Review: Starcraft Remastered Pc

-

StarCraft Remastered is alweer een tijdje uit en ik kreeg de kans om deze game uit te testen. Een remaster van een twintig jarige Blizzard game is een bijzondere aangelegenheid en ik ben er dan ook eens goed voor gaan zitten. Het is echt een ontzettend gave game, die me tegen mijn verwachtingen in nog wist mee te slepen ook.

De verwachting

Blizzard staat bij mij bekend als een bedrijf dat goede games neerzet. Hearthstone is fantastisch en ik speel het dan ook nog steeds vaak. World of Warcraft is een indrukwekkende game waar ik met veel plezier veel te veel tijd aan heb besteed en Overwatch is een fenomeen geworden. Welk genre ze ook maken, Blizzard zet een meesterwerk neer. Het was dan ook te verwachten dat ik hun RTS-game op prijs zou stellen. Ik keek er alleen zelf niet naar uit. Ik ben namelijk helemaal geen fan van sci-fi verhalen. Ik vind het vaak vergezocht en onrealistisch, terwijl ik dat helemaal niet heb met fantasy storytelling. Ondanks dit vooroordeel besloot ik de game toch een kans te geven.

De gameplay

Toen ik eenmaal aan StarCraft Remastered begon, was het eigenlijk al te laat. Ik heb er veel meer uren in gespendeerd dan dat ik van plan was. De game is simpelweg te leuk. Het is het voor mij nog best een uitdaging, omdat ik niet veel RTS-ervaring heb en niet gelijk wil cheaten. Ook zijn de opties even overweldigend als wanneer je nieuw bent in World of Warcraft. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb er veel te lang over gedaan om uit te vogelen dat je daadwerkelijk eenheden in een vliegtuig kunt stoppen, om ze vervolgens bij de vijanden te droppen. Het is bizar hoe competitief je wordt van deze game. De game biedt precies de juiste moeilijkheidsgraad (voor mij in ieder geval) om ervoor te zorgen dat je het gevoel hebt dat je alles hebt gegeven en met recht de vijand hebt uitgeschakeld. De mechanics zijn erg logisch en bekend: je verzamelt voorwerpen en bouwt daar dingen mee om aan te vallen, te verdedigen of om verder te kunnen bouwen. Je moet wel zelf kiezen wat je bouwt. Of je de strijd wint of verliest, hangt af van de keuzes die je maakt. Zo ben ik hard afgegaan toen ik alles had ingezet op grondtroepen, terwijl de tegenstander helemaal niet via land te bereiken was. Gelukkig kun je daar weer van leren.

Het verhaal

De singleplayer modus is gewikkeld in een ingewikkeld verhaal. Zoals ik al eerder aangaf, had ik daar geen hoge verwachtingen van. Toch wordt je er als speler in meegezogen. Je valt als Terran (mens) namelijk de Zerg (aliens) aan en door de gameplay en aesthetics (de Zerg zijn erg lelijk) zie je ze gelijk als vijand. Vervolgens val je als Terran andere mensen aan en dankzij het verloop van het verhaal voel je je daar ook niet schuldig over. Het is 'wij' tegen 'zij', waarbij de invulling van die begrippen telkens verandert. Wel heel leuk om te zien hoe Blizzard dat heeft ingevuld. Het is helemaal niet realistisch, maar je begrijpt als speler precies wat er aan de hand is en je weet daardoor ook wat je moet doen. Mocht je dat even niet weten, dan kun je dat in-game gelukkig heel makkelijk uitvinden.
(StarCraft4.jpg)

Multiplayer

De multiplayer modus is mooie aangelegenheid om je net opgedane strategieën uit te testen op je vrienden. Je kunt ze uitdagen via een nostalgische LAN-partij, of je kunt online tegen ze strijden. Het lijkt me vooral heel leuk om te doen als je aan elkaar gewaagd bent. Helaas zijn mijn vrienden die StarCraft erg goed in StarCraft en zit het er voor mij voorlopig nog niet in om te winnen. Het zou leuk zijn als je ook online tegen anderen zou kunnen spelen van je eigen niveau, zoals in Hearthstone. Dan zou ik mijn technieken kunnen uitproberen op mensen die net zo weinig van de game begrijpen als ik. Al met al is de multiplayer modus iets waar ik voorlopig nog niet goed genoeg voor ben. Jammer!

De verbeteringen

StarCraft is al uitgekomen in 1998 en veel mensen hebben het sindsdien helemaal kapot gespeeld. Helaas ben ik niet 'n van die mensen en kan ik dus ook geen gegronde mening geven over de verbeteringen in de Remastered versie. Gelukkig heb ik wel vrienden die graag hun mening willen geven. Volgens hen zijn de graphics aanzienlijk verbeterd, is het geluid fijner en kan je tegenwoordig inzoomen. Dat laatste had ik zelf nog niet eens ontdekt. Remastered is boven alles een nostalgietrip. Het is leuk om de 'oude' content terug te zien in detail. De gameplay is anders dan StarCraft 2 en de Remastered versie is daar ook trouw aan. Naast de gameplay is de storyline ook hetzelfde gebleven. Ik ben het met de diehard fans eens dat dat een uitstekende keuze is geweest. Voor zowel nieuwe spelers als voor StarCraft-veteranen is deze game zeker de tijd waard.

Wat nog kan verbeteren

Wat ik overigens erg jammer vind, is dat je als speler wordt aangesproken als 'sir'. Nu snap ik dat dat erin is gezet om duidelijk te maken dat je een belangrijke functie hebt, maar ik ben voor zover ik weet niet mannelijk. Ik heb opgezocht hoe ik dit kan veranderen, maar dat is dus nergens te vinden. Je kan als speler ook alleen maar je naam opgeven, geen gender. Het is zonde dat ik dit niet uit kon zetten, want behalve dit puntje is de game echt fantastisch. Daarnaast zijn er nog wat kleine dingen, maar die doen niet echt af aan de ervaring. Zo heb ik veel troepen dood laten gaan doordat ze niet liepen hoe ik wilde dat ze liepen en is het soms moeilijk om de juiste unit aan te klikken in een groep van tien.

Het eindoordeel van Alex Zweers

De game speelt ontzettend fijn. Dit is niet een game om even uit te proberen, maar een game om je voor langere tijd aan te binden. Wees daarop voorbereid als je hieraan begint. Het feit dat de originele game al zo oud is, bewijst alleen maar dat een goed concept lang mee kan gaan. Ik heb aan menig speler gevraagd of de remastered versie een juiste keuze was van Blizzard, en alle antwoorden ze met een volmondig ja. Een grappig verhaal en diepgaande gameplay maken dit een ijzersterke game. Er zijn wat verbeterpuntjes, maar al bij al is dit zeker een aanrader" Zolang je de tijd hebt.

  • Uitmuntend
  • Natuurlijke gameplay
  • Leuke uitdagingen
  • Zeer competitief
  • Verslavend op de goede manier
  • Aangesproken als 'sir', niet te veranderen
  • Eenheden lopen soms anders dan verwacht
  • Moeilijk om op de juiste unit te klikken
Alex Zweers Eigenaar, founder & Head of Development

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot StarCraft: Remastered

Ontwikkelaar:

Blizzard Entertainment

Uitgever:

Blizzard Entertainment

Release:

14 augustus 2017

Reviewscore:

Platforms:

PC
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord