Review: SYNCED - Een duik in de nanotechnologische chaos Pc

Free-to-play. Het is een model dat inmiddels te boek staat als ‘gokken’. Soms werkt het en soms gaat het volledig mis. Onlangs was er weer een nieuwe toevoeging aan de shooter-catalogus: SYNCED, een futuristische third-person shooter die zich afspeelt in een dystopische toekomst. Op 8 september brachten ontwikkelaasr NExT Studios en Level Infinite deze nieuwe game naar het publiek. SYNCED bevat zowel PVE- als PVP-mogelijkheden en valt visueel zeker op met zijn indrukwekkende graphics. Maar schuilt er meer achter deze façade? Biedt de game meer dan alleen een fraaie buitenkant? Laten we dit nader onderzoeken in deze review.

Een wereld die op sterven ligt

SYNCED dompelt je onder in een wereld die langzaam maar zeker wordt overgenomen door nanomachines. Deze technologie heeft een enorme groei doorgemaakt en werd ontwikkeld door de Shinar Corporation met als doel de wereld te revolutioneren en alles mogelijk te maken. Lang leek het goed te gaan, totdat de nanomachines, ook wel bekend als 'nanites', zich tegen de mensheid keerden. In plaats van de fout te herstellen, stak de Shinar Corporation haar kop in het zand. De schimmige corporatie besloot zich hoog aan de hemelen te verbergen, ver weg van de ravage die door de nanotechnologische ramp was veroorzaakt. Je raad het al: de rest van de mensheid, inclusief jij als speler, blijft achter op een planeet waar maar weinig hoop is op een goede afloop.

Het oorspronkelijke hoofdkwartier van Shinar staat echter nog overeind, maar staat in het extreem gevaarlijke gebied. Dit gebied staat bekend als de Meridiaan. Als ‘Runner’ spendeer je hier een groot deel van de tijd. Runners behoren tot de weinigen die nog vechten om de wereld te redden. Zij zijn in staat zijn om nanomachines te beheersen en samen met hen te strijden, in plaats van tegen hen. De wereld van SYNCED belooft niet alleen een arena voor chaotische gevechten, maar ook een plek waarin spelers worden uitgedaagd om de mysteries van de wereld te ontrafelen.

SYNCED01

Nano's als je vijanden en bondgenoten

Je begint je avontuur in SYNCED als Deadcut, de allereerste Runner. Je eerste uitdaging: op zoek gaan naar een Primo Nano om te temmen, zodat deze vervolgens aan jouw zijde vecht. Appeltje eitje zou je zeggen. Maar niets is minder waar. Primo Nanos laten zich niet zomaar temmen; je moet ze eerst stevig aanpakken, voordat je ze kunt syncen. Juist ja, daar komt de naam van de game vandaan. Zodra dit lukt, heb je een krachtige bondgenoot aan je zijde. Deze Primo Nanos komen in vier verschillende varianten, elk met hun eigen unieke voordelen en eigenschappen: Crusher (hoge schade), Suppressor (lange afstand), Guardian (verdedigend) en Seer (een uitgebalanceerde mix van vaardigheden).

De nanomachine-bondgenoten maken de game interessant, maar zijn in feite slechts het topje van de ijsberg. SYNCED bewijst haar gamegenre door de aanwezigheid van een bijna eindeloos arsenaal aan wapens. Als speler heb je de keuze uit primaire, secundaire en melee wapens. Je moet deze wel ontgrendelen door je Runner te levelen. Of als je lui bent, ontgrendel je wapens door ze te kopen met de premium in-game valuta. Het feit dat dit mogelijk is, herinnert je toch weer aan het feit dat SYNCED een free-to-play game is. Desondanks moet ik er wel bij zeggen dat de game niet overweldigd wordt door opdringerige marketing. Ergens moet er geld verdiend worden. Afijn. Primaire wapens fungeren als je grotere zware slagwapens. Hieronder vallen aanvalsgeweren en shotguns als primaire wapens. Secundaire wapens omvatten de bekende pistool- en handgeweervarianten. Daarnaast heb je ook nog je Melee wapens, die een boeiend element toevoegen aan de wanorde. Ze stellen je namelijk in staat om weerstand te bieden, vooral wanneer je al je munitie als een kip zonder kop hebt verbruikt.

SYNCED02

De keuze is reuze

In SYNCED overleef je het niet alleen met een handjevol wapens en een nano bondgenoot aan je zijde. Je zult als speler ook van tijd tot tijd je wapens moeten modificeren. Deze modificaties verkrijg je van exchanges en variëren van eenvoudige wapenschade buffs tot het toevoegen van extra effecten aan je aanvallen. Door de aanwezigheid van de modificaties doet SYNCED toch ook een beetje denken aan een Roguelike-game. Eén van de beperkingen aan het modificatiesysteem is dat je niet de volledige keuzevrijheid hebt, aangezien de beschikbare modificaties steeds willekeurig worden geselecteerd door de game zelf. Dat voelt op enig moment beklemmend. En dat is dus minder.

Naast wapenmodificaties zijn er ook "runner mods" beschikbaar. Deze mods zijn permanent en over het algemeen beter uitgebalanceerd. Je wordt er niet overdreven sterk van, maar ze bieden zeker wel voordelen. Zo beïnvloeden ze bijvoorbeeld je gezondheid, sprintsnelheid en zelfs wapenschade. Hoewel de "runner mods" op het eerste gezicht misschien niet bijzonder impactvol lijken, kunnen ze wel degelijk het verschil maken in intense gevechtssituaties. Onderschat deze modificaties dus niet. Naast dit al introduceert de game nog een extra dimensie. Je bent namelijk niet gebonden aan het personage Deadcut; op een later moment kun je ook andere personages selecteren, zoals Dr. Stone en Glory. Elk van deze personages biedt een unieke speelstijl en draagt zo bij aan een geheel eigen spelervaring.

SYNCED03

Repetitief knallen, weinig verhaal

Nu je wat hebt gelezen over de kenmerken van de game, ben je waarschijnlijk benieuwd naar de gameplay. Ik zal het kort houden. De gameplay is actievol, intuïtief en zeer bevredigend. Het geeft een geweldig gevoel om je een weg te banen door grote zwermen nanorobots, maar ik moet tegelijkertijd opmerken dat dit na enkele uren enigszins repetitief kan aanvoelen. Er is een gebrek aan diversiteit in doelstellingen, waardoor het uiteindelijk altijd neerkomt op hetzelfde: nanorobots neerknallen. Dit gebrek aan diversiteit is te wijten aan het ontbreken van een diepgaand verhaal. En dat is eigenlijk teleurstellend, gezien het feit dat de ontwikkelaar wel een solide basis biedt om een sterk verhaal te kunnen ontwikkelen. De personages waarmee je interacteert, blijven steken in enkele standaard dialogen. Als je op zoek bent naar een game met boeiende storytelling, ben je helaas niet op de juiste plek bij deze game.

De PvP-modus is waar de game uiteindelijk het meest schittert, omdat je voortdurend in teams van drie spelers tegen een ander team van drie spelers vecht. Wat deze PvP-modus zo boeiend maakt, is dat de puzzelstukjes van modificaties en runner-keuzes pas echt goed samenvallen, aangezien je nu te maken krijgt met strategische beslissingen. In deze PvP-modus kun je nog steeds gebruikmaken van je nanomachine-bondgenoten, maar nu kun je ze tegen echte spelers inzetten. En dat is natuurlijk heel gaaf. Om maximaal van deze game te genieten, raad ik je aan om een groep vrienden om jezelf heen te verzamelen, zodat je met hen deze game kunt opstarten. Ik kan met zekerheid zeggen dat dit je game-ervaring aanzienlijk zal verbeteren en dat dit je de mogelijkheid geeft om er langdurig plezier aan te beleven.

SYNCED04

Het eindoordeel van Delano Seliman

SYNCED is een game die de moeite waard is voor spelers die op zoek zijn naar een frisse kijk op het third-person shooter genre. De combinatie van nanotechnologie, wapenkeuzes en strategieën biedt veel speelplezier. Hoewel de game zeker ruimte heeft voor verbetering, met name in termen van verhaalvertelling en missiedoelstellingen, is het een interessante toevoeging aan het groeiende aanbod van free-to-play games. Of SYNCED erin slaagt om een blijvende indruk achter te laten in de gamingwereld, zal echter afhangen van de verdere ontwikkeling en ondersteuning van de ontwikkelaars en de reactie van de spelers. We kijken met belangstelling uit naar wat de toekomst voor SYNCED in petto heeft.

• Vette gunfights
  • Ziet er grafisch gelikt uit
  • Gameplay is intuïtief
  • Nanbots, overal!
  • Vette setting
  • Verfrissend
  • Free-to-play
  • Kan repetitief aan gaan voelen
  • Beperkt uitgediepte verhaallijn
  • Personages voelen leeg

Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

Packshot SYNCED

-

Level Infinite