Review: Persona 5 Strikers - De terugkeer van de Phantom Thieves PlayStation 4

Geplaatst:

Persona 5 Scramble: The Phantom Strikers werd twee jaar geleden aangekondigd tijdens een speciaal Japans evenement. Deze game speelt zich af in het universum van Persona en wordt gezien als zowel een spin-off als het vervolg op Persona 5. De game kwam destijds exclusief uit in Japan, maar wordt binnenkort uitgebracht in het westen onder de titel Persona 5 Strikers. In mijn opinion van Persona 5 lees je terug waarom Persona 5 één van mijn favoriete games is. Ik kon dan ook niet wachten om aan de slag te gaan met Persona 5 Strikers op de PlayStation 4. Ben je benieuwd of Strikers volwaardig genoeg is om zich aan te kunnen sluiten bij mijn lijstje met favoriete games? Lees dan gauw verder!

Reünie van de Phantom Thieves of Hearts

Net als in het voorgaande deel kruip je in Persona 5 Strikers in de huid van Joker, de leider van de Phantom Thieves of Hearts. Even een recap voor degenen die onbekend zijn met deze term. De Phantom Thieves zijn een groepje ontwaakte helden uit Tokyo die in het geheim de verlangens stelen van corrupte mensen om zo hun persoonlijkheden te veranderen. Iedere Phantom Thief heeft een eigen Persona, een soort alterego in de vorm van een monster of held met unieke vaardigheden. In Strikers zijn er een aantal maanden verstreken, nadat Tokyo is bevrijd van corruptie door de Phantom Thieves. Joker keert weer terug naar Tokyo om de zomervakantie door te brengen met de rest van de Phantom Thieves. Ondertussen doen er zich vreemde situaties voor op verschillende plaatsen in Japan die vragen om wat hulp van de Phantom Thieves. Met een oldschool RV van Sojiro, de voogd van Joker uit Persona 5, gaan de Phantom Thieves op roadtrip door Japan.

Middels de populaire nieuwe applicatie EMMA worden er Jails gevormd door kwaadaardige mensen die de macht willen opeisen van het volk. Deze Jails zijn vergelijkbaar met de Palaces uit Persona 5 en representeren de schaduwwerelden van de schurken. Voor de Phantom Thieves dienen de Jails als dungeons en moeten zij op zoek gaan naar de cores, items die de schurken maken wie ze zijn. Onderweg tref je monsters aan die je kunt proberen te ontwijken of je kunt ze van achter besluipen om zo je voordeel te hebben tijdens de gevechten. Pas echter op dat je niet eerst gezien wordt, want dan gaat het security level omhoog en worden de gevechten lastiger. Wanneer het security level op honderd procent zit, begin je weer opnieuw. Klinkt als een gepiept klusje voor de Phantom Thieves. Echter worden er twee nieuwe personages geïntroduceerd in Strikers die het avontuur iets anders maken dan dat zij gewend zijn. De agent Zenkichi zit op je hielen en in de eerste Jail tref je de AI Sophia aan die niets meer weet van haarzelf en besluit om mee te gaan met de roadtrip.

Visuals en muziek geven vorm aan de game

Over Persona 5 gaf ik al mijn complimenten over de visuals. In Strikers komt hetzelfde anime-stijltje terug naar voren, maar ziet alles er nog net wat scherper en kleurrijker uit. Ook het menuscherm heeft meer details gekregen. Het viel me op dat deze geanimeerd is in 3D en een stuk uitgebreider is geworden. Daarover lees je straks wat meer. De soundtracks in Persona 5 passen goed bij de game en waren zo catchy dat het weken in mijn hoofd bleef hangen. In Strikers kwamen de bekendste soundstracks van Persona 5 weer terug met een aantal leuke toevoegingen. Dit geeft een prettig en nostalgisch gevoel aan diegenen die het voorgaande deel hebben gespeeld.

Een grote verandering van Strikers is de gameplay die wordt gehanteerd. In Persona 5 kreeg je veel vrijheid om je dagdelen in te delen met activiteiten in Tokyo om je stats te verbeteren. Hoewel je in Strikers tijdens je roadtrip verschillende steden kunt bezoeken, ben je nu vrij beperkt met wat je er kunt doen en gaan er ook geen dagdelen voorbij die je efficiënt moet indelen. Je kunt wat winkeltjes bezoeken om er items te kopen en met een aantal mensen te praten. Het bezoeken van andere locaties en het houden van conversaties met verschillende antwoordkeuzes zijn dit keer in cutscenes gestopt.

Persona warriors

De allergrootste verandering in Strikers is het combat systeem. Waar voorheen gebruik werd gemaakt van een volledig turn-based combat systeem is het nu action-based geworden. Op het moment dat je een vijand tegenkomt in een Jail, spawnen er tientallen verschillende monsters op het veld en begint het gevecht meteen. Tijdens de gevechten ben je voornamelijk aan het hack and slashen (denk aan Dynasty Warriors) met een combinatie van light en heavy attacks. Iedere Phantom Thief heeft unieke combinaties die je ontgrendelt tijdens de gevechten, maar door een aantal keer te drukken op je knopjes win je net zo makkelijk. Wat echter wel een verschil maakt in combat, met name bij de baasgevechten, zijn de Persona's die je kunt gebruiken. Met de R1-knop ingedrukt roep je je Persona op samen met een scherm met de bijbehorende vaardigheden van de Persona. Zo is de ene Persona gespecialiseerd in vuuraanvallen en heeft de andere nucleaire aanvallen. Door in te spelen op de zwakheden van je vijanden richt je meer schade aan en heb je kans om een All-Out Attack uit te voeren, waarbij je met het gehele team tegelijkertijd aanvalt.

Een nieuwe toevoeging aan de game zijn de Bond skills die je kunt terugvinden op je menuscherm. Door bepaalde activiteiten te ondernemen met je vrienden of de juiste antwoorden te geven, ontvang je punten die je kunt stoppen in het levelen van Bond skills. In totaal zijn er dertig verschillende skills die variëren van het verbeteren van je stats tot aan het goedkoper maken van items in de itemshop. Naast de Bond skills vind je ook requests in je menuscherm. Dit zijn een soort van side quests, waarmee je exclusieve wapens, Bond points en Persona-vaardigheden mee kunt verkrijgen. De requests zijn vaak een herhaling van gevechten of een simpele opdracht die je moet uitvoeren voor je vrienden. Ik raad het ook aan om regelmatig te kijken voor nieuwe requests en deze altijd te accepteren, aangezien je er veel van automatisch voltooid door gewoon verder te spelen.

Het eindoordeel van Celine Man

Persona 5 Strikers behoort helaas niet tot één van mijn favorieten. Het gemis van de grote vrijheid om je dagen in te delen naar jouw voorkeur en de strategieën die je moet bedenken in de turn-based combat van Persona 5, maakt Persona 5 Strikers een andere soort game. Doordat de gehele game veel cutscenes en hack and slash-elementen bevat, lijkt het alsof je snel door de game gaat en je minder betrokken bent in het gehele Persona-universum. Daartegenover staat nu wel een uitgebreid Bond-systeem dat je zelf kunt upgraden, twee leuke nieuwe personages en de nostalgie van de Persona 5 soundtracks en visuals. Strikers is een leuke toevoeging voor degenen die al bekend zijn met het verhaal, want het gaat nog dieper in op de personages en bevat veel referenties naar haar voorganger. Indien je nog onbekend bent met dit universum, raad ik je aan om eerst aan de slag te gaan met haar betere voorganger Persona 5.

    Prima
  • Artwork in anime-stijl
  • Catchy soundtracks
  • Uitgebreid Bond-systeem
  • Unieke personages
  • Gaat dieper in op de Phantom Thieves
  • Veel cutscenes
  • Weinig te doen buiten de combat
  • Hack-and-slash combat wordt snel saai
  • Snel uitgespeeld
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Persona 5 Scramble: The Phantom Strikers

Series

-

Uitgever

Atlus

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Nintendo Switch

Releasedatum

23 februari 2021

Ontwikkelaar

Omega Force

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord