Review: Race Driver GRID PlayStation 3

Codemasters vond het tijd worden voor iets nieuws. Resultaat: Race Driver Grid, dat het beter moet gaan doen dan alle andere racefranchises. Of deze jongste telg diverse andere racegame-series gaat overtreffen zullen we zien.

Laat die oude roestbak maar zitten

Je begint als Rookie, waar jij als racer naam wilt gaan maken in de racerij. Je hebt in het begin niet zoveel in te brengen. Je hoeft gelukkig niet met een oude roestbak de weg op en je hoeft ook nog geen licenties te halen om ergens aan mee te mogen doen. Je krijgt van de diverse bestaande teams een aanbod, waardoor je direct in een dikke bolide stapt en het asfalt opscheurt. Naarmate de game vordert kun je maximaal uit 45 auto's kiezen.

Dat rustige opbouwen bij andere racegames zie je dus niet in Race Driver Grid. Je moet direct meedraaien aan de top en dat levert dus een redelijk spectaculair begin op. Door het winnen van races krijg je geld en verhoog je je reputatie als coureur.

Jouw prestatie wordt beloond

Je verdient ook een gedeelte van het geld als je voor andere teams rijdt, zoals het ook binnen je eigen team de bedoeling is om geld te verdienen. Het is de bedoeling dat je sponsoren werft, misschien wel het vetste optie in Race Driver Grid. Sponsoren komen naar je toe op basis van je resultaten. Wanneer je belabberd rijdt, zullen sponsoren na je toe komen die je bijna niet tot nauwelijks iets opleveren. Doe je het goed, dan bestaat de kans dat er grote merken op de stoep staan.

Het is bij sommige klassen in de story mode de bedoeling dat je de race uitrijdt om je reputatie op peil te houden. Je moet bijvoorbeeld opdrachten uitvoeren, zoals een bepaald team voorblijven. Wanneer jou dat niet lukt verdien je geen reputatiepunten. De bedoeling is je scheurijzer in elk geval heel over de finish te krijgen. Je moet het ook wel heel erg bont maken, wil je je wagen total loss rijden. Je merkt vrij weinig van de schade aan je wagen, totdat je wagen op een gegeven moment naar rechts trekt wanneer je links de bocht instuurt.

Grafisch prachtig

De game ziet er grafisch super mooi uit. Voornamelijk de racewagens zien er supermooi uit, maar als je wat verder bent in de game zul je ook zien dat ermee geracet is. De bumpers zitten vol krassen, hier en daar een flinke deuk. Wanneer je het publiek inrijdt zie je het publiek schreeuwen van angst. Ook zie je de banden in de rondte vliegen.

Hoge instapdrempel

De game heeft een vrij hoge instapdrempel. Meteen moet je in de top meescheuren, waardoor je niet eens de kans hebt om aan de besturing te wennen. Wanneer je het rustiger aan probeert te doen, frustreert het je meteen wanneer je bijna een halve minuut achter ligt als je aankomt bij de finish. Ook het tunen van je wagen zit er niet in. Je hebt wat je krijgt en daar moet je het dan maar mee doen.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Race Driver Grid is dan ook alleen leuk voor racegame liefhebbers die van een uitdaging houden en altijd hard willen gaan. Dat neemt niet weg dat het een toffe racegame is. Forza en Gran Turismo fans zullen het niet diepgaand genoeg vinden. Het is wel de meest complete racegame die nu verkrijgbaar is.

• Presteren
  • Grafisch prachtig
  • Compleet
  • Tunen van je wagen
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Race Driver GRID

GRID

Codemasters