Review: SD Gundam Battle Alliance - Leuk voor de fans PlayStation 5

-

Artdink heeft SD Gundam Battle Alliance ontwikkeld en Bandai Namco heeft afgelopen maand de game uitgebracht voor de PlayStation 4 en 5. Gundam is aardig populair in Japan met verschillende OVA’s, manga’s, romans en games. De franchise is jaarlijks goed voor ongeveer vijftig miljard yen omzet en het begon allemaal in april 1979 met de serie Mobile Suit Gundam. Deze serie werd ontwikkeld door Yoshiyuki Tomino en later volgden er meer. Elke serie vindt plaats in een ander universum. Het gaat over de personages die de Mobile Suit Gundam opereren en de avonturen die zij beleven. De verhaallijnen en personages hebben geen onderlinge connecties. Zelf ben ik enigszins bekend met Macross, maar Gundam ken ik alleen van naam. Ik ben benieuwd naar het universum van Gundam en hoe het is om met de mecha’s de vijand de pan in te hakken. Nu maar eens kijken of SD Gundam Battle Alliance de moeite waard is of alleen iets is waar de fans van zullen smullen.

Waar gaat het over?

SD Gundam Battle Alliance is een JRPG. In dit genre is het verhaal vaak de leidraad, maar in deze game is dit ondergeschikt aan de gevechten en het verzamelen van de verschillende Mobile Suits. Dit wordt al snel duidelijk als je merkt dat het hoofdpersonage geen naam heeft. Hij is de commandant van het Gatheroad Squadron, wordt na een missie uit zijn wereld gehaald en verschijnt dan in een andere dimensie, G: Revolution. Dit is een databank met alle grote historische evenementen uit verschillende Gundam series. Het probleem is dat de data gecorrumpeerd is door zogenaamde Breaks. Als commandant van het Gatheroad Squadron probeer je samen met je teamgenoot Juno en de AI, Sakura Slash, uit te vinden waardoor de Breaks worden veroorzaakt, ze op te lossen en juiste volgorde van gebeurtenissen te herstellen. Tijdens de gesprekken krijg je soms een keuze uit twee of drie antwoorden, maar dit heeft volgens mij geen invloed op de loop van het verhaal.

Het verhaal is duidelijk ondergeschikt, want je wordt door allemaal gebeurtenissen uit het Gundam universum genomen zonder logische volgorde. Dit is vast een feest van herkenning voor de fans, maar mij zei het allemaal niks. Ik viel van de ene gebeurtenis in de andere zonder precies te weten waar het precies over gaat en waar het verhaal naar toegaat. Na sommige missies wordt er wel iets uitgelegd over bepaalde begrippen, gebeurtenissen, personages en hoe een scenario zou moeten lopen. Het zijn allemaal kleine stukjes die uiteindelijk leiden naar iets, maar nooit het gevoel geven dat je een duidelijk doel hebt behalve dat je de oorzaak achter de anomalieën moet vinden en oplossen. Er zijn wel Briefing Scenes in de Cutscene Replay aanwezig om je wat achtergrondinformatie te geven, maar dit soort informatie hoort gewoon in het verhaal van de game te zitten. De missies zijn meestal kort en lineair. Onderweg kom je een aantal vijanden tegen die eenvoudig te verslaan zijn tot je uiteindelijk tegen een baas aanloopt die wat meer strategie vereist.

Er zijn twee soorten missies waardoor het verhaal langzaam wordt verteld. In de Break missies duik je in een scenario van een serie waar een belangrijke mecha uit de bestaande tijdslijn is verdwenen of een andere uit een andere tijdslijn is toegevoegd. De True missies volgen de scenario’s zoals ze zouden moeten gebeuren en later krijg je nog toegang tot de optionele Chaos missies waar extra sterke vijanden op willekeurige plaatsen opduiken. Meestal moet je in de missies iedereen verslaan al zijn er soms uitzonderingen waarbij je kleine subdoelen moet behalen of iets moet verdedigen. De gameplay is hierdoor niet heel afwisselend, want je krijgt een opdracht om een tijdslijn te herstellen. Vervolgens ga je het gevecht aan en na de overwinning keer je weer terug naar de basis. Hier krijg je weer een opdracht en zo verder.

SD Gundam Battle Alliance1

Meer actie dan RPG

Voordat je begint met een missie, kies je een mecha uit. Elke mecha die je vrijspeelt heeft, zijn eigen stats en uitrusting. Je hebt de keuze uit drie verschillende soorten mecha’s. De Infighter is goed tijdens de mecha tegen mecha gevechten, de Sharpshooter is goed voor aanvallen op afstand en de All-Rounder zit hier tussenin. Elke soort heeft zijn eigen specifieke Role Action voor een tijdelijke boost en een vaste hoeveelheid repair kits tot zijn beschikking. Later kun je ook twee partners met eigen mecha selecteren die je kunnen bijstaan tijdens de gevechten, al zijn ze niet heel intelligent. Toch bieden ze enige afleiding, zodat jij je aanval kunt uitvoeren. Je wordt in een veld gedropt en dan zoek je de snelste weg naar de marker. Om dit te overleven maak je combo’s door zachte en harde aanvallen af te wisselen, kun een aanval doorbreken met de Chain Break en heeft elke mecha een speciale move die je sneller oplaadt als je goede combo’s maakt.

Elke mech heeft drie long range wapens met eigen cooldown-systeem zoals een machinegeweer, een bazooka en handgranaten. Dit is handig als je even geen stamina meer hebt voor fysieke aanvallen. Ook kun je springen, vliegen, ontwijken en verdedigen maar met de eerste drie acties verlies je stamina. Voor het verdedigen heb je een aparte gauge. Als je het ontwijken of verdedigen goed timet, levert dit een voordeel op, maar het is lastig om dit goed uit te voeren. Onderweg kom je vijanden tegen en soms word je verrast door een groep vijanden die uit de lucht komt vallen. Als je de zachte aanval inhoudt, maak je een slash van honderdtachtig graden waarmee je meerdere vijanden kunt aanvallen. Hierdoor kun je ze op de grond slaan. Met het inhouden van de harde aanval kun je een vijand de lucht in lanceren om het in de lucht af te maken. Het is wel verstandig om je stamina in de gaten houden tijdens het maken van de combo’s, want als die leeg is, kun je niet meer dashen, vliegen of aanvallen. Het wordt wel redelijk snel bijgevuld zolang je even geen acties onderneemt die stamina gebruiken.

Je kunt een aanval van de vijand ook onderbreken met een Chain Break (zachte aanval gecombineerd met springen). Je kunt dit alleen doen als je je special gauge iets hebt opgeladen. Wanneer deze vol is, kun je een speciale aanval loslaten op de vijanden. Je kameraden die je vergezellen hebben ook zo’n aanval en deze kun je activeren met de D-pad. Dit helpt zeker bij de baasgevechten of lastige vijanden in het algemeen. De gewone vijandelijke mecha’s zijn meestal eenvoudig te verslaan. De eindbazen hebben een hoop hp en een balance meter die lijkt op jouw boost meter. Als je hem uitput, komt hij in de break status en kun je hem zonder problemen aanvallen. Pas wel op, want de bazen kunnen jouw aanvallen ook onderbreken en dat kan voor veel schade zorgen. Elke eindbaas heeft zijn eigen aanvallen, vereist zijn eigen strategie en ze waren aardig pittig door hun hoge hp en balance. Het was mij niet duidelijk of ik bij falen moest grinden of het met een andere mecha moest proberen die ik nog moest vrijspelen. De gevechten zijn op zich vermakelijk, maar worden toch redelijk snel eentonig zeker omdat je geen nieuwe technieken of combo’s kunt vrijspelen.

SD Gundam Battle Alliance2

RPG-elementen vallen een beetje tegen

Als je de eindbaas hebt verslagen en de missie hebt gehaald, ontvang je geld, onderdelen en blauwdrukken. Met het geld kun je de vier stats van de mecha (HP, Boost, Melee, Ranged) upgraden. Met Parts kun je een item toevoegen voor een betere stat of toegevoegde skill. Ook vind je materialen die je mecha’s kunnen uncappen waardoor je nog hogere levels kunt bereiken en hierdoor in totaal drie Parts tegelijk kunt dragen. De gevonden blauwdrukken spelen nieuwe mecha’s vrij. Als je dus alle mecha’s wilt verzamelen, dan moet je dezelfde velden weer opnieuw spelen om alle items te vergaren. Bij elk level wordt wel aangegeven welke Parts of Blueprints je nog mist en dat je die kunt vinden bij een specifieke mecha, maar meer wordt er niet verteld. Zelf zit ik nu op een punt dat er geen nieuw veld wordt aangeboden dus ik moet blijkbaar nog iets vinden of doen. Ik heb de velden meerdere malen geprobeerd en dan wordt het snel eentonig.

Toch zullen de fans wel blij zij met de meer dan zestig verschillende mechs die je kunt vrijspelen. De mecha’s beginnen allemaal op het eerste level dus als je deze allemaal wilt upgraden, ben je wel even bezig. Je wordt na elke missie wel beloond, maar het is niet heel royaal. Het is wel mogelijk om eerder geüpgradede mecha’s te downgraden en deze punten opnieuw te gebruiken voor je favoriete mecha zonder dat je hoeft te grinden. De mecha’s zijn Super Deformed, zien er gedetailleerd uit en zijn goed te onderscheiden. Dit geldt ook voor de personages. Helaas kan ik dat niet zeggen van de velden waar je het opneemt tegen de vijanden. De valleien zijn saai en hebben weinig details behalve een rotswand en een groene vlakte. In een stad kun je de gebouwen stukmaken, maar dit voegt verder niks toe.

De soundtrack is voor de fans een feest van herkenning met de authentieke stemmen en de muziek uit de serie. De camera werkt in het algemeen goed mee, maar soms begint het beeld te haperen als je onder een balk doorloopt. Dit gebeurde een aantal keer, maar heeft niet voor grote problemen gezorgd. Het grootste probleem van SD Gundam Battle Alliance is dat de game geen interessant verhaal heeft en voornamelijk gericht is op de fans van de franchise. Toch was het niet echt vervelend, maar ook niet echt uitdagend of interessant. Misschien is de multiplayer leuker om te spelen, maar dat betwijfel ik, want het blijft dezelfde gameplay loop.

SD Gundam Battle Alliance 1
SD Gundam Battle Alliance 2
SD Gundam Battle Alliance 3
SD Gundam Battle Alliance 4

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

SD Gundam Battle Alliance is een action RPG die echt gemaakt lijkt te zijn voor de fans. De gevechten zijn enigszins vermakelijk en het vrijspelen van de mecha’s is enigszins verslavend, maar de gameplay loop was niet heel interessant. Je krijgt een verhaal te horen over mensen die je niet kent en dat maakt het moeilijk om er om te geven. Dan moet je een anomalie herstellen door met je mecha’s te vechten tegen andere mecha’s. Vervolgens keer je terug naar de basis om de resultaten van je actie te bespreken en kun je de mecha’s upgraden en dan start de hele riedel opnieuw. Soms moet je soms de velden opnieuw spelen om alles te vinden en het is niet altijd duidelijk wat je precies moet doen. De RPG-elementen vallen tegen, want ik mis de mogelijkheid om nieuwe moves te verkrijgen, om de mecha echt aan te passen en het levelen is een enorme grind. Dus goed genoeg voor fans van Gundam, maar niet goed genoeg voor fans van goede JRPG’s. Helaas.

  • Aardig
  • Zestig plus Gundam Suits
  • Originele muziek van serie
  • Feest van herkenning voor fans
  • Uitdagende eindbazen
  • Gevechten zijn enigszins vermakelijk
  • Geen duidelijk verhaal
  • Saaie gameplay loop
  • Alleen voor de fans
  • Veel grinden
  • Maar worden snel saai
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot SD Gundam Battle Alliance

Ontwikkelaar:

Bandai Namco Studios

Uitgever:

Bandai Namco

Release:

25 augustus 2022

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
NSW
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord