Review: The Legend of Zelda: Link's Awakening Nintendo Switch

Aangepast: 23 september 2019 17:02

Het meest aparte avontuur binnen de The Legend of Zelda-franchise heeft dan eindelijk een remaster te pakken. Nee, ik heb het niet over Tingle’s Rosy Rupeeland, maar over The Legend of Zelda: Link’s Awakening. De klassieke GameBoy-game trekt Link weg uit het vertrouwde Hyrule en spuugt hem uit op het vage Koholint Island. Veel Nintendo Switch-bezitters verlangden naar deze game en nu hij er is, ragt iedereen er binnen no-time doorheen. Maar is The Legend of Zelda: Link’s Awakening nou een fever dream of droom waar je niet uit wil ontwaken?

Oud en vertrouwd

Link, wat heb je je toch op de hals gehaald? Na een wilde vaart, spoelt onze vertrouwde held aan op de zanderige stranden van Koholint Island. Een vreemd eiland waar dieren kunnen praten, Mario-figuranten regelmatig de revue passeren en een gigantisch ei de top van een berg bekleed. Link wil maar al te graag terug naar Hyrule, maar daarvoor dient hij eerst de Wind Fish te ontwaken. Waar die is? Precies, in dat gigantische ei op die bergtop. Om hem te ontwaken dien je over een aantal magische instrumenten te beschikken die aan het eind van de klassieke dungeons te bemachtigen zijn. Geen eenvoudige opdracht, want Link beschikt niet over de vertrouwde apparatuur uit de vorige games.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is een trouwe remaster die het klassieke verhaal vrijwel één-op-één overzet naar de Switch. Uiteraard komt de game gepaard met een flinke grafische upgrade die erg uniek is binnen de serie. Alles lijkt namelijk te zijn gemaakt van een kleiachtige substantie. Hierdoor oogt de game bijzonder kleurrijk en levendig. Dat gezegd hebbende, niet alles is koek en ei wat betreft het technische gedeelte. Het is een knappe prestatie dat de game vrijwel laadschermloos is (oké, soms zie je één á twee seconden een scherm). Toch moet de game af en toe nieuwe delen van de wereld inladen en op die momenten zakt de game ver onder de 60 fps. Jammer, maar niet heel erg storend. Wat betreft de audio zijn er behoorlijk wat verschillen ten opzichte van de mainline-franchise, maar hier is absoluut niets slechts op aan te merken. De muziek is kraakhelder en bestaat uit herkenbare, maar vooral nieuwe deuntjes om lekker naar te luisteren terwijl je menig pot breekt en bosje naar de vernieling helpt.

Classic

Als het gaat om klassieke SNES- en GameBoy-games, dan zijn het vaak de Zelda-titels die als eerste oppoppen in mijn hoofd. Denk bijvoorbeeld aan een The Legend of Zelda: A Link to the Past of Oracle of Seasons. Als je die games te gek vindt, dan kan ik je garanderen dat je Link’s Awakening net zo tof, zo niet toffer gaat vinden. De nostalgie druipt er als het ware vanaf. Koholint Island is opgedeeld in meerdere gebieden. Met iedere dungeon die je weet te klaren, krijg je een nieuw wapen die je direct weer verder helpt op het eiland zelf. Met de Hookshot is het bijvoorbeeld mogelijk om riviertjes over te steken en met de flippers is het weer mogelijk om die riviertjes te doorkruisen. Het is dus constant een kwestie van navigeren, onthouden en vervolgens terugkomen met een nieuw item. Dit kan verwarring scheppen, maar gelukkig geeft de game je vaak genoeg (cryptische) hints om weer wat verder te komen.

Het eiland zelf is behoorlijk overzichtelijk en bevat meer dan genoeg dingen om te verzamelen. Zo zijn er optionele dungeons om aan te pakken, liggen er overal Heart Pieces die je levensbalk uitbreiden en zijn er Sea Shells te vinden die in te leveren zijn voor leuke extraatjes. Nieuw in deze uitvoering is echter de toevoeging van Dampé, die met zijn unieke skill zelfgemaakte dungeons in elkaar kan zetten. Ja, want die zijn ook nog te verzamelen. Gaandeweg je avontuur kom je Dungeon Tiles tegen. Deze tegels zijn aan elkaar te rijgen en zo creëren je je eigen dungeon die je weer kunt delen met een vriend of vriendin. Het is echter jammer dat dat niet online mogelijk is. De dungeons zijn namelijk enkel overdraagbaar middels een amiibo. Slechte zaak, want ik zou bijvoorbeeld bijzonder graag de dungeons van Jolien of Claudia spelen, maar dat kan dus alleen wanneer je personen in levenden lijve ziet en ook nog eens in het bezit van een The Legend of Zelda-amiibo bent.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is werkelijk waar geweldig. De game zuigt me zo terug het verleden in en weet continu een lach op mijn gezicht te krijgen. Hoewel ik van redactieleden hoor dat game wellicht wat lastiger is dan de 3D-tegenhangers, ben ik van mening dat je met wat extra hartjes de brede variatie aan vijanden gegarandeerd aan kunt. De game is wellicht ietwat vaag dankzij de vele Goomba’s, Boo’s, Piranha Plants en Cheap Cheap’s, maar het avontuur zelf is onvergetelijk mede door dat soort rariteiten. Het is echter jammer dat de game aan de wat korte kant is en dat de eigengemaakte dungeons niet online zijn uit te wisselen. Ondanks die twee puntjes is dit een fantastische game die je absoluut in je Switch-library dient te hebben.

• Zo...onwijs...schattig
  • Ouderwets goed
  • Speelt heerlijk weg