Preview: Mortal Kombat 1 - Fundamenteel anders

Aangepast: 2 juli 2023 20:33

Het lijkt nog zo kortgeleden dat de aankondiging van Mortal Kombat 1 plaatsvond, maar na slechts een paar weken tijd konden wij al van start met een vrij uitgebreide stresstest. Mortal Kombat 1 verschijnt voorlopig nog niet in de schappen, maar een sterke eerste indruk is alvast gemaakt. Het is geen geheim dat zowel Mortal Kombat X als Mortal Kombat 11 uitstekende games zijn en Mortal Kombat 1 lijkt daar vooralsnog een schepje bovenop te doen. Heb jij niet deel kunnen nemen aan de Mortal Kombat 1 Stresstest, maar ben je wel benieuwd naar de inhoud? Zoek dan niet verder, dit is de Mortal Kombat 1 preview!

Mortal Kombat 1 Preview

Oud en vertrouwd

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen, Mortal Kombat 1 heeft alles in huis om wederom een ijzersterke fightinggame te worden. In deze stresstest konden we van start met een viertal vechtersbazen en drie bijbehorende Kameo’s. Ja, dit keer is het roster opgeknipt in twee aparte groepen. De traditionele vechters die je zelf bestuurt, bestonden ditmaal uit Liu Kang, Kitana, Kenshi en Sub-Zero. De Kameo’s zijn een soort support personages die je met een druk op de rechterbumper tevoorschijn kunt roepen. Afhankelijk van de gelijktijdige input op de d-pad en je huidige positie wordt er vervolgens een bepaalde move uitgevoerd. Leuk detail is dat de drie Kameo’s, bestaande uit Sonya Blade, Jax en Kano, alle drie in de classic variant komen. Het zijn echter niet zomaar support personages, ze brengen bijvoorbeeld ook ieder eigen fatalities en grapples met zich mee. Daarnaast kan je ze inzetten om combo’s van de tegenstander te onderbreken, of juist om je eigen combo uit te bouwen. De Kameo’s zijn de echte gamechanger in Mortal Kombat 1 die de gebruikelijke formule flink opschudden. Ik kan dan ook niet wachten om na dagenlang oefenen dan eindelijk die sicke combo tevoorschijn te toveren voor wat levensbalk vernietigende actie.

Goed, de stresstest draait natuurlijk volledig om het online aspect van de game. Een fightinggame moet online namelijk wel zijn mannetje kunnen staan om een beetje in de smaak te vallen bij de competitieve fightingfans. Ik kan je direct vertellen dat het online aspect dik in orde is. De rollback netcode werkt uitstekend waardoor er vrijwel geen lag is te detecteren gedurende de uitgebreide speelsessies. Knap, want Mortal Kombat 1 vergt nogal wat van de speler en de framerate met al zijn hectiek. Als er dan toch drops zichtbaar waren, dan was dat veelal gedurende de intro’s en outro’s van de vechtersbazen. Jammer natuurlijk, maar in ieder geval niet gamebreaking. Wat op dit moment wel lichtelijk storend is, is het feit dat letterlijk ie-de-reen, en dan bedoel ik ook iedereen en z'n moeder, met Liu Kang speelt. Logisch, want Liu Kang is bijzonder snel, kent een breed spectrum aan special moves en is op dit moment overpowered ten opzichte van de drie andere vechtersbazen. Wat betreft de balancing mag er dan ook nog wel even getweaked worden. Zo wilde ik bijvoorbeeld erg graag Sub-Zero spelen, maar de beste man is gewoon te traag tegenover Liu Kang. Ook Kenshi maakt geen schijn van kans, ondanks zijn unieke moveset waarin hij on-the-fly kan wisselen van stance. Superzonde, want hierdoor blijven dit soort toffe personages onbenut.

Bloederig spektakel

Dat Mortal Kombat 1 een bloederig spektakel is, dat weten we inmiddels wel. Alhoewel er direct een oordeel is over dat Mortal Kombat 1 meer van hetzelfde is, alleen dan nog bloederiger, moet daar toch een kleine nuance in gebracht worden. Ja, natuurlijk is de game weer over-the-top gruwelijk met zijn Fatalities en Fatal Blows, maar er zijn ook zeker een flink aantal quality of life verbeteringen te bespeuren. Zo is een van mijn grote irritatiepunten eindelijk verholpen. De Fatal Blows, die je kunt activeren door beide triggers tegelijkertijd in te drukken wanneer je in de danger zone van de levensbalk komt, is aanzienlijk korter geworden. Hierdoor zit je niet langer een minuut lang naar een cutscene te kijken die je uit de flow van het gevecht haalt. Uiteraard valt er ook genoeg te zeggen over de upgrade in hardware en het gebruik daarvan. Alles vloeit namelijk vrijwel naadloos in elkaar over dankzij het gebruik van de SSD. Logischerwijs ziet de game er ook fantastisch uit, niet alleen op de voorgrond, maar juist op de achtergrond. Door de achtergrond zo ver naar achteren te schuiven, krijg het gevecht veel meer lading en schaal. Supertof gedaan!

Toch bekroop mij af en toe het gevoel dat ik wat miste. Wellicht is het een meer uitgebreid roster, we konden immers aan de slag met slechts vier personages, maar ook in de arena’s zelf miste ik wat interactie. Alhoewel alles er prachtig uitziet, miste ik toch wat dynamiek op de nabije achtergrond. De vergezichten zijn subliem, maar iets dat zich afspeelt op de voorgrond zou op zich niet misstaan. Dat gezegd hebbende, dit is slechts een begin. We konden immers aan de slag met slechts twee arena’s (in zowel dag- als nachtmodus) en een handjevol vechtersbazen. Wat dat betreft is het dus nog absoluut te vroeg om conclusies te trekken.

Mortal Kombat 1 Preview 1Mortal Kombat 1 Preview 1Mortal Kombat 1 Preview 1Mortal Kombat 1 Preview 1Mortal Kombat 1 Preview 1

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Mortal Kombat 1 heeft alles in huis om de fightingscene weer op z’n kop te zetten. De Kameo mechanic schudt de game even flink op zijn fundering en zorgt ervoor dat matches compleet anders verlopen dan je gewend bent. Het is niet slechts een gimmick, want de Kameo’s zijn een integraal onderdeel van de vernieuwde Mortal Kombat-gameplay. De game ziet er mooier uit dan ooit tevoren en de naadloze transities van character select naar combat is werkelijk fantastisch. Toch kampt de game momenteel met flink wat balancing issues. Gedurende mijn online speeltijd heb ik bijvoorbeeld nooit tegen een ander personage dan Liu Kang mogen vechten. Bizar, want ook Sub-Zero, Kenshi en Kitana steken heerlijk in elkaar. Online presteert de game in ieder geval prima, nu maar hopen dat het verhaal, het complete roster en het verdere Kameo-aanbod dat ook doet. Wij kunnen in ieder geval niet wachten!

Mortal Kombat 1 verschijnt op 19 september 2023 voor de Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series en pc. Meer zien van deze game? Kijk dan hier naar onze Mortal Kombat 1 gameplay!

Packshot Mortal Kombat 1

Mortal Kombat