Review: Street Fighter 6 - Knokt zich naar de top PlayStation 5

Aangepast: 30 mei 2023 09:36

Wekenlang liggen onze zweterige klauwen strak om de controller. Street Fighter 6 draait overuren op de PlayStation 5 en na al die tijd spelen, mogen we er dan eindelijk over praten. De fightingflagship van Capcom heeft flink wat ups en downs gekend, maar maakt een triomfantelijke terugkeer met Street Fighter 6. Is het de game geworden waar fans van weleer jarenlang zoet mee gaan blijven? Op het moment van schrijven is dat nog onduidelijk, maar een goed begin is in ieder geval gemaakt. Benieuwd naar wat je kunt verwachten? Lees dan nu verder in onze Street Fighter 6 review!

Street Fighter 6 Review

Op wereldtournee

In tegenstelling tot de release van Street Fighter 5, bevat Street Fighter 6 aanzienlijk meer singleplayer content. Sterker nog, de focus van dit deel gaat volledig uit naar de gloednieuwe World Tour-modus. In Street Fighter 6 World Tour creëer je een eigen personage die zoekt naar de definitie van kracht. Want wat is kracht nou en wat betekent kracht voor een vechtersbaas? Afijn, dat is wat we gaandeweg het bijna dertig uur durende avontuur onderzoeken. Jij start als nieuwkomer in de scene onder de hoede van Luke. Dit personage kennen we van de Street Fighter 5 DLC en wist zich al snel te ontpoppen tot een fan-favorite. Luke koppelt je aan mede rookie, Bosch. Al snel ga je met deze rookie een rivaliteit aan, maar naarmate het verhaal vordert, raakt Bosch steeds verder uit beeld. Het tweetal zoekt naar de ultieme kracht en dat doe je voornamelijk als leerling bij de bekende Street Fighter World Warriors. Accepteren ze je als pupil, dan krijg je er een aantal special moves en een vechtstijl bij. Ja, World Tour is een RPG en daar komen de nodige RPG-elementen bij kijken. Zo is het mogelijk om vrijwel iedere NPC uit te dagen voor een gevecht. Win je, dan krijg je er experience points bij die je helpen met het levelen van jouw unieke personage. Ga je een level omhoog, dan krijg je een punt om te investeren in de skill tree.

Het RPG-element gaat echter veel dieper dan enkel wat puntjes investeren in een skill tree. Je kunt namelijk een beperkt aantal special moves en Super Arts uitrusten. Daarnaast stuit je met regelmaat op de nodige gear die je kunt uitrusten in een van de gearslots. Hoe verder je komt in het avontuur, hoe unieker jouw eigen personage wordt. Alhoewel het een vermakelijk spelelement is, moeten we wel zeggen dat het behoorlijk traag opgang komt en halverwege wat momentum verliest. Pas richting het einde komt de game in snelstroomvaart en wanneer je er echt helemaal inzit, zit het verhaal er alweer op. Dat gezegd hebbende, de DLC is reeds aangekondigd en daarbij is de vermelding gemaakt dat de nieuwe personages ook op zullen duiken in deze modus. Verwacht dus meer content in de toekomst. Maak je over de huidige hoeveelheid content echter geen zorgen. Na dertig uur spelen, het zien rollen van de credits en nog veel meer uren in de andere modi, zit ons avontuur er nog lang niet op. Je kunt namelijk je band met de World Warriors verbeteren voor meer moves, meer verhaal en vooral nog meer content. Daarnaast zijn er ook nog eens een shitload aan sidemissions met een bijzonder hoog Yakuza-gehalte. Verwacht dus veel vreemde snuiters, gekke opdrachten en meer dan genoeg om te doen. Is dit dus helemaal je ding, dan kan je er zeker van zijn dat je er weken zoet mee bent!

Street Fighter 6 Review 1Street Fighter 6 Review 1Street Fighter 6 Review 1Street Fighter 6 Review 1Street Fighter 6 Review 1Street Fighter 6 Review 1

In de kern een ijzersterke fightinggame

Knokken in de World Tour-modus doe je dus genoeg, maar hoe voelt dat knokken nou aan in dit nieuwe deel? Goed nieuws, over het algemeen erg goed! Natuurlijk zijn er weer de nodige aanpassingen in dit deel, maar over het algemeen staat de Street Fighter-formule nog altijd als een huis. Ieder personage is voorzien van zijn eigen unieke moveset en vechtstijl. Nieuw is het graffiti sausje waar de game gretig gebruik van maakt. Niet alleen als optisch onderdeel, maar het is ook verweven in de combat zelf. Dit komt tot uiting in de drive mechanics, waarvan er in totaal vijf zijn, bestaande uit: Drive Impact (een krachtige klap waarmee je tijdens de charge vijandelijke aanvallen absorbeert), Drive Parry (een eenvoudige parry waarmee je schade weert en de drive meter aanvult), Drive Rush (waarmee je razendsnel van de ene naar de andere kant kunt sprinten), Overdrive Arts (wat een vervanging is voor EX moves) en Drive Reversal (waarmee je direct een counter kunt uitvoeren). Alle nieuwe mechanics zijn eenvoudig uit te voeren door een trigger of knopcombinatie in te drukken. Het voegt een nieuw laagje toe en kan je redden uit vervelende situaties. Daarnaast levert het ook de nodige visuele pracht en praal op, voer je bijvoorbeeld een aanval goed uit, dan vult het scherm zich met kleur en een korte animatie.

Street Fighter staat erom bekend dat het een redelijk hardcore fighting game is. Het is een geliefde game voor e-sport evenementen en kent een taaie playerbase, maar daar brengt dit zesde deel verandering in. Naast de klassieke controls, komen er namelijk twee nieuwe bij. Ikzelf kon er niet aan wennen, maar de toegevoegde waarde moeten we zeker erkennen. Modern controls maken de instapdrempel aanzienlijk lager. Deze controlscheme heeft wat weg van [urll=https://gameliner.nl/reviews/review-super-smash-bros-ultimate-nintendo-switch/4119-24-1-9]Super Smash Bros.[/url] waarin je eenvoudig combo’s aan elkaar kunt rijgen en een toegewezen face button kunt gebruiken om de special moves uit te voeren. Als laatste is er nog de Dynamic control scheme, hierin slaat Capcom een beetje overboord, maar er zal vast een markt voor zijn. Middels deze controltype hoef je vrijwel niets te doen en rijgt de virtuele assistent combo na combo voor je aan elkaar. Zowel modern als dynamic zijn een soort easy mode, maar ik kan het enkel toejuichen. Hierdoor kunnen nieuwkomers en bankgenoten eenvoudig de controller oppakken zonder bang te zijn dat ze continu stof moeten happen.

Street Fighter 6 Review1 1Street Fighter 6 Review1 1Street Fighter 6 Review1 1Street Fighter 6 Review1 1Street Fighter 6 Review1 1

Battle HUB en Fighting Grounds

World Tour is niet de enige modus die een prominente rol heeft in deze nieuwe Street Fighter. In totaal zijn er drie categorieën, bestaande uit World Tour, Battle HUB en Fighting Grounds. In de Battle HUB kunnen we helemaal los in de online omgeving. Spelers worden getransporteerd naar een verzamelplaats van arcadekasten. Hier kan je andere spelers uitdagen voor een Casual, Ranked of Extreme match. Deze laatste matchoptie zien we tevens terug in de Fighting Grounds. Hierin is het mogelijk om modifiers aan te brengen zoals Hazards en speciale victory regels. Daarnaast is het in de Battle HUB mogelijk om nieuwe accessoires voor je online avatar te ontgrendelen en kan je een rotatie aan Capcom klassiekers spelen op een aantal van de beschikbare kasten. Online doet precies wat het moet doen met zijn rollback netcode voor een naadloze en latency vrije onlinespelervaring.

De Fighting Grounds bevat alle overige modi die je inmiddels wel kent van vrijwel alle fighting games. Zo is het mogelijk om hier lokale versus matches te starten, moves te trainen, combo challenges te doen en om de arcade modus een slinger te geven. Ja, natuurlijk is er een arcademodus waarin je een kort verhaaltje van jouw favoriete vechtersbazen kunt aflopen. Helaas verlopen ook dit keer de verhalen via storyboards, wat ik persoonlijk erg jammer vind. Er valt immers meer dan genoeg te vertellen over het roster, maar Capcom kiest er toch weer voor om dit voornamelijk in erg korte storylines te doen. Zonde, want in dit deel krijgen we eindelijk een blik op de toekomst. Shadaloo bestaat niet meer en onze kleurrijke cast moet zich op andere manieren zien te vermaken. Daar valt toch veel meer over te vertellen dan nu het geval is?

Street Fighter 6 Review1

Nieuwe challengers

Dan rest ons om nog even over het roster te praten. Bij release kent Street Fighter 6 een roster van achttien verschillende vechters, opgedeeld in acht World Warriors (Ryu, Ken, Chun-Li, Guile, Zangief, E. Honda, Blanka en Dhalsim), vier bekende koppen uit een eerdere game (Cammy, Juri, Dee Jay en Luke) en zes nieuwkomers (Lily, Jamie, Kimberly, Manon, Marisa en JP). Het is een divers roster met een brede variatie aan vechtstijlen. Onder de nieuwkomers ben ik een beetje verdeeld, waar Jamie, Kimberly en JP bijvoorbeeld heerlijk vechten, vallen Lily en Marisa naar mijn mening een beetje tegen. Daarbij vinden wij het ook een ietwat karig roster met slechts achttien vechters. Het liefst hadden we er wat meer gezien, maar gelukkig komen die eraan. De Street Fighter 6 Year 1 DLC bevat namelijk Rashid, A.K.I., E D en Akuma. Ook is het jammer dat de strijders uit World Tour geen intrede maken aan het roster. Zo had jouw eigen fighter als cameo niet misstaan en hadden we op zijn minst verwacht dat Bosch of de Cardboard Fighter tussen de beschikbare vechtersbazen hadden gestaan.

Het vechtersroster is echter niet het enige roster dat Street Fighter 6 rijk is. Er is namelijk ook een rijk roster aan commentatoren die de gevechten voorzien van de nodige hype. Deze commentatoren komen in twee varianten, Play-by-play en Color. Jeremy Lopez, Steve Scott, Kosuke Hiraiwa en Aru verzorgen het play-by-play-gedeelte, waarbij iedere move en gebeurtenis omgeroepen wordt. Het color commentaar wordt verzorgd door Thea Trinidad (Zeline Vega), James Chen, Hikaru Takahashi en H.E. Demon Kakka, die enkel op sleutelmomenten het commentaar verzorgen en voornamelijk dienen als hypemen. Het is een leuke toevoeging die de matches net dat beetje meer dynamiek en e-sports gevoel geven. Maak je overigens geen zorgen, deze commentatoren zijn geen verplichting, mocht je het geschreeuw zat worden.

Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1Street Fighter 6 Full Roster 1

Street Fighter 6 kent een solide launch met een overdaad aan content. Vooral op het singleplayer gebied scoort de game veel punten. De World Tour-modus kent een hoog Yakuza-gehalte met zijn kleurrijke cast en vreemde momenten. Het is jammer dat de modus halverwege een beetje zijn momentum verliest, maar naarmate je het einde nadert, pakt dat momentum weer helemaal op. De core mechanics van Street Fighter 6 zijn nog altijd solide en de nieuwe toevoeging van de drive gauge voegt daar alleen maar meer goeds aan toe. De nieuwe control schematics van Dynamic en Modern maken dit de meest eenvoudige fightinggame om bij in te stappen, maar de veteranen blijven hoogstwaarschijnlijk bij de classic variant aangezien deze nog altijd bijzonder lekker werkt. Het roster kan wat tegenvallen met zijn achttien beschikbare personages en het is jammer dat jouw eigen World Tour fighter en Bosch hierbij bijvoorbeeld niet aansluiten. Gelukkig zijn er nieuwe vechtersbazen onderweg, maar er is dus een grote kans dat jouw favoriet niet tot het huidige roster behoort. Ook de toevoeging van het commentaar pakt goed uit, dit brengt net wat meer hype naar de matches en geven je dat echte e-sports gevoel, ook al bak je er op momenten helemaal niets van. Dan nog de Arcade-modus, want ook hier valt wat over te zeggen. Deze kan tegenvallen met zijn korte verhaallijntjes en gebrek aan animatie. De gloriedagen van Street Fighter 2 zullen we wellicht nooit meer beleven, maar de release van Street Fighter 6 is zonder twijfel een van de betere in de reeks!

• World Tour biedt uren vermaak
  • Core mechanics
  • Play-by-play commentaar