Review: Star Trek Online Pc

Geplaatst: 9 februari 2010 08:00

De sterren stralen feller in de ruimte dan op de aarde. Helaas heb je weinig tijd om ervan te genieten. Drie Klingon schepen komen met hoge snelheid op je af. Je richt je eerst op de voorste.

"Vuur Photon torpedo's, Phasers op volle kracht!" Boem. Dat is 'n.
Maar de andere twee hebben nu ook het vuur geopend, en eten rap door je schilden heen. Bijdraaien en scherpe manoeuvres dan maar! Je weet achter een vijand te komen, en blaast al snel door de achterste schilden heen. Boem. Dat is twee. De derde komt nu echter van achteren aangevlogen en schiet je schilden aan stukken. Afschudden gaat niet. Plotseling wordt het vijandelijke schip getroffen door een groot salvo van een andere kant. De versterkingen zijn aangekomen! Nu snel naar de nabije planeet "beamen"om de Klingons daar te verdrijven!

To boldly go where no man has gone before...

Star Trek Online is de eerste Massivly Online Multiplayer (MMO) game die zich, zoals de titel al doet vermoeden, afspeelt in het welbekende Star Trek universum. Jij bent de kapitein van een heus ruimteschip, waarmee je missies moet doen voor jouw kant. Je kan hierbij kiezen uit de Federation rassen zoals mensen, vulcans, andorians, of als je dat niet leuk genoeg vind gewoon zelf een ras samenstellen. Later komt daar nog de keuze bij om aan de Klingon kant te spelen, maar dit kan pas als je dit vrij hebt gespeeld. De rollen waar je uit kunt kiezen zijn die van tactische, wetenschappelijke of werktuigbouwkundige officier. Deze hebben elk hun eigen rol gepaard met voor- en nadelen. Nadat je je karakter hebt gecreëerd kun je aan de slag. Engage Warp Drive!

Scotty, Beam us up!

Bij een Star Trek MMO zijn er twee opties: veel gesprekken met veel diepgang of massale ruimtegevechten met veel explosies. Star Trek Online bedient zich van het laatste. In Star Trek Online moet je missies doen om vooruit te komen met je karakter. Dit kunnen heel diverse missies zijn, waarbij je zowel op planeten als in de ruimte de vijanden moet verslaan. Je ruimteschip is bijna volledige te customizen, waarbij je zelf je bewapening, uitrusting en zelfs uiterlijk kunt bepalen. Ook beheer je je stafofficieren, welke extra vaardigheden toevoegen aan je schip. Naarmate je karakter in level stijgt komen er grotere, snellere en sterkere ruimteschepen en uitrusting beschikbaar. Een groot voordeel van Star Trek Online: je hebt altijd je eigen verkooppunt bij je. Nooit meer te weinig plek in je inventory dus! Sommige missies spelen zich af op de oppervlakte van planeten waarbij je met je "away team", bestaande uit je stafofficieren of andere spelers, je missie moet voltooien, meestal gepaard gaande met veel laservuur en explosies.
Het unieke aan Star Trek Online is dat ze met zogenaamde "instances" werken. Dit houdt in dat wanneer je een missie doet, je daar alleen of met een kleine samenwerkende groep aanwezig bent. Je zult nooit meer met tientallen anderen op een plek hoeven staan wachten tot een "Boss" gerespawnt is!

Put it on main viewer!

Grafisch is Star Trek Online een lust voor het oog mede door de goed uitgewerkte belichting, texturen en modellen. De schepen zien er geweldig uit, en je gekozen scheepsnaam pronkt trots op je schip. Ook belangrijke zaken als explosies, laserstralen en andere voor ruimteslagen noodzakelijke effecten zien er goed en geloofwaardig uit. De muziek is subliem en niet te aanwezig, waardoor je je al snel in een ware Star Trek film waant. Als kersje op de taart zit Leonard Nimoy a.k.a Mr. Spock bij elk nieuwe gebied dat je ontdekt een leuk verhaaltje te vertellen over de achtergrond in dat gebied!

Discover new civilisations...

Star Trek Online is een MMO, dus zijn alle bekende sociale functies aanwezig. Je kunt een vloot starten om makkelijker met vrienden missies te doen, of gewoon met een groep een gevecht aangaan met een vijandelijke vloot. Speel je liever missies alleen? Dat is ook geen probleem, daar dit is in te stellen. Missies scalen mee ten opzichte van de hoeveelheid spelers die de missie doen, dus met meerderen een missie doen is niet verplicht, maar wel leuker.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Star Trek Online weet de snaar goed te raken. De gameplay en het MMO karakter gaan goed met elkaar samen, waardoor je achter je PC zit gekluisterd. De gave gevechten, prachtige achtergronden, en boeiende missies staan garant voor een duurzame MMO ervaring. Het instance systeem voor missies voorkomt veel frustraties met betrekking tot missies voltooien, en de in je ruimteschip ingebouwde replicator voorkomt de nodige tripjes om je inventory te legen. Geen Star Trek fan? Dat maakt weinig uit, aangezien Cryptic een zeer degelijke game heeft weggezet, die iedereen kan vermaken. Soms is er wat lag, maar waar heb je dat nou niet? Lock on and fire all phasers!

• Gave ruimtegevechten
  • Afwisselende missies
  • Instance systeem