ook een beetje standaard. Dus Hogwarts Legacy heeft last van de klassieke open wereld problemen waar andere games in het genre ook last van hebben. De personages die een grote rol in het verhaal spelen zijn echt geweldig. Mijn favorieten op dit moment zijn schoolhoofd Phineas Nigellus Black, waar je hoort dat Simon Pegg echt de tijd van zijn leven heeft met het inspreken van deze stem. Verder ook professor Fig vanwege het mysterie dat rond hem heerst en je medestudent Sebastian Sallow, een Slytherin die eindelijk het stereotype doorbreekt dat elke student in Slytherin een pestende klootzak is.

Hogwarts Legacy review7

De Dementor in de kamer bespreken

Het verhaal in Hogwarts Legacy is ook interessant en houdt je vast tijdens het spelen. De bosses zien er ook geweldig uit en hier straalt de combat in Hogwarts Legacy echt en voel je je echt een sterke heks of tovenaar. Hogwarts Legacy bevat ook cutscenes en een soundtrack die je echt in de game slepen en je het gevoel geven dat je onderdeel bent van de wereld. Het is de game die Harry Potter-fans al jaren willen en Hogwarts Legacy heeft het goed tot uitvoering gebracht. Ja, de game bevat schoonheidsfoutjes, maar ik erger mij daar echt niet aan omdat de rest dat allemaal goed opvangt. Dit is misschien cliché, maar het voelt gewoon magisch als je het speelt.

Zoals je kunt lezen ben ik zeer tevreden over Hogwarts Legacy ook al heeft die wat schoonheidsfoutjes. Toch wil ik het ook nog even hebben over hoe ik de game heb beoordeeld in verband met de uitspraken van J.K Rowling en de controversie daaromheen. Ik heb besloten Hogwarts Legacy te beoordelen op basis van de kwaliteit van de game en niet wat er zich eromheen afspeelt. Zo heb ik geprobeerd een objectief en eerlijk beeld te geven van wat de game allemaal inhoudt en wat ik ervan vond.

Hogwarts Legacy review8

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Hogwarts Legacy is een prachtige game die wat schoonheidsfoutjes bevat. Dit verstoort de magie echter totaal niet. Ik vermaak mij echt met de game en ben voorlopig nog lang niet klaar met het ontdekken van alle geheimen. Dit is een game die ik aanraad voor alle Harry Potter-fans of voor gamers die van een goede open wereld houden, want dat is Hogwarts Legacy zeker.

• Game ziet er prachtig uit
  • Verhaal is interessant
  • Magie en combat systeem is goed uitgewerkt en voelt fijn
  • Main cast is geweldig
  • Genoeg dingen te vinden en te doen
  • Field Guide is superhandig
  • Cutscenes en soundtrack slepen je in de wizarding world
  • Character creation is beperkt
  • Kleine technische hiccups
  • Wereld buiten Hogwarts voelt leeg
  • NPC's en hun quests zijn niet allemaal even goed uitgewerkt

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Hogwarts Legacy

-

Warner Bros. Games