Review: Tekken 8 - Een franchise om rekening mee te houden PlayStation 5

Aangepast: 1 februari 2024 12:47

Tekken 8, wat valt er nog over te zeggen dat ik nog niet eerder heb gedaan? De nieuwe mainline fighter in de welbekende franchise van Bandai Namco is toe aan wat vernieuwing en ik kan je garanderen, die krijgen we met deze nieuwe toevoeging in de serie. Tekken 8 is een game waar menig fightingfan op zit te wachten en met goede reden. Alhoewel het alweer januari van 2024 is, kunnen we direct de tanden zetten in wederom een waanzinnig game. Weet Tekken 8 zich echter te meten aan die twee andere klappers van 2023; Mortal Kombat 1 (review) en Street Fighter 6 (review)? We zoeken het uit in de Tekken 8 review!

Tekken 8 Review

Methodisch en bijzonder agressief

Wie mijn eerdere hands-on preview van Tekken 8 of de alles wat je moeten weten over: Tekken 8 heeft gelezen, weet eigenlijk al precies wat deze game is. In deze nieuwe mainline entry zet het verhaal omtrent de familie Mishima zich weer voort. Kazuya Mishima heeft Heihachi dan eindelijk weten te doden en daarmee de Mishima Zaibatsu stuurloos weten te maken. Hierdoor kan hij mooi dat gat opvullen, maar Kazuya’s ambitie reikt verder dan dat. Met zijn duivelkrachten wil hij de wereld in een wurggreep nemen en zo met harde hand regeren. Jin doet er echter alles aan om zichzelf zo veel mogelijk van zijn duivelse zijde af te keren. Iets wat op momenten aardig lastig is. Afijn, in de Tekken 8 Story-modus, betiteld als “The Dark Awakens” spelen we met Jin, die na een spectaculaire opening zoekt naar nieuwe kracht om zo voor eens en altijd vader Kazuya op zijn plek te zetten. Dit verhaal beslaat in totaal vijftien hoofdstukken en alhoewel het zeker de moeite waard is, ben je er in zo’n drie uurtjes weer doorheen. Jammer, want het verhaal is oprecht vermakelijk. Gelukkig gaat het om het knokken en dat doen we in Tekken 8 meer dan genoeg.

Tekken is een technische 3D fighting franchise. Dat wil zeggen we ons door de volledige arena kunnen manoeuvreren en dat je vooral kansjes moet afwachten om zo de tegenstander af te straffen. In Tekken 8 is dat niet anders. Toch neemt de game iets meer afstand van het afwachtende en ruilt het dat in voor een meer agressieve aanpak. Met wel getimede combinaties van de verschillende lichaamsdelen (die afzonderlijk worden bestuurd met de vier face buttons) kan je allesvernietigende combinaties loslaten die tegenstanders door de lucht doen tollen als een verstrooide vliegenvang strip in een orkaan. Daarnaast krijgen beide spelers gedurende iedere ronde een “Rage”-meter toegewezen. Deze is vrij in te zetten met een eenvoudige druk op de rechter bumper. De inzet van deze meter zorgt ervoor dat je meer damage aanricht, een unieke combinatie kan loslaten, razendsnel kunt rennen of een combinatie van de tegenstander kunt cancelen. Raakt de levensbalk onder de twintig procent, dan krijg je beschikking tot de “Rage Art”. Deze ultimate activeer je door slechts de rechter trigger in te drukken. Mocht je deze weten te raken, dan richt je flink wat schade aan en kan het tij van de strijd keren. Dankzij de toevoeging van deze mechanics is het tempo flink opgeschroefd wat de gameplay absoluut ten goede komt. Op een meer defensieve wijze spelen is natuurlijk nog altijd mogelijk, maar in dit geval is de beste verdediging dus de aanval.

Tekken 8 Review1

Terug naar de arcadehal

Tekken 8 bevat meerdere modi. Zo kunnen we aan de bak met de standaard “Arcade-modus”, waarin je simpelweg een aantal gevechten hebt waarbij je met één bepaald personage een ladder afloopt. Ook Tekken Ball maakt een terugkeer in dit nieuwste deel. De modus kent zijn oorsprong uit Tekken 3 waar het concept identiek aan dat van Tekken 8 is. In de modus sla je een beachball (of een ander soort bal mits je deze vrijspeelt) heen en weer. Gaat hij vaker heen en weer zonder stil komen te liggen of een speler te raken, dan loopt de damage die bal potentieel kan aanrichten op. Het is geen uitgebreide of diepgaande modus, maar wel leuk om even met wat vrienden op de bank te checken. Ook storymodus The Dark Awakens kent wat aanvullende content. Naast het bombastische verhaal van drie uur kent iedere vechtersbaas namelijk ook een eigen substory die dienen als een soort what if-scenario binnen het verhaal. Dit zijn eigenlijk de verhaaltjes die we kennen van de arcademodi van weleer en je kunt dan ook zonder twijfel rekenen op absurde cinematics. Lang duurt zo’n character substory niet, maar met in totaal 32 personages (!!) ben je wel even zoet. Natuurlijk kunnen we ook online van start en dat is waar Tekken bijzonder grote sprongen heeft gemaakt. Matchmaking is snel, er is genoeg te doen en de matching tussen skills is ook redelijk sterk. Daarnaast vloeit het gewoon lekker in elkaar over. De verbinding is stabiel met zijn rollback netcode en dat maakt het zowaar leuk om het op te nemen tegen spelers over heel de wereld. De online tak van Tekken 8 is eindelijk naar de hedendaagse standaard getild en dat is absoluut een klein sprongetje van vreugde waard.

Allemaal vermakelijke modi, maar er is er één die zich weet te onderscheiden van de rest. Tekken 8 Arcade Quest deed mij bij de aankondiging fronsen, maar nu ben ik over. In Arcade Quest reis je van arcadehal naar arcadehal om zo kampioen van Tekken 8 te worden. In iedere arcadehal staan weer nieuwe uitdagers op je te wachten. Versla je ze en weet je een bepaald level te behalen, dan mag je door naar de volgende locatie. Het is simpel doch effectief. Dat het zich allemaal in een Chibi-omgeving begeeft, maakt mij op zich niet veel uit. Het ziet er schattig uit en je kunt jouw eigen chibi met een shitload aan items uitrusten om zo een eigen smoelwerk te creëren. Ook hierin is het verhaal niet bijster lang, maar het geeft singleplayers in ieder geval wel net wat meer aanzet om bepaalde personages echt te leren beheersen.

Tekken 8 Review2

Visueel de beste

Over customisation gesproken, dit beperkt zich niet enkel tot de Chibi’s. Je kunt iedere vechtersbaas namelijk volledig customizen en hiermee vervolgens het online strijdtoneel betreden. Letterlijk alles aan het uiterlijk is aan te passen, van haar, tot ogen, tot kleding. Dit levert absurde creaties op en brengt de nodige afwisseling in een genre dat eigenlijk redelijk rechtlijnig is qua verwachtingspatroon. Of het aantal beschikbare items momenteel voldoende is, betwijfel ik. Tegenwoordig kunnen we echter rekenen op meer DLC of beloningen voor bepaalde evenementen. Momenteel is het wat mij betreft in ieder geval voldoen. Ik heb met regelmaat bepaalde designs eenmalig gezien om deze vervolgens nooit meer tegen te komen.

Dan moeten we het natuurlijk nog even hebben over hoe de game eruitziet en hoe deze klinkt. Tekken 8 is namelijk gebouwd op de Unreal Engine 5 en dat zie je absoluut terug. De game ziet er bijzonder goed uit met zijn lichteffecten, vele particles en oogstrelende presentatie. Een lekkere soundtrack en effecten sluiten daar uitstekend op aan. De game kent veel verwoestbare elementen, zo sla je tegenstanders door muren waarbij vervolgens het puin je om de oren vliegt. Hierdoor heeft iedere rake combinatie een flinke impact op zowel de levensbalk als de zintuigen.

Tekken 8 Review3

Knokken met jezelf

Tekken 8 kent genoeg materiaal om te bespreken. Iedereen moet mee kunnen spelen en ontwikkelaars komen steeds op nieuwe manieren om dit te realiseren. Ook het ontwikkelteam achter Tekken 8 verwelkomt nieuwkomers met open armen door de introductie van de “Special Style” control scheme. Afgelopen jaar presenteerde Street Fighter 6 al een assisted schematic om zo nieuwkomers een kans te geven, maar Tekken 8 gooit daar een schepje bovenop. Zelf heb ik het weinig hoeven gebruiken (meeste combinaties van de mains zitten namelijk al geruime tijd in de grijze massa), maar bij nieuwe personages heb ik het zeker even uitvoerig kunnen testen. Deze schematic zorgt ervoor dat je een aantal combinaties met een paar drukken op de knop kunt uitvoeren. Het is natuurlijk een beetje valsspelen, maar hierdoor krijg je direct een voorproefje van wat een personage nou allemaal kan. Daarnaast zijn reguliere spelers niet geheel kansloos tegen gebruikers van de Special Style. De game berust zich namelijk nog altijd op tactiek en een methodische aanpak. Anticipeer je juist op de beperkte moveset van Special Style-spelers, dan maak je absoluut een goede kans om die W te pakken.

Verlies je echter met grote regelmaat, dan kent Tekken 8 nog een tweetal opties om je terug in het zadel te helpen. Ghost Battles zorgen er namelijk voor dat je linea recta tegenover jezelf komt te staan. Tekken 8 bevat een AI learning die al jouw moves verwerkt in een soort AI-kopie van jezelf. Block je bijvoorbeeld nooit, dan zal jouw ghost dat ook niet doen. Zo ontdek je je eigen zwakke punten en kan je eraan werken. Mocht dat geen soelaas bieden, dan is er ook nog de Replay and Tips-functionaliteit. Een select aantal gespeelde matches wordt opgeslagen en deze kan je vervolgens opnieuw spelen. Dit keer zie je echter de input en het aantal frames in beeld. Zo krijg je meer inzicht in je eigen speelstijl en krijg je ook nog eens advies omtrent wat je bijvoorbeeld had kunnen doen in bepaalde situaties waarin je flink moest incasseren.

Tekken 8 Review4

Wanneer het aankomt op de beste fightingfranchises aller tijden, dan heeft Tekken wat mij betreft sowieso een hoog plekje te pakken. Tekken 8 bewijst echter dat het zeker een franchise is die nog vele jaren prominent aanwezig gaat zijn. De game kent een prima verhaal (alhoewel erg kort) en een divers aantal vermakelijk modi. Arcade Quest rekt de speelduur wat op, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk simpelweg om het vechten en dat kan je in Tekken 8 meer dan genoeg doen. Het roster is groot en divers, de stages zijn mooi ontworpen en je kunt helemaal los met de customisation opties. De gameplay is strak en zeer methodisch. Dat gezegd hebbende, Tekken 8 heeft een sterke focus op een agressieve speelstijl. Wat mij betreft geen straf, want dat sluit perfect aan op mijn wensen. Overweeg echter wel of zo’n snelle en dynamische game iets voor jou is, matches zijn namelijk binnen een seconde of twintig voorbij en snel denken/ handelen is dus een vereiste. Ook is het top dat Tekken eindelijk een moderne online modus kent. Matchmaking verloopt snel, de servers doen wat ze moeten doen en de verbinding is lekker stabiel. Daarnaast is de game bijzonder vriendelijk voor nieuwkomers. De Special Style besturing geeft goed inzicht in de mogelijkheden van de personages en biedt nieuwkomers een kans tegen de wat meer gevorderde spelers. Daarnaast kan je altijd leren van eerdere matches door de Ghost Battles en Replay en Tips-functionaliteit. Afgezien van het geringe aantal uren dat we kunnen steken in de Story en Arcade Quest, is er eigenlijk bijzonder weinig aan te merken op deze fantastische game.

• Ziet er waanzinnig uit
  • Snaarstrakke gameplay
  • Instapvriendelijk