Review: Modern Warfare 3 Multiplayer - Reboots on the ground Pc

Over één ding lijkt de hele wereld - inclusief ik - het inmiddels eens te zijn: Modern Warfare 3 kopen omdat je een dijk van een solo campaign wilt spelen, is de grootste vergissing die je in 2023 kan maken. Mocht je willen weten waarom, lees dan vooral mijn Modern Warfare 3 Campaign review. Maar hoe zit het met de multiplayer? Kan deze de minimale instapprijs van zeventig euries nog een beetje rechtvaardigen of is ook dat een gevalletje 'geld in het CoD-putje flikkeren'? Dat ligt maar net aan hoeveel waarde je hecht aan nostalgia.

Modern Warfare 3 multiplayer review

Fifty-thousand people used to play here

Laten we één ding voorop stellen: Modern Warfare 3 moet het ook met de multiplayer vooral hebben van de reputatie die de franchise in het verleden heeft verworven, wat zowel positief als negatief kan uitpakken. Dat Call of Duty zich in een neerwaartse spiraal begeeft, is al jarenlang het onderwerp van de dag. Wie de franchise vanaf het begin heeft gevolgd, komt meestal tot de conclusie dat Call of Duty piekte ten tijde van Modern Warfare 2 in 2009. Daarna ging het toch al snel bergafwaarts met de shooter, iets wat goed terug te zien is in de metacritic scores, maar stukken minder in de verkoopcijfers. Dat Activision dan ook heeft besloten om met de multiplayer van Modern Warfare 3 hevig in te spelen op dat sentiment van 2009, dat is dan ook niet zo verwonderlijk.

Want hoe je het ook draait of keert, de enige reden waarom de achterban Modern Warfare 3 slikt, is die 'trip down memory lane' die wordt gefaciliteerd door de zestien klassieke maps die men in opgepoetste vorm voorschotelt. Activision weet dat de achterban anno 2023 nog vol nostalgia mijmert over Rust, Highrise, Favela en Terminal. Een beetje granaatjes chucken, proberen om in de bouwkraan te klimmen om lekker te campen, of gewoon heerlijk chaos op je scherm. We hielden er in 2009 van en spendeerden uren om elke exploit in de multiplayer van Modern Warfare 2 te vinden. En nu, anno 2023, kan dat weer, maar dan ironisch genoeg in Modern Warfare 3, wat de geruchten omtrent 'dit was eigenlijk bedoeld als MW2 DLC' wel erg hardnekkig maakt.

Oldschool Warfare 3?

Maar goed, hoe het ook zij, het werkt wel in dit geval. Vooral door de authenticiteit die Sledgehammer heeft gewaarborgd, voelt bijna elke map weer als vanouds aan, zowel in positieve als negatieve zin. Wie de hoogtijdagen van 2009 nog vers in het geheugen heeft staan, zal er geen moeite mee hebben om alle sweet spots ook nu weer te vinden. Wat dat betreft hebben de oudgedienden dus wel een streepje voor op de nieuwkomers. Al lopen die meteen ook het risico dat ze veel eerder uitgekeken raken op de multiplayer, omdat het 'nieuwe' er wel heel snel af is. Aan de andere kant laat het ook zien dat sommige maps zich niet echt meer aan de huidige standaard kunnen meten. Zo zijn Quarry, Rundown en Scrapyard al hevig bekritiseerd om de aanwezige spawn traps. Die zijn leuk als je daar net je automatische gun turret op hebt gericht, maar minder wanneer Modern Warfare 3 besluit dat het jouw spawn point wordt.

Betekent dit dat Modern Warfare 3 dan alleen maar gerecyclede content bevat? Gelukkig niet. Mede door toevoegingen als Cutthroat - een modus waarin drie teams van drie spelers het tegen elkaar moeten opnemen - verandert de dynamiek in positieve zin. Het is theoretisch gezien nog steeds jij tegen een ander, maar psychologisch deed dat hele 'drie teams' concept wel iets met me. Maar goed, dat kan ook aan mij liggen. Maar de meeste verandering valt te bespeuren in de Zombie modus, CoD's befaamde zombie horde slachterij waarin het neermaaien van een eindeloos lijkende meute hersendoden centraal staat. En eerlijk, dat deed dan weer een heel stuk minder met me.

Modern Warfare 3 multiplayer review 1Modern Warfare 3 multiplayer review 1Modern Warfare 3 multiplayer review 1Modern Warfare 3 multiplayer review 1

Operation Deadbolt: Modern Snore-fare

Want de Zombie modus, daar kan ik eigenlijk heel kort over zijn. Ik vind het maar niks deze keer. Tenminste, het is niet het selling point wat het zou moeten zijn. Vroeger kocht je Call of Duty bijna voor de Zombie modus, maar in Modern Warfare 3 is het Operation Deadbolt waar ik met een dikke vette boog omheen fiets. Misschien komt het door de map Urzikstan, welke ook is gepresenteerd als de nieuwe Warzone map. Amper vijf minuten nadat ik in de map ben gedropt om met een paar teamgenoten objectives te voltooien en loot te scoren, kwam Urzikstan me al harder de keel uit dan de zombies uit de grond. Sommigen zullen de open-wereld structuur een stuk beter te hachelen vinden, maar ik vond het juist bijdragen aan een uiterst saaie spelmodus.

Bij Zombies wil ik niet denken aan Warzone. Bij Zombies wil ik niet denken aan DMZ. Anderen zullen het misschien allemaal prima vinden, maar ik kan hier helemaal niets mee. Vijvenveertig minuten door diverse stoffige secties van Urzikstan hobbelen om zelf je conflicten op te zoeken is niet echt mijn idee van een leuke zombie modus. Maar goed, misschien wordt mijn opinie wel hevig beïnvloed door mijn jarenlange aversie jegens Warzone, de free-to-play speeltuin waarin kinders met Nicky Minaj kunnen rondhuppelen terwijl ze je neerknallen met hun hevig fluoriserende pipa, waar Activision overigens zonder schaamte twintig euro voor vraagt. Neen, geef mij maar weer gewoon de oldschool Zombie modus, waarin de dreiging naar jou kwam in plaats van anderom.

Modern Warfare 3 multiplayer review1

Shots fired!

Afijn, betekent dit uiteindelijk dat de multiplayer ook veelal ruk is? Zo ver wil ik dan ook weer niet gaan. Ik bedoel, als je besluit om dit jaar Call of Duty niet over te slaan, dan is het de multiplayer die je nog het meeste zal bijblijven, wat niet moeilijk is met dat kadaver van een campaign. Maar om nou te zeggen dat de multiplayer geniaal is, dat is ook een beetje vergezocht. Ook hier gaan de argumenten van mijn MW3 campaign review op: het schiet heerlijk weg en audiovisueel is het allemaal dik in orde, iets wat Rudy al prijsgaf in zijn Modern Warfare 3 multiplayer beta preview, maar dat is het dan ook wel. Ja, het is hartstikke fijn dat je jouw wapens van Modern Warfare 2 kan overhevelen naar de Modern Warfare 3 multiplayer. En ja, het is tof dat de 'red dot' minimaps en map voting hun terugkeer hebben gemaakt. En wat het hele Gunsmith-gebeuren en wapen customization betreft, ook dat is best goed te pruimen, al snap ik dat er ook genoeg mensen zijn die er moeite mee hebben dat het Pick 10 systeem uit MW3 is geknikkerd.

Maar hoe lang blijft dit allemaal leuk? Hoeveel tijd gaat er overheen voordat men zegt "ik ben er eigenlijk wel klaar mee"? Als het aan het hele team achter Modern Warfare 3 ligt, blijf je iedere dag netjes terugkeren om je challenges te voltooien, anders zou het wel eens kunnen zijn dat je een übertof wapen of attachment misloopt. Want dat is ook een ding, gear verstoppen achter daily challenges. Maar goed, wellicht dat je daar later ook gewoon extra geld tegenaan kunt smijten, want ook daar biedt Modern Warfare 3 tal van opties voor. Twintig piek voor een skin (en wat extra snuisterijen), waarom ook niet? Het is niet dat je net zeventig tot honderd euro hebt neergelegd voor de game, toch?

Modern Warfare 3 multiplayer review2

Het eindoordeel van Patrick Meurs

De multiplayer van Modern Warfare 3 weet een deel van de uiterst ranzige nasmaak van de campaign weg te nemen, maar ook hier overheerst het idee dat we te maken hebben met content die eigenlijk al in Modern Warfare 2 had moeten zitten. Ja, de opgevijzelde versies van maps als Favela, Highrise, Rust en Terminal zullen ongetwijfeld wat emoties losmaken bij de doorgewinterde Modern Warfare achterban, maar het getuigt ook van een 'easy way out' om een scala aan reeds bestaande OG Modern Warfare 2 maps voor te schotelen en het een volwaardig, premium deel te noemen. Daarnaast is het ook de vraag hoe lang 'oude' maps leuk blijven gezien de geheimen ervan zo'n veertien jaar geleden al zijn prijsgegeven. Ook voor de Zombie modus zou je nog kunnen overwegen om de multiplayer een kans te geven, al is deze juist niet weggelegd voor mensen die hunkeren naar oldschool gameplay of gamers die niks hebben met Warzone's DMZ format. Uiteindelijk kom ik ook hier tot de conclusie die ik trok in de campaign review. Het schiet als vanouds heerlijk weg en het ziet er ook allemaal weer piekfijn uit, maar voor langdurig plezier kun je misschien beter een jaartje overslaan.

• Pure Modern Warfare 2 nostalgia...
  • Gunplay voelt goed aan...
  • Cutthroat is een toffe toevoeging
  • ...inclusief diens multiplayer tropes
  • ...maar Time-To-Kill is wel erg hoog
  • €20 skin packs in een €70 game. Echt?
  • Zombies: hersendode DMZ-variant
Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Packshot Call of Duty: Modern Warfare 3 (2023)

Call of Duty

Activision Blizzard