Review: Mirror's Edge Pc

Geplaatst: 28 januari 2009 18:35

Veel ontwikkelaars vinden het blijkbaar leuk om games eerst uit te brengen voor de console, en een tijdje later pas de PC aan te doen. Waar sommige games zelfs hun oorsprong op de computer hebben, is het soms maar de vraag of deze games later in de franchise nog wel op de computer uit komen. Maar als de games dan uitkomen, hebben de ontwikkelaars er in de tussentijd wel wat aan kunnen sleutelen, om hem beter te maken voor de PC, iets waar gamers dan weer blij mee kunnen zijn. Of Mirror's Edge in hetzelfde rijtje thuishoort, lees je in het vervolg van deze review.

Als je de game alleen zou beoordelen op de vernieuwingen ten opzichte van de console versies, kan je niet anders dan de game een onvoldoende geven. Mirror's Edge is voor de PC namelijk bijna niet veranderd. Uiteraard heeft men geprobeerd om de graphics nog wat op te poetsen en om nog wat extra physics in de game te stoppen, en dat is ook wel gelukt, maar inhoudelijk is er gewoon niets veranderd. Dat betekent meteen dat ook de PC versie van Mirror's Edge kampt met het probleem dat je vrij snel klaar bent met het verhaal. In ongeveer zes uurtjes heb je de laatste missie voltooid.

Free-runnen tegen de overheid

Voor degenen die nog niets over de game hebben gehoord, eerst iets over wat voor soort game Mirror's Edge is. In Mirror's Edge speel jij het vrouwelijke personage Faith. Faith vindt het leuk om zo snel mogelijk te rennen en op daken te klauteren, om maar zo snel mogelijk van punt A naar punt B te komen. Faith is dus een free-runner. Ze leeft in een wereld die volledig wordt gecontroleerd door de overheid. De meeste mensen hebben het inmiddels maar geaccepteerd, maar een paar anderen laten het er niet bij zitten. Ze werken bijvoorbeeld, in het geval van Faith, als een soort boodschapper die berichten van de ene naar de andere persoon overbrengt. Daarbij is het steeds oppassen geblazen om niet in handen te komen van de politie, maar soms is het onvermijdelijk om een gevecht aan te gaan met de blauwe mannetjes.

Afpakken is leuk

Soms is het gewoon niet anders, en is wegrennen voor de vele politieagenten die je in de game tegenkomt geen optie. Gelukkig kent Faith ook de basis van het vechten, en kan ze schoppen, slaan en de wapens van haar tegenstanders afpakken. Om de gevechten makkelijker te maken bevat Mirror's Edge het zogenaamde 'Reaction Time'. Wanneer je dit activeert, vertraagt alles en is het dus makkelijker een tegenstander te ontwapenen of een mep vol op z'n snufferd te geven. Als je een tegenstander eenmaal hebt uitgeschakeld en z'n wapen in bezit hebt, kun je dat wapen uiteraard ook gebruiken om de overige agenten te voorzien van een hoop lood. Leuker is het natuurlijk om zo min mogelijk gebruik te maken van wapens, maar soms is het bijna onmogelijk om je langs de agenten te werken zonder een kogel te lossen. In dat geval zijn de wapens die de game bevat (een pistool, machinegeweer en shotgun) dus wel handig, maar ze zijn niet het hoofdwapen. Het draait allemaal om de snelheid en behendigheid van de free-runner.

Als je klaar bent met het verhaal en honger hebt naar meer geren en gespring, zijn er nog de Time Trials. Hierin is het de bedoeling om een vooraf uitgezet circuit zo snel mogelijk te doorlopen (ja, letterlijk). Hierbij kun je jezelf steeds weer verbeteren. Het is ook leuk dat je, als je een circuit eenmaal een keer hebt gedaan, een geest van je snelste tijd kunt zien, zodat je je daarop kunt richten. Een leuke toevoeging, maar het was nog leuker geweest als je nog iets langer door had kunnen gaan in de korte story-mode, maar dat is wellicht iets voor later, voor een vervolg.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Hoewel Mirror's Edge op de PC niet ontzettend veel verschilt van de console versies (wat opzich niet uitmaakt, de PC gamer wil ook wat), blijft het natuurlijk een degelijke game. Electronic Arts heeft een frisse wind door haar games laten waaien, want Mirror's Edge is nog altijd een zeer originele game. Naast de sterke gameplay zijn ook de graphics een verademing, en door de toegevoegde physics voelt het op de PC net even wat beter aan dan op de console. Daarnaast zijn de Time Trials een prima toevoeging voor iemand die even wil afwijken van de stress in het verhaal, en is het leuk jezelf steeds weer een beetje te verbeteren. Op naar deel twee in de franchise!

• Originele gameplay
  • Prima graphics
  • Time Trials