Preview: Mortal Kombat 1 - Story Mode en Invasion

Aangepast: 28 augustus 2023 21:53

Hier op de redactie maken wij er geen geheim van dat we hyped zijn voor Mortal Kombat 1. Niet alleen omdat we de franchise onwijs kunnen waarderen vanwege de lore building, maar ook gewoon omdat de gameplay uitstekend in elkaar steekt. De franchise is al even on a roll, maar bij hoge pieken komen ook diepe dalen kijken. Gelukkig kunnen wij alvast melden dat dat dal nog niet is bereikt. Op gamescom mochten wij namelijk achter gesloten deuren van start met de Story- en Invasion modi van Mortal Kombat 1. Klaar voor wat er komen gaat? Houd je ledematen vast want voor je het knalt je kop eraf, dit is de Mortal Kombat 1 preview!

Mortal Kombat 1 Story Mode – De Soft Reboot

Mortal Kombat 11 al gespeeld? Mooi! Dan zijn de spoilers die volgen niet van toepassing op jou. In deze soft reboot van de Mortal Kombat-franchise keren we terug naar het begin van de tijdlijn. Liu Kang is nu officieel fire god en reset de complete tijdlijn om met een schone lei te kunnen beginnen. Nu Liu een fire god is, wil dat zeggen dat Raiden zijn krachten kwijt is en dat Kronika gestript is van haar powers. Tenminste, wanneer het gaat om tijdreizen dan… Op gamescom heb ik in alle stilte mogen genieten van het allereerste hoofdstuk van de Mortal Kombat 1 Story modus.

Het verhaal gaat lekker van start, we zien namelijk Shang Tsung als kwakzalver, Raiden en Kung-Lao als boeren op het land en Smoke, Scorpion en Sub-Zero als broeders die samenwerken voor de Lin Kuei. Kronika ziet Shang Tsung ploeteren, maar is natuurlijk op de hoogte van zijn ongekende potentie. Veel van die potentie zien we echter niet, we schakelen direct over naar het platteland waar Raiden en Kung-Lao een wedstrijd doen om wie als eerste zijn kar vol kolen weet te krijgen. De twee delen vervolgens een pint in het lokale cafe, waar ze ook nog eens besluiten om maar een klein robbertje met elkaar te vechten. Heel gemoedelijk allemaal, maar kom op, we hebben het over Mortal Kombat! Natuurlijk duurt het niet lang alvorens de pleuris losbarst.

In het eerste hoofdstuk volgen we Kung-Lao, die nog niet in het bezit is van zijn kenmerkende hoed. Als simpele sterveling komt de man in aanraking met een beefed up Smoke, Scorpion en Sub-Zero, die de taverne binnenvallen om een schuld te innen. De goedzak stopt het drietal, maar dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Gelukkig staat Raiden als Kameo aan je zijde, want pittig zijn de gevechten absoluut. De opbouw van de storymode chapters zijn wederom vier matches per personage. Lang duren ze dan ook niet, maar dat geeft helemaal niets. Zo zit er weer lekker veel diversiteit in de modus en krijg je het verhaal mee vanuit alle perspectieven. Gezegd moet worden dat het grafische- en sounddesign erg goed in elkaar zit. De cinematics zien er waanzinnig goed uit en vloeien mooi over in de gameplay. Dit eerste hoofdstuk van Mortal Kombat 1 neemt zo’n vijftien minuutjes in beslag, afhankelijk van je eigen skills en natuurlijk de moeilijkheidsgraad. Daarnaast is het aardig pittig, aangezien we dus een groot deel van de skills missen door het ontbreken van de hoed. Het is een leuk detail dat zeker bijdraagt aan de ervaring. Helaas eindigde de sessie bij het verslaan van de Lin Kuei, maar het begin is gemaakt. Ik kan dan ook niet wachten om personages zoals Raiden, Kung-Lao en Tsang Tsung te zien ontpoppen tot hun ware zelf.

Mortal Kombat 1 Story and Invasion Preview 1Mortal Kombat 1 Story and Invasion Preview 1Mortal Kombat 1 Story and Invasion Preview 1Mortal Kombat 1 Story and Invasion Preview 1Mortal Kombat 1 Story and Invasion Preview 1Mortal Kombat 1 Story and Invasion Preview 1

Mortal Kombat 1 Invasion – De Board Game

Gedurende mijn uur durende sessie mocht ik echter ook 45 minuten lang de gloednieuwe modus bevingeren. Invasion is Mortal Kombat 1’s versie van een Mario Party-esque bordspel en dat is natuurlijk een aparte zet. Deze modus dient ter vervanging van The Krypt en The Living Towers. Dat wil zeggen dat deze modus stampvol collectibles zit en dat er een seizoen aspect aan kleeft. Het eerste seizoen trapt af in de mansion van Johnny Cage. De extravagante filmster wil graag zijn huis in de verkoop zetten, maar er is een probleem. De woning zit tjokvol demonen! Afijn, aan jou de taak om alle vakjes af te lopen, iedere corridor demonvrij te maken en Johnny dus uit de brand te helpen. Gaandeweg het bord krijg je voice lines van Johnny Cage die wat aanvullende lore levert en natuurlijk zorgt voor de nodige hilariteit. Ieder vakje kent een missie en wil je doorgaan naar het volgende vakje, dan dien je eerst de gestelde opdracht te voltooien.

Die opdrachten kunnen alle kanten op gaan. Zo moet je een vijand verslaan om bijvoorbeeld de voordeursleutel te bemachtigen, of moet je een soort orbs ontwijken voor een bepaalde tijd. De opdrachten zijn in ieder geval voorzien van flink wat modifiers waardoor geen enkele match hetzelfde is. De mansion bestaat uit een flink aantal aftakkingen en verdwalen zit dan ook in een klein hoekje. Dat is echter niet erg, er zijn zat dingen om te ontdekken. Zo is er een shop waar je nieuwe items kunt kopen, zijn er ruimtes speciaal ingericht voor bepaalde rewards en stuit je zo nu en dan op een easter egg. Ja, Invasion is ook nog eens een RPG. Dat betekent dat je punten dient te steken in de personages om zo krachtiger dan ooit te worden. Daarnaast kan je jezelf voorzien van emblems en talismannen om zo bepaalde modifiers te counteren of om een extra skill te verkrijgen. Zo kon ik als Sub-Zero bijvoorbeeld opeens een fire skull afvuren. De modus is gelukkig niet gebonden aan een bepaald personage. Je kunt dus vrij schakelen tussen de diverse personages en bijbehorende Kameo's. Sterker nog, dit wordt aangemoedigd. Sommige matches kunnen beter worden gespeeld met een personage dat affiniteit heeft met vuur, om zo bijvoorbeeld ijsmodifiers de overhand te bieden.

Heeft Invasion dezelfde charme als The Krypt? Dat weet ik nog niet helemaal. Er zit in ieder geval genoeg variatie tussen de vele matches en de optie om dit door te spelen met alle personages, is natuurlijk een leuke incentive. Daarnaast is het tof dat er een soort roulatie in de modus komt. Zo bezoeken we niet enkel de mansion van Johnny Cage, maar brengen we ook bezoekjes aan de thuisbasis van de Shirai Ryu, Netherrealm en Outworld. Toch mis ik een beetje het onheilspellende van The Krypt. Afijn, voor bloedvergiet kunnen we altijd nog terecht in andere modi!

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Mortal Kombat 1 gaat moddervet worden! Dat baseer ik niet enkel op de speelsessie met de Story- en Invasion modi, maar ook op eerdere Mortal Kombat 1 previewsessies die vooral de online functionaliteiten beschikbaar stelden. Met het Mortal Kombat 1-verhaal lijkt het helemaal goed te komen. De game ziet er waanzinnig goed uit en de opzet is veelbelovend, nu maar hopen dat ze dit de hele modus kunnen volhouden. Mortal Kombat 1 Invasion is ook een leuke verrassing. Of het meerdere seizoenen leuk blijft, is natuurlijk nog maar de vraag, maar de interesse is in ieder geval gewekt. De Johnny Cage storyline zit in ieder geval boordevol corny humor en de RPG-elementen doen prima hun werk. Er zit genoeg diepgang in zonder al te ingewikkeld te worden. De storyline is echter de eyecatcher waarvoor velen onder ons de game in huis gaan halen. Daar ben ik persoonlijk één van. Zeker na deze hands-on sessie met Mortal Kombat 1!

Mortal Kombat 1 verschijnt op 19 september voor pc, Nintendo Switch, PlayStation 5 en Xbox Series. Benieuwd naar onze mening over de voorgangers? Check dan hier onze Mortal Kombat 11 review. Als je dan toch bezig bent, check dan ook even onze Mortal Kombat 11: Aftermath review! Geen interesse in Mortal Kombat, maar wel in onze gamescom-avonturen? Check dan hier alle gamescom content!

Packshot Mortal Kombat 1

Mortal Kombat

Warner Bros. Games