Review: Spellbreak - Fortnite voor fantasy nerds Pc

Aangepast: 6 september 2020 21:55

Ah Spellbreak, de enige Battle Royale waar ik ooit echt van heb genoten. Spellbreak is een Battle Royale die de traditionele gunplay inruilt voor magische aanvallen en als echte fantasy-nerd kon ik het dus niet laten om deze game te spelen. Ik heb de game in 2018 in de Pre-Alpha voor een lange tijd mogen spelen en toen was de game nog vrij karig. De game liep nog niet altijd even lekker en sommige voorwerpen hadden nog geen textures. Inmiddels zijn we twee jaar verder en is de game eindelijk uitgekomen. Kan Spellbreak zich meten met de grote namen in de Battle Royale-wereld, of is deze game gedoemd in de nichemarkt te blijven?

Fortnite voor Fantasy-nerds

Spellbreak is een gratis Battle Royale die zich afspeelt in een gebied dat de Hollow Lands heet. Na een apocalyptische gebeurtenis die The Fracture wordt genoemd, is de Hollow Lands veranderd in een onherbergzaam gebied waar mensen niet meer kunnen wonen. The Fracture heeft er namelijk voor gezorgd dat de Spellstorm, een dodelijk storm, door het land heen raast en alles doodt wat er in zijn pad komt. Jij als speler neemt de rol aan van een VowBreaker, een ras krachtige magiërs die in de Hollow Lands op zoek gaat naar manieren om hun magische krachten te vergroten. In de Hollow Lands nemen de verschillende Breakers het tegen elkaar op om de sterkste Battlemage te worden.

Voor een Battle Royale zit er verrassend veel lore achter Spellbreak. Deze lore kom je echter niet te weten wanneer je de game speelt, maar dat is verder eigenlijk niet zo erg. Bij een Battle Royale draait het tenslotte om de gameplay en niet het verhaal erachter. Voordat ik verder ga over de gameplay, wil ik wel even zeggen dat de game er haarfijn uitziet. Ontwikkelaar Proletariat heeft ervoor gekozen om een niet-realistische grafische stijl te hanteren voor de game en dat werkt in dit geval perfect. De tekenstijl past goed bij het fantasy-genre, zonder dat het te cartoonesk overkomt. Ook passen de geluidseffecten goed bij de verschillende aanvallen die je kunt doen, zonder dat ze te veel afleiden. De game maakt namelijk gebruik van 3D-geluid, zodat je precies kunt horen van welke kant een aanval komt. Dat is bij een game als deze natuurlijk erg fijn.

Eindeloze combinaties

Goed, laten we het dan eens over de gameplay hebben. Spellbreak is een Battle Royale, waarbij je met maximaal 42 mensen op dezelfde map kunt spelen. Het doel van de game is om aan het einde van een match als laatste speler over te blijven. Dit doe je door enerzijds de competitie uit te schakelen en anderzijds doe je dit ook door de Spellstorm, een dodelijke storm die het speelveld verkleint, te ontlopen. Aan het begin van de match kun je een locatie op de map kiezen waar je wilt droppen. Dit doe je door één van de portalen aan te klikken, waar je vervolgens naartoe wordt geteleporteerd. Vervolgens val je vanuit de lucht naar beneden en kan de match beginnen. Gedurende de match zal de Spellstorm, een dodelijke storm die jou schade toebrengt voor elke seconde dat je je erin bevindt, meerdere malen over het speelveld heen razen. De Spellstorm zorgt ervoor dat het speelveld wordt verkleind, maar je kunt vanuit elk punt op de map naar één van de andere Portals toe gaan.

Wanneer je op het speelveld bent beland, kun je de map gaan verkennen. Over de map zijn verschillende schatkisten verspreid die Gauntlets, gear, Runes of Scrolls kunnen bevatten. Gauntlets zijn speciale handschoenen die je magische krachten kunnen geven. Deze magische krachten zijn er in zes verschillende elementen, namelijk Fire, Ice, Wind, Stone, Electricity en Toxic. Voordat je een match begint, kun je één van de zes Classes kiezen. Deze Classes horen bij de zes elementen en zijn respectievelijk Pyromancer, Frostborn, Tempest, Stoneshaper, Conduit en Toxicologist. Je begint de match dus met de Gauntlet van het door jou gekozen element om je linkerhand. Wanneer je op het speelveld een tweede Gauntlet vindt van een ander element, kun je deze om je rechterhand doen. Je kunt zo dus twee verschillende elementen beheersen. Elke Gauntlet is er in vijf verschillende zeldzaamheidsniveau's, namelijk Common, Uncommon, Rare, Epic en Legendary. Hoe hoger het niveau van je Gauntlet, hoe sterker de aanvallen zijn die je ermee kunt doen. Met elke Gauntlet kun je namelijk twee soorten aanvallen doen. De eerste aanval is je Spell, die je met je linker- en rechtermuisknoppen kunt doen. Deze aanvallen kosten een beetje van je mana en gebruik je om je tegenstander mee aan te vallen. Daarnaast geeft elke Gauntlet je ook nog de mogelijkheid om een Sorcery te doen. Deze doe je met de Q en de E en zijn krachtigere aanvallen waar een cooldown op zit. Daarnaast kun je de Spells en Sorcery's van beide elementen die je op dat moment in je bezit hebt, met elkaar combineren voor nog krachtigere aanvallen. Wanneer je bijvoorbeeld de Sorcery van je Toxic Gauntlet gebruikt om een dodelijke giftige wolk op een vijand te gooien en je vervolgens met de Spell van je Fire Gauntlet een vuurbal op die giftige wolk afvuurt, dan explodeert de wolk.

Lastige loadouts

De elementaire Gauntlets zijn echter niet de enige voorwerpen die je in de schatkisten van de Hollow Lands kunt vinden. In de schatkisten kun je namelijk ook uitrusting vinden. Uitrusting kun je in drie verschillende vormen vinden. Je hebt namelijk Amulets, Belts en Boots. Ook deze zijn er in vijf verschillende zeldzaamheidsniveau's te vinden en geven je respectievelijk meer mana, meer Armor en meer snelheid. Daarnaast zijn er ook Runes te vinden. Elke speler kan, naast twee Gauntlets, ook een Rune in zijn bezit hebben. Er zijn momenteel zeven verschillende Runes die elk een eigen functie hebben die je kunnen helpen tijdens een gevecht. Zo helpen de Springstep, Dash, Featherfall, Flight en Teleportation Runes je met je mobiliteit, zorgt de Invisibility Rune ervoor dat je eventjes onzichtbaar kunt worden en onthult de Wolf's Blood Rune waar je vijanden zich in de buurt bevinden. Ook zijn er consumables in de vorm van Health Potions en Armor Shards, die respectievelijk je Health en je Armor aanvullen.

Voordat je een match begint, kun je niet alleen kiezen welke Class je wilt spelen, maar kun je ook een setje Talents vaststellen. Momenteel zijn er vijftien verschillende Talents, die zijn onderverdeeld in de categorieën Mind, Body en Spirit. In totaal heb je zes Talent Points die je kunt onderverdelen over maximaal drie Talents. Je kunt per categorie slechts een Talent toewijzen, maar je kunt er ook voor kiezen om geen Talent uit een bepaalde categorie te kiezen, om zo meer punten uit te geven aan een Talent uit een andere categorie. Elke Talent geeft je een speciale buff die vanaf het begin van de match actief is. Gedurende een match kun je in schatkisten ook Mind, Body, of Spirit Scrolls vinden. Wanneer je een scroll leest, wordt het door jou gekozen Talent uit die categorie sterker. Elke Talent kun je maximaal drie keer versterken.

Easy to learn, hard to master

Spellbreak is dus typisch zo'n game die "easy to learn, hard to master" is. De gameplay mechanics zijn op het eerste gezicht vrij eenvoudig, maar kunnen al gauw ontzettend complex worden. Er zijn namelijk talloze combinaties van Talents en Classes, en daarnaast zijn er ook ontzettend veel combinaties tussen de verschillende elementen. Daardoor is het verschil tussen een beginnende Spellbreak-speler en een ervaren Spellbreak-speler vrij snel te zien. Gelukkig is het gewoon een kwestie van oefenen en uitproberen om te leren wat voor jou het beste werkt. Momenteel zijn er drie speelmodi in Spellbreak. Je hebt de Tutorial, die je bij de eerste keer opstarten kunt doorlopen en waarbij je de basis besturing van je personage leert kennen. Daarnaast is er de Practice-modus, waarbij je alle Gauntlets, Runes, Talents, Scrolls en Equipment kunt krijgen die je maar wilt. Dit is een goede manier om te oefenen met de verschillende elementaire combo's en om te kijken welke speelstijl nou het beste bij je past. Daarnaast is er ook nog de Battle Royale-modus, de modus waar het eigenlijk om draait. Op het moment van schrijven, is alleen de Squad-modus van Battle Royale beschikbaar. In deze modus strijden teams van drie spelers, met een maximum van 42 spelers in totaal, tegen elkaar. Wanneer je in Squads speelt, heb je nog niet direct verloren wanneer je wordt uitgeschakeld. Je teamgenoten kunnen je binnen een bepaalde tijd namelijk nog reviven, waarna je gewoon weer mee kunt spelen. De Solo- en Duo-modi zijn momenteel nog niet actief. Volgens ontwikkelaar Proletariat wordt deze later wel geactiveerd, wanneer ze er zeker van zijn dat de Spellbreak-servers dit ook aankunnen.

Over het algemeen duurt het niet lang om een match te vinden. Elke keer als ik een game startte, kreeg ik eigenlijk binnen no time een match. Dit komt natuurlijk enerzijds, doordat de game nieuw is en veel mensen nieuwsgierig zijn, maar anderzijds ook doordat de game cross-platform en cross-progression ondersteuning heeft over vier verschillende platformen. Dit werkt verder prima, al heb ik tot nu toe alleen nog maar met andere pc-spelers in een squad gezeten. Momenteel lijkt de game ook redelijk gebalanceerd. De game probeert je wel met spelers van jouw niveau in een match te plaatsen. Je kunt namelijk enerzijds het level van je magiër verhogen door te spelen, matches te winnen en kills te maken, maar ook het level van de door jou gekozen Class. Matchmaking gebeurt nu op basis van het level van de speler. Er is momenteel nog geen ranking-systeem aanwezig. Ik hoop dat dit er wel komt, wanneer spelers straks allemaal max level zijn en er dus een andere maatstaf moet zijn voor een eerlijke matchmaking. Een ranked-modus met ranking-systeem zou dan erg fijn zijn, zodat de mensen die casual willen spelen, gescheiden kunnen blijven van de fanatiekelingen die echt hard willen gaan.

Puntjes op de i

Momenteel zijn er dus nog een aantal dingen aan Spellbreak die verbeterd kunnen worden. Proletariat heeft al aangegeven dat de Solo's en Duo's er binnenkort aan zitten te komen, nadat alle servers getest zijn. Daarnaast heeft Proletariat aangegeven dat er nieuwe content toegevoegd wordt in de vorm van Chapters. Ook heeft de game een in-game winkel waar je verschillende skins en effecten kunt kopen met Gold. Gold kun je enerzijds kopen met echt geld, maar kun je ook verdienen door te spelen en je personage te levellen. De verschillende cosmetische items zijn niet heel duur en kunnen dus gemakkelijk bij elkaar gespaard worden door dagelijks te spelen. Ook is de map, voor een maximum van 42 spelers, wat aan de grote kant. Ik zou dus graag willen zien dat er of meer spelers op een speelveld kunnen, of er één of meerdere maps komen die wat kleiner zijn. Het is namelijk vaker voorgekomen dat ik bijna de hele match alleen maar rond heb gelopen, zonder iemand tegen te komen.

Ook zou ik graag willen zien dat er meer speelmodi worden toegevoegd. Wanneer je de Tutorial en Practice weglaat, is er effectief maar één speelmodus over. In de eerste gesloten bèta van de game had je namelijk ook nog een modus genaamd Clash. Dit was een PvP Team Deathmatch-modus waarbij twee teams van negen spelers het tegen elkaar moesten opnemen. In de uiteindelijke release is deze modus eruit gehaald. Ik hoop dat deze modus later, samen met nog meer speelmodi en maps, wordt toegevoegd.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Spellbreak is een uitstekende Battle Royale die perfect binnen het genre past. De fantasy-setting en het gebruik van magie in plaats van vuurwapens is een erg leuke twist die de game zeker uniek maakt ten opzichte van de andere vele Battle Royales die er al zijn. De game is erg gemakkelijk op te pakken, waardoor iedereen in kan stappen. De gameplay mechanics zijn echter wel zodanig complex dat je wel flink wat tijd en moeite moet investeren om optimaal gebruik te kunnen maken van de vele verschillende combinaties tussen Gauntlets en Talents. Gelukkig zit de game goed in elkaar en speelt het fijn weg. Ook zijn de lobby's snel gevuld, waardoor je nooit lang hoeft te wachten voordat je een match hebt. Momenteel lijkt de game gebalanceerd, maar het is even afwachten hoe zich dit in de komende maanden gaat ontwikkelen, als spelers straks allemaal massaal max level zijn. Ook kun je op moment van schrijven alleen nog maar in squads van drie spelers spelen, maar ontwikkelaar Proletariat belooft dat de solo en duo queues binnenkort worden vrijgegeven.

• Gratis!
  • Magie, in plaats van vuurwapens
  • Toffe visuele stijl
  • Easy to learn, hard to master
  • Lobby's snel gevuld
  • Cross-platform
  • Geen achterlijke microtransactions
  • Matchmaking nu gebalanceerd...
  • ...Maar blijft dat ook zo?
  • (Nog) Geen solo of duo queue
  • Map aan de grote kant
  • Slechts een echte speelmodus
  • Geen ranked
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Spellbreak

-

Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch