Review: Super Bomberman R 2 - Lekker knallen PlayStation 5

Metal Gear Solid en Castlevania zijn klassiekers van Konami, maar Super Bomberman hoort hier sinds 1993 ook bij. Vroeger speelde ik Super Bomberman op de SNES tegen mijn vrienden en we hebben ons aardig wat uurtjes vermaakt. De formule is simpel: je plaatst bommen tegen muren om power-ups te vinden en om een weg naar de tegenstander te banen om vervolgens hen op te blazen. Dit simpele concept was altijd zeer verslavend. Super Bomberman R 2 is het laatste deel in de serie en biedt veel meer content vanwege de toegang tot het internet. Of de game nog steeds zo vermakelijk en verslavend is, kun je lezen in mijn review van Super Bomberman R 2.

Offline is vermakelijk, maar makkelijk

In Super Bomberman zat een Story modus waar je een aantal velden (die nu onder Standard vallen) moest doorlopen die werden afgesloten met een eindbaas. Daarnaast vocht je offline in glorieuze gevechten tegen je vrienden (en CPU-spelers, tenzij je een multitap had). Super Bomberman R 2 heeft nog steeds hetzelfde concept, maar biedt meer content dan het origineel. De game ziet er grafisch beter uit dan al zijn voorgangers, maar je wordt nergens door omver geblazen. Als je begint, kun je kiezen uit de Story modus, Level Editor, Customization en Battle modus. In de Story modus volg je het verhaal van de Bomberman Brothers dat wordt verteld via cutscenes. Je moet hier niet teveel van verwachten, maar het geeft je een reden om de drie verschillende planeten te bezoeken. De kapitein van het ruimteschip, The Black Moon, vernietigt planeten en gaat van wereld naar wereld om Ellonites te vinden en ze te gebruiken als brandstof. Blijkbaar zijn ze belangrijk voor een planeet, want zonder Ellonites vergaat de planeet en als het zo doorgaat betekent dit het einde van het universum. De acht Bomberman Brothers komen achter dit plan en proberen de Ellonites te redden. In de Story modus kun je de wereld verkennen, de verdediging voor je kasteel samenstellen, je eigen kasteel verdedigen, het kasteel van de vijand aanvallen en het opnemen tegen eindbazen.

Elke planeet bestaat uit ongeveer dertien velden die je moet verkennen om de Ellonites te vinden. Op elke planeet zijn genoeg breekbare blokken en vijanden te vinden. Het verslaan van de vijanden of het opblazen van de blokken leveren geen power-ups op, maar de vijanden droppen altijd experience en soms krijg je dit ook van de opgeblazen blokken (100, 500, 3000). De vijanden zijn makkelijk te verslaan met je bommen, maar je kunt ze niet aanraken. Toch ga je het vaakst dood door een verkeerde inschatting en dus je eigen bommen. Je begint met één bom die nog niet heel krachtig is (power 2) en met de gevonden experience verhoog je het World Level (wat je op elke planeet opnieuw moet doen). Bij elke level up krijg je meer of krachtigere bommen en ontvang je power-ups die het avontuur eenvoudiger kunnen maken. Hierbij kun je denken aan een extra leven, het gooien en wegschoppen van bommen of een verhoogde loopsnelheid. Naast experience bevatten sommige stenen ook Ellonites en op elke planeet zijn er honderd te vinden. De bevrijde Ellonites (maximaal vijf) kunnen je helpen door de checkpoints en mini-games te activeren. Je moet wel de juiste hoeveelheid en goede soort Ellonites meenemen. Het oplossen van de mini-games wordt beloond met een x aantal Ellonites. Ze bestaan uit simpele opdrachten zoals de juiste blokken opblazen of zo snel mogelijk vijf schildjes te pakken, maar het wordt nooit moeilijk of echt uitdagend. Mocht je niet genoeg Ellonites bij je hebben of ze per ongeluk opgeblazen hebben dan kun je ze in je kamp terugvinden. Via de geactiveerde checkpoints kun je naar het veld terugkeren dat je verder wilt verkennen.

Super Bomberman R 2

Verdedig uw kasteel

Als je de eerste Ellonite vindt, word je meteen belaagd door de bemanningsleden van de Black Moon. Om je nieuwe vrienden te beschermen neem je het tegen hen op in een Castle Battle. Tijdens deze gevechten moet je voorkomen dat de vijf Ellonites worden gestolen. De Ellonites zitten in kisten die geopend moeten worden met een sleutel die in het veld ligt. Je kunt de vijanden natuurlijk bestoken met bommen, maar als je er genoeg uitschakelt krijg je ook toegang tot speciale wapens zoals een lichtzwaard of laserstraal om het ze helemaal moeilijk te maken. Als je ervoor zorgt dat er minimaal één Ellonite overblijft, heb je gewonnen en krijg je toegang tot de Buildup HQ waar je je verdedigingslinie kunt uitbreiden met kanonnen, Beam Ropes, lopende banden en hekken voor de volgende aanval. Het opbouwen en creëren van de beste verdedigingslinie was interessant, omdat je met deze bescheiden items redelijk veel opties hebt en na een aanval meteen nieuwe ideeën krijgt. Je doet het niet voor niks, want na het verkennen van een aantal velden, wordt je thuisbasis aangevallen en dan kun je je eigen creatie uittesten (kan ook getest worden in Buildup HQ, maar dat is minder spannend).

Om de volgende wereld te bereiken moet je de kastelen van de Black Moon vernietigen, zodat de vijanden geen kastelen meer hebben en hun activiteiten moeten staken. Op dit moment word jij de aanvaller die het kasteel moet bestormen, een sleutel moet zoeken en de Ellonite moet bevrijden om de overwinning te behalen. Dit was een chaotische ervaring, want je broeders lopen vaak in de weg en je wordt van alle kanten belaagd. Zo loop je regelmatig op een bom van de vijand, één van je broeders of die van jezelf. Hierdoor is het soms heel snel voorbij, omdat je broeders alle sleutels al hebben gebruikt of omdat je zelf als een speer door het veld schiet en wonder boven wonder een Ellonite kunt bevrijden. Als je alle kastelen in een wereld vernietigd hebt, neem je het op tegen een eindbaas die na een x aantal bommen kwetsbaar wordt voor een aanval met een kanon dat werkt op Ellonite-kracht. Dit ging allemaal erg makkelijk en de eindbazen bieden niet veel weerstand, maar het speelt lekker weg.

Super Bomberman R 21

Online is veel leuker

De Story modus is leuk om te doen en speelt lekker weg, maar als je echt alles uit de game wilt halen dan is er online nog veel meer te vinden. Door online de gevechten met anderen aan te gaan en het behalen van bepaalde doelen zoals het neerleggen van een x aantal bommen, verdien je in-game geld dat je kunt gebruiken om je personage in Customization aan te passen en nieuwe te kopen. Zo kun je de outfit, accessoires, bomb skin, entry pose en dergelijke van de personages aanpassen en jezelf een titel geven, player icon kiezen of de muziek instellen. Ook kun je in de shop onder andere nieuwe outfits, taunts, victory poses en nieuwe personages zoals Alucard uit Castlevania: Symphony of the Night of Old Solid Snake uit Metal Gear Solid 4 vrijspelen. In de Level Editor kun je je eigen levels maken en deze uploaden om op het internet tegen onbekenden te testen. Het kan ook thuis, want de offline modus is ook beschikbaar. Het is alleen onwaarschijnlijk dat je hier acht mensen voor kunt strikken dus online biedt een goed alternatief. Het is leuk om hier een beetje mee te experimenteren en te kijken of je de onbreekbare verdedigingslinie kunt bouwen.

Als je van de Super Bomberman games houdt dan krijg je waarschijnlijk de meeste voldoening uit de online Battle modus. Hier kun je het opnemen tegen spelers uit de hele wereld en kijken of jij de beste bommenlegger bent. Het is zeker fijn dat Super Bomberman R 2 Cross-Platform Play ondersteunt waardoor je een grotere kans hebt om een online match te vinden. In de Battle modus kun je kiezen uit vier verschillende velden: Standard, Grand Prix, Battle 64 en Castle. Wat ik wel jammer vond is dat je niet uit één van de vier kunt kiezen, maar moet afwachten welke modus beschikbaar is. Om deze reden heb ik de modi Standard en Grand Prix nog niet kunnen proberen. De Standard modus is de bekende variant waar het origineel groot mee is geworden. Vier spelers worden in een veld gedropt en moeten stenen opblazen om upgrades te vinden en gebruiken om hun tegenstanders uit te schakelen. Met Grand Prix worden de spelers verdeeld in twee teams en moet je de meeste punten halen om te winnen. Het is jammer dat ik deze modus niet heb kunnen proberen, maar gelukkig heb ik wel Battle 64 en Castle genoeg kunnen spelen.

In Battle 64 zijn er zestien standaard velden met vier spelers. Ook hier zoek je weer power-ups en probeer je de concurrentie op te blazen en als je dit een bepaalde tijd overleeft, kun je naar een ander veld gaan. Aangezien iedereen dat kan doen, zit je opeens in een veld met zeven vijanden met hun eigen power-ups waardoor het snel een chaotisch bommenfestijn wordt. Het is leuk als je daar ongeschonden uitkomt, al moet ik wel bekennen dat ik nog niet verder dan de achtste plaats ben gekomen. Toch was het erg leuk om te doen en deed het denken aan de gevechten op de SNES alleen dan tien keer intensiever. Bij de Castle Battles verdedig je het kasteel of hoor je bij het aanvallende team. Als je de Story modus hebt gespeeld dan ben je hier al bekend mee, alleen kies je hier uit een selectie van velden of kun je je eigen veld naar de server uploaden. Het was veel interessanter om het tegen echte spelers op te nemen en in een onbekend veld te kijken of je je kasteel kunt verdedigen of gebruik te maken van alles wat je hebt en door hun verdedigingslinie heen te breken. Ik heb helaas nog geen velden kunnen proberen die door andere spelers gemaakt zijn. Ik hoop wel dat er in de toekomst nog een aantal extra online modi worden toegevoegd, zodat de game vers blijft.

Super Bomberman R 21 1Super Bomberman R 21 1Super Bomberman R 21 1Super Bomberman R 21 1Super Bomberman R 21 1Super Bomberman R 21 1Super Bomberman R 21 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Super Bomberman R 2 is een vermakelijke game met een aardige Story modus al is het verhaal niet heel diepgaand. Het verkennen van de planeten om alle Ellonites te vinden duurt niet heel lang, maar is goed om in de game te komen en je klaar te maken voor het online gedeelte. De online battles die ik gespeeld heb in Battle 64 en Castle waren echt leuk om te doen en deden even denken aan vroeger. Het is jammer dat je niet kunt kiezen welke modus je wilt spelen en afhankelijk bent van de modus die beschikbaar is. Hierdoor heb ik Standard en Grand Prix niet heb kunnen proberen en dat vind ik jammer. De game biedt wel veel content al hoop ik wel dat de online content nog wordt uitgebreid met een aantal nieuwe modi. Het is waarschijnlijk geen game die je uren achter elkaar zal spelen, maar het is een perfecte game voor tussendoor wanneer je even wilt ontladen door je vrienden of onbekenden op te blazen met een welgeplaatste bom.

• Story mode is vermakelijk,
  • Speelt lekker weg
  • Genoeg modi om uit te kiezen
  • Castle aanvallen en verdedigen
  • Eigen verdedigingslinie bouwen
  • Battle 64
  • Offline en online play
  • Cross-Platform Play
  • maar niet uitdagend
  • Mini-games en eindbazen erg makkelijk
  • Beperkte keuze online afhankelijk van aanbod
  • Repetitieve gameplay moet wel aanspreken
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Super Bomberman R 2

-

Konami