Review: Modern Warfare 3 Campaign - Oorlogsmisdadig slecht PlayStation 5

Aangepast: 11 november 2023 19:03

Call of Duty: Modern Warfare 3 voor de campaign kopen is tegenwoordig als een auto kopen om de mediaplayer in het center console. Het is leuk dat het wordt meegeleverd, maar het is meer een luxe aanvulling dan een noodzakelijkheid. Sterker nog, er zullen genoeg mensen zijn die Call of Duty's campaign niet eens opstarten. Toch zijn er ook gamers die juist wel trek hebben in een sterke campaign, al is het maar omdat je niet zo'n kei bent in multiplayer of omdat je gewoon van een meeslepend verhaal houdt. Mocht dat zo zijn, bespaar je dan alsjeblieft de moeite om zeventig piek neer te leggen voor Call of Duty: Modern Warfare 3, want de campaign is niets meer dan een moderne oorlogsmisdaad jegens de community.

Modern Warfare 3 campaign review1

Modern problems

Laat ik beginnen met wat de Modern Warfare 3 campaign wel goed doet, want dan ben ik tenminste snel klaar. Het is wellicht een open deur voor degenen die Modern Warfare 2 hebben gespeeld of mijn Alles Wat Je Moet Weten-item hebben gelezen, maar de Modern Warfare 3 campaign plaatst ons in de kamer met inmiddels beruchte Vladimir Makarov, de Russische ultra-nationalist met voorliefde voor totale chaos en een aversie richting het 'keuze liefhebbende' Westen. Kenners van de franchise weten maar al te goed wat een antagonist als Makarov kan betekenen voor een Modern Warfare campaign en de controverse die daarmee gemoeid kan gaan, iets waar de huidige Modern Warfare-reeks toch al wel een handje van lijkt te hebben. Met groundbreaking missies als No Russian en Clean House in het achterhoofd zou je dan ook verwachten dat de campaign van Modern Warfare 3 inslaat als een megaton dirty bomb.

Laat ik je vast uit de droom helpen, dat doet het dus in de verste verte niet. De campaign van Modern Warfare 3 is als een kernkop waarvan men vergeten is om de payload te installeren. Van een afstand ziet het er allemaal imponerend uit, maar enkele momenten na de launch merk je aan van alles dat de impact ervan minimaal gaat zijn, als deze er al is. Of we dit Sledgehammer Games dit volledig moeten toerekenen is wel de vraag. Ze werden in principe halverwege de rit opgedragen om van DLC een full-priced game te maken, en dat is sterk merkbaar. De campaign doet in het begin namelijk nog moeite om afwisselend te zijn met een eenmalige "who has the power?" dialoogkeuze en helemaal aan het einde soort van door een quasi-verplichte AC-130 missie in te bakken, maar alles daartussen voelt aan als veredelde multiplayer content met een verhaallijn.

Modern Warzone 3

Want dat is wel een beetje het sentiment binnen deze abysmaal korte campaign van amper vijf uur. Op de cutscenes na voelt Modern Warfare 3 gewoon aan als content voor Warzone, waarbij het overgrote merendeel van de missies bestaat uit het vinden van gun crates, stacken van armor plates en het neermaaien van hordes bepantserde bullet sponges. Sledgehammer Games tracht nog de interesse te wekken met zogeheten Open Combat missies die de speler keuzevrijheid moet geven en het standaard lineaire karakter van Call of Duty moet doorbreken, maar ook dit heeft niet de uitwerking die het zou moeten hebben. Wederom schiet Modern Warfare 3 zich door het gebrek aan afwisseling in de voet. Ja, het lineaire is weg door de introductie van een open map en een vrije keuze in ROE (Rules Of Engagement) en volgorde van doelstellingen behalen, maar wanneer bijna elke missie neerkomt op hetzelfde (infil, triple extract, exfil) gaat ook hier de lol er snel af.

Het is dan ook jammer dat de missies die juist voor de afwisseling moeten zorgen, faliekant de plank misslaan. Zo moeten Passenger en Flashpoint samen het controversiële stokje van No Russian overnemen, maar slaagt het daar in mijn opinie totaal niet in. Met Deep Cover maakt Modern Warfare 3 een zeer bescheiden uitstapje naar een 'no weapons allowed' stealth infiltratiemissie, maar deze is letterlijk voorbij voordat je ook maar iets substantieel hebt mogen meemaken. Een typisch gevalletje filler missie dus. Daarnaast is het bijna ironisch dat zowel Ghost als Farah gedurende een cutscene worden aangewezen als het beste sniperteam denkbaar, om daarna helemaal niets te doen met dat gegeven. 'All Ghillied Up' staat bekend als één van de meest memorabele missies in Modern Warfare historiek en dan vergeet je totaal om een dedicated sniper missie aan Modern Warfare 3 toe te voegen. Het is bijna crimineel. En dat sentimentele einde? Laat me niet lachen.

Modern Warfare 3 campaign review 1Modern Warfare 3 campaign review 1Modern Warfare 3 campaign review 1Modern Warfare 3 campaign review 1

Modern Standards?

Als dit een voorbode is voor de toekomst van Call of Duty, dan zie ik het allemaal maar somber in. Zoals eerder gezegd, Call of Duty wordt al jaren niet meer gekocht om de solo campaign, maar je mag toch wel verwachten dat Activision Blizzard de lat een beetje hoger legt wanneer men besluit om deze te blijven toevoegen. Ik zou willen dat men die lat een beetje op gelijke hoogte legt met de audiovisuele lat, want op dat gebied is Modern Warfare 3 absoluut weer fingerlicking good. Je zou bijna denken dat men op de achtergrond bezig is met een CoD Cinematic Universe. Ondanks dat ik op de PlayStation 5 behoorlijk (alweer) last had van stuttering in cutscenes, zag het er allemaal wel weer piekfijn uit.

En ja, ook de gunplay is wel weer als vanouds. Lekker punchy. Qua gameplay heb ik dan ook weinig te klagen over de campaign van Modern Warfare 3. Hell, zelfs dat hele bomb defusing-gedeelte was wel even lekker, zo aan het einde. En ook het minimale gebruik van voertuigen in de Open Combat missies ontwricht het 'run and gun' karakter van Call of Duty niet eens. Maar het valt niet te ontkennen dat de missiestructuur steeds meer overvloeit in Warzone-gameplay en laat dat nou precies zijn waarvoor je een campaign dus niet wilt opstarten. Laat de solo campaign en Warzone alsjeblieft twee separate entiteiten zijn, Activision Blizzard. En als dit verzoek niet in je toekomstvisie past, zeg het me dan nu. Dat scheelt me dan weer minstens zeventig piek in de toekomst. Want zeg zelf, zeventig tot honderd euro vragen voor een multiplayer game met een schandalig korte multiplayer-based campaign van een halve ochtend, daarvoor hoor je gewoon voor een oorlogstribunaal te verschijnen.

Modern Warfare 3 campaign review2

Het eindoordeel van Patrick Meurs

Hoewel de campaign van Call of Duty: Modern Warfare 3 weer heerlijk wegknalt en het op audiovisueel vlak de lat weer lekker hoog heeft gelegd, weet het op alle andere vlakken niet eens in de buurt te komen van het target. De vijf uur durende verhaallijn zit vol met repetitieve missies en hopeloze filler, terwijl iedereen zit te wachten op een baanbrekende opvolger vol 'No Russian', 'All Ghillied Up' en 'Clean House' situaties. In plaats daarvan krijgen we veertien verwaarloosbare missies van hetzelfde 'grote stappen, snel thuis' kaliber, waarin de toevoeging van de Open Combat missiestructuur ook niet echt brengt wat je ervan verwacht. Neen, Modern Warfare 3 doet maar weinig om de speler te triggeren, iets wat Treyarch recentelijk met Cold War nog wel wist te doen door tussen de missies door relevante nevenactiviteiten aan de campaign toe te voegen. Hopelijk doet de multiplayer genoeg om de hoge instapprijs nog een beetje te rechtvaardigen, al vraag ik me heel sterk af in hoeverre de vraagprijs van zeventig tot honderd euro te rechtvaardigen valt, wanneer je weet dat een overgroot deel van de maps rehashes van vorige maps zijn.

• Audiovisueel sterk
  • Solide gunplay
  • Misdadig kort (grote stappen, snel thuis)
  • Ongeïnspireerde, repetitieve missiestructuur
  • Open Combat voegt te weinig toe
  • Nutteloze filler missies
  • Afgeraffeld einde
Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Packshot Call of Duty: Modern Warfare 3 (2023)

Call of Duty

Activision Blizzard