Review: Terra Nil - Verdient alle aandacht Pc

Geplaatst: 1 april 2023 11:10

Het is ondertussen al bijna twee jaar geleden dat mijn preview van Terra Nil op de site verscheen. In de tussentijd hebben de ontwikkelaars hard gewerkt aan de game, terwijl ik vooral aan het wachten was. De releasedatum van Terra Nil werd namelijk pas vorige maand gedeeld. Hoewel de game simpel en rustgevend is en niets spectaculairs belooft, verdient Terra Nil alle aandacht. Het is voor mij in ieder geval een van de beste indiegames van 2023 en ik blij dat ik er eindelijk mee aan de slag mocht. Soms zitten mooie ervaringen en pracht verscholen achter de simpelste zaken.

Terra Nil Review1

Een diepgaande en rustgevende ervaring

Door de klimaatverandering en het uitsterven van verschillende diersoorten kun je dit thema eenvoudig verwerken in een game. Terra Nil is hier duidelijk op gebaseerd, maar dringt deze betekenis niet aan je op. Het is simpelweg onderdeel van de gameplay en hoe diep je op het thema ingaat, ligt vooral aan jezelf. Terra Nil is voor mij vooral een ontspannende game met puzzel elementen. In de game krijg je de wereldbol voor je neus met daarop vier continenten met hun eigen klimaat. Je hebt een tropisch, continentaal, pool en gematigd klimaat. Na het voltooien van deze vier levels krijg je er nog vier extra levels bij. Als je geen interesse hebt in het behalen van alle extra doelen en het vinden van alle dieren dan ben je binnen een uur of zes klaar met de game. Wanneer je dit wel wilt bereiken en je gericht bent op het behalen van alle achievements, ben je al gauw het dubbele kwijt. De ontwikkelaars hebben benoemd dat ze geen grote en oneindige game wilde maken. Terra Nil moet een rustgevende ervaring bieden met een achterliggende boodschap. Dit betekent niet dat de game na het uitspelen direct weer naar de achtergrond verdwijnt. De gebieden worden willekeurig gegenereerd, waardoor je nieuwe uitdagingen tegenkomt en de game weer regelmatig kunt oppakken. Ik heb de oude demo meer dan zes uur gespeeld en dat gaf alleen toegang tot het eerste level.

Het rustgevende en misschien zelfs het mediterende ideaal van Terra Nil komt goed naar voren. Ik duik straks in de specifieke gameplay en daar zul je merken dat er alles aan is gedaan om de ervaring simpel te houden. Tegelijkertijd zit er meer diepgang achter alle systemen dan je in eerste instantie verwacht. Doordat Terra Nil eenvoudig is op te pakken, ben je niet bewust bezig met de game zelf. Je speelt op een soort automatische piloot en laat je leiden door het creëren van de natuur. Ondertussen speelt er op de achtergrond een rustgevend muziekje dat vooral bestaat uit een piano en natuurlijke geluiden. Dit kunnen dieren zijn, maar ook regen en de geluiden die de machines maken. Het zorgt voor een soort meditatieachtige ontspannenheid, waardoor je niet eens in de gaten hebt dat je al ruim veertig minuten met een level bezig bent. De game is dan ook zeer geschikt om te spelen na een lange of stressvolle dag.

Terra Nil Review3

Breng het leven terug naar aarde

Wanneer je naar een bepaald gebied vertrekt, krijg je een kaal of vervuild landschap te zien. Er groeit niets, er is alleen aarde en soms wat water. In de eerste fase is het dan ook de bedoeling dat je de eerste stappen naar een beter landschap zet. Dit doe je door windmolens te plaatsen, waardoor je de machines kunt gebruiken. Het begint vaak met de Toxin Scrubber waarmee er een vruchtbare bodem wordt gemaakt. Hier kun je vervolgens gras- en bloemenvelden op laten groeien. Als je een groot genoeg gebied hebt schoongemaakt met aarde en gras is het tijd voor fase twee. Je krijgt dan toegang tot nieuwe machines die helpen met het creëren van moerassen, stranden, mangroves en bossen. Dit heeft meer diepgang dan simpelweg een specifieke machine plaatsen. Om een bos te laten onstaan moet je eerst een Solar Amplifier neerzetten. Hiermee kun je een bloemenveld of het dorre gras in brand steken. Het verspreidt zich vervolgens over het gras en vernietigt de machines. Hiermee worden de beste omstandigheden voor de bomen gecreëerd en ontstaat er een bos, als je tenminste de specifieke machine neerzet. Doordat er nu bomen aanwezig zijn, kun je een bijenkorf in een boom plaatsen, waardoor er bloemenvelden ontstaan. Je bent dus telkens bezig met het zetten van verschillende stappen, terwijl je ondertussen rekening houdt met de ecologische punten.

Het is eenvoudig te zien hoeveel punten een machine kost. Wanneer je een machine in het gebied plaatst, krijg je netjes te zien hoeveel ecologische punten je kwijtraakt of juist verdient. Het creëren van de natuur en een nieuw leefgebied geeft namelijk weer ecologische punten terug. Wanneer je minder dan vijftig punten hebt, is het game over, want je kunt dan niets meer plaatsen. Het is mogelijk om je laatste zet ongedaan te maken, maar vaak eindigt het in het herstarten van de specifieke fase waarin je zit. Als dat ook niet helpt dan kun je het level eenvoudig opnieuw opstarten. Er zijn momenten dat je erachter komt dat je zuiniger had moeten zijn of machines in een speciale volgorde had moeten plaatsen. Het herstarten van een fase is dan ontzettend handig, want dan hoef je het gehele level niet opnieuw te doen. Terra Nil vereist echt wel een soort denkwerk, maar falen voelt eigenlijk nooit als falen. Je begint steeds beter te begrijpen waar de machines voor dienen en hoe je ze efficiënt kunt inzetten. Hoewel de machines vaak terugkeren, zijn een aantal gebonden aan een specifiek gebied. In het poolgebied heb je namelijk niets aan een machine die zorgt voor mangroves. Hierdoor blijft de interface netjes en weet je altijd wat je moet doen. Wanneer je alle doelen hebt behaald, kom je terecht in de derde fase. Hierin moet je alle zooi die je hebt gecreëerd weer opruimen. In sommige gevallen kun je dit doen met de drone en loading dock, maar later krijg je toegang tot een monorail. Door deze pilaren neer te zetten kan het voertuig overal komen en met de lichtjes weet hij precies vanaf welk punt hij alles moet opruimen. De machines worden vervolgens gerecycled, waardoor je met de punten weer nieuwe machines kunt plaatsen. Ben je niet tevreden met het eindresultaat dan is er dus de ruimte om wat kleine veranderingen aan te brengen.

Terra Nil Review2

De extra details

Dit zijn de drie belangrijke fases, maar er zijn ook nog extra doelen te behalen. Een klimaat wordt voornamelijk bepaald door de temperatuur en luchtvochtigheid. Dit kun je met behulp van specifieke machines regelen in Terra Nil. Per gebied zijn er namelijk extra doelen die hier op gericht zijn. Een hoge luchtvochtigheid betekent bijvoorbeeld dat het gaat regenen en dat de vissen weer terugkeren. Er begint mos te groeien op de stenen en in de bossen zijn opeens paddenstoelen te vinden. De temperatuur bepaalt dan weer of de trekvogels terugkeren of koraal begint te groeien. Volgens mij is dit grotendeels optioneel, want je krijgt toegang tot de extra levels als je de game hebt uitgespeeld. Omdat ik vooral gericht was op het behalen van de doelen kan het ook net wat anders uitpakken. Het is in ieder geval mooi om te zien hoe het gebied dankzij jouw handelen weer tot leven komt.

Dat wordt versterkt door de dieren die terugkeren. In de demo kwamen ze terug op het moment dat de juiste vegetatie aanwezig was. In de volledige versie van Terra Nil moet je ze actief opzoeken. Met behulp van een soort observatorium kun je een specifieke locatie scannen. Er zijn telkens zes dieren te vinden die allemaal hun eigen ideale leefgebied hebben. Je kunt een beer alleen vinden in een bos dat een bijenkorf heeft en bovenop een heuvel staat. Een schildpad wil dan weer een strand met toegang tot de zee. De dieren zijn gebonden aan de vier gebieden en hun vegetatie. In het begin was ik niet enthousiast over deze toevoeging, maar het voegt wel meer diepgang toe aan de game. Tijdens het renoveren van het gebied moet je rekening houden met de locaties van de vegetatie. Sommige dieren willen namelijk toegang tot een grasvlakte, een bos en prooi. Ja, de herten en everzwijnen moeten oppassen voor roofdieren, want dat hoort erbij. Uiteindelijk is het dode landschap veranderd in een prachtig gebied met dieren en dan is je taak voltooid. Dit is dan ook de beloning die Terra Nil geeft. Aan het eind kun je nog op je gemak het resultaat bewonderen.

Zijn er dan geen nadelen aan Terra Nil? Nee, eigenlijk niet. Het enige minpunt is dat de game je schermresolutie niet onthoudt, waardoor je dit na het opstarten even moet veranderen in de instellingen. De vier verschillende gebieden zorgen voor genoeg afwisseling en doordat alles willekeurig gegenereerd wordt, voelt het nooit hetzelfde. Natuurlijk zijn extra levels of een nieuw klimaat welkom, maar het is niet noodzakelijk. Je kunt altijd nog je eigen uitdagingen creëren of de hoogste moeilijkheidsgraad uitproberen. Als je plezier hebt met de gameplay, haal je die vijfentwintig euro er met gemak uit. Na het uitproberen van al het bovenstaande, wordt Terra Nil voor mij de manier om in de toekomst tot rust te komen. De ervaring die de game biedt, is misschien nog wel het belangrijkste van alle pluspunten.

Terra Nil Review Gameplay 1Terra Nil Review Gameplay 1Terra Nil Review Gameplay 1Terra Nil Review Gameplay 1Terra Nil Review Gameplay 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Het volledig uitspelen van Terra Nil kun je in tien uur bereiken, maar door de hardcore moeilijkheidsgraad, de achievements en de willekeurig gegeneerde werelden kun je de speeltijd verlengen. Het biedt vooral een rustgevende ervaring, waarin je lekker aan het puzzelen bent om de natuur weer terug te brengen. Ondertussen kun je genieten van natuurgeluiden en de dieren die je uiteindelijk kunt vinden. Er is geen verhaal, maar de doelen zijn duidelijk aangegeven. Je krijgt niet direct toegang tot alle machines en daardoor blijft de interface netjes en kun je alles stap voor stap bereiken. De game is hierdoor eenvoudig op te pakken, maar biedt ook wat afwisseling. Er zijn namelijk vier verschillende biomen waarmee je aan de slag mag. Ook zit er meer diepgang achter de gameplay dan je in eerste instantie denkt, maar je wordt niet afgestraft als je faalt. De uitleg wordt gegeven door een boek met mooie tekeningen, wat helemaal in stijl is. Na een lange dag is Terra Nil de perfecte game om mee te ontspannen.

• Heerlijk ontspannend
  • Duidelijk interface
  • Willekeurige gegeneerde levels