Review: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots PlayStation 3

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots is het langverwachte slot van de Metal Gear Solid reeks. Alle eindjes worden aan elkaar geknoopt en nog 'n keer wordt echt alles uit de kast getrokken. Is deze game zo goed als ze zeggen? Lees snel verder!

I am no hero, never was

Het verhaal begint op een vermoeid slachtveld tussen rebellen en PMC's. PMC's zijn ingehuurde legers. Het hele slachtveld wordt in de gaten gehouden door de nanomachines in de lichamen van de soldaten. De nanomachines zien hoe hoog je lichaamsvocht is, hoeveel stress je hebt en nog veel meer. Ze onderdrukken ook gevoelens, emoties. Alles is onder controle en hij die het slagveld onder controle heeft, heeft de geschiedenis onder controle. Solid Snake is een oude man geworden met nog maar 'n missie. Het tegenhouden van Liquid Ocelot, zijn kwaadaardige tweeling. Liquid Ocelot wilt een nieuw Outer Heaven creëren, zoals hun vader vroeger had gedaan. Hier moet Solid Snake een stokje voor steken en dat zal een zware strijd worden. Snake zal over de hele wereld moeten reizen. Van het Midden-Oosten tot Oost-Europa. Hij komt zelfs terug bij een plek die oude bekenden onder ons zich vast nog wel kunnen herinneren.

Gebruiksvriendelijk

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots is een stuk gebruiksvriendelijker geworden. De controls hebben nu meer weg van een Third Person Shooter. Dat zegt niet dat deze game geen ouderwetse sneaking-game is. Het is nog steeds niet de bedoeling dat je gezien wordt, maar je hebt wel veel meer vrijheid dan voorheen. Je mag zelf bepalen hoe je het doet. Schiet je jezelf er liever doorheen of ga je sluipend te werk? Metal Gear Solid 3 had ook al multi-lineaire wegen, maar dit deel gaat nog een stukje verder. Alle wegen leiden wel naar dezelfde plek, maar de een is veiliger dan de ander en biedt andere ervaringen. Hierdoor is de herspeelbaarheid van deze game erg groot.

Online valt er ook nog wat te schieten met deze game. Metal Gear Online is een interessante online variant in het Metal Gear universum omdat het gebruikt maakt van een sleutelonderdeel uit het verhaal van de game. Het registreren kost wel veel moeite, wat meteen het grote minpunt aan Metal Gear Online is. Ik vraag me dan ook serieus af waarom ze het erbij hebben gedaan, omdat Metal Gear Solid 4 helemaal geen online modus nodig heeft. Het staat al sterk genoeg zonder online modus.

Toen was je weer aan het spelen

Metal Gear Solid 4 heeft prachtige graphics. De game engine wordt gebruikt tijdens de gameplay en de cutscenes. Hierdoor ga je naadloos van cutscene naar gameplay en andersom. Ook de grootschaligheid van de omgevingen is fantastisch. Het voelt echt alsof je in een oorlog zit. De laadtijden zijn ook erg miniem, je moet daarvoor alleen wel een stukje van je harde schijf opgeven.

Ben je doof?

Metal Gear Solid 4 hoor je gewoon te spelen met een surround-setje. Het maakt het plaatje compleet en daardoor geeft deze game je de beste oorlogservaring van alle games. Alles is zo mooi aan deze game en daar hoort het geluid bij.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Metal Gear Solid 4 brengt een geweldige ervaring, maar om die ervaring volledig te begrijpen moet je ook het verhaal snappen. De gameplay, graphics en het geluid zijn geweldig, maar als je het verhaal niet snapt, mis je gewoon iets. Metal Gear Solid is ook nooit een game geweest waar je zomaar in kan springen. Deze game is altijd al voor een select groepje mensen geweest en niet voor iedereen. Dit is geen minpunt, maar een opmerking. Dit is de moeilijkste game die ik ooit heb moeten beoordelen en het maakt voor mij alle verwachtingen waar en doet zelfs meer. Ben je het hier niet mee eens? Speel dan maar Splinter Cell of zo.

• Geweldige afsluiter
  • Geweldige graphis
  • Goed geluid