Preview: Tekken 8 - Hands-On preview

Aangepast: 12 december 2023 15:16

Uren heb ik ervoor moeten rijden, maar het was allemaal waard. Day One en Bandai Namco waren namelijk zo attent om Tekken 8 in al zijn glorie te presenteren op het Day One hoofdkwartier te België. Urenlang was ik meer dan zoet met de nieuwste fightinggame van Bandai en ik kan al stiekem concluderen dat mijn januari en februari van 2024 afgeblokt zijn. Tekken 8 biedt namelijk snoeiharde actie, een intrigerend verhaal en meer dan genoeg content. Benieuwd naar onze bevindingen over de Tekken 8 Story-, Arcade Quest-, Tekken Ball- en Versus modi? Zoek dan niet verder. Dit is namelijk de Tekken 8 Hands-on preview!

Tekken 8 Hands On Preview

Als een duveltje uit een doosje

Tekken 8 kent een lekker gevarieerd roster met een flink aantal bekende, maar ook nieuwe vechtersbazen. Het is echter Jin Kazama die wederom een hoofdrol weet te vervullen in de storymodus van Tekken 8. Hoewel Heihachi Mishima het loodje heeft moeten leggen in Tekken 7, duurt het nooit lang alvorens er weer een nieuw kwaad de kop opduikt. Dit keer is dat Kazuya Mishima, vader van Jin. Deze duivelse zakenman blaast het toernooi van The Iron Fist nieuw leven in en natuurlijk speelt Jin daar een grote rol in. Wij hebben vier chapters van het verhaal kunnen spelen en ik kan vertellen, het verhaal trapt af met een knaller. Jin en Kazuya nemen het direct tegen elkaar op in de duivelsvorm, maar gaandeweg gebeurt er iets vreemds. Jin weigert om zich te laten beheersen door de duivel die in hem schuilt, maar plots raakt hij al zijn krachten kwijt. De eerste vier hoofdstukken dienen dan ook als een aanloop naar de wederopstanding van ons Jin. Hoewel Jin de hoofdrol heeft weten binnen te slepen, speel je niet enkel met de welbekende Tekken-icoon. Ieder personage kent namelijk zijn eigen kleine sidestory binnen het overkoepelende verhaal.

Het is overduidelijk dat Tekken zijn eigen richting heeft gekozen. Waar Street Fighter 6 zich focust op het verfijnen van tactische combat, Mortal Kombat 1 de game zo bloederig mogelijk maakt en Dead or Alive al even aanspartelt, gooit Tekken 8 het volledig op de aanval. Bij loeiharde klappen brokkelt er van alles af in het level en ja, je kunt leveltransitions maken bij een rake klap. Dat Tekken 8 zich voornamelijk focust op de actie is hoofdzakelijk zichtbaar in de fightingmechanics zelf. Het heatsysteem staat de speler toe om eens per ronde een soort overdrive te activeren. Wanneer je personage in heat modus verkeert rijg je eenvoudiger combo’s aan elkaar, doe je chipdamage wanneer de tegenpartij de aanval blokkeert en kan je een alles verwoestende combo triggeren met een druk op de trigger. Dit resulteert in rondes die binnen no-time voorbijvliegen en waar het puin je om de oren vliegt.

Tekken 8 Hands On Preview1

Terug naar de arcadehal

Het is geen verrassing dat alle fightinggames een soort gimmick introduceren bij een nieuwe main entry in de franchise. Mortal Kombat heeft nu de Invasion modus, Street Fighter 6 heeft zijn Open World Story en Tekken 8 heeft Arcade Quest. Toegegeven bij het onthullen van de Tekken 8 Arcade Quest-trailer was ik niet overtuigd, maar na het spelen zie ik zeker de meerwaarde in van een dergelijke modus. In Arcade Quest creëer je je eigen personage in een soort Chibi-vorm. Deze Chibi reist van arcadehal naar arcadehal om zo kampioen Tekken 8 te worden. Het is uiteraard slechts een flinterdunne reden om door te blijven spelen, maar daar komt echter ook bij kijken dat er een soort eindeloze customisation opties zijn. Niet alleen voor jouw chibi, maar ook voor het roster zelf. Zo kent ieder personage zijn eigen unieke outfits, maar kan je ze ook uitrusten met bijvoorbeeld een gigantische boterham op het hoofd. Het leuke is dat de tegenstanders in de Arcade Quest-modus zelf ook gebruik maken van de customisation en je daardoor continu tegen andere ludiek uitgedoste Tekken-iconen vecht.

We zitten inmiddels op twee bijzonder vermakelijke modi, maar er is natuurlijk nog een derde. Tekken Ball maakt namelijk na jaren afwezigheid een glorieuze comeback. De beach volleyball modus is zoals vanouds leuk en stiekem aardig tactisch in zijn aard. Verwacht er niet de wereld van, het is immers een variant op de versus modus waarin je simpelweg een bal van de ene naar de andere kant slaat, maar vermakelijk is het zeker wel, zeker wanneer je wat vrienden over de vloer hebt.

Tekken 8 Hands On Preview2

Pracht en praal staat centraal

Tekken 8 is een flinke upgrade ten opzichte van diens voorganger. Het Tekken 8 roster is flink qua formaat met zijn 32 vechtersbazen en iedere deelnemer heeft zijn eigen voor- en nadelen. Het is echter de stilering van de game die eruit weet te springen. Cutscenes vloeien naadloos over in gameplay en verschil qua performance is haast niet te bekennen. Knap, want gaandeweg de gevechten stort er van alles in, sla je tegenstanders naar andere delen van het level en vliegen de particles je om de oren. Soms is het echt wel de moeite waard om even stil te staan, een paar klappen te incasseren om zo maar een moment naar de fraai vormgegeven achtergrond te kunnen kijken.

Mocht je overigens extra willen genieten van de game, zeker als nieuwkomer, dan is het zeker de moeite waard om even de “Special Controls” aan te zetten. Deze assisted control scheme helpt je om de basis van een personage te kunnen doorgronden. Iedere facebutton bevat een aangeraden move of combo die je simpelweg kunt spammen om zo allesvernietigende tikken uit te kunnen delen. Hierdoor loopt de match al snel naar zijn climax en blijft de game leuk voor iedereen ongeacht welk niveau je bent. Overigens is het bijzonder eenvoudig om deze setup aan- of te zetten. Tijdens het vechten kan je namelijk met een druk op de bumper switchen van stance. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in clutch momenten net even wat extra voordeel te hebben of om even zelf aan te klooien als de oppositie dat toelaat.

Tekken 8 Hands On Preview3

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Tekken 8 trapt 2024 naar verwachting met een knaller af. De game speelt soepeler dan ooit en de focus op de aanval is wat mij betreft een geslaagde zet. Matches verlopen dynamisch en zakken nooit in qua energie. Het roster is gevarieerd met 32 iconische personages die ieder een eigen waardevolle toevoegingen weten in te brengen. We moeten nog maar zien hoe lang de story modus daadwerkelijk gaat zijn, maar de eerste vier hoofdstukken die wij hebben kunnen spelen, hebben de toon in ieder geval lekker weten te zetten. Ook Arcade Quest stelt niet teleur. Het geeft wellicht een flinterdunne reden om door te spelen, maar stiekem heeft de modus meer in huis dan op het eerste oog lijkt. Tekken 8 barst namelijk van de content en de verwachting is dan ook dat je hier makkelijk weken zoet mee kunt zijn. Zeker met wat vrienden op de bank is er genoeg te beleven. Naast de klassieke versus modus kunnen we namelijk ook nog eens los met Tekken Ball, een iconische modus van weleer die wederom erg vermakelijk uit de bus komt. Het mag blijken, ik ben enthousiast over mijn bezoekje aan het hoofdkwartier van Day One!

Tekken 8 komt op 26 januari 2024 te verschijnen voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series. Meer lezen over deze game? Check dan hier al het Tekken 8 nieuws of bekijk hier onze Tekken 8 preview vanaf de gamescom beursvloer!

Packshot Tekken 8

Tekken

Bandai Namco