Review: Jurassic World Evolution Pc

Aangepast: 28 juli 2018 11:27

Het is altijd al een jongensdroom geweest om een park te bouwen vol dinosauriërs. Geen enkele ontwikkelaar heeft het echt voor elkaar gekregen om rondom deze prehistorische beesten een toffe game te ontwikkelen, op wat goede actiegames daargelaten dan. Een mooi groen park met een Triceratops, Apatosaurus (langnek), Stegosaurus en natuurlijk de angstaanjagende Tyrannosaurus (T-Rex) als pronkstuk van het park. Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar net zoals in de films gaat er elke keer wel wat mis en als de pleuris uitbreekt komt de ultieme manager in jou naar boven. En laat managementgames nu helemaal mijn ding zijn. De game is ook nog eens gemaakt door Frontier, één ontwikkelaar die ik vanwege Planet Coaster erg ben gaan waarderen. Toch moet ik helaas concluderen dat ze mij met Jurassic World: Evolution een klein beetje hebben teleurgesteld.

Saai

Het opzetten van een nieuw park is niet zo eenvoudig als het lijkt. Je eerste handicap komt natuurlijk in de vorm van geld. Je start namelijk met een beperkt budget. De eerste verkeerde beslissing kan al fataal zijn. Tot driemaal toe liep in dezelfde valkuil, naar daarna ging het op een gegeven moment wel. Je krijgt een korte uitleg met wat je moet doen en daarna word je redelijk aan het lot overgelaten. Sterker nog, het wordt aardig eentonig wanneer je het wiel hebt uitgevonden.

Het idee is dat je op expeditie gaat en zo fossielen verzamelt. Deze zijn in het lab te scannen, wat zorgt voor DNA en wanneer je over voldoende DNA beschikt, dan kan je deze laten incuberen. Helaas gaat het incuberen niet altijd even lekker en kom je erachter dat je voor niks je geld hebt uitgegeven. Als het je wel lukt, dan laat je je dino vrij en heb je er een nieuwe attractie voor je park bij wat weer meer bezoekers trekt. Met meer bezoekers verdien je meer geld en met meer geld kun je meer dinosauriërs verwerven. Dit kunstje herhaal je zo’n honderd keer en dan heb je het spel vrijwel helemaal uitgespeeld.

Waar is de content?

Niet alle dinosauriërs zitten in de game en op zich kan ik daar nog wel mee leven. De game wordt immers niet bijzonder veel leuker (wellicht wel wat uitgebreider) door nog eens tientallen dinosauriërs toe te voegen. Graag had ik een water dino (zoals de Plesiosaurus) of vliegende dinosauriërs (zoals de Pteranodon) gehad. Variatie nekt de game echter behoorlijk en het is eigenlijk helemaal niet eens een slechte game.

De elementen om je park aan te kleden zijn allemaal herkenbaar uit de films en het valt me enorm tegen dat er niet eigen geïnspireerde content, zoals: banken, prullenbakken, lantarens, bloemenperken, toiletten en meer restaurants toegevoegd zijn. Iets waar je wel snel aan zou denken als het om een pretpark gaat en zeker als je weet dat Frontier de ontwikkelaar is. Frontier weet immers als geen ander hoe je een goed pretpark bouwt. De hele game draait uiteindelijk om het verzamelen van nieuwe dinosauriërs, waardoor je park goed bezocht wordt, want meer dinosauriërs trekt een groter publiek. Na een aantal keer een dinosaurus vrijgelaten te hebben uit het lab, is de wow-factor er ook wel weer vanaf. Ik moet zeggen dat ik best onder de indruk was hoe mooi de dinosauriërs eruit zien in de game, maar na een aantal keer heb je het wel gezien.

Spot niet met dinosauriërs

Dinosauriërs in een verblijf plaatsen is één ding. Ze verzorgen is weer een heel ander aspect. Je moet ze voeden met behulp van de speciale voederplaatsen en ze verzorgen wanneer ze ziek zijn. Als ze dood gaan (aan ouderdom of in een gevecht), dan moet je ze weghalen en als er teveel maakt, moet je ze weer verkopen om plek te maken voor nieuwe soorten. Ze vermenigvuldigen zichzelf niet, dus je moet alles incuberen. Alle dinosauriërs zijn voorzien van een overzicht waarin de fysieke gesteldheid, de populatie, de gezondheid, of ze happy de peppie zijn en nog veel meer vermeld wordt. Het is alleen bij alle dinosauriërs hetzelfde, waardoor dat niet langer boeiend blijft.

Voor de afwisseling heeft Frontier ook nog de mogelijkheid toegevoegd om in een Jeep of helikopter dinosauriërs te verdoven. Als er een dinosaurus ontsnapt, moet je erachter aan, zeker als je wilt dat bezoekers blijven. Door resources te verzamelen, kun je updates vrijspelen in de tech-tree waardoor je bijvoorbeeld sneller kunt incuberen of de stroomcapaciteit kunt verbeteren. Deze resources verdien je gedurende de game door missies te voltooien.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Ik voel me bijna schuldig door te zeggen dat de game het echt net niet is voor mij. De game ziet er fantastisch goed uit en heeft ook veel toffe dingen gedaan, dus begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. De eerste keer dat ik het gebrul van de T-Rex hoorde, deed mij dat weer denken aan die jongensdroom van vroeger. Maar het is het allemaal gewoon net niet. Frontier had net even wat meer van zichzelf in de game moeten stoppen en iets minder moeten vasthouden aan de traditionele Jurassic Park-standaarden. Wellicht is dat ingefluisterd door Universal Studios om de rechten te mogen hebben, maar ik vind het doodzonde. De hoeveelheid dinosauriërs is echt klasse, alleen worden ze allemaal op dezelfde manier tot leven gewekt. Hierdoor is het een kwestie van het kunstje keer op keer herhalen en dat haalt het plezier uit de game.

Aardig
  • Grafisch hoogstaand
  • Hoeveelheid dinosauriërs
  • Hier en daar een verrassende missie
  • Eentonige gameplay
  • Weinig content
  • Te weinig originele aankleding
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Jurassic World Evolution

-

Frontier