Review: Mortal Kombat 1 - Geweldig, maar kon beter PlayStation 5

Aangepast: 19 september 2023 10:37

Na lang wachten is dan eindelijk mijn meest geanticipeerde game van 2023 te spelen. Na een aantal uitstekende voorgangers verschijnt Mortal Kombat 1 met flink wat bombarie ten tonele. Geheel terecht, deze game overtreft namelijk wederom alle verwachtingen wat betreft bloederigheid, strakke gameplay en een uiterst vermakelijke story modus. Toch zijn er wat haken en ogen. Als ik namelijk echt kritisch ben, zijn er een aantal onderdelen die toch net wat minder uitpakken dan ik had gehoopt. Klaar om koppen te zien rollen? Dit is de Mortal Kombat 1 review!

Mortal Kombat 1 Review

Een tijdlijn gedoemd om te falen

Heb je onze Mortal Kombat 1 preview vanaf gamescom al gelezen? Top! Daarin doen we namelijk al een beetje van het verhaal uit de doeken. Kort gezegd is de tijdlijn volledig gereset. Fire God Liu Kang heeft nu controle over de zandloper van tijd en heeft daarmee een nieuwe tijdlijn gecreëerd naar zijn ideologie. Outworld en Earthrealm werken samen en er is weinig sprake van conflict. Tenminste, totdat Kronika op mysterieuze wijze Shang Tsung, Generaal Shao en Quan Chi voorziet van hun duistere krachten die waren ontnomen door Liu Kang bij het herstarten van de tijdlijn. Kortom, ook de "perfecte" tijdlijn van Liu Kang is fucked. Veel meer ga ik niet verraden, want ook dit is weer een mooi stukje storytelling. Toegegeven, tegen het einde van de vijftien chapters gaat het richting het ludieke, maar in een game zoals Mortal Kombat had ik eigenlijk niet anders verwacht.

Laten we even vooropstellen dat Mortal Kombat 1 de best uitziende fightinggame tot op heden is. De cinematics, maar ook gameplay, spatten van het scherm en we kunnen dan ook gerust stellen dat Netherrealm Studios een nieuwe lat legt wat betreft de graphics. Ieder ranzig detail komt duidelijk naar voren en dat draagt alleen maar bij aan de subliem neergezette sfeer. Ook qua roster stelt MK niet teleur. Het roster is namelijk erg zorgvuldig samengesteld en bevat veel diversiteit. Met 23 speelbare vechtersbazen (eigenlijk 24 met Shang Tsung meegeteld) is er voor iedereen wel iemand te vinden. Daar stopt het echter niet, de grote nieuwe gimmick komt namelijk in de vorm van de Kameo’s. Ook hier zijn we al uitvoerig op ingegaan, maar deze NPC’s zijn te zien als een soort backup vechters die je met een druk op de knop tevoorschijn kunt toveren. Zo is het mogelijk om combo’s te verlengen, iemand te lanceren voor een juggle of om aanvallen te pareren. Deze Kameo’s zorgen ervoor dat het tempo van een gevecht flink hoog ligt en levert een shitload aan nieuwe combo’s op, zeker wanneer je je realiseert dat er vijftien Kameo’s zijn die ieder weer een eigen synergie hebben met de speelbare personages.

Mortal Kombat 1 Review1

Haal het bordspel maar uit de kast!

Fightinggames lijken steeds meer de focus te leggen op singleplayers. Dat was al een beetje het geval wat betreft de Mortal Kombat-franchise, maar ook fighters zoals Street Fighter 6 leggen meer nadruk op een solo-ervaring. Om ervoor te zorgen dat casual spelers geen interesse verliezen na het uitspelen van de storymodus, is er nu naast de reguliere tower een gloednieuwe Invasion-modus in het leven geroepen. Deze modus plaatst de speler op een Mario Party-esque bord waarin je je vakje voor vakje dient te verplaatsen. Heb je het bord uitgespeeld, dan verplaats je je naar de volgende realm. Het einddoel is dit seizoen Scorpion, die doorgeslagen is in zijn zoektocht naar liefde. Invasion is seizoensgebonden content, dat betekent dat we in ongeveer twee maanden tijd de realms dienen te voltooien om zo alle loot bij elkaar te schooien. Ieder vakje biedt namelijk een nieuw gevecht waarin extra loot of consumables verdiend kan worden. Mis je het seizoen, dan mis je dus ook alle seizoensgebonden collectibles. Op zich een tof concept, maar er kleeft ook een nadeel aan vast. De gevechten gaan na een realm of drie wel wat vervelen, zeker met het trage tempo waarin je je voortbeweegt in de overworld. De diverse modifiers zijn leuk, maar na een stuk of honderd gevechten ken je het wel.

Afijn, er zit gelukkig wel iets meer diepgang in Invasion en daarmee eigenlijk de complete game. De Invasion-modus is namelijk ook nog een lichte RPG. Vechtersbazen en Kameo’s zijn vrij te wisselen en iedere vechtersbaas is voorzien van een eigen statsheet. Tijdens het spelen verdien je experience en bij genoeg experience stijg je een level. Met ieder level kan je vijf statpoints toewijzen om zo het personage sterker te maken. Daarnaast is het personage uit te rusten met een Talisman en Relic, die jij ook een bepaalde modifier opleveren. Overigens zou ik die levels niet al te serieus nemen, level dertig is namelijk de max en die bereik je voor je het weet. Tussen de gevechten door is er overigens wel wat afwisseling te bekennen, zo stuit je weleens op een Test Your Might of Survival challenge, maar er had zonder twijfel meer uitgehaald kunnen worden.

Mortal Kombat 1 Review2

De kritische noot

Ik hoor je al denken, “ik dacht dat er koppen zouden rollen?”. Ja, ik moet nog bij de minpunten aankomen, maar geen zorgen, hier komen ze. Invasion is een vermakelijke modus, maar het is zonde dat de Krypt hiervoor is geslachtofferd. Ergens begrijp ik het wel, aangezien we toe waren aan iets nieuws, maar de manier waarop de Krypt wordt vervangen is gewoon aanzienlijk minder. In Invasion verdien je seasonal content, maar het gros van de unieke content, zoals extra Fatalities en Brutalities, hangen achter een Mastery systeem. Speel je genoeg met een bepaald personage, dan stijg je een Mastery rank waarmee je cosmetics en dus Finishers vrijspeelt. Dit is van toepassing op zowel het main roster als de Kameo’s. Hierdoor speel ik dus veel sneller content vrij voor Scorpion en Kung Lao, maar veel minder voor bijvoorbeeld een Nitara. The Krypt zorgde ervoor dat ik toch die Fatalities van andere personages kon zien, maar hierdoor zal dat hoogstwaarschijnlijk dus niet gebeuren.

Overigens heeft het customisation aspect sowieso een flinke downgrade gekregen in Mortal Kombat 1. Je kunt namelijk een outfit en één unieke cosmetic toewijzen. In Mortal Kombat 11 waren dat er een stuk meer. Daarnaast zit er dus ook nog eens een flink Live Service aspect aan deze nieuwe Mortal Kombat, want deze coole gear van dit seizoen uit Invasion, is slechts twee maanden beschikbaar. Zie je dus een vette outfit, maar heb je niet meer genoeg seasonal currency (wat één van de vier verschillende soorten currency is), dan koop je toch gewoon wat bij. Start het nieuwe seizoen, dan zijn je kansen op de fire themed outfits verkeken, dus wees er snel bij. Er is overigens nog een kans dat de content in de Shrine beland, waarin je gouden munten kunt dumpen in ruil voor een gatcha, maar ook dit heeft natuurlijk nadelen.

Alhoewel de game online eigenlijk prima draait, zijn er toch een tweetal puntjes die ik kort wil aankaarten. Specifiek in de Invasion-modus ben ik namelijk regelmatig uit de game gemieterd vanwege connection issues. Ook viel weleens het geluid spontaan weg om vervolgens weer in de volgende match aanwezig te zijn. Erg gamebreaking is het gelukkig niet, maar opvallend in ieder geval wel. En dan nog even mijn laatste puntje dat wellicht een beetje butthurt klinkt, maar waarom zijn personages zoals Quan Chi en Ermac niet al speelbaar? Ik weet dat het tweetal in de Mortal Kombat 1 Kombat Pack komen te zitten, maar ze zijn gewoon al te bevechten in de story? Ook is het natuurlijk achterlijk dat Shang Tsung is vergrendeld bij aanschaf van de base versie en dat we enkel aan de slag kunnen met het iconische personage als we de game ofwel pre-orderen of achteraf aanschaffen als een DLC.

Mortal Kombat 1 Review3

Mortal Kombat 1 is absoluut geen slechte game. Sterker nog, het is een geweldige game! De Fatalities zijn in grotere getale aanwezig dan ooit en de Kameo’s leveren een lading aan nieuwe combinaties op. Daarnaast is het vinden van jouw ultieme team een echt proces waar je vele uren aan kunt besteden. Het verhaal is weer uiterst vermakelijk, zeker wanneer je een sterk audiodesign en visueel plaatje voorgeschoteld krijgt om van te genieten. De Invasion-modus is vermakelijk, maar schiet na een tijdje in de herhaling. De seizoensgebonden content is uniek, maar een vervanging voor The Krypt had het eigenlijk niet mogen zijn. Nu kent de game namelijk een hoog Live Service-gehalte en dat is uiterst treurig. Dankzij dat live service-element hangt een groot deel van de toffe cosmetics achter een season based store. De Fatalities en Brutalities hangen dan weer achter een Mastery-systeem, wat tof is voor de die-hard fan, maar wat mij dan weer niet heel erg casual-vriendelijk lijkt. Sowieso is Mortal Kombat 1 niet heel erg gericht op de Casual gamer. De game kent namelijk geen alternatieve besturingsopties, zoals een Tekken 8 en Street Fighter 6 dat wel hebben. Dat gezegd hebbende; als je niets geeft om de bloederige Fatalities en unieke skins, dan heb je aan Mortal Kombat 1 een fantastische game. Het vechten steekt meer dan goed in elkaar en er is zat content beschikbaar. Van een uitgebreide story, een seizoensgebonden Invasion, Arcade towers en online omgeving, alles werkt zoals het zou moeten. Het is echter jammer dat de hebzucht steeds verder de kop op duikt. Wellicht dat die kop eens moet gaan rollen?

• Tof verhaal
  • Legt de grafische lat hoger
  • Veel singleplayer content